Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Beste modelspoorders,

Ik heb mij een aantal jaren geleden voorgesteld, baanplan gemaakt, en toen was de kerst weer voorbij en gingen we verbouwen, weinig tijd, etc. etc.

MAAR

Uiteindelijk heb ik nu een schuur waar de treinbaan hangt aan katrollen waardoor ik als de baan niet in de vensterbank ligt (want een kerstbaan) in de schuur hangt en ik er daar verder aan kan werken. Elk jaar wil ik een stukje verder bouwen.

Het plan voor dit jaar is de baan technisch goed maken. Rails helemaal goed, alles vastzetten en testronden rijden om zeker te weten dat alles goed functioneert. Op dit moment rijdt alles netjes, zelfs met een 3-weg wissel. Schoonmaken van de baan deed wonderen.
Dit weekend wil ik de ringleiding gaan maken om alles beter van stroom te kunnen voorzien.

Een overzicht van de baan:
Afbeelding

De bochtwissels helemaal rechts haal ik weg, de stukken zijn te kort voor de langste treinen en komt daarmee dus te vervallen.
De wissels in het midden van het station gaan naar rechts zodat de onderste 2 blokken langer zijn.
Achteraan liggen hier nog allemaal railstukken los, hier komt een inhaalspoor.

Ik ben blij met het schuine hogerliggende station. Aardig mee lopen denken hoe ik nu veel baan op weinig oppervlakte kan krijgen en dit baanplan staat mij ontzettend aan. Qua invulling scenery, links een berg. Hoe verder nog niet heel erg overnagedacht.

En hier het station:
Afbeelding

Zoals gezegd, elk jaar verder.
Dit jaar een kale maar werkende baan, het liefst met blokken (of in ieder geval de voorbereidingen)

Zo zag het een paar jaren geleden uit, even simpel wat neergezet zodat het goedgekeurd werd door het gezin:
Afbeelding

En hier vrij kaal. Begonnen als 4 losse modulen maar toen ik de schuur als ophangruimte had al snel alles goed aan elkaar geschroefd. Met 2 personen til ik hem zo naar de schuur. Geen gedoe.
Afbeelding

Groeten,
Marco
Laatst gewijzigd door kootje007 op 28 jan 2024 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Waldkirch

Bericht door Ronaldp »

Wat zijn je maten van de baan?

Mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Volgens mij is het stuk tussen de schuine stukken 2 meter. Diepte is 60cm. Met de schuine stukken kom ik rond de 2m70. Komt dus in een erker.

Vandaag de ringleiding gemaakt en een Yamorc YD6016RB-CS besteld voor de bezetmelders. Er komen voor nu 8 blokken in. Eerst maar eens uitvogelen hoe alles werkt.
Laatst gewijzigd door kootje007 op 20 jan 2024 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Ondertussen begonnen aan de ringleiding en het opdelen in blokken, kortom, de halve baan weer los.

Afbeelding

En ja, het is niet heel netjes geboord. Kon vaak net de accuboor niet lekker kwijt omdat er iets in de weg zat.

Wat wel heel prettig is zijn de katrollen. Ik kan de baan makkelijk een stuk hoger hangen zodat ik goed aan de onderzijde bezig kan. Eerst deed ik alles in de vensterbank, boven een hete verwarming...dat was zweten.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Afgelopen week een Yamorc bezetmelder binnengekregen en alle blokken aangesloten. Rocrail kan er direct mee overweg. Nog niet alle wissels werken lekker. Ik gebruik de standaard wisselaandrijvingen van Fleischmann icm een digikeijs dr4018. Sommigen werken perfect maar 2 stuks niet zo fijn. Ik heb er nog een aantal liggen dus ik ga wat vervangen. Wel ben ik mij aan het verdiepen in servo's met bv de esu. Binnenkort maar eens bestellen want dat lijkt me een veel betere oplossing.

De baan zelf is nog niet helemaal fijn. Ik zal de baan eens grondig moeten reinigen, evenals de wielen vd locomotieven. Daarvoor zijn de spullen besteld.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Waldkirch

Bericht door WimC »

Het concept ziet er al goed uit.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Vandaag de baan volledig schoongemaakt met een railgum. Wauw. De baan glanst weer. Daarna gestofzuigd en een streepje atf erop gedaan. De wielen vd locomotieven schoongemaakt met de wielreiniger van Marklin. Werkt ook mooi. De locs rijden prachtig! En geen knipperende verlichting of haperende locs meer. Ze kunnen nu kruipend de baan over.

Ondertussen servo's en de esu switchpilot 3 servo besteld om de wissels aan te passen. De wissels werken op zich wel, maar haperen na een paar keer ook. En dan rijden treinen opeens waar ze niet horen...

Afbeelding

Wordt vervolgd!


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Vandaag de servo's binnengekregen en gisteren al de Esu en verenstaal. Vanavond even een simpele opzet gemaakt die ook nog werkt.

Het zijn wissels van Fleischmann. Ik heb het veertje en daarmee ook de stroomvoorzieningwisselding laten zitten, de wissels lopen erg makkelijk en de servo heeft geen moeite om de wissel om te zetten.

Hier een filmpje:


Prachtige decoder ook, geweldig dat de uitslag maar ook de snelheid te configureren is.

Nu alles monteren op de baan. Ik heb een driewegwissel in de baan, deze ga ik vervangen door 2 normale, het ding geeft toch wat problemen.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Waldkirch

Bericht door tv_man »

Goed bezig en mooi om het nieuwe jaar in te gaan met een baan waar de treinen netjes op rijden!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Inderdaad Norman!

Ik heb ondertussen ook een rol kurk binnen, dus de baan gaat toch nog weer een keertje los. Ik weet niet of ik dat direct doe of over een tijdje. Misschien toch maar even door de zure appel heen bijten.

Ondertussen gaan 2 wissels op de baan nu met servo's. Morgen even nieuw draad kopen en lijm etc. Dan kunnen we weer verder.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Waldkirch

Bericht door tv_man »

Als je er kurk tussen wilt doen is het wel zo handig om die zure appel zo snel mogelijk op het menu te zetten, want om maar wat te noemen komen alle wissels ongeveer twee millimeter hoger te staan waardoor je de steldraadjes van al je servogestuurde wissels mag gaan vervangen wat dan weer een heleboel extra werk is. Laat staan het feit dat wanneer je spoor definitief ligt je ook al hier en daar kan beginnen aan de aankleding.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Klopt inderdaad. Het is mij nu alleen te koud in de schuur om te gaan lijmen. Ik ga dat doen als het wat warmer wordt, scenery ga ik pas weer eind vanh het jaar doen gok ik.

Eerst nog even paar seinen maken, de digkeijs 4018 ligt nu niets te doen.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Ondertussen ligt de baan zowaar in de vensterbank! Dit weekend bezig geweest met rocRail en iTrain. Kurkstroken zijn gemaakt dus daar gaan we mee beginnen. Ook ga ik de wissels aanpakken, daar komen geleidende hartstukken in. Ik heb het mijzelf makkelijk gemaakt en heb de esu extensions besteld die ik op de servo decoder kan aansluiten. Nu ik toch bezig ga, ook nog een yamorc bezetmelder besteld zodat ik een paar hele lange blokken (3,5m) kan opdelen zodat de treinen dichter op elkaar kunnen rijden en ik nog ergens een dubbel spoor neer kan proberen te leggen.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Waldkirch

Bericht door Krab »

Dan komt er toch verandering ,en je ben in der warmte bezig terwijl het in de schuur te koud is .
Ben benieuwd naar je update's


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

bord4kop
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: Waldkirch

Bericht door bord4kop »

Ga deze draad ook even volgen. Zeer nuttig voor de bouw van mijn baan :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Zure appel is gebeten. Vandaag vrij genomen en kurk gelegd. Baan moet ik nog wel lijmen met boekbinderslijm. De Yamorc 6016ES-CS is ook binnengekomen dus ik heb de lange blokken nu kunnen opdelen. Totaal nu 11 blokken. Ik ga proberen ergens nog een opstelspoor te maken. Of misschien toch nog ergens een inhaalspoor, maar dat is passen en meten.

Het verenstaal voor de wissels had ik expres lang gehouden en dus werken de wissels ook nog goed met de 2mm kurk eronder. En ik hoef ze nu niet meer af te knippen.

Ik wacht nog op vervangingshartstukken voor de wissels. Dat wordt nog wel een klusje denk ik. De esu extensions zijn er al wel dus ik kan alles qua bedrading vast voorbereiden.

Ook heb ik de arduino's en de arcomora boards binnen om de seinen mee aan te sturen. Ik heb duo leds van 3mm die rood en groen kunnen. Zet je rood én groen aan dan kleuren ze geel/oranje. Perfect. Ik ben nog aan het rondkijken naar goede prints voor realistische huisverlichting. Wellicht ga ik dat ook met Arduino's doen.

Binnenkort weer foto's en een filmpje vd de baan.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

De esu's en Yamorc geplaatst en alle blokken aangesloten. De bedrading kan nog wat netter maar op een foto is het altijd minder netjes :-)

Afbeelding

Afbeelding

En wat is kurk prettig zeg, dat scheelt een hele hoop qua geluid.
Nu eens kijken of ik de seinen werkend krijg met de arcomora.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

sprui811
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Waldkirch

Bericht door sprui811 »

Mooi banenplan vind ik, alleen die modelbomen links en rechts zijn niet helemaal op schaal volgens mij ;)


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Ha ja, het blijft de vensterbank natuurlijk.

Het baanplan is gebaseerd op een Noch-baan.
Deze:

Afbeelding

Ik heb de baan een stuk uitgetrokken zodat ik de gehele ruimte kon benutten. Het schuinliggende station trok me aan, zo kon ik veel spoor kwijt. Ik denk dat ik het station nog een paar cm hoger ga leggen zodat er nog meer hoogteverschil komt. Ik krijg dan wel 1 steile afrit maar ik rij maar 1 kant op dus dat is niet erg.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Vanavond met seinen bezig geweest. Gister de binnengekomen arcomora arsigdec arduino boards in elkaar gesoldeerd. Leuk om mee bezig te zijn. Ik heb een led die 3 kleuren kan weergeven en dit lukt. Nog even spelen met weerstandjes. Nu maar eens een simpel sein maken met een messing buisje die ik vandaag bij de hornbach gekocht heb. De led zal iets te groot zijn maar ach. Leuk als er straks seinen te zien zijn op de baan.

Afbeelding



Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Yentl
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 dec 2023 15:33

Re: Waldkirch

Bericht door Yentl »

kootje007 schreef: 23 jan 2024 22:08 ...Gister de binnengekomen arcomora arsigdec arduino boards in elkaar gesoldeerd. Leuk om mee bezig te zijn...
Leuk om te lezen, dat ik niet de enige bent die er plezier in heeft gehad, om arcomora bordjes te solderen



bord4kop
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: Waldkirch

Bericht door bord4kop »

tof om de vorderingen te zien :Thumb

Je gaat nu lekker snel! Het baanplan en voorbeeld ziet er erg fraai uit. Ben benieuwd naar het resultaat met de rijdende treinen (voorbeelden graag :) ( als alles straks is aangesloten.

En het eindresultaat natuurlijk als alles klaar is, maar dat duurt vermoedelijk iets langer :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Dank voor de leuke opmerkingen!

Ondertussen zijn de geleidende hartstukken voor de wissels ook binnen dus daar kan ik mee bezig. Dan kan daarna de baan ook op een aantal plekken gelijmd worden. Ook wil ik aan de voorzijde beginnen met een stevige rand, zodat de treinen er niet af kunnen vallen mocht er iets misgaan.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch

Bericht door kootje007 »

Het valt nog niet mee om de puntstukken van een wissel te vervangen. Ik heb de nieuwe stukken bij Eichhorn modelbau vandaan. Ze moeten nog een klein beetje pas gemaakt worden. Simpel een stukje afslijpen met de dremel. Het plastic hartstuk moet je vervolgens wegdremelen. Ik heb voor de dremel het bovenfrees onderstel en dat helpt goed mee want dan kun je de maximale diepte instellen. Bij de eerste wissel ben ik iets te diep gegaan, mede omdat er in het plastic nog 2 verbindingen liggen. Bij de volgende laat ik die liggen denk ik, en slijp ik die wel door zodat er geen sluiting ontstaat. Vervolgens met hotglue vastzetten, daar mee kun je nog enigszins met de hoogte spelen, maar een gepriegel is het wel. 1e wissel ligt het hartstuk aan 1 kant te laag, waardoor de trein toch af en toe stilvalt. Dus die moet nog even los.

Afbeelding

Tip. Soldeer eerst de draad aan het nieuwe hartstuk, anders gaat bij het solderen het hartstuk weer los omdat de lijm weer zacht wordt.

Aansluiten op de esu gaat prima, de polarisatie werkt goed.

Morgen nog maar een wissel proberen.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Ondertussen verder gegaan met de wissels. Direct de overige 5 aangepakt zodat de diepteinstelling overal gelijk stond. Draden solderen en de hartstukken vastlijmen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Plaats reactie