Nieuw baanplan voor 1op160.nl

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
1op160
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:36

Nieuw baanplan voor 1op160.nl

Bericht door 1op160 »

Ik heb al eerder een baanplan laten zien en jullie mening gevraagd.
(zie vorige baanplan: http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=76)

Na lang denken verzinnen heb ik toch een aanpassing gemaakt.
Zouden jullie naar mijn nieuwe plan willen kijken en er misschien iets voer roepen?

Schaduwstation
Afbeelding

Zichtbare deel
Afbeelding

Voor meer info/uitleg zie: http://www.1op160.nl

Alvast bedankt voor het meedenken, Michel
(http://www.1op160.nl)


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Nieuw baanplan voor 1op160.nl

Bericht door mmhajvth »

Ik denk dat je grote vooruitgang geboekt hebt! :P
Met name "onder de grond" is het nu een stuk overzichtelijker!
Die Engelse wissels "onder de grond" tussen je schaduw station en je hoofdlijn gaan het druk krijgen, maar niet onoverkomelijk druk denk ik.
Verder begrijp ik nog niet helemaal de meerwaarde van de vitrine en of die eventuele meerwaarde b.v. niet te koppelen of te intergreren is met b.v. je schaduwstation of een opsteterrein op je zichtbare deel van je baan.

Maar het belangrijkste is dus dat ik denk dat je een grote stap in de juiste richting hebt gemaakt. En overgens ook dat je met name voor je zichtbare deel een leuk baanplan hebt! (maar dat zij ik al in mijn eerste post in het vorige draadje geloof ik) ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Nieuw baanplan voor 1op160.nl

Bericht door Saraan »

Hallo Michel,

over het geheel vind ik dit een heel leuk plan, met veel mogelijkheden tot invulling. Het schaduwstation is een hele opluchting! ;) Zoals nu, vereenvoudigd en strak vind ik heel goed. Het hoofdspoor slingert natuurlijk door het denkbeeldig landschap, en een kopstation heb ik altijd al de max gevonden. Maar ik zou toch drie balletjes willen opgooien:

- De verbinding van de draaischijf aan het stationsemplacement is vrij onwaarschijnlijk. Er moet nogal gezigzagd worden om er te geraken en ervan te vertrekken. Meestal was er een vrij directe aansluiting van de perronsporen naar de draaischijf, maar gezien je vooral modern rijdt, vermoed ik dat de draaischijf dient om museummaterieel te showen.

- De aansluiting van het station op het hoofdspoor is erg "dun", met maar 1 enkel spoortje in 1 richting op de hoofdbaan. Maar daar hebben we het vroeger ook over gehad, en heb begrepen dat je dit graag zo had. Dan is dat dan natuurlijk prima, geen probleem.

- Als je er de plaats voor hebt zou ik overwegen om het aantal opstelsporen in het schaduwstation op te voeren. 4 is mooi, maar ook niet echt veel. Zijn de vitrinesporen ook als schaduwstationsporen beschouwen? Dan is het aantal opstelsporen natuurlijk geen probleem meer! ;)

Voor de rest, Leuk plan, goed bezig, en ik denk dat je met dit plan veel plezier gaat beleven.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
1op160
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:36

Re: Nieuw baanplan voor 1op160.nl

Bericht door 1op160 »

Bedankt voor de snelle reacties...
Dit klinkt erg positief allemaal.
Ik ben er zelf ook erg blij mee en denk dat dit een goed plan is (al zeg ik het zelf).

Mark: De vitrine heeft voor mij de meerwaarde dat ik het gewoon een leuk idee vind dat ik mijn treinen kan wegzetten en toch nog kan zien zonder ze van de baan te halen. (het is misschien een gekke reden... maar daarom dus) ;) :D

Saraan: Ik wil inderdaad wat oude stoomlocs bij de draaischijf hebben (als een soort museum).
4 sporen voor het schaduwstation is inderdaad misschien wat weinig.
(het zijn er trouwens 5, maar dat is nog niet erg veel) ;)
Maar zelf dacht ik dat ik met de 8 sporen in de vitrine dit "gebrek" wel goed kon maken. :D

Als iemand nog ideeen heeft... of tips... ik hoor ze graag!

Bedankt, Michel
(http://www.1op160.nl)


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Nieuw baanplan voor 1op160.nl

Bericht door mmhajvth »

1op160 schreef:Mark: De vitrine heeft voor mij de meerwaarde dat ik het gewoon een leuk idee vind dat ik mijn treinen kan wegzetten en toch nog kan zien zonder ze van de baan te halen.
En daarom dacht ik dus, dat kan je ook op een bovengronds opstelterrein (dan staan ze niet alleen mooi te pronken maar ook nog eens in een mooie natuurlijke omgeving. ;) )
Maar goed dat zijn afwegingen die je als bouwer van ej baan lekker zelf mag maken ;) :D

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Plaats reactie