type decoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

type decoder?

Bericht door mwrv155 »

Hallo,

Hobbyisten,heb een vraag vwb decoder.
Toen ik mijn locje op het spoor woilde zetten,liet ik hem per ongeluk vallen,(ja doe je ook niet met zin),dus je weet ,vrij kwaad door die
stommiteit,en natuurlijk enkele dingen stuk.
Nieuwe onderdelen bestelt en vervangen,maar nu zijn enkele gelakte draden van de verlichting (Rood/Wit) daar dit zeer fragiel is geknapt ,heb enkele
gemaakt en werkte weer,maar later weer een draadje kaduuk,dus wilde dit eigenlijk veranderen,maar zit over de aansluiting te dubben
De vraag:weet iemand welke decoder dit is en iemand een idee hoe ik dit eventueel zou kunnen verhelpen zodat die draadjes vervallen.
Zat zelf aan een strip te denken,maar heb geen idee of dit gaat werken,bedoel dan een strip die ook wel in telefoons etc worden gebruikt.
Iedere optie is welkom,en ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
Voor de duidelijkheid hier de omschrijving vwb het model.
Gaat hier om een Roco BR101 (101-048-7),op de onderkant zit een sticker met deze gegevens:2345 1A 6 06 A9.
Heb dus ook op de site van Roco gezien ,maar zonder resultaat,denk zelf dat dit een eigen montage is van een vorige eigenaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: type,

Bericht door FidOo »

He dat is een roco 101 die eens van mij geweest is! Ik weet het vrij zeker. Want ik heb deze omgebouwd met rode en witte verlichting! Herken het Ombouwwerk!
Leuk om dit terug te zien. Minder leuk dat je schade hebt.

Wat betreft de lakdraden, hier gaat een Multimeter met een diode stand je heel veel helpen, zonder dat is het eigenlijk geen doen.

Er komt zo een vervolg berichtje.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: type,

Bericht door FidOo »

Aan weerszijden heb je een hulpprintje waar de draadjes op aansluiten.
Met de Multimeter in de diodestand zet je de rode pen op het printje op je eerste foto op het bovenste spoortje.
Met de rode pen kun je dan op elk printje aan de kant waar het lakdraad aansluit meten welke leds het doen.
Als het goed is moet je op het bovenste spoortje 5 lakdraden hebben, op de witte 3 en gele 2 lakdraden.

Ik kan uit de foto niet goed achterhalen welke draden gebroken zijn en op welke plek. Als deze aan de kant van het printje gebroken zijn kun je deze terug solderen. Als ze aan de kant van de lok zelf gebroken zijn dan heb je een probleem en zit er niks anders op dan de leds en lichtgeleiders te vervangen want dat zit allemaal gelijmd en kun je de draden niet terug solderen.
Halverwege kan ook nog maar is lastiger want dan moet je de 2 draden aan elkaar solderen en nadien isoleren met (nagel)lak.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov
Berichten: 1441
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: type,

Bericht door piksov »

En de decoder is een D&H DH10A (denk ik op basis van de foto...)

Guus



FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: type,

Bericht door FidOo »

Zeker weten. Toen waren ze nog betaalbaar en leverbaar.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: type,

Bericht door mwrv155 »

hallo,

Zeg bedankt voor de reacties,ga hier de komende dagen mee aan de slag (Sinterklaas met de kleinkinderen etc.)nou dat doormeten etc gaat lukken,
Ja en Fidoo is wel leuk dat je weer wat oud materiaal tegen komt ,locje rijdt verder prima,maar ja je moet het niet laten vallen.
Heb ooit eens wat spullen van Lenz gekocht en daar zaten volgens mij ook decoders bij,maar dit weet ik niet zeker is volgens mij wat oud .zal eens foto,s maken misschien dat jullie hier ook antwoordt opweten,en of dit nog wel is te gebruiken eventueel.
Heb nog even een vraag vwb de lakdraad,hoe kan ik dit op een goede manier bewerken om te solderen,(had het nu met een stukje schuurpapier dubbel
gevouwen ),het gaat wel maar vloeit niet echt mooi.



Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: type,

Bericht door mwrv155 »

Hallo,


Heb hier nog even een paar foto,s van wat volgens mij decoders zijn(heb er 2),denk van Lenz toch.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto,s zijn niet echt duidelijk ,maar staat wel trix op.



FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: type,

Bericht door FidOo »

Lakdraad kun je het beste als volgt doen:
Bolletje soldeertin op je soldeerbout doen en daar het uiteinde van het lakdraad insteken. Hierdoor brand de lak er af en dan vertin je gelijk het draadje.

Die "decoders" heb ik nog nooit gezien, maar het lijkt me heel oud en eigenlijk onbruikbaar. Ik denk zelf dat dit misschien trix EMS modules zijn en geen decoders.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rehorst
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: type,

Bericht door Rehorst »

Dit zijn de selectrix decoders van de eerste generatie.
Deze moet je programmeren met een zacht potlood, door een of meerdere strips met elkaar te verbinden.
Volgens mij staat deze decoder op adres 25 geprogrammeerd.
Je kan er nog steeds mee rijden maar alleen de snelheid en de lichtwisseling wordt geregeld.
Het is zeker 40 jaar geleden dat ik hiermee gereden heb.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: type,

Bericht door mwrv155 »

Hallo,

Bedankt voor de aanvullende info,nou zal die oude decoders dan maar in de afdeling antiek plaatsen,stukje nostalgie dan.
Dat met het bolletje tin is goede hint zal ik zeker doen.

voor eerst bedankt voor jullie bijdrage indeze .

bvd MWRV,


Plaats reactie