Boekenkastsegmenten

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Het inzagen met de dremel leidt tot m.i. te grove zaagsnede. Daarom de handfiguurzaag maar gepakt:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 08 mei 2024 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Deze ingezaaide latjes komen alleen in de onderlagen. De laatste lagen bestaan uit losse latjes:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 08 mei 2024 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Het is wel weer een klusje. Erg hard gaat het niet 🤭

Hier een fotootje van het tussenresultaat:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 08 mei 2024 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Het gefröbel van de afgelopen avonden even showen:


Afbeelding



beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door beagle »

who. mooi


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Bjor »

Er zitten mooie strakke bandjes omheen. Waar heb je die van gemaakt. Sowieso mooi, strak werk.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Folkert van Wijk »

Knap hoor! Dat is een hele nette verzameling geworden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor jullie reacties heren,

@ Ben,

Dat is gewoon tape, maar dan 0,3 mm breed. Wordt onder meer gebruikt voor belijning van RC modellen. Ik heb ooit een paar rolletjes gekocht via Ebay van een Japans fabrikaat (ABC Hobby). Het is zelfklevend, maar ik heb de uiteinden voor de zekerheid wel vastgeplakt met secondenlijm.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Folkert van Wijk »

Ga je die ladingen hout los op/in de wagonnetjes zetten en blijven die dan zitten?
Ikzelf denk er namelijk over om van Evergreen plaatjes plastic vloertjes te maken die precies in mijn wagonnetjes passen en daar de vooral losse lading als kratten, tonnetjes en dergelijke op te lijmen.



tv_man
Berichten: 1451
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door tv_man »

Oei dat ziet er erg strak uit. Goede tip van de tape trouwens, krijg je direct meer het idee dat het spanbanden zijn, in ieder geval meer dan met naaigaren (afhankelijk of dat het effect is dat je nastreeft hier, weet niet wat ze in tijdperk II/III gebruikten)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5659
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door FidOo »

Mocht je zoiets zoeken. Je kunt dan ook naar nail-striping zoeken op ebay of aliexpress. Ik heb daar ook een aantal rolletjes van liggen van 1mm dacht ik. Ook in 't zwart en wit (naast een aantal fancy kleuren die ik waarschijnlijk nooit gaat gebruiken.)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

@ Folkert,

Voor de uitneembare ladingen kolen, zand, bieten e.d. gebruik ik ook plaatjes polystyreen:

Afbeelding

Maar andere ladingen zijn niet uitneembaar, omdat ze aan de wagon zijn bevestigd. Dat geldt met name voor balken, buizen, boomstammen e.d.:

Afbeelding

@ Norman,

Mijn bedoeling was inderdaad niet om spanbanden uit te beelden, maar omdat ze op spanbanden lijken, gebruik ik deze methode alleen voor tijdperk 3 en 4. Bij oudere wagons gebruik ik ofwel kettingen, ofwel heel dun garen:

Afbeelding

Afbeelding

@ Joost,

Dank voor de tip. Mijn voorraadje raakt op, dus ik ga binnenkort op zoek naar alternatieven. Ik weet dat Weinert het ook produceert, maar dat is nogal prijzig.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Folkert van Wijk »

Mijn idee was om ook voor de lage bakwagens een extra (dunne) bodem te maken van plastic plaatjes met latten profiel die er precies in passen, er ook weer uit kunnen, en waarop ik de lading lijm.

Gewoon een idee, waarmee misschien nog meer variatie en afwisseling mogelijk is.



erwin9
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2023 11:07
Locatie: Antwerpen

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door erwin9 »

Beste lezers,
Garen gebruiken, en zeker in deze kleine schaal is niet de beste oplossing. Je zal merken dat het garen na verloop van tijd stof begint te verzamelen, en als resultaat ligt je lading dan vastgebonden met iets van een formaat waar een olietanker van 300 meter mee wordt vastgelegd ;-). Niet echt realistisch dus!
Kettingen is ook zo'n eeuwig discussiepunt, al veel meegemaakt in schaal H0, en dus al zeker in schaal N is het niet fraai om echte schakels te gebruiken als ketting. Ook dit geeft een allesbehalve realistisch beeld, en gaat eerder de speelgoedachtige toer op omdat het helemaal niet lijkt op schaalkettingen.
De oplossing die ik gebruik, tot mijn eigen tevredenheid, is het zelf maken van "kettingen". En dit zowel in H0 als in N, gewoon een kwestie van dikte van draad! Neem enkele stukjes koperdraad uit een oude trafo (wikkeldraad) of uit een gevlochten elektriciteitskabel. Als het maar deun genoeg is.
Neem twee of drie stukjes draad, en draai deze vrij strak in elkaar. Hoe strakker je draait, hoe realistischer de "ketting" wordt.

Eenmaal gedraaid, ontvetten en wat primer erop (zeker niet te dik schilderen!) en je ketting is klaar.
Dit geeft een bijzonder realistisch beeld van een ketting op schaal. Het verwerkt ook redelijk vlot, en laat zich zonder problemen mooi rond "ladingen" aanbrengen. Een piepklein drupje AC lijm verzegelt het geheel.
En beter dan duizend woorden is een foto ;-). Hieronder een foto van "mijn" ketting die op een open bakwagen ligt.
Oordeel zelf of deze realistisch is!
Afbeelding

De "zeilen" die er naast liggen zijn trouwens dunne dekseltjes van een youghourt potje. Klein vierkantje uitgeknipt, gevouwen, flink platgeslagen, geschilderd en daarna enkele washings erover. Toch ook wel overtuigend, en op schaal?

Afbeelding



Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Onmogelijkhier »

Persoonlijk vind ik het meer op een kabel of touw lijken dan op een ketting.


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5659
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door FidOo »

Als ik eerlijk ben Erwin dan vind ik de foto met de bayerischen Rungenwagen van Harry met de zwarte ketting realistischer. Ik ben het met Marcel eens dat dit meer op een staalkabel lijkt. Misschien dat een zwarte of roestbruine kleur het beter zou kunnen maken maar ik betwijfel het.

Ps als staalkabel vind ik hem juist heel geslaagd!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Erwin,

Dank voor je reactie. Je imitatie-ketting vind ik heel erg fraai, maar zeker voor de schemel- en rongenwagens heb ik toch voorkeur voor de inderdaad te grote kettingen. Modelspoor blijft toch een kwestie van concessies aan de werkelijkheid. Ik ben wel blij met je tip, want dat ga ik zeker eens uitproberen. Ik heb wel eerder waterslangen geimiteerd met heel fijn koperdraad, maar het in elkaar draaien ga ik zeker ook eens toepassen.

Ook je tip over de yoghurt dekseltjes ga ik eens uitproberen. Leuk om elkaar zo op ideeën te brengen. Het garen is trouwens geen naaigaren, maar flexibel draad (verkrijgbaar vanaf 0,05 mm dikte), wat gebruikt wordt voor het imiteren van spankabels bij modelvliegtuigen en boten ("rigging").


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het vervaardigen van wagonladingen is nog niet klaar; een nieuwe voorraad stammen ontstaat (300 gebeitste cocktailprikkers):

Afbeelding


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door HST »

Toch weer bewondering voor de zelfgebouwde wagonladingen. Echt een genot om te zien dat je echt niet in een grote schaal hoeft te werken om prachtige resultaten te bereiken.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1204
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door william »

Ik sluit mij hier bij aan. Geweldig allemaal zoals je dat doet.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3626
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Schachbrett »

Prachtig zeg Harry,

Echt gaaf gemaakt die wagonladingen.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Krab »

~Hoi Harry , ben benieuwd naar wat je nu met de randstokers ga maken dus wacht op het vervolg ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor jullie bezoekje en de complimenten mannen, het kost wat tijd, maar dat loont zich.

@ Sjaak,

Dit fotootje laat de bedoeling zien:

Afbeelding

Ik weet alleen nog niet zeker of dit het wel gaat worden. De cocktailprikkers zijn 2 mm dik, dus dat is maar liefst 32 cm in 1:1. Dat is wel erg dik voor mijnhout. 7(8)7

Dus ik twijfel nog. Ook omdat de houtstapeltjes in Dittwar bestaat uit latjes van nog geen 1 mm dik. Maar om nu een wagon te vullen met dergelijke kleine takjes?

De prikkers zijn daardoor wel goed bruikbaar voor HO. Laat daar nou toch ook behoefte zijn aan hout ...

Afbeelding



beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door beagle »

Voor mijnhout denk ik dat je iets moet hebben van 0,7 à 0,9 mm.
Is koperdraad voor leidingen van 2,5 mm^2 geen oplossing ? Dat is ongeveer 1 mm. in diameter.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 691
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door enderscw »

De "zeilen" die er naast liggen zijn trouwens dunne dekseltjes van een youghourt potje. Klein vierkantje uitgeknipt, gevouwen, flink platgeslagen, geschilderd en daarna enkele washings erover. Toch ook wel overtuigend, en op schaal?

Afbeelding

Die zeilen zijn mooi gemaakt, die houd ik even in het achterhoofd.
De hout belading is ook mooi gevonden zo


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie