Vitrinebaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Vitrinebaan

Bericht door WimC »

Zoals ik in het aanwinstentopic heb gepost, heb ik een vitrinekast op de kop getikt:

Afbeelding

Afbeelding

De vitrine heeft een klep aan de voorkant. De binnenmaat is 90*45*28 (ldh), de hoogte van de kast zelf is 83 cm. Mijn idee is om een los frame te bouwen dat ik aan de voorkant erin en eruit kan schuiven. Daarop kan ik dan een baantje bouwen (open bouwwijze). Ik kan er dan goed aan alle kanten bij, ook van onderen. Het zal nog wel even duren voordat ik er aan toe kom, maar plannen is altijd leuk, dus ik was al wat aan het tekenen.

Helaas is de diepte dusdanig krap, dat alleen radius 1 mogelijk is (dat lijkt net te kunnen, moet ik eigenlijk nog even goed proberen). Hoewel een rondje wel kan, kun je dan alleen maar een ovaal maken (tenzij iemand ideeën heeft om dan ook nog de hoogte in te gaan, maar ik kwam er niet uit, je kunt wel omhoog, maar omlaag wordt lastig, omdat je maar echt precies genoeg ruimte hebt voor een boog, en dus geen spoor nog binnen het ovaal kunt leggen).

Voor een heen en weer baantje is meer mogelijk, doordat ik wel de hoogte in kan. Er lijkt nog best wat mogelijk te zijn. Allereerste schetsplan (met Minitrixrails) ziet er zo uit, eerst het ondergrondse deel:
Afbeelding

En het bovengrondse deel:
Afbeelding

Met drie procent helling zit ik waar de tunneluitgang is op 4,5 cm hoogte. Dat kan denk ik net (met dieseltjes), maar is wel krap. Sowieso worden het korte treintjes, ik denk een Br 212 met twee, misschien drie wagonnetjes. Iets meer stijging zou dan misschien ook nog kunnen. Ik ben er nu vanuit gegaan dat het schaduwstation zelf vlak ligt (anders wordt een lokwissel lastig).

Schaduwstation ligt aan de voorkant. Dan na het 1e rondje een spooraansluiting. Er is niet echt ruimte om daar een omloopspoortje te maken, dus er moet achteruit uitgereden worden. Daarna moet er een half rondje doorgereden worden naar het stationnetje. Zowel het stationnetje als het schaduwstation hebben een opstelspoortje voor een lok, zodat een lokwissel mogelijk is. Ontkoppelen kan met ontkoppelrails, of handmatig (hoewel in het schaduwstation dat wat krap is qua ruimte en niet kan als er een trein staat op het eerste spoor, want dan kan ik er niet bij).


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7413
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Vitrinebaan

Bericht door Krab »

Wat als je een kort treintje twee asser loc en dan flexrail leg kun je wel rondrijden .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Vitrinebaan

Bericht door WimC »

Wordt erg krap denk ik. Je moet dan een straal hebben van 17 cm of zo, en dan ook nog met een helling van 3,5% oid. Een twee-assertje zonder antislipbandjes gaat daar denk ik ook moeite mee hebben. Voor een trambaantje zou het wel kunnen (dan kun je nog krapper), maar dat vind ik niet zo interessant.

Terwijl ik mijn vorige post zat te typen bedacht ik me een alternatief voor het schaduwstation:
Afbeelding

Dit geeft net iets meer hoogte voordat je weer erboven komt, en je kunt dan op het voorste (en achterste spoor) ontkoppelen, da's beter bereikbaar. In plaats van twee wissels kan het ook met een engels wissel, dan kan er nog een 3e spoor bij aan de binnenkant (nu kan het ook wel, maar dan worden die erg kort).


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

tv_man
Berichten: 1449
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Vitrinebaan

Bericht door tv_man »

Misschien gewoon testen hoe kleine bogen nog mogelijk zijn met het beoogde materieel.

Leuk project!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Raymond
Berichten: 1922
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vitrinebaan

Bericht door Raymond »

Mooie vitrine kast en een heel leuk plan Wim👍🏻
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat worden!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Vitrinebaan

Bericht door leon1965 »

Gaat een leuke uitdaging worden...ben benieuwd naat het vervolg


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1523
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Vitrinebaan

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Leuk project.
Ik kijk ook uit naar het vervolg.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Vitrinebaan

Bericht door WimC »

tv_man schreef: 20 jan 2024 22:06 Misschien gewoon testen hoe kleine bogen nog mogelijk zijn met het beoogde materieel.

Leuk project!
Dat beoogde materieel heb ik nog niet. Ik heb nog wel een zooi oude Minitrixrails, dus ik zal wel eens gaan kijken of het überhaupt een beetje past, en proberen met wat ik wel heb (een 218 met wat Umbaurijtuigen, waarbij de 218 periode VI is).

Sowieso gaat het denk ik nog wel een tijdje duren voordat ik echt aan bouwen toekom.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Vitrinebaan

Bericht door BartenThomas »

Als je je beperkt tot kleine lokjes en wagons kun je wellicht met flexrails nog iets kleiner dan R1.
Ik heb er geen ervaring mee, is zo maar een idee.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2019
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Vitrinebaan

Bericht door Bjor »

Met 45 cm diepte loopt het spoor wel echt dicht langs de rand en stijgen en dalen is heel lastig.
Misschien is het een optie om de ruimte iets dieper te maken, bijv met 5cm en het achterste spoor door 2 doorgangen achter de achterplaat te laten verdwijnen. Dan kun je Minitrix R2 gebruiken of het spoor aan de voorkant niet pal langs de klep laten rijden. De kast komt dan wel 5cm van de muur te staan.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Vitrinebaan

Bericht door traiNiac »

Leuk idee Wim!



erwin1z
Berichten: 146
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Vitrinebaan

Bericht door erwin1z »

Leuk idee

Mvg

Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Vitrinebaan

Bericht door WimC »

Bjor schreef: 21 jan 2024 10:55 Met 45 cm diepte loopt het spoor wel echt dicht langs de rand en stijgen en dalen is heel lastig.
Misschien is het een optie om de ruimte iets dieper te maken, bijv met 5cm en het achterste spoor door 2 doorgangen achter de achterplaat te laten verdwijnen. Dan kun je Minitrix R2 gebruiken of het spoor aan de voorkant niet pal langs de klep laten rijden. De kast komt dan wel 5cm van de muur te staan.
Zou misschien kunnen, maar dan moet ik eigen de hele achterkant van het vitrinedeel weg halen en naar achter uitbouwen.

Ik heb even met twee cirkels geprobeerd, links Fleischmann en rechts Minitrix.

Afbeelding

Er is naast de bielzen nog iets meer dan 1,5 cm ruimte.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Vitrinebaan

Bericht door WimC »

En nu ook even geprobeerd of wat ik getekend heb (fysiek) past.
Afbeelding

Is met restjes flexrail op de rechte stukken, dus ligt niet helemaal netjes, maar het past.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Vitrinebaan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik weet niet hoe je het wil gaan doen, maar een of ander "schuif systeem" lijkt me wenselijk. Dus eerst buiten je vitrinekast helemaal opbouwen en als het klaar is schuif je dat de vitrinekast in. Mijn idee hé.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Vitrinebaan

Bericht door WimC »

Zaunkönigs Bahn schreef: 21 jan 2024 18:55 Ik weet niet hoe je het wil gaan doen, maar een of ander "schuif systeem" lijkt me wenselijk. Dus eerst buiten je vitrinekast helemaal opbouwen en als het klaar is schuif je dat de vitrinekast in. Mijn idee hé.
Ja, dat is al het plan, uit de OP:
WimC schreef: 20 jan 2024 21:34
De vitrine heeft een klep aan de voorkant. De binnenmaat is 90*45*28 (ldh), de hoogte van de kast zelf is 83 cm. Mijn idee is om een los frame te bouwen dat ik aan de voorkant erin en eruit kan schuiven. Daarop kan ik dan een baantje bouwen (open bouwwijze). Ik kan er dan goed aan alle kanten bij, ook van onderen. Het zal nog wel even duren voordat ik er aan toe kom, maar plannen is altijd leuk, dus ik was al wat aan het tekenen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Vitrinebaan

Bericht door bpieters »

Misschien is het een idee om de ruimte aan de voorkant en die nu als sponning dient ook te gebruiken door bij de klep de draaiing van de scharnieren aan te passen.
Niet aan de onderkant maar aan de binnenzijde.
De zijkanten en boven dan uireraard opdikken.
De klep komt dan een aantal cm naar voren.(in ieder geval de dikte van de klep)
Die cm's kun je weer mooi gebruiken voor de rails.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Vitrinebaan

Bericht door WimC »

Het is een idee, maar dat is niet zo makkelijk uitvoerbaar en/of doet afbreuk aan de uitstraling van het kastje. Je krijgt dan een rare overhang van de klep, bovendien zit het scharnier precies op een aflopend randje, dus dat ziet er ook raar uit.
Afbeelding

Verder moet je dan aan de zijkanten en bovenkant nog een tussenblokje plaatsen, om het kastje dicht te houden, wat de proporties niet ten goede komt.

Kan misschien wel, maar wat mij betreft véél teveel werk en moeite om het netjes af te werken en zelfs dan met het risico dat het kastje er een stuk minder leuk uit komt te zien. Dus, nee.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Knootje
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:24

Re: Vitrinebaan

Bericht door Knootje »

Misschien een idee om door de achterwand om een omgang te maken, zie voorbeeld van Huib in prutsvlog.
Kees


Kees Duivis
Plaats reactie