[DATABASE] Koersborden

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

[DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

In het draadje over treinsamenstellingen kwam aan de orde het eventueel zelf maken van koersborden voor op rijtuigen.
Hiervoor zijn uiteraard wel voorbeelden nodig.
Vandaar dit draadje. Heb je een voorbeeld, maakt niet uit welk land, trein enzovoorts, plaats het dan hier zodat eventueel iemand die dat wil er gebruik van kan maken. Soms zijn de koersborden ook heel goed zelf te maken doordat de lettertypen vaak eenvoudig zijn.

Ook op deze pagina kan je er iets over vinden en een paar voorbeelden
Laatst gewijzigd door WilcoV op 07 jan 2024 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

Skandinavien-Holland-Express, Hoek van Holland - Puttgarden

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

TEE 10 Rembrandt

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door tv_man »

Na een beetje zoeken op de *juiste zoekterm*, dwz Zuglaufschilder, kwam ik de volgende site tegen en de kind kan de was doen: https://alte-zuglaufschilder.de/fernverkehr/

Voor H0 hobbyisten lijkt er veel meer kant en klaar verkrijgbaar te zijn. Wat dan weer helemaal niet verrassend is.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

Mooie aanvulling, alleen jammer dat ze allemaal in een houder zitten. Geeft bij sommigen toch weer wat problemen. Ook zitten niet alle periodevarianten hierin. Daarnaast krijg ik als ik lang op deze website zit een melding van mijn virusprogramma dat er ongewenste activiteiten plaatsvinden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 196
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door leon1965 »

WilcoV schreef: 07 jan 2024 14:01 Daarnaast krijg ik als ik lang op deze website zit een melding van mijn virusprogramma dat er ongewenste activiteiten plaatsvinden.
Dan zou ik er snel vanaf gaan en je pc een keer grondig scannen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

leon1965 schreef: 07 jan 2024 14:13
WilcoV schreef: 07 jan 2024 14:01 Daarnaast krijg ik als ik lang op deze website zit een melding van mijn virusprogramma dat er ongewenste activiteiten plaatsvinden.
Dan zou ik er snel vanaf gaan en je pc een keer grondig scannen
Dat hoeft niet Leon, ik heb een goede beveiliging. Ik kreeg een melding dat een poging tot 'insluipen' was tegengehouden. Meestal betekend dit dat via een bepaalde website gepoogd werd volgcookies te plaatsen zonder toestemming. Op dat moment had ik alleen dit forum en die website open. Of het van die website kwam of dat er langs andere weg gepoogd werd binnen te komen weet ik niet, de website zelf lijkt me an sich geen verdachte site. Bij werken op het forum heb ik die melding nog nooit ontvangen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

Koersbord D trein Amsterdam - Dortmund

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

Amsterdam-Keulen v.v.

Afbeelding

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

IR 2243 Hoofddorp - Berlin Zoo (ca 1994)

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

IC 124 Erasmus

Afbeelding
Wagen 214


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

WilcoV schreef: 07 jan 2024 14:01 Mooie aanvulling, alleen jammer dat ze allemaal in een houder zitten. Geeft bij sommigen toch weer wat problemen. Ook zitten niet alle periodevarianten hierin. Daarnaast krijg ik als ik lang op deze website zit een melding van mijn virusprogramma dat er ongewenste activiteiten plaatsvinden.
Als het op het scherm staat kun je met het java programma https://sourceforge.net/projects/imaget ... ols/1.4.0/ imagetools een schermafdruk maken en met de crop functie de houder eruit halen. Plaatje daarna als jpg opslaan. Je hebt er wel Java voor nodig.
Wat betreft ongewenste activiteiten kan ik alleen maar aanbevelen om een computer te gebruiken met een "alien" systeem. Dit is een computer die niet met de x86 familie werkt, de modernere Apple met hun eigen processor of een Raspberry Pi (400) met een ARM processor op Linux. De meeste rotzooi is geprogrammeerd voor x86 en opvolgers omdat de gebruikersgroep daarvan het grootste is. De tijd dat we met één computer alles konden doen zijn we aan het verlaten, je gebruikt nu een computer voor een bepaalde taak en andere taken worden dan gedaan door andere computers die daar beter geschikt voor zijn of omdat ze niet aan het internet hangen. In deze is het ook raadzaam om draadloos uit te zetten, buiten het feit dat je een toegang dan afknijpt is het ook gezonder voor jezelf. Geeft natuurlijk een hoop "ja maren", kabel is altijd nog sneller en eenvoudiger dicht te zetten. Met draadloos ziet iedereen je in een bepaalde omgevingsstraal.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

Allemaal heel mooi Joop en ik weet heel goed hoe ik een afbeelding er uit moet halen echter valt bij diverse koersborden dan de onderste rand van de tekst weg. Ik werk niet draadloos en ik werk 90% van mijn tijd (ook professioneel) op internet en heb dit probleem zelden of nooit behalve bij een x aantal specifieke websites waaronder deze. Daarnaast zijn dit allemaal koersborden voor de buitenwand van een rijtuig en niet voor in de houders en binnen bij de wanddeuren zoals met name bij veel moderner en veel DB materieel gebeurd. Daarvoor heb je een ander formaat verhouding nodig zoals in de afbeeldingen in dit draadje weergegeven. De hoogte-breedte verhouding is gewoon anders.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

EC 26 EC27 Frans Hals

Afbeelding
een uitgesneden versie vanaf de door Norman aangedragen website (volgcookies heb ik kunnen blokkeren). Helaas kon ik door de metalen rand er niet veel meer van maken.

Afbeelding
En de andere richting uit (tijdelijke periode zonder Frankfurt zelf)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

WilcoV schreef: 08 jan 2024 07:49 Allemaal heel mooi Joop en ik weet heel goed hoe ik een afbeelding er uit moet halen echter valt bij diverse koersborden dan de onderste rand van de tekst weg. Ik werk niet draadloos en ik werk 90% van mijn tijd (ook professioneel) op internet en heb dit probleem zelden of nooit behalve bij een x aantal specifieke websites waaronder deze.
Ik krijg een beetje het idee dat je je aangevallen voelt en dat is geenszins de bedoeling. Veel gebruikers weten de mogelijkheden niet en websites worden steeds hufteriger met het presenteren van webpagina's. Wel overal mee moeten instemmen en verder niks krijgen, om nog maar te zwijgen over html protocol wat niet wordt gevolgd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

Zaunkönigs Bahn schreef: 08 jan 2024 15:36 Ik krijg een beetje het idee dat je je aangevallen voelt en dat is geenszins de bedoeling. Veel gebruikers weten de mogelijkheden niet en websites worden steeds hufteriger met het presenteren van webpagina's. Wel overal mee moeten instemmen en verder niks krijgen, om nog maar te zwijgen over html protocol wat niet wordt gevolgd.
Nee hoor, ik leg alleen maar uit dat en waarom ik het niet eens ben met een deel van hetgeen je schrijft zodat iedereen weet waar men mee te maken kan krijgen als men die afbeeldingen wil gebruiken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door railrene »

Om het weer even over koersborden te laten gaan: Ik heb er wel eens over gedacht om juist nep-koersborden te maken. Bijv. een Eurocity 263 'Patty Brard' die ook in 'Achterdam' (mijn fiktief station) stopt. En dan natuurlijk wel steeds twee keer dezelfde trein, de tweede dan met koersborden voor de tegenrichting.

Maar toen werd ik wakker.... ik kan net onderscheiden waar dat koersbord zit, laat staan wat er op staat. Zal de leeftijd wel zijn ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

railrene schreef: 08 jan 2024 16:27 Om het weer even over koersborden te laten gaan: Ik heb er wel eens over gedacht om juist nep-koersborden te maken. Bijv. een Eurocity 263 'Patty Brard' die ook in 'Achterdam' (mijn fiktief station) stopt. En dan natuurlijk wel steeds twee keer dezelfde trein, de tweede dan met koersborden voor de tegenrichting.

Maar toen werd ik wakker.... ik kan net onderscheiden waar dat koersbord zit, laat staan wat er op staat. Zal de leeftijd wel zijn ;)
Dat is over het algemeen wel zo natuurlijk maar tsja gelukkig hebben we allemaal andere wensen de mate van detaillering die we wensen. Daarover hoeven we geen discussie te voeren. Er werd echter in een andere topic geopperd dat die wens er bij althans sommige onder ons wel was, dus dan faciliteren we dat ook gewoon.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door tv_man »

Natuurlijk zie je niet wat er op staat tenzij je er met je neus op zit maar het gaat erom dat jíj weet dat het EC263 'Patty Brard' is die op station Achterdam stopt :D (mooie naam trouwens)

En wat wél van een meter te zien is is als het koersbord ontbreekt en dat er in plaats daarvan een gapend gat zit. Dat is waar ik me nog het meeste aan stoor. En als je het probleem dan gaat oplossen kan je het ook gelijk goed doen.

Ik denk dat deze koersborden voor het uitprinten misschien nog een beetje kunnen worden bewerkt, bijvoorbeeld zodat het contrast wat groter wordt. Hoop er zo eens aan toe te komen om een paar bordjes uit te printen en te kijken wat het resultaat is.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door WilcoV »

De koersborden moet je vooral zien als voorbeelden. Als je deze koersborden verkleind dan worden ze onleesbaar. Wil j ze leesbaar houden dan zal je ze eigenlijk zelf in hele hoge resolutie moeten maken met een tekenprogramma. Wellicht kan iemand die daar mee overweg kan dit heel goed, eigenlijk net als het maken van decals voor N spoor


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [DATABASE] Koersborden

Bericht door tv_man »

Testje, op gewone papier geprint om te zien of de resolutie voldoende is. Zo zonder tussenstations is het leesbaarder. Het TEE logo'tje moet nog wat aan worden geknutseld.
Bijlagen
IMG_20240109_132016.jpg
IMG_20240109_132016.jpg (46.41 KiB) 727 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie