Puzzelen op de modelbaan

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Puzzelen op de modelbaan

Bericht door HST »

Een aspect van de veelzijdigheid van onze hobby is het samenstellen van treinen. Dan heb ik het niet over het uit de doos halen van meerdere wagons of rijtuigen en samen met een locomotief op de baan zetten en vervolgens, al dan niet computergestuurd, meters laten maken.

In dit geval gaat het om een rangeerpuzzel op de modelbaan. Niet het plaatsen van wagons bij spooraansluitingen of het ophalen ervan (dat is voor een andere keer), maar alleen het in een bepaalde volgorde plaatsen van wagons met een locomotief. Door opgelegde restricties aan de spoorlengte en het aantal wagons is dat soms ingewikkelder dan zo op het eerste gezicht gedacht. Dit biedt zo een aangename verpozing aan de modelbaan.

Waar heb ik het over? De Inglenook. Misschien wel de meest basale vorm van een rangeerpuzzel die bekend is.

Het sporenplan is erg eenvoudig, en bestaat drie opstelsporen, twee wissels en een uithaalspoor. Twee kopsporen hebben een lengte van 3 wagons, en het derde kopspoor heeft de lengte van 5 wagons. Op het uithaalspoor passen maximaal 3 wagons en de locomotief.

Afbeelding

Het spel maakt gebruik van 8 wagons en een locomotief. Het is van belang dat de wagons allemaal ongeveer van gelijke lengte zijn. Bijvoorbeeld allemaal twee-assers of allemaal wagons met draaistellen (4 of 6 assen).

Afbeelding

Doel van de puzzel is om vijf van de acht wagons in een bepaalde volgorde te plaatsen. Deze volgorde wordt bepaald met kaarten of kleine lootjes waar de naam van de wagon op staat. Ik gebruik hiervoor kaarten:

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn gewone speelkaarten waar ik een afbeelding van een wagon overheen heb geplakt. De afbeeldingen heb ik hier vandaan: https://pc2.pxtr.de/D/index.htm?page=/D/intro.htm . Ik heb er voor andere doeleinden op de modelbaan nog wat info aan toegoegd, maar daarover een andere keer meer. Je kan ook alleen het plaatje afdrukken op een etiketvel en dat op de kaart plakken.

De kaarten worden geschud en getrokken en in volgorde van trekking neergelegd. Dit is de volgorde waarin de wagons aan het eind van het spel moeten staan.

Afbeelding

Een baantje als dit is van geringe lengte en breedte en is natuurlijk zo op de keukentafel uitgelegd, en de wissels kunnen gewoon met de hand worden bediend. Wat Kato rails lijkt mij uitermate geschikt. Of je maakt 'm op een rest stukje hout. Ik heb géén aparte Inglenook-baan gebouwd maar deze (min of meer) geïntegreerd in Nordheim-Industrie:

Afbeelding

Het spoor met de vijf wagons is duidelijk herkenbaar in het midden. Aan beide zijden ernaast is een spoor voor drie wagons. Daarbij heb ik het onderste spoor in lengte beperkt met een pinnetje. In ieder geval is het niet nodig om de volgorde van de sporen hetzelfde te hebben als in het ontwerp. Uiteindelijk gaat het om de lengtes, en die kan je dus eenvoudig beperken.

Afbeelding

Ook het uithaalspoor heb ik in lengte beperkt, dit om vals spelen te voorkomen. Nu weet ik zeker dat er maar een lok en drie wagons op het uithaalspoor passen. Overigens, het zal op gevallen zijn dat in dit voorbeeld met 4 tot 6-assige wagons wordt gepuzzeld.

Afbeelding

De kaarten liggen op volgorde, de loc en de wagons staan klaar en dan kan het gepuzzel beginnen.

Afhankelijk van hoe de wagons op de baan staan en de middels de kaarten bepaalde gevraagde volgorde is de opgave ingewikkeld en een andere keer weer vrij overzichtelijk. De grootste restrictie zit in de lengte van het uithaalspoor. In het voorbeeld is het erg lastig dat de gasketelwagon achteraan het langste spoor staat, terwijl het niet in de samen te stellen trein voorkomt.
Afbeelding

Die wagon moet daar weg, alleen staan er nog vier wagons voor. Vanwege het korte uithaalspoor gaat dat niet zomaar en vinden er veel volgordewisselingen van de wagons plaats. Die volgordewisselingen zetten aan tot nadenken.
Afbeelding

Als met gepaste rangeersnelheid wordt gereden dan kan een mens zomaar 15 tot 30 minuten met een opgave bezig zijn. Uiteindelijk staan de wagons dan toch netjes in volgorde op het langste (in dit geval: middelste) spoor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kaarten worden weer bijeengepakt, geschud en dan worden opnieuw vijf kaarten getrokken. Het spel begint opnieuw! (Misschien is er een tweede speler die het sneller oplost?).

Dit is een van de manieren om nog meer uit je modelbaan te halen. Je moet er alleen bij het ontwerp wel even rekening mee houden ;) .

Groets, Erwin

NB. Meer informatie over rangeerpuzzels (Inglenook en Time Saver) vind je o.a. op deze Engelstalige website: https://www.wymann.info/ShuntingPuzzles ... enook.html


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door kootje007 »

Leuk dit! Het is dus ook de bedoeling om wagons te ontkoppelen en weer terug te duwen 'omdat je ze niet nodig hebt' neem ik aan?


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door HST »

kootje007 schreef: 24 feb 2024 23:28ook de bedoeling om wagons te ontkoppelen en weer terug te duwen 'omdat je ze niet nodig hebt' neem ik aan?
Ja, dat klopt. Alle wagons blijven op de baan maar mogen wel van spoor wisselen.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door traiNiac »

Leuk idee!


Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door [Patrick] »

Erg leuk. Heb er vroeger wel eens op gezocht en over gelezen. Misschien dat ik zoiets verwerk in mijn huidige baan.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

Jannesvdijk
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door Jannesvdijk »

Wat ook leuk is, is de Timesaver puzzle
Beetje vergelijkbaar, maar met meerdere sporen


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door bpieters »

https://www.1zu160.net/workshop/anlagenplanung10.php

voor als je zowel de inglenook als de timesaver wilt en ook nog wat wil rondrijden.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door Hoontje »

Heel leuk. Momenteel ben ik voor mijn spoor 0 project mezelf aan het verdiepen in de Inglenook & Timesaver. Voor die laatste ben ik een baan aan het ontwerpen. Tof om de uitwerking te zien die jij eraan geeft én dank voor de tip met de speelkaarten.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door RieX »

Wat leuk :Thumb


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door bpieters »

Een leuke toevoeging dat puzzelen.

Afbeelding

Het rode gedeelte zou ik met de daarop vastgelegde beperkingen van het aantal wagons en lok als inglenook kunnen gebruiken denk ik.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door HST »

bpieters schreef: 27 feb 2024 12:06
Het rode gedeelte zou ik met de daarop vastgelegde beperkingen van het aantal wagons en lok als inglenook kunnen gebruiken denk ik.
Gewoon eens een paar keer proberen Bert!


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door bpieters »

HST schreef: 28 feb 2024 20:52
bpieters schreef: 27 feb 2024 12:06
Het rode gedeelte zou ik met de daarop vastgelegde beperkingen van het aantal wagons en lok als inglenook kunnen gebruiken denk ik.
Gewoon eens een paar keer proberen Bert!
Gaat zeker gebeuren,Erwin
Na een soort dienstregeling voor het personenverkeer was ik nu toe aan iets voor het goederenverkeer.
Misschien kan ik dat kaartsysteem in de vorm gieten van een soort behoefteschema.
De 3 door mij genoemde sporen zijn eigenlijk de enige geschikte plekken voor het samenstellen want het hoofdkopstation is gauw vol.
Je hebt me hiermee wel aan het denken gezet.


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door MarcoTrix »



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door HST »

MarcoTrix schreef: 06 mar 2024 12:29 Is dit ongeveer hetzelfde ?
Jazeker!


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door bpieters »

MarcoTrix schreef: 06 mar 2024 12:29 Is dit ongeveer hetzelfde ?
Leuk filmpje.
Hier nog een link van het ontstaanv van de puzzle:
http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/ ... enook.html

En nog wat ideeen om het te integreren in de modelbaan:
https://www.carendt.com/micro-layout-de ... k-designs/


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Puzzelen op de modelbaan

Bericht door bpieters »

Zojuist gevonden op internet: Met dit programma kun je namen en beschrijvingen husselen.

https://commentpicker.com/nl/lijst-randomiseren.php

Misschien toepasbaar bij de puzzle.


Plaats reactie