N van zolder

Nieuw op ons forum? Kijk even hier voor het e.e.a. aan belangrijke informatie.

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

Juist, ik had een heel verhaal getypt over wie ik ben en hoe ik in de hobby gerold ben. Maar toen ik het wilde posten had het forum mij er blijkbaar uit gegooid op een timeout. Je begrijpt dat je dan niet het hele verhaal opnieuw gaat zitten typen. Dus de verkorte versie. Het is net modelbouw, je hebt wel eens een tegenslag.

Ik ben Johan, zoals zovelen in mijn jeugd een startsetje gekregen van sinterklaas of verjaardag. Eerst een HEMA HO, later een Fleischmann N setje je kent ‘m wel locje 7000 wie heeft ‘m niet? Dat locje heb ik volgens mij nog wel ergens. Maar later vervangen door een nieuwe 7000 omdat deze niet meer werkte. Diverse baantjes gehad. De eerste was dus het startsetje op tafel, maar mijn vader bouwde voor mij al snel een baan in twee lagen met bergen van gips. Dit is misschien wel de baan waar ik de meeste uren op gespeeld heb. De derde baan werd gebouwd met bergen van PUR nadat wij dat idee eens gezien hadden in de etalage van Intertoys Schagen. Toen ik 17 was zelf eens een poging gedaan om een baan te bouwen. Niet echt een succes geweest, althans niet het niveau dat je op beurzen ziet. (beginners fouten als spaanplaat ed.) N werd toen ik zelf geld verdiende een LGB baantje in de tuin. En waar ik nu woon ligt ook een aantal meter LGB in de tuin.

Vorige week zat ik een filmpje te kijken over het Bello festival. (tot een jaar of 16 geleden was ik daar zelf stoker) Daarna van de zelfde maker een filmpje van bij de VSM. Daarin zag ik toch wel wat materieel voorbij komen dat ik op zolder heb staan. Pieter Bon ketelwagen, Blauwe wagons, onderlosser. (ja, ik heb al mijn N materieel nog) Tegen het einde kwam een mooie stam in beeld waarbij ik dacht “dat is een mooi modeltrein stammetje” Dus je begrijpt het jeukt weer.
https://youtu.be/RN-RbY-4_mY?si=1-BXOU1YGFRdF68Q

Nu had ik wel al vaker met een scheef oog gekeken wat tegenwoordig in N nog verkrijgbaar is, maar nu moet het toch echt gaan gebeuren. Omdat ik digitaal wil gaan rijden in mijn enthousiasme al een startset gehaald met de z21start. Ik weet het sommige mensen moeten niks hebben van startsets, maar een locje, 3 wagons, en wat rails voor een paar tientjes meer dan alleen de centrale kan je geen bult aan vallen. Daarnaast de z21 is goed genoeg voor wat ik wil gaan doen.

Het plan dat broed, maar nog een duidelijke vorm moet krijgen. Een kleine compacte baan met een Nederlands landschap, thema losjes gebaseerd op dus de VSM en SHM. Wellicht wil ik de baan als een soort aquarium, of zoals Prutsvlog het noemt kijkdoos, in de woonkamer plaatsen. Omdat het dus behoorlijk compact moet worden, maar ik toch wel wat wil laten rijden, denk ik aan een eind naar eind baan. Klein kopstationetje aan de ene kant, andere kant stijglus naar schaduwstation onder de baan zodat via opstelsporen toch diverse treinen kunnen rijden. Er zal dan moeten worden omgelopen. Maar dat grapje heb ik al buiten met de LGB baan via Traincontroller. Dus als ik mij er in verdiep hoe ik dat ookalweer geregeld heb moet dat in N ook wel lukken.
https://youtu.be/sVsIp2PtldY?si=Z-80Iz_CsACJ81Mm


En daarmee komen wij bij een aantal vragen van een N herintreder.

Is het de moeite om mijn minstens 32-40 jaar oude locs om te bouwen naar DCC? Of beter domweg nieuwe locs kopen? (BR64 staat in bestelling :mrgreen: )

Wat is voor N de beste bezet verdeling van het spoor? Ik wil dit met een Z21 10819 & Traincontroller gaan doen. (LGB baan is met reeds) Blokken van minstens maximale trein lengte, of wil je er meer op bijvoorbeeld het station?

Stijglus lukt dan met R1?

En omdat ik stukken rail en de wissels van de 32 oude baan wil gaan hergebruiken. (ja, die staat nog bij mijn moeder deels in de schuur) Hoe krijg je het beste oude houtlijm met ballast los?

Kan je de oude Fleischmann wisselaandrijvingen gebruiken op de huidige Z21 decoders?


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: N van zolder

Bericht door WimC »

Welkom John!

Ik heb niet antwoord op al je vragen, maar wel wat input :)
JohanBR64 schreef: 03 nov 2023 23:18 Nu had ik wel al vaker met een scheef oog gekeken wat tegenwoordig in N nog verkrijgbaar is, maar nu moet het toch echt gaan gebeuren. Omdat ik digitaal wil gaan rijden in mijn enthousiasme al een startset gehaald met de z21start. Ik weet het sommige mensen moeten niks hebben van startsets, maar een locje, 3 wagons, en wat rails voor een paar tientjes meer dan alleen de centrale kan je geen bult aan vallen. Daarnaast de z21 is goed genoeg voor wat ik wil gaan doen.
Naar mijn idee is het een ideale manier om te beginnen, mits je de lok en wagons (en evt. de centrale als het digitaal is) ook inderdaad wilt hebben. Je kunt namelijk meteen aan de slag.
R1 gebruiken is meestal echter niet zo'n goed idee. NIet alles gaat er goed doorheen.
Is het de moeite om mijn minstens 32-40 jaar oude locs om te bouwen naar DCC? Of beter domweg nieuwe locs kopen? (BR64 staat in bestelling :mrgreen: )
Dat is een afweging voor jezelf. Ze moeten nog wel goed rijden, anders is het zinvol. Verder moet je zelf willen solderen.
Wat is voor N de beste bezet verdeling van het spoor? Ik wil dit met een Z21 10819 & Traincontroller gaan doen. (LGB baan is met reeds) Blokken van minstens maximale trein lengte, of wil je er meer op bijvoorbeeld het station?
Over het algemeen moet de bloklengte inderdaad de maximale treinlengte zijn. Uitzondering kan wel zijn dat als je één trein hebt die substantieel langer is, dat je daar een uitsondering voor maakt. In je schaduwstation kun je ook een aantal sporen hebben die korter zijn, dan kunnen niet alle treinen daar staan (vanwege de beperkte ruimte zijn in mijn schaduwstation de sporen allemaal van verschillende lengte)
Stijglus lukt dan met R1?
Alleen met korte treinen, en dan hebben sommige er nog moeite mee. In een boog moet je eigenlijk niet meer dan 2% stijgen. Ik heb zelf een spiraaltje in R2 en daar heeft een deel van mijn materiaal al moeite mee. Dus ik zou groter aanbevelen (hoe minder stijging hoe beter).
En omdat ik stukken rail en de wissels van de 32 oude baan wil gaan hergebruiken. (ja, die staat nog bij mijn moeder deels in de schuur) Hoe krijg je het beste oude houtlijm met ballast los?
Als het houtlijm op waterbasis is, dan met water. Bij wissels lukt die waarschijnlijk niet (als het Fleischmann of Minitrix wissels zijn), want dan komt er water in het mechnaiek, dat is vast geen succes.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

WimC schreef: 04 nov 2023 08:09
Stijglus lukt dan met R1?
Alleen met korte treinen, en dan hebben sommige er nog moeite mee. In een boog moet je eigenlijk niet meer dan 2% stijgen. Ik heb zelf een spiraaltje in R2 en daar heeft een deel van mijn materiaal al moeite mee. Dus ik zou groter aanbevelen (hoe minder stijging hoe beter).
Ik vermoede al zo iets, maar dacht gooi het toch even in de groep. In de voorgaande banen zat ook R1, en om het compact te houden wil ik dat nu ook gebruiken als ik een plan bedenk waar naar achteren en beneden gedraaid moet worden. Ziet er niet uit, maar buiten beeld (het bos in of zoiets) mag het van mij. Optie in plaats van een stijglus kan natuurlijk zijn. R1 bocht en daarna over de hele lengte een heling naar beneden waar dan weer een R1 bocht licht en vervolgens het schaduw station onder de baan. Voordeel staat alles gelijk ook aan de voorkant. :D

Blok verdeling moet ik echt even induiken voor ik rails ga leggen. Zover is het nog lang niet. Maar als je gaat bouwen wil je het natuurlijk gelijk goed verdelen. (isoleren) Bij de LGB baan buiten is elk deel tussen de wissels een blok en werk ik dus met reeds. Dit om het simpel en relatief goedkoop te houden. Maar kan mij zo voorstellen dat je bijvoorbeeld ten bate van de positionering de ontkoppelrail een eigen blok wil geven om de nauwkeurigheid te vergroten.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: N van zolder

Bericht door tv_man »

Als oude loks nog goed rijden kunnen ze zeker worden omgebouwd. Sommige zijn beter om te bouwen dan andere. En ze maken hoogstwaarschijnlijk een rotherrie vergeleken met nieuwe loks. Dat is misschien waar ik me het meeste aan erger bij oudjes.

Wat betreft oude houtlijm en ballast losmaken - met water lost de lijm op, daarna in een sopje doen en de restjes ballast met een oud tandenborsteltje ofzo lospoetsen. Máárrrr: héél goed opletten of de rails nog bruikbaar zijn - ik zou heel erg geneigd zijn om nieuwe rails te gebruiken. Oude rails hebben geheid krasjes en andere beschadigingen, zeker als ze al eens zijn ingeballast, en dat komt de rijeigenschappen van de treinen later niet ten goede.

Als je ze niet weg wilt gooien kun je oude rails overigens nog gebruiken voor allerlei andere dingen zoals een wagonladingen, bovenleidingsmasten, schroot, etc.

En als je een eind-naar-eind baan wilt bouwen hoef je geen R1 te gebruiken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: N van zolder

Bericht door BartenThomas »

Tenzij je zeker weet dat je alleen met korte rijtuigen, geen kortkoppelingen en kleine lok's rijd zou ik je adviseten minimaal r2a te gebruiken.
Let idd ook op met stijgingspercentage, kleine lokjes (2 en 3 assers) hebben vaak geen antislipbandjes. Ook hier maakt r1 het er niet beter op.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: N van zolder

Bericht door OBBinN »

Verkorte versie?? Flinke roman alsnog.. haha

Welkom!!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: N van zolder

Bericht door Krab »

Zoals vele al zeiden hier geen R1 maar minimaal r2 of liever r3 bogen .

Welkom op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

tv_man schreef: 04 nov 2023 13:10 Als oude loks nog goed rijden kunnen ze zeker worden omgebouwd. Sommige zijn beter om te bouwen dan andere. En ze maken hoogstwaarschijnlijk een rotherrie vergeleken met nieuwe loks. Dat is misschien waar ik me het meeste aan erger bij oudjes.
Hoe bedoel je rot herrie? Je bedoeld dat je bij de oude motoren beter het geluid hoort van de pulsbreedteregeling?

En als je een eind-naar-eind baan wilt bouwen hoef je geen R1 te gebruiken.
Zoals in het clipje te zien rij ik buiten met LGB ook eind naar eind. De lengte die ik in de tuin heb heb ik echter binnen niet. Ik ben er nog niet uit waar ik de baan ga plaatsen. Maar voor het idee wat broed heb ik 240*23cm de ruimte. Daar ka je natuurlijk een heel leuk emplacement op maken waar wat heen en weer geschoven wordt. Maar als ik iets wil maken waarbij de treinen een tijd uit beeld zijn zal ik de baan dus iets dieper moeten maken om naar achteren of onder te verdwijnen. Ik heb de gisteren bestelde Fleischmann BR64 opgehaald en ga daar zo eens een stametje achter maken geïnspireerd op het bovenstaande clipje van de VSM. Dan weet ik waar ik minstens mee moet werken qua lengte van opstelsporen.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

OBBinN schreef: 05 nov 2023 08:06 Verkorte versie?? Flinke roman alsnog.. haha

Welkom!!
Het was dus een complete trilogie. :mrgreen:


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

Krab schreef: 05 nov 2023 11:10 Zoals vele al zeiden hier geen R1 maar minimaal r2 of liever r3 bogen .

Welkom op het N - forum .

mvg Sjaak
Het stijglus idee heb ik vanwege de ruime afgeschoten. :D


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

Vandaag eens een poging gedaan om de rails en wissels van de oude baan af te krijgen. Nah, dat kon je dus vergeten. Lijm werd niet zacht, rails had ik toen gesoldeerd. Dus het, behalve een paar stukje aan de achterkant, er knap af krijgen kon je vergeten. Wat ik er wel knap afgekregen heb zijn 9 wissel aandrijvingen. En als ik nu op de Fleichmann site kijk zijn die nog steeds het zelfde. Neem dus aan dat ik die zo in de nieuwe wissels kan steken. Goed excuus om wissels met metalen puntstukken te kopen. :D

Er moet dus nieuwe rails komen. En daarmee kom ik weer met een paar vragen. (altijd het zelfde met die nieuwe op het forum, vragen, vragen, vragen :mrgreen: )

Omdat ik nu dus 9 wisselaandrijvingen heb, en in het verleden slechte ervaringen met langzaam rijden over plastic puntstukken. Wil ik dan graag de wissels met metalen puntstuk en bedding gaan gebruiken. Kan ik dit echter met de rails zonder bedding gebruiken? (kosten drukken) Zit daar profiel/hoogte verschil in? Of geeft rails met bedding betere rij eigenschappen? (wissels ziet er toch ook wel beter uit)

Wel of niet solderen? Vroeger deed je dat om overal goede voeding te hebben. Maakt dat nu nog uit met DCC als je domweg op meerde plaatsen de voeding aansluit. (gaat dan toch deels ook al over bezetmelder)

Welke lijm gebruiken voor scenery? Standaard houtlijm in de gele flesjes is blijkbaar niet het goede. (als je ook nog eens wat los wil halen)


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: N van zolder

Bericht door WimC »

Dag Johan,
Fleischmann zonder bedding was vroeger Roco (en is bij Fleischmann in het assortiment gekomen toen die twee samen gingen), die hebben een andere aandrijving. Dus ik denk niet dat je die nog kunt gebruiken dan. Volgens mij had Roco geen wissels met metalen puntstuk, Minitrix wel, maar die hebben weer een andere aandrijving.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

Het idee is dan Fleischmann wissel met metalen puntstuk. (Werkt heel goed lees ik elders op het forum) en de “Roco” rails. Dus past de rails met en zonder bedding op elkaar?


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: N van zolder

Bericht door FidOo »

Johan, welkom op t forum Zo'n LGB baan in de tuin is toch ook wel heel geinig hoor.

Ik heb nog wel een opmerking over het omlopen, in N is dat echt wel een dingetje... tis niet onmogelijk maar het is echt heel lastig om dat te automatiseren. Als je van plan bent om een kijkdoos te maken waar je lekker voor gaat zitten en alleen wilt kijken dan zou ik dat omlopen eigenlijk uit je hoofd zetten!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: N van zolder

Bericht door maarten »

Even refererend naar je eerdere opmerking over houtlijm in een geel flesje, je hebt 2 soorten. De standaard water-oplosbare en de speciale watervaste houtlijm. Die laatste moet je dus niet hebben. ;-) Beiden zitten in een gele fles bij de fabrikant met de herkauwer-naam. Gewoon het eerste de beste huismerk werkt net zo goed en is veel goedkoper.

Losmaken door de lijm zacht te maken kan maar kost geduld. Eerst goed nat maken, dan natte lap er overheen leggen en zeker een nacht laten weken. Eventueel een plastic zak er over zodat de lap niet uitdroogt. Dan zou je het wel los moeten kunnen krijgen zonder schade.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: N van zolder

Bericht door neudalhausenstadbahn »

maarten schreef: 14 nov 2023 17:00 Gewoon het eerste de beste huismerk werkt net zo goed en is veel goedkoper.
Dat zou je willen alleen zijn die nogal eens wel watervast.

Daarnaast maakt de sluiting van de fles in het gebruik nogal een groot verschil. De flessen van Bison zijn met een hand te openen en te sluiten, voor die van pattex heb je ivm de schroefdop 2 handen nodig en die 2e hand heb ik vaak niet vrij ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: N van zolder

Bericht door maarten »

Ik heb een grote Karwei-huismerk fles, gewoon op waterbasis en véél goedkoper dan Bison. En ook met één hand te openen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

De oude baan is ondertussen as in de verbrandingsoven.

@FidOo Wat zijn de verwachten problemen met omlopen in N?


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: N van zolder

Bericht door FidOo »

Nou het automatisch ontkoppelen komt allemaal een stukje nauwer als bij lgb terwijl de lokjes gewoon een wat minder betrouwbare stroomafname hebben en de kans groot is dat het automatisch ontkoppelen dus niet werkt en je moet ingrijpen.

Er was iemand hier op 't forum die hier heel veel mee geëxperimenteerd heeft en dat was een nogal een uitdaging met een beperkt succes.

Er is hier op't forum en op beursen eigenlijk ook geen enkele baan te vinden waarbij iemand automatisch omloop heeft. En dat is natuurlijk met een reden.

Ik zeg dit alleen maar omdat ik verwacht dat het anders een teleurstelling gaat zijn en dat je beter een ander baanplan had kunnen maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

Hmm, klinkt dan wel weer als een uitdaging. Eerst eens een test bouwen dus. Baanplan heb ik toch nog niet klaar. Valt nog tegen hoeveel ruimte je denkt te hebben op 240cm.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: N van zolder

Bericht door Wim Ros »

FidOo schreef: 14 nov 2023 23:15 Nou het automatisch ontkoppelen komt allemaal een stukje nauwer als bij lgb terwijl de lokjes gewoon een wat minder betrouwbare stroomafname hebben en de kans groot is dat het automatisch ontkoppelen dus niet werkt en je moet ingrijpen.

Er was iemand hier op 't forum die hier heel veel mee geëxperimenteerd heeft en dat was een nogal een uitdaging met een beperkt succes.

Er is hier op't forum en op beursen eigenlijk ook geen enkele baan te vinden waarbij iemand automatisch omloop heeft. En dat is natuurlijk met een reden.

Ik zeg dit alleen maar omdat ik verwacht dat het anders een teleurstelling gaat zijn en dat je beter een ander baanplan had kunnen maken.
Dan heb je toch niet echt goed opgelet, dat werkt hier al jaren perfect. Zowel het afkoppelen en omrijden en aan de andere kant weer koppelen, als het parkeren op een doodlopend spoor en dan weer laten ophalen, al dan niet met een andere trein, ook afkoppelen en wegzetten van de trein en de wagons door een andere trein ophalen en dan de losse trein laten omrijden op de vrijgekomen plaats waar de trein stond die nu de sleep heeft opgepikt. Daar zijn diverse voorbeelden op oa. facebook over aanwezig. Ook te zien op het iTrainforum oa.

Mvg
Wim.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: N van zolder

Bericht door FidOo »

Wim.

Ik heb jouw baan hier nog nooit gezien. Evenals andere die hier laten zien hoe dat werkt behalve die ene baan. (waarvan ik dus de naam niet meer weet, actief is die in ieder geval niet meer)
Maar goed ik laat mij graag het tegendeel bewijzen. Facebook heb ik niet dus daar krijg ik niks van mee. En itrain forum kom ik eigenlijk ook zelden. Dus als jij die beste man hier kan doorverwijzen dan zou dat top zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: N van zolder

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Johan,

Er is een uitgebreide PB naar je verzonden hoe ik hier al jaren op een kleine 30 sporen in drie kopstations een binnengelopen trein op de juiste plaats laat stoppen, ontkoppelrail bedien en ontkoppeld een stukje voorwaarts te laten rijden. Ik doe hier eigenlijk niets anders dan wat jij wilt, alleen analoog.

Groetend,
Rob



Onderwerp starter
JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: N van zolder

Bericht door JohanBR64 »

Gezien de reacties van Wim en Rob, moet het dus geen enkel probleem zijn. En omdat ik het dus al doe met de LGB baan verwacht ik voor het ontkoppelen geen problemen. Het probleem zal eerder weer het koppelen zijn. (wegduwen i.p.v. koppelen) Gebruiken jullie nog andere koppelingen? Of zijn het gewoon de standaard af fabriek koppelingen van het materieel? En dan ga ik er even vanuit dat jullie ook gewoon de standaard ontkoppelrail gebruiken. (in mijn geval dan Fleischmann met bedding want ik vond nog wat in een hoek)


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: N van zolder

Bericht door Wim Ros »

Voor Joost zal het weten.
https://www.youtube.com/watch?v=HMVtG1K9-QY

Mvg
Wim.


Plaats reactie