[DATABASE] Treinsamenstellingen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Treinsamenstellingen

Bericht door WilcoV »

tv_man schreef: 06 jan 2024 18:28 Is iemand trouwens al eens losse richtingbordjes tegengekomen? Ik heb onder andere een aantal TEE rijtuigen (fleischmann) waar ze helemaal ontbreken (raar wit gat). Misschien dat ze er ooit op hebben gezeten, het zijn tweedehandsjes tenslotte, maar het zou wel zo aardig zijn om ze een bestemming te geven.

Gave site trouwens die vagonweb, al is het alleen om een iets beter beeld te krijgen van wat een beetje bij elkaar past.
Er zijn wel wat merken (ik geloof Fleischmann en Minitrix) die ooit bij bepaalde wagens dergelijke bordjes hadden. Met een goede printer zou zo iets ook wel te maken moeten zijn net als decals. Misschien dat iemand zich hier daad aan durft te wagen?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Treinsamenstellingen

Bericht door WilcoV »

Jannesvdijk schreef: 06 jan 2024 19:08 Ik zie soms het verschil niet in bepaalde wagons.
Zit het hem dan in sommige kleine teksten op de wagons?

Bijv.
De rode piko die je laat zien
40669,40670 en de 40671
Om dit voorbeeld aan te houden, de 40669 heeft een heel ander dak, raamindeling en onderzijde dan de 406070 en de 406071. Het zijn gewoon twee andere wagens, alleen in dezelfde kleurstelling. De 406070 en 406071 zijn hetzelfde en hebben zoals in de catalogus vermeld staat elk een ander wagennummer. Als je bijvoorbeeld de 2 1e klasse rijtuigen bekijkt, de 40666 en de 40667, die hebben alle bij gewoon heel andere raamindeling en vormen van de ramen evenals een andere indeling binnen in het rijtuig. Dan heb je nog de 40668, dat is gewoon een heel ander rijtuig met restauratiegedeelte er in.

Bij ander soorten rijtuigen, zoals de witte met rode streep in de IC Amsterdam-Berlijn is het verschil vaak moelijker te zien, met name bij de 2e klasse rijtuigen en zit het hem vooral vaak in de indeling binnen in het rijtuig zoals een bagagegedeelte, andere stoelindeling en dergelijke. Hierbij gaat het bij N spoor modellen vaak om de nummers en wagencodes en hoe belangrijk je zelf vind dat deze verschillend en correct zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [DATABASE] Treinsamenstellingen

Bericht door tv_man »

WilcoV schreef: 07 jan 2024 09:25 Er zijn wel wat merken (ik geloof Fleischmann en Minitrix) die ooit bij bepaalde wagens dergelijke bordjes hadden. Met een goede printer zou zo iets ook wel te maken moeten zijn net als decals. Misschien dat iemand zich hier daad aan durft te wagen?
Ha, weer een projectje dus voor het lijstje 'Als ik er eens aan toe kom'. Inderdaad niet onmogelijk, decaltje op een stuk plastic in de juiste kleur gespoten, misschien overheadfolie. Waarschijnlijk is nog het lastigste om te bepalen welke plaatsnaam je erop wil hebben.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Treinsamenstellingen

Bericht door WilcoV »

tv_man schreef: 07 jan 2024 10:05
WilcoV schreef: 07 jan 2024 09:25 Er zijn wel wat merken (ik geloof Fleischmann en Minitrix) die ooit bij bepaalde wagens dergelijke bordjes hadden. Met een goede printer zou zo iets ook wel te maken moeten zijn net als decals. Misschien dat iemand zich hier daad aan durft te wagen?
Ha, weer een projectje dus voor het lijstje 'Als ik er eens aan toe kom'. Inderdaad niet onmogelijk, decaltje op een stuk plastic in de juiste kleur gespoten, misschien overheadfolie. Waarschijnlijk is nog het lastigste om te bepalen welke plaatsnaam je erop wil hebben.
Volgens mij zijn er wel wat plaatjes te vinden op internet.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 07 jan 2024 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Treinsamenstellingen

Bericht door WilcoV »

Afbeelding
klein voorbeeld, misschien even een apart draadje aanleggen, zal ik wel doen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Treinsamenstellingen

Bericht door WilcoV »

Even een tussendoortje voor de samenstelling van de in 2024 uit te komen Arnold rijtuigen Edelweiss.
Deze kunnen bijvoorbeeld samengesteld worden voor de Edelweiss Pullmann Express van 1935

Afbeelding

De Etoile du Nord (de andere Arnold set) was vaak wat langer maar heeft zeker in 1937 in een soortgelijke samenstelling gereden (voorgesteld door de Etoile du Nord sets van Arnold)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Treinsamenstellingen

Bericht door WilcoV »

D 224/225 1992-1993

De voorganger van EN Donauwalzer ging vanaf seizoen 1992/1993 voor het eerst ook met een deel voor Nederland rijden welke meestal aangeduid werd met D 214/215. De trein werd in Keulen gesplitst of gecombineerd. Voor mij is alleen het Nederlandse deel van belang maar voor de Duitse/Oostenrijkse en Belgische fans plaats ik hem hier in het geheel. Ik heb nog niet alle modellen er bij gezocht maar dat komt nog (tips altijd welkom)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie