Ik ben Ron Overdijk. Ben 30 jaar en woon in Cadier & Keer, nabij Maastricht.
Ik ben werkzaam als ambulance-chauffeur voor het Witte Kruis te `s-Gravenhage. Mijn taakomschrijving is het vervoer van organen en transplantatieteams voor Eurotransplant, rayon Maastricht. Daarnaast ben ik om de zoveel weken een week of 2 werkzaam in `s-Gravenhage voor Eurotransplant, rayon Leiden/Rotterdam. Ook ben ik werkzaam op de Internationale Ambulance, Hulpambulance of Huisartsenpost Westland en Delft.
Als gevolg hiervan zal ik waarschijnlijk binnen nu en 2 jaar naar de regio `s-Gravenhage verhuizen.
Mijn intro in de wereld van het modelspoorwezen begon in 1988 als 8 jarig knulletje met een startpakketje van Minitrix. In de jaren daarna is tot aan mijn middelbare schooltijd, wat aangerommeld op een houten plank met een spoorovaal. Uiteraard door mijn jeugdige leeftijd heeft veel materiaal uit die tijd de nodige opdoffers gehad. Uiteindelijk is alles de kelder in verdwenen en opgeslagen. Het oudere tijdperk III (startpakket)rolmateriaal is door de tijd heen verkocht (DB 212 & 260).
In 2005 begon het weer te kriebelen, ik had inmiddels een eigen woning met royale zolder en door de inboedelverzekering werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat er voor een klein kapitaal opgeslagen stond.
In de laatste 5 jaar is er nog niet veel veranderd helaas. Er is 5 jaar geleden een uitgewerkt baanplan gemaakt en deze is in de laatste maanden opnieuw herzien en ook vereenvoudigd (wissels kosten veel). De oude plank bestaat nog wel, maar de Minitrix rails heeft de tand des tijds (mijn kinderhandjes) niet goed doorstaan. Deze rails zullen worden gebruikt voor bouwprojektjes, zoals hekjes en dergelijke. De laatste 5 jaar is het rollend materiaal wel verder uitgebreid. Ik rij tijdperk IV/V/VI en het gros is van FLM.
De loccollectie bestaat uit:
NS 3013 MP PTT IVb ARN + 3 PTT wagons ROCO
NS 1208 IVa MTX
NS 1221 IVa MTX
NS 1602 Railion V FLM
NS 1637 NS Cargo V FLM
NS 1657 IV FLM
NS 1738 V FLM
NS 1838 V FLM
NS 6433 V MTX
NS 6494 Railion V MTX
NMBS 5301 IV MTX
NMBS 5916 IVb ROCO
NMBS 5924 IVa ROCO
NMBS 8058 IV MTX
DB 101 200-2 ICE VI FLM
DB 103 155-8 Rood/Creme IVb FLM (Mijn oudste nog in bezit zijnde loc, 1989)
DB 103 118-6 TEE IVa FLM
DB 111 205-1 Turquois/Creme IVb FLM
DB 120 002-1 Rood/Creme IVb FLM
DB 150 117-0 Turquois/Creme IVb ROCO
DB 151 111-2 Turquois/Creme IVb FLM
DB 182 022-4 Railion V MTX
DB 218 217-8 Rood/Creme IVb FLM
NS ICM3 IV MTX
NS ICM3 KLM IV MTX
Daarnaast bezit ik diverse rijtuigstammen ICK, ICR, Plan W, DB TEE en DB IC/EC.
Ook 2 NS slaaprijtuigen (Arnold) en een Plan E Werkrijtuig behoren tot de collectie.
Op vrachtgebied bezit ik diverse NMBS/SNCF graanwagons, NMBS Fads, DB/NS Eaos, NS VAMwagons en ketelwagons.
Gezien het feit dat veel van het bovenstaande niet meer wordt geproduceerd of eenmalig producties zijn en door de inflatie veel meer waard zijn geworden vind ik zonde om ze in de vitrine te laten staan.
Zodoende ben ik recentelijk dan eindelijk aan mijn baan begonnen, het project is een 5 spoorverdiepingen tellende open module raamwerkconstructie in een dubbele U vorm met als afmetingen 2.10m bij 3.00m bij 4.95m bij 3.00m bij 1.75m met een diepte van +/- 1.00m. De baan wordt een heuvelachtig gebied naar nederlands voorbeeld, de aftakkingen aan de ene zijde worden met NMBS bovenleiding en seinbeeld uitgebeeld, de aftakkingen aan de andere zijde naar Duits voorbeeld. Het spoor aan de muurzijde wordt een hogesnelheidslijn cq doorgaande lijn. Het spoor aan de voorzijde zal ook gebruikt worden door langzamer verkeer met lussen om ze op dit traject te houden. Alles wordt uigevoerd met PECO 55 rails met een minimum radius van 300mm (tunnels, ondergronds) en +/- 400mm bovengronds.

Dit zal digitaal aangestuurd worden met ondersteuning van Koploper.
De houten module frames zijn nu in aanbouw, waarna de spanten gebouwd gaan worden.
Doordat daar toch veel voorbereiding in zit en er uiteraard vragen bij komen kijken, zoals welk digitaal systeem, welk terugmeld systeem etc. Ben ik hier terecht gekomen.
Greets Ron