schaduw(spoor65)station

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4488
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

schaduw(spoor65)station

Bericht door spoor65 »

:) Hallo mede N-spoorders,

In aanloop op het ontwerpen van mijn nieuw te bouwen baan, natuurlijk her en der wat rond gekeken en gelezen omtrent de opzet.

De beschikbare ruimte is vrij redelijk te noemen met een zolder die voor de helft hobbyruimte mag gaan worden. :D

de bovenbouw zal een afmeting in L-vorm krijgen van z`n pakweg 4,25 x 2,55 (lengte maten langs de muren/dakrand)
de werkbreedte zal verschillend gaan worden, zo tussen de 70cm en 90cm, dit om alle plekken goed berijkbaar te houden.

echter onder deze bouwlaag zal er nog ruimte zijn voor een schaduwstation, die ik dan maar de onderbouw zal noemen, om ook hier het allemaal wat berijkbaar te houden, zal deze een afmeting hebben van max 5,25 x 80 cm. dit kan dus iets langer worden dan de bovenbouw, domweg omdat het schuine dak aan beide kanten hier in meewerkt :lol: . kortom ruimte genoeg lijkt mij, om een behoorlijk aantal treinen te kunnen parkeren.

Nu is mijn vraag, na het bekijken van vele voorbeelden in foto`s en tekeningen, wat zal voorkeur hebben, voor elke trein een eigen spoor maken in het schaduwstation, zodat je een breed station krijgt met veel wissels, of een schaduwstation met extra lange spooren, waar dan meerdere treinen in meerdere blokken achter elkaar geplaatst kunnen worden (en dus minder wissels hoeven te gebruiken) en dan dus telkens een plekje opschuiven. alvorens weer via een spiraal naar boven te komen.

Zie graag jullie bevindingen en adviesen in deze.

voor de duidelijkheid nog even, railwerk zal peco code 55 worden, wisselaandrijvingen van conrad, en alles digitaal met gebruik van roco multimaus en uiteindelijk pc besturing. (koploper of rocomotion dit is nog ff een vraagteken)

mvg

Spoor65


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: schaduw(spoor65)station

Bericht door JohanN »

Ik heb mijn schaduwstation opgebouwd uit 5 lange sporen waar of 2 langere treinen of 4 korte treinen kunnen staan. Alles is analoog en dus in blokken verdeeld die naar keuze op de trafo van de hoofdbaan of de trafo van het schaduwstation geschakeld kunnen worden (of uit natuurlijk). Voor de niet zichtbare baanvakken gebruik ik goedkope flexrail, ziet er messingachtig uit (eigenlijk niet om aan te zien dus) en heb tot nu toe geen contactproblemen. De zichtbare gedeelten doe ik wel met Peco code 55, maar dat is 2x zo duur......Ik denk dat het belangrijkste is dat je altijd goed met je handen bij je schaduwstation kunt komen en dat je alles toch goed kunt overzien. Samenvattend: met 8 wissels kan ik maximaal 20 treinen kwijt. Als je digitaal rijdt ben je natuurlijk niet afhankelijk van je bloklengte en kun je meer kwijt.

Voor wat het waard is......

Succes en groeten,
Johan.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: schaduw(spoor65)station

Bericht door Rob Fongers »

De lengte van je schaduwstation is mede afhankelijk van de lengte van je treinen en je zou kunnen denken aan meerdere schaduwstations.
Ik heb een schaduwstation met een lengte van ca 4 mtr met 7 sporen welke opgedeeld in 2 blok lengtes met in de hoeken bocht wissels weliswaar van Flm, maar wat let je als je over je schaduwstation praat niemand ziet het. Hierdoor kan ik theoretisch 14 treinen opstellen. Daarin zijn veel variaties mogelijk hoe je e.e.a. indeel. Daarnaast heb ik er nog 2 met een keerlus schakeling welke uiteindelijk allen op het station uitkomen.

Wat het hoofdstation betreft en ik denk dat je wat dat betreft niet veel afwijk van wat ik nu heb moet je bij 6 sporen met wisselstraten en aanvoer wegen toch rekenen op een kleine 4 meter lengte om alles een beetje leuk te krijgen. Met Peco heb je veel slankere wissels wat tot veel meer benodigde lengte leidt als dat je 15gr wissels zou nemen. Dus het is heel belangrijk om eerst vast te stellen voor jezelf of je met lange of korte treinen wil rijden. Mijn voorkeur is lang maar ja wie ben ik (Rob :D )

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoor65
Berichten: 4488
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: schaduw(spoor65)station

Bericht door spoor65 »

Rob en Johan,

Bedankt voor jullie reactie`s, in ieder geval is dus meerdere treinen op langere sporen wel een mogelijkheid, en zald at zeker eens gaan bezien, want idd, een schaduwstation, kan wat hebben he, wat die is tenslotte niet in zicht.

Voor wat betreft de 15gr wissels, ja ik weet dat ze minder ruimte in nemen, als de 10gr wissels van peco, maar, juist omdat ik peco code 55 materiaal gewoon veel mooier en werkelijkheid getrouwer vind, heb ik dus na ruim 30 jaar minitrix te hebben gebruikt, al dit materiaal van de hand gedaan, incl idd de 15gr wissels, en ben ik over gestapt naar peco.

Het oog wil gewoon wat meer dan de 2(3) grote merken kunnen/willen bieden, en ja dan neem je een detail als iets meer lengte nodig voor een wissel, graag voor lief. voor wat betreft de lengte`s van mijn treinen, een personen trein zal niet boeven de pakweg 80cm gaan uitkomen, en een goederentrein zal hoofuit 120cm gaan worden. denk dat dus idd meer blokken op 1 spoor in een schaduwstation, zeker een optie kan gaan zijn.

Zal deze dagen eens gaan worstelen in anyrail, en dan eens kijken hoe ik het banenplan hier neer kan zetten om te laten bekijken.

maar nogmaals bedankt voor de reacties,

Mvg

Spoor65


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie