Piko 40227 Dieseltriebwagen GTW 2/8 Veolia
Piko 40231 Dieseltriebwagen 5045 GTW 2/8 Breng Direct
Piko 40288 Dieseltreibwagen 229 GTW 2/6 Arriva
Op de analoge baan in de winkel reden ze prima en hadden ze binnenverlichting en kop staart verlichting.
Ik wil deze treinen digitaal hebben, en alle drie de modellen hebben een PluX12 connector waarop volgens de gebruiksaanwijzing de PIKO #46211 PluX12 decoder past.
Nu kan ik deze decoder niet online vinden en de winkel waar ik de treinen kocht raadde me aan om de Uhlenbrock 73340 decoder aan te schaffen. Dus daarvan kocht ik er drie en twee ervan heb ik nu in de bovenstaande locs geplaatst.
Ik heb nog niets aan de standaard instellingen aangepast, en de treinen op de rails gezet. Als ik HEEl Langzaam rijd gaat het goed en branden de voor en achterlichten. De binnenverlichting nog niet maar dat moet te vinden zijn onder een F knop neem ik aan. Zodra ik echter de snelheid opvoer en de trein ook maar iets harder wil laten rijden, gaat hij heel erg schokkend bewegen.
Mijn vragen zijn nu:
1) Zijn PluX12 decoders uitwisselbaar? Of moet ik steeds uitzoeken welke decoder in welke trein met welke controller ik wil combineren?
2) Zou deze combinatie moeten werken en os het een kwestie van de juiste instellingen programmeren? Of werkt deze combinatie gewoon niet?
Ik stel deze vraag omdat ik nog niet eerder een locdecoder heb geprogrammeerd, en voordat ik aan mijn eerste project begin zou ik graag weten of het kan. Want anders zit ik uren te prutsen en denk ik dat ik de goede codes niet heb terwijl het probleem heel ergens anders zit.
Op hetzelfde stukje test spoor rijdt mijn digitale Piko 40425 (de grijs gele 2418) wel prima.
Ik wil de aansturing en programmering uiteindelijk doen in iTrain, maar dat wacht dus op de mogelijke antwoorden op bovenstaande vraag.