Sfeer op het forum

N-Spoor stamtafel bijeenkomst. Doel, praten over N-Spoor noviteiten, nieuwe modellen, oftewel alles wat met N-Spoor te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Sfeer op het forum

Bericht door Trammetje »

Mede hobby-isten,


Ik schrijf zelf niet veel op het forum, als er al 10x staat dat iets erg mooi heeft het geen waard meer om het ook nog een elfde keer er op te zetten. Tot voor kort vond ik het een gezellig forum, waar een hoop informatie te krijgen was.

OP het moment ben ik bang dat als ik een foto plaats dat er mij verteld gaat worden hoe ik verder moet werke technieken ik moet gebruiken en welke materialen ik daar verplicht voor moet gebuiken.

Kunnen wij elkaar niet gewoon tips en suggesties geven en elkaar in elkaars waarde laten.

De meeste van ons hebben een computer aan de baan genkoopt en alles automatisch. Ik zelf wijk daar flink van af en durf dat af en toe niet eens te melden omdat je voor gek wordt verklaart. Nou en, ik beleef mijn plezier aan het zoeken naar informatie en het bouwen van de baan.

Ik zet dit in een appart draadje omdat ik de draadjes met bouw verslagen niet nog verder wil vervuilen.

Vraag aan H@ns; Kan jij alle vervuilde draadjes opschonen zodat ze weer leuk en informatief zijn

Ook wil ik je vragen of het eventueel mogelijk is om personen van het forum te weren als zij zich niet aan de normale omgangsnormen kunnen houden, dit houdt het forum leuk.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3252
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Michiel »

Sander,

100% mee eens. Ieder amuseert zich met modeltreinen op zijn manier. Het maakt niet uit of iets volgens regels of wetten wordt gedaan. Het enig wat telt is dat we plezier hebben met waar we mee bezig zijn.

Dat we dat plezier met elkaar kunnen delen, is extra fun. En daarbij horen een heleboel emoties: trots of ontgoocheling, genot of verbazing,... zolang we mekaar maar respecteren.

EN! We kennen mekaar onderhand wel. De een is wat schuchter, de ander recht door zee, weer een ander snel aangebrand, of praat-graag... Maar we hoeven toch niet telkens op diezelfde nagel te slaan. We weten hoe we zijn, en niemand is perfect. En wat opvalt is dat meestal een conflict ontstaat uit een goed-bedoelde situatie, maar die verkeerd overkomen.

Ik kom wat betweterig over, maar dat is ook weer niet zo bedoeld. Ik wens, zoals iedereen hier, me met modelspoor te kunnen amuseren, met alle kleuren van de regenboog (alle smaken, alle karakters, alle voorkeuren, alle persoonlijkheden) Want variatie maakt mooi! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Sfeer op het forum

Bericht door martindomburg »

He Sander,

Ook ik ben het 200% met je eens, had er vandaag met Henry nog over dat het af en toe wel kleuterklas lijkt hier. Helaas heb ik dit al met regelmaat voorbij zien komen en het lijkt dat sommigen nogal haantjes gedrag moeten blijven tonen en weinig respect kunnen hebben voor andere meningen.

Erg jammer maar dat heb je werkelijk op elk forum, niet alleen hier maar ook op motor en race fora waar ik regelmatig zit kom ik het tegen.

Heb respect voor elkaar en accepteer dat een ander ook een ander is met een andere mening.

Wellicht dat een irritatie top 5 helpt voor mensen om aan te geven waaraan ze zich ergeren op een forum. Zal er eens eentje opstarten :?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Jeroen »

Hi Sander,

goed om het even aan te kaarten in een apart draadje. Dat ben ik sowieso wel met je eens. De rest......
Tot voor kort vond ik het een gezellig forum, waar een hoop informatie te krijgen was.
Ik vind het nog steeds een gezellig forum waar veel informatie te vinden is. Met de dag komt er meer info bij.
OP het moment ben ik bang dat als ik een foto plaats dat er mij verteld gaat worden hoe ik verder moet werke technieken ik moet gebruiken en welke materialen ik daar verplicht voor moet gebuiken.
Dit vind ik echt flauwekul. Wie schrijft dat dan? Ik voel me wel degelijk aangesproken in grote lijnen, aangezien ik vaak tips geef en -meer dan eens- vertel over mijn ervaringen en de door mij gebruikte technieken. Zo doen wel meer mensen dat hier, maar niemand zegt toch dat het moet. Ik zou daar maar niet te bang voor zijn. Waar haal je dit idee trouwens vandaan?
Kunnen wij elkaar niet gewoon tips en suggesties geven en elkaar in elkaars waarde laten
Maar natuurlijk! Deden we dat al niet dan?
De meeste van ons hebben een computer aan de baan genkoopt en alles automatisch. Ik zelf wijk daar flink van af en durf dat af en toe niet eens te melden omdat je voor gek wordt verklaart
:? :shock: Hier moest ik erg om lachen. Give me a break, zeg.......ik heb zelf een computer waar ik mee loop te internetten, en dan een apparaat waar ik mijn spoorbaantje mee bedien. Zo. Laat iedereen mij maar voor gek verklaren. Hoppa!


Sander, ik denk dat je je wat teveel zorgen maakt. En ik weet zeker dat dat niet nodig is. Af en toe valt er wel eens een kritisch nootje (zo heb ik die ook wel eens gekregen, en uitgedeeld) en dat is toch heel normaal? Laten we het gewoon leuk houden en er geen drama van maken.

Grtz,

Jeroen


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Trammetje »

Jeroen,

Begrijp mij niet verkeerd, een kritische noot is absoluut niet erg, ik bedoel ik niemand in het bijzonder en jouw ook zeker niet. Maar in de verschillende draadjes ontstaan toch wat woordenwisselingen die het lezen van de draadjes niet bevorderen.

Verder heb ik e.a. wat aangedikt om mijn verhaal wat kracht bij te zetten, natuurlijk durf ik foto's te plaatsen. En ik hoop dat jullie daar wat tips bij geven, maar sommigen onder ons wekken de indruk dat alleen hun weten hoe het moet (vat dit ook weer niet te letterlijk op, maar zo komt het soms wel op mij over).


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Ron »

Ik wil mij graag met bovenstaande auteur (Jeroen) aansluiten. Hier ben ik het helemaal mee eens.

Hier wil ik nog aan toevoegen, dat als je foto's op het forum zet, dan geef je inderdaad een stukje van je zelf bloot en kan je kritiek ontvangen.
Mijn eigen ervaring is echter dat dit eerder andersom is en daarom ben ik heel nieuwsgierig naar jou baan. Temeer omdat deze zonder electronische snoefjes bediend wordt. Daar hoef je dus echt niet "bang" voor te zijn.

Ik zie dit forum net als een TV. bevalt me iets niet dan zapp ik verder.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Trammetje »

Ron,

Kritiek is prima, mits hij opbouwend is, daar kan iemand wat mee. Maar de afgelopen week is gebleken dat sommige zich compleet afgezeken voelen. Dat gaat te ver.

Zelf kan ik dingen makkelijk naast mij neer leggen. Laatst heb ik e.a. geplaatst over mijn winterbaan, krijg ik een heel verhaal waarom ik die niet ga gebruiken als proef baan voor b.v. koploper. Als ik dan meld daar geen interesse in te hebben begint men over geringe extra kosten etc.
Dat kan bij sommige verkeerd over komen, je moeten verantwoorden waarom je iets wel of niet doet.

Je vraagt naar mijn baan, deze staat onder het volgende topic: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1513


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Hookies »

Ik lees meestal alle topics en ben het ook wel een beetje met Sander eens. Let wel: dit komt allemaal minder vaak voor dan wat je zou denken als je dit draadje leest. Toevallig was het vorige week twee keer raak. Over het algemeen vind ik de sfeer prima en ik heb geen enkele moeite om iets te laten zien van mijn (on)handigheid. En dat zal ik ook blijven doen. Vaak krijg je dan wel wat tips of adviezen, zoals destijds met het solderen van draadjes aan de rails, om maar eens een oud probleem van mezelf te noemen

Het is geen enkel probleem om opbouwende kritiek te krijgen, maar soms vind ik dat die totaal niet gegeven wordt. Meer de methode van afbranden van iemands probeersels. Ik vind het knap dat mensen iets laten zien en weten dat ze nauwlettend gevolgd worden. Probeer ze dan te helpen door met wat tips te komen en niet meteen te zeggen dat het nergens op lijkt en dat je het zo niet moet doen. Of dat je alleen maar besturingssysteem x moet gebruiken. Vaak ondervinden mensen iets met een bepaalde railsoort en menen dat dat dan een algemeen geldende regel is. Dat kan voor jou zo zijn, voor een ander juist weer niet.

Mijn idee is dat je iedereen in zijn waarde moet laten. De een is nu eenmaal handiger met scenery dan de ander, maar als het om elektronica gaat, kan dat weer net andersom zijn. Uiteindelijk willen we toch allemaal een baan die naar ons zin is en niet een baan die voor anderen top of the bill is, maar waar je zelf eigenlijk geen genoegen aan beleeft.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sfeer op het forum

Bericht door shoven »

Ik wil me aansluiten bij Jeroen.
Het is een leuk forum, waar voor ieder wat wils valt te brengen en te halen.

En soms ontaardt het, maar dat is sporadisch.
Zoals overal zitten er een paar zwamneuzen tussen, maar die negeer ik grotendeels. Niet iedereen kan dat en niet iedereen reageert dan even subtiel, maar ook dat kom je elders tegen. Als mensen rare dingen verkondigen kun je daar uiteraard op reageren, maar wel met het benodigde respect (wat wel van 2 kanten moet komen).
Ik kan me niet goed voorstellen dat het overkomt dat je iets wel of niet mag of moet doen; zo lees ik het in elk geval nooit.

Maar de sfeer is er toch duidelijk een van elkaar helpen en laten zien wat je doet. Al met al is dit het leukste forum dat ik ken, laten we het zo houden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Rob Fongers »

Mannuh,


Zeg het maar.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Sfeer op het forum

Bericht door martindomburg »

graag 4 bier, 2 pata met een een broodje shoarma por van vore

:mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Sfeer op het forum

Bericht door vantongeren »

Doe mij ook een portie :lol:

Ik vind de sfeer hier prima.
Juist door foto's te plaatsen kun je (positieve) kritiek krijgen, mooi toch? Alleen moeten we elkaar niet gaan afkraken.
Wat moet bepaal je nog altijd zelf. Zo ook bv. of een wisselaandrijving onder of boven de plaat zou moeten. Zelf redeneer ik vanuit het grootspoor. Daar is de aandrijving ook bovengronds, maar de bovengrondse modelspoor-aandrijvingen zijn wel erg aan de grote en onrealistische kant.
Als ik een foto zie met daarop z'n aandrijving zal ik ook zeker opperen de aandrijving ondergronds te plaatsen, maar niets moet. Het is zijn of haar manier van spelen en leerweg, maar door het tonen van foto's moet de persoon wel enigszins tegen kritiek kunnen is zich daarbij niet gelijk afgekraakt voelen.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

FidOo
Berichten: 5673
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Sfeer op het forum

Bericht door FidOo »

Ook ik heb eigenlijk niet zo veel last van al die ergeringen, ik doe dit allemaal voor mn plezier en hou dat voor me zelf ook zo.
Ik vindt het prachtig om te zien hoe mensen hun baan creeeren en een ieder doet dat naar zijn beste kunnen. Ik vind ook dat je daarin iedereen in zn waarde moet laten.
Als er gevraagd wordt om tips of je geeft ze gewoon nadat je wat gezien hebt, doe dat dan met een beetje verstand en houdt gewoon in je achterhoofd dat dit platte tekst is en je dus niet kan zien hoe het gezegd wordt. Sarcasme is moeilijk te achterhalen uit een stukje gedschreven tekst!

Al met al.. gewoon lekker door posten allemaal en als iets niet kan dan wordt je daar vanzelf op gewezen.

Ik ga in iedergeval 2 weken lang met mn reet aan een zwembad zitten met 30 graden (lees curacao) dus van mij hebben jullie in ieder de komende 2 weken geen last :o


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Robboz »

Hee Sander
FidOo schreef: Sarcasme is moeilijk te achterhalen uit een stukje gedschreven tekst!
Buiten sommige betweterige uitingen is dit precies waar het op fora om gaat. De juiste uitdrukkingsvaardigheid met tekst is niet iedereen gegeven............

Ik vind het juist hier nogal meevallen met negatief op te vatten reacties. Moet je op andere fora (vooral die van IT-jongens) eens kijken. Als je daar een vraag stelt waarvan je het antwoord op eventueel zelf zou kunnen opzoeken (als je de juiste zoekargumenten weet te gebruiken op bijv. Google of iets dergelijks) krijg je ogenblikkelijk de term RTFM (Read The Fucking Manual)om je oren en wordt je dus publiekelijk te schande gezet........Je krijgt in zo'n geval ook geen antwoord op je vraag!

Op dit forum wordt -over het algemeen, ook als je zelf het antwoord had kunnen opzoeken/bedenken- geduldig antwoord gegeven.
Helaas zijn er ook reacties die onsympathiek over kunnen komen, maar in dat geval neem ik vaak aan dat juist die mensen moeilijkheden hebben om hun reacties op een niet kwetsende/persoonlijke manier te kunnen weergeven. Want dat is eigenlijk echt moelijk.
Dat maakt het voor mij in elk geval makkelijker om daarmee om te kunnen gaan.

Mocht het echt te erg zijn, kan je altijd H@ns per PB waarschuwen, want uiteindelijk is hij de moderator!

Ik beleef erg veel plezier aan dit forum en leer hier ontzettend veel van. Ik moet mijn baan nog helemaal opbouwen en heb wel ideeën hierover, maar voorlopig verdiep ik me alleen nog maar in de (digitale) techniek.
De weinige negatief op te vatten reacties trek ik mij niets van aan en leer en geniet vooral van de prachtige verslagen van de forumleden die ook hun baan aan het opbouwen zijn!

Ook van jouw bezigheden steek ik het nodige op en ik hoop ook dat je ons via dit forum daarvan op de hoogte blijft houden.

Groet,
Rob

@Joost: Kijk een voor eventuele verbanding van onbedekte delen..........Prettige vakantie!


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Sfeer op het forum

Bericht door spoor65 »

Tja, ik heb het al vaker geschreven:

ZUCHT.

Maar goed, dat zuchten hoort nu eenmaal af en toe bij het leven, en ja dus ook bij het forum.

Ik kan niet anders zeggen dat dit Forum, ondanks enkele kleine voorvalletjes, die ook mij in het verleden wel eens zijn overkomen,
voor mij nog steeds het gezelligste forum is wat er te vinden is.

Maar ok, de reacties hier hebben al veel laten zien hoe mensen er over denken.

Mijn idee over dit forum:

-gezelligheid staat voorop.
-leerzaamheid voor iedereen is het doel.
-info krijgen en kunnen geven alsmede veel tips en raadsgevingen.
-Nooit verplicht zijn om tips en raadgevingen uit te moeten voeren.
-Haal er uit wat voor jou leuk en van belang is, ook al is dat geheel anders dan anderen het zouden doen.
-Geef dan ook jouw info en tips altijd met de gedachte, niemand hoeft het zo te doen als ik.
-Daarbij komt dan, ook al lezen 1000 mensen mijn info of tip, vinden 999 het onzin, maar is er 1 die ik er blij mee heb kunnen maken, dan is de tip voor mij 100% geslaagt.
-Hoe goed je het ook bedoeld, of hoe grappig ook, of op welke manier, denk alvorens je iets schrijft, eerst eens, hoe je zelf het zou vinden als men op die manier op jouw reageerd.

MAAR BOVENAL: WEES NOOIT BANG OM EENS SORRY TE ZEGGEN, EN WEES ZO GROOT OM EENS TOE TE KUNNEN GEVEN DAT JIJ OOK MAAR EEN MENS BENT EN WEL EENS IETS BETER WAT ANDERS HAD KUNNEN ZEGGEN OF SCHRIJVEN. OF DAT JE GEWOON FOUT ZAT MET JOUW WOORDEN!!!!!!

Geef nooit alleen maar een ander de schuld zonder eerst eens na te gaan, heb ik niet ergens iets gedaan waardoor een ander toch eigenlijk wel gelijk had.

KORTOM, laten we elkaar gewoon op een positieve manier blijven benaderen, ook als iets eens niet helemaal zo leuk is als anders.
en probeer op die manier gewoon het samen gezellig te houden.

Als laatste dan nog als extra opmerking, loop niet weg, trek je niet terug uit een forum
(ja soms is het voor jezelf of anderen wel eens goed om ff een korte pauze in te lassen,
gewoon ff een tijdje van bezinning) maar dus niet wegblijven om een paar woorden, dat is
en voor jezelf en voor het forum alleen maar een gemis, en een verloren kans om van elkaar te blijven leren.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Hookies »

Is er iemand weggelopen dan? Ik wist dat jij een tijdje terug wel een pauze had ingelast, maar gelukkig ben je snel op je besluit teruggekomen. Kan me verder goed vinden in je post. Al moet ik wel zeggen dat het aantal ergeringen echt gering is, en ik ze eerder tussen anderen lees dan dat ik er zelf iets mee te maken heb.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Sfeer op het forum

Bericht door Chris83 »

Ik vind dit een erg leuk forum, informatief en soms nog grappig ook.

En naar mijn idee is dit nu juist een forum waar eens een keertje niet zo veel word gezeurd of wat dan ook. achja soms een stomme opmerking (maja je zal maar een drukke verveelende of lange dag gehad hebben, dan kan het zijn dat je ff typt wat je denkt en op enter duwt en verder gaat)

Laat je niet gek maken, gewoon verder lezen of later terug komen.


Groeten Chris
Plaats reactie