Metselwerk in 3D <Fusion360>

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Metselwerk in 3D <Fusion360>

Bericht door PeterB »

Wie kan mij uitleggen hoe ik metselwerk teken in Autodesk Fusion360. Ik zie soms plaatjes van prachtig metselwerk met afzonderlijke steentjes en ook rollagen maar weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken.

Peter


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Metselwerk in 3D <Fusion360>

Bericht door Hoontje »

Ik maak een tekening in de schets. Van een gedeelte van een muur. Dat kopieer en plak ik steeds.
Rollagen en details doe ik handmatig steen voor steen.
Let wel, dit is om te printen. Bij lasersnijden moet de tekening anders zijn, je tekent daar de voegen en niet de stenen kennelijk...

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Metselwerk in 3D <Fusion360>

Bericht door Paul_DMV »

Onderstaande heb ik gedaan met dakpannen, maar met steentjes zou het net zo kunnen werken.

Ik heb een hele dunne steentjes of dakpannen plaat gemaakt, als ik het huisje heb gemaakt houd ik die steentjes plaat (die ik telkens kopieer) die groter is dan het huisje, dan voor het huis. Ik maak dan een schets op de steentjes plaat, en projecteer het huisje in mijn schets. (ctrl+P), dan snij ik dus dat plakjes stenen uit adhv van de vorm van de gevel en plak in feite het uitgesneden steentjes plaat dan op de gevel. Zo hoef ik niet telkens de steentjes te tekenen, maar beleg ik het huisje met steentjes plaat in 3d.
Laatst gewijzigd door Paul_DMV op 26 sep 2023 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Metselwerk in 3D <Fusion360>

Bericht door Hoontje »

Paul beschrijft duidelijker wat ik bedoelde .... Dank Paul.



Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: Metselwerk in 3D <Fusion360>

Bericht door PeterB »

Dank jullie voor de reacties, ik denk dat ik begrijp wat jullie bedoelen, een apart model maken van de steentjes en dit iedere keer kopieren op een gevel. Ik ga eens proberen of het mij lukt.

Peter


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Metselwerk in 3D <Fusion360>

Bericht door Paul_DMV »

ja dat stenen model er voorhouden, dan op dat model een projectie maken dmv een schets op het stenen model om het model uit te snijden, en dan verplaatsen tegen de gevel.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: Metselwerk in 3D <Fusion360>

Bericht door PeterB »

Paul,
Maak je dan een assembly van wand en stenen model?

Peter


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Metselwerk in 3D <Fusion360>

Bericht door Paul_DMV »

Ja je kan gewoon een component in je component slepen of laden, je hoeft dus niet zoals in inventor een aparte assembly te maken. Je hebt dan bodies en components in je file.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie