Tractie voor Orient Express

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Tractie voor Orient Express

Bericht door EnricoS »

Goedemorgen allen,

Afgelopen zomer heb ik een erg fraaie Orient Express van Kato op de kop kunnen tikken en nu ben ik op zoek naar tractie voor deze trein. In de ideale situatie komt er een BR01, BR41, oid voor deze trein. Nagenoeg (lees alle) stoomlocs die geschikt zijn voor deze trein lijken aandrijving in de tender te hebben. Hoe is de ervaring met het rollen van het drijfwerk onder de ketel? Ik hoor nog wel eens dat dit tijdens het rijden stil blijft staan.

Het tweede puntje waar ik tegenaan loop is de trekkracht. De Orient Express telt 15 rijtuigen en mijn baan bevat een helling, niet stijl maar ik wil voorkomen dat de trein stil komt te staan. De krapste boog waar de trein op moet rijden is Fleischmann R3.

Kortom ik ben op zoek naar een stoomloc, geschikt voor snel/personentreinen die 15 rijtuigen kan trekken (ook helling op) en waarvan het drijfwerk van de ketel niet stil komt te staan (of zelfs aangedreven is). Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt :D


Groet, EnricoS

thevandijks
Berichten: 437
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door thevandijks »

Misschien denken aan dubbeltractie? Met een Fleishmann gaat het zeker niet lukken, de oudere Minitrix hebben nog aandrijving die niet in de tender zit. Mijn Minitrix 44 (16441) kan het denk ik wel 15 rijtuigen daar zit de aandrijving niet in de tender, maar dat is een goederen loc, misschien twee 01 van Minitrix? Maar dan ben je niet goedkoop uit :-)

Groet Hans


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 654
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Enrico,
Ik heb de Minitrix 01 004 (DRG), welke de motor in de tender heeft en die is hartstikke sterk. Is in staat een sleep van 10 rheingold wagons (waarvan 8 met verlichting) te slepen en die rijd mooi. Is wel een wat ouder model die je niet vaak ziet. Mogelijk dat de andere minitrix 01 modellen net zo goed rijden.
Verder zijn de minitrix 18.5 loks soms wel goed. De nieuwste DRG versie viel me tegen (kan geen helling aan), maar had 3 oudere model (2006-2010) die dan weer erg sterk waren. Hebben de motor in de lok!

Ook de nieuwe Fleischmann BR01 kreeg goede reviews al zag ik daar dan wel weer een filmpje van waar de voorste wielen niet altijd netjes mee lijken te draaien.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door EnricoS »

Bedankt heren voor de reacties! Dubbeltractie is een optie, wel de laatste vanwege het prijskaartje. De oudere minitrix modellen lijken interessanter en lijken sterker. Ik kan weer even verder, maar sta natuurlijk open voor nog meer tips!


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4490
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door spoor65 »

Alleen de BR 44 is nu niet een loc die ik er voor zou zetten, aangezien dit een typische goederen loc is.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

CGdeBrabander
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door CGdeBrabander »

Ik heb een Br 003 van minitrix met de moter in de tender vier assen aangedreven en 6 slipbandjes en deze heeft een goede trekkracht ook een helling op met een stijging tussen 2,5 en 3 %. De lengte van de helling is bijna 3 meter met bocht van R3.
Mvg Ron



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door EnricoS »

CGdeBrabander schreef: 24 sep 2023 11:19 Ik heb een Br 003 van minitrix met de moter in de tender vier assen aangedreven en 6 slipbandjes en deze heeft een goede trekkracht ook een helling op met een stijging tussen 2,5 en 3 %. De lengte van de helling is bijna 3 meter met bocht van R3.
Mvg Ron
Heb je enig idee welk artikelnummer deze BR003 is?


Groet, EnricoS

CGdeBrabander
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door CGdeBrabander »

EnricoS ik ben op dit moment niet aanwezig ik kan je a.s zaterdag mee delen welk type nummer het is.
Met vr gr Ron



FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door FidOo »

Ik weet niet of het een passende lok is. Maar arnold heeft ook hele mooie BR 01 loks. Ik heb zelf een arnold br 01.5 privé en een DB 01.0 te koop. (arnold hn2015)

Zijn schitterende loks en vrij sterk ook, hebben de motor in de tender, maar via kardan de aandrijving in de lok.

Ik durf natuurlijk geen garantie te geven dat hij 15 wagons tegen jouw helling op trekt.

Ik vraag er 115,- voor (analoog met ovp met beschadigde inlay) foto's kan ik op aanvraag maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door Appie173 »

Iedereen denkt "oud", maar die set van 15 is eigenlijk een model van de VSOE Oriënt-Express zoals die nu nog rondrijdt (en te boeken is voor mensen die graag vier of vijf cijfers uitgeven aan een reisje van een paar dagen). Dus eigenlijk kun je er heel veel moderne loks voor zetten. Het is maar net welke vervoerder ze in een land inhuren. In Nederland stond er geloof ik een oranje ex-Locon-1800 voor, foeilelijke combinatie natuurlijk.

Maar als je er liever een mooi ogende stoomloc voor zet, is er niemand die je dat verbiedt.

Mvg, Albert Nijenhuis



CGdeBrabander
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door CGdeBrabander »

Hoy EnricoS
Ik zou je nog even een mailtje sturen welke lok het is het is de 12445.
ik heb mij alleen vergist het zijn 4 antislipbandjes in plaats van 6.
maar er worden wel 4 assen aangedreven zie foto.
Met vr gr Ron

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door EnricoS »

CGdeBrabander schreef: 01 okt 2023 11:58 Hoy EnricoS
Ik zou je nog even een mailtje sturen welke lok het is het is de 12445.
ik heb mij alleen vergist het zijn 4 antislipbandjes in plaats van 6.
maar er worden wel 4 assen aangedreven zie foto.
Met vr gr Ron

Afbeelding

Afbeelding
Super bedankt voor de foto’s. Hier kan ik wat mee! Ik hoop 11 november in Houten wat rond te neuzen in de hoop wat tegen te komen.


Groet, EnricoS

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door EnricoS »

Appie173 schreef: 25 sep 2023 17:17 Iedereen denkt "oud", maar die set van 15 is eigenlijk een model van de VSOE Oriënt-Express zoals die nu nog rondrijdt (en te boeken is voor mensen die graag vier of vijf cijfers uitgeven aan een reisje van een paar dagen). Dus eigenlijk kun je er heel veel moderne loks voor zetten. Het is maar net welke vervoerder ze in een land inhuren. In Nederland stond er geloof ik een oranje ex-Locon-1800 voor, foeilelijke combinatie natuurlijk.

Maar als je er liever een mooi ogende stoomloc voor zet, is er niemand die je dat verbiedt.

Mvg, Albert Nijenhuis
Het is helaas geen exacte VSOE zoals deze nu nog te zien is maar hij lijkt er wel heel erg op. In Nederland reed RailExperts te trein de laatste keren, tractie werd gehuurd bij Lineas in de vorm van een BR186. De oranje ex locon 9901 klopt ook, deze bracht de rijtuigen van Amsterdam naar Amersfoort voor het schoonmaken.


Groet, EnricoS

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door EnricoS »

Inmiddels heb ik van forumlid FidOo de Arnold HN2015 mogen ontvangen als beoogde tractie voor de Oriënt Express. Voor de beeldvorming hierbij even een foto van de 01 090 met een deel van de trein.
Afbeelding

En een plaatje naar de DB 232 die op dit moment dienst doet als (iTrain)testloc op mijn in aanbouw zijnde baan.
Afbeelding


Groet, EnricoS

WouterDeBanaan
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door WouterDeBanaan »

Ziet er prachtig uit!

mvg,
Wouter


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Tractie voor Orient Express

Bericht door FidOo »

Veel plezier met de lok Enrico. Hij staat er erg mooi voor.

Heb lang getwijfeld of ik hem zelf ging houden omdat ik het een mooie lok vindt. Maar hij past bij mij niet in het beoogde voorbeeld.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie