Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2349
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Wie gaat er naar Stuttgart, lijkt een echt n-spoor gebeuren daar.

iemand ervaring?

zie ook: http://www.1zu160.net/termine/stuttgart08.php

groetjes

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door mmhajvth »

Zo Hans,
Das pas een echte N spoor beurs! :shock: :o (zeg maar Eurospoor in N zo lijkt het wel!!)
Check ook die meetingpoint! (das net zoiets als de kroketten of gevulde koeken meeting maar dan profesioneel! :? )

Bruut!

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2090
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Ik ben er vorig jaar geweest, was een hele leuke beurs. Qua afmetingen is het treinengebeuren niet bepaald groot te noemen en de vergelijking met eurospoor vind ik dan ook wat mank gaan. Zeker ook omdat de accenten anders liggen.

Ja vorig jaar hadden ze een giga modelbaan in N staan (heel erg leuk om te zien trouwens al die landen met hun eigen inbreng en dan alles aan elkaar gekoppeld) en een redelijk aantal kleinseriefabrikanten (met eigen stand of onder de INGA/N-Club International). De enige grootseriefabrikant was toen MaTrix. De rest was niet (of zeer beperkt) vertegenwoordigd.

In de andere hallen waren een spellenbeurs, speelgoedbeurs en een computerbeurs (waar ze zelfs de mensen gedoseerd naar binnen lieten gaan aangezien het daar echt over de hoofden lopen was). Oh en nog veel meer geloof ik. Ik denk dat het dit jaar niet anders is qua opzet, overigens.

Robert
Laatst gewijzigd door Robert_N-Nm op 15 okt 2008 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door mmhajvth »

Sorry Robert,

Ik moet het hebben van de plaatjes en teksten, en dat zag er heel indrukwekkend uit moet ik toegeven. :oops:

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2090
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik heb even wat foto's van vorig jaar in m'n emmertje gedropt. Geeft een klein beetje een beeld van wat er te zien is. Het is niet echt extreem veel (ik doel op het aantal foto's).

Misschien moet ik er toch maar eens goed over nadenken of ik wel of niet hier naartoe ga aangezien ze dit jaar als "subthema" N-smalspoor hebben (inclusief een aantal banen) en dat is natuurlijk wel erg interessant.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door marco »

Ik ga met onze vereniging naar stuttgart.
We gaan woensdags rijden en komen maandags weer thuis.
Ik kijk er ontzettend naar uit ik wil er al jaren naar toe en nu is het dan eindelijk zover :D

Ik zal foto,s maken en hier posten ;)

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2090
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik denk dat het geen stuttgart gaat worden, das veel te ver weg eigenlijk voor even heen en weer. Ik zou zeggen neem vooral veel foto's met als speciaal verzoek van mijn zijde; Wat extra foto's van het smalspoor gebeuren in het bijzonder scoal-Tarasp (RhB).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2090
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Robert_N-Nm »

Ach plannen veranderen.

Enkele foto's ter impressie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de rest van de foto's staan hier

MvG,
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Wesley »

Hé, da's de Pont de la Bordigue in Sète op die tweede foto 8-). Dus de AFAN was er ook...


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door apk »

in de haven van Antwerpen ligt toch ook zo'n brug maar dan de meersporige variant.


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door apk »

sorry, tussen temse en bornem ligt zo'n soort brug op de n16 over de schelde


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Rob Fongers »

Mooie foto's

Vooral die Traxx zien er goed uit, kan nog wat worden hier moet ik nog verder uitbreiden :o :o


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Jeroen »

Hi Robbie,

leuke foto's weer, die TRAXX ziet er weer leuk uit. De grote vraag is en blijft natuurlijk: was Ndetail er ook?!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2090
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

@Allen
De beurs is qua opzet te vergelijken met Dortmund alleen op een veel kleiner oppervlakte en spoor N voert de boventoon. Aanwezige spoor N clubs waren naast het eerder genoemde AFAN uit Frankrijk de sNs (Zwitserland), NCI (Duitsland), NCF (Finland), CNE (Spanje), ESNG (Engeland), ASN (Italië) en Ntrak-Europe welke een doorlopende baan hadden gevormd en treinen uitwisselde. Zo kon je een BLS 465 Triple-tractie met Eanos achtige wagens fotograferen in de Rocky Mountains en een Re 4/4 met Inox TEE in het Engelse platteland.

Andere banen waren dit jaar los opgesteld ipv gekoppeld. We hadden de bekende gasten uit Nijmegen (de treinen reden dit keer zeer netjes), een digitale baan met hele fijne bovenleiding waar Viessmann dikke prut bij is (Wörners Digitalwelt). De Bodensee-Gürtelbahn, een Carsystem ding (geen treinen), AMC Wien met een landelijke baan met smalspoor en de Engelse Trisannabrug (Oostenrijks voorbeeld) en Millfields.

Daarnaast waren er volledige smalspoorbanen (Nm) aanwezig. Een Frans ding (niet mijn ding meer iets voor de Wijnsnuiver), een Spaanse (was nog in te veel in opbouw) en de RhB Scuol Tarasp baan.
De Scuol Tarasp baan was eigenlijk wel mijn favoriet. Zeer fijn gedetailieerd station en heel leuk van opzet. De eigenaar was ook erg gezellig. Heb ik zeker 20 min mee lopen ouwedeuren en nog wat handige tips gekregen over hoe je modules fatsoenlijk krijgt. Het feit dat de Lbv en een hoop ander rollend materieel te zien was was ook erg leuk. Een Ge 4/4-I had ik alleen maar op Ebay voorbij zien komen op foto's en nu reed het rond.

Qua andere schalen was het wat beperkt. Er stonden twee H0 banen waarvan 1 te veel in aanbouw was (geen landschap, erg saai) en een baan naar Duits-Oostenrijks voorbeeld (Garmish-Oostenrijk). Er was ook een spoor 0 baantje.

De plaatselijke middenstand was ook vertegenwoordigd (niet extreem veel en sommige ook tegen redelijke prijzen) alsmede enkele grootserie fabrikanten waaronder Trix, Viessmann en Rautenhaus. Het zwaartepunt lag eigenlijk wat meer bij de kleinserie fabrikanten (zie ook de foto's)

Al met al een geslaagde beursdag

@Jeroen
Als je goed kijkt naar dat angeltrains/BLS TRAXX geval en je daar je eigen FLM traxx bijpakt dan zou je moeten opvallen dat deze van het type 185.2 is. Met andere woorden met verbeterde bufferbalken, rangeertreden en handrails aan de voorzijde. Het is overigens een Wabu model op basis van de standaard FLM.

Afbeelding

En ja, Ndetail was aanwezig en ik heb het een en ander ingeslagen. Zo heb ik vandaag een brug in elkaar gebakken (Ja Lennert, gebakken en niet gelijmd ;) ) en heb ik ook nog een biertuin klaar liggen (Jeroen, zie ook PB beneluxspoor) en een paar hekwerkjes voorop de muur aan de rechter flank, langs het spoor.

MvG,
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door marco »

Hallo allemaal,

Ik ben als deelnemer geweest naar deze beurs en zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. :)
Stuttgart was fenomenaal. Een uitstekende onderlinge sfeer wat meer weg had van een vriendenclub dan uit 10 landen 19 verenigingen uitnodigen. Zij komen jaarlijks bijeen en brengen allen specialiteiten van hun land mee, die dan met elkaar genuttigd worden. Een belevenis.
Zaterdagavond werd een avond aangeboden door de organisatie, die door een traiteur bedrijf van eten en drinken werd voorzien. Alles ten overvloede, zodat je moest opletten dat je glas niet steeds werd bijgevuld. Tijdens deze avond werd de besissing van de vakjury, bestaande uit vertegenwoordigers van N-Bahn Magazin,Vollmer,Knopf Modellbahnen Ntram en Moba, bekend gemaakt, waarbij de 3e prijs op basis van de hoge technische kwaliteiten, zoals de brug opening met boot doorvaart en de grote nauwkeurigheid van het geheel aan N-Spoor Nijmegen werd toegekend.
De met stomheid geslagen 4 koppige Hollanders ( wij dus :D )namen uiteraard vol vreugde de 3 ketelwagonnetjes met dankbaarheid in ontvangst, waarna door elk landlid een herinnnerings cadeau aan elke deelnemer werd overhandigd, zoals een Spaanse lok, een Engels Rijtuig, en klokje, 2 kleine wagonnetjes , chocolade etc. Dit zal aan elk lid getoond worden, en met trots in de analen worden vastgelegd.
Zoals vermeld, zeer vermoeiend, maar we hadden het voor geen geld willen missen.Natuurlijk hebben we ook nog met treintjes gereden en heb ik bij alle landen achter de schermen van de baan meegekeken.Op zondagmiddag rond 2 uur werd iedereen door de spanjaarden en italianen bijelkaar geroepen om te gaan eten bij hun.En die gasten weten wat lekker eten is hoor.Het mooi is dat iedereen dan gaat eten en er op de treinen niet meer gelet word.Dit alles word mogelijk gemaakt door de N Club International en het INGANET ( international N gauge association network. En is een onderdeel van de totale Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart.
Ik hoop dat wij volgend jaar weer naar stuttgart gaan, de uitnodiging hebben we mondeling al binnen maar in een jaar kan veel gebeuren.
Groetjes van een gelukkig mens.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door marco »

@robert waarom heb ik je niet gezien?
@jeroen Ndetail was er ook , er waren meerdere kleinseriefabrikanten die s,avonds ook bleven voor de feestelijkheden in de avonduren.

Minitrix is trouwens sponsor van dit geheel alle prijzen 6 stuks werden aangeboden door minitrix.Volgend jaar bestaat marklin 150 jaar en zal er een zeer grote tentoonstelling zijn in goppingen bij marklin op een ruimte van 28000 vierkante meter :shock:
Heb ik uit zeer betrouware bron namelijk rechtsreeks van minitrix.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2090
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door Robert_N-Nm »

Nu je het zo opmerkt, ik ben het helemaal vergeten :oops: :oops:. En ik moet eerlijk zijn, ik m'n aandacht ook voornamelijk gericht op de andere aanwezige N-banen (in het bijzonder Scuol Tarasp) met de gedachte dat Nijmegen/Weesp vast wel weer een keertje in NL te bewonderen is.

Wat betreft de grote tentoonstelling in Göppingen. Dat heb ik gelezen in het clubmagazine, 19 en 20 september 2009. Ben alleen benieuwd hoeveel oppervlakte er voor spoor N wordt ingeruimd, dat wil bij M* nog wel eens tegenvallen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Messe Modell Süd Bau & Bahn Stuttgart

Bericht door marco »

Robert wij hebben te horen gekregen van iemand van minitrix dat iedereen die in stuttgart stond ook voor het 150 jarig bestaan van marklin is uitgenodigd.
Maar goed meer is er ook niet over gezegd.
En het financiele plaatje voor de clubs is wel heel belangrijk dus het ligt er aan wat marklin wil vergoeden.

Groetjes marco

ps. in nederland zijn wij steeds minder met onze baan, voor volgend jaar ( zoals het nu staat ) alleen in lochem bij hans :D

wij gaan 7 van de 10 keer naar het buitenland


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Plaats reactie