Hans stelt zich voor

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hans

Hans stelt zich voor

Bericht door Hans »

Hallo n-spoorders

Mijn naam is Hans. Ik heb (nog) geen nickname. Helemaal niet aan gedacht. Ik weet niet of er al veel Hansen lid zijn van het forum.
Dertig jaar geleden heb ik mijn n-baan verkocht. Nu ben in met pensioen en wil ik weer beginnen.
Het wordt weer een n-spoorbaan. Dat is wel meer gepriegel, en mijn handen bibberen nog wel eens als ik met een bouwmodel bezig ben, maar ik heb geen zolder of andere grote ruimte. Dan ligt TT of N voor de hand. Vooral omdat voor N-spoor zoveel op de markt is in vergelijking met TT, was de keuze niet moeilijk.

Ik ben begonnen met een verkenning op internet. In dertig jaar is best nog wat hetzelfde. Verschillende bouwmodellen die ik dertig jaar geleden in elkaar geknutseld heb zijn nog steeds te koop. De rails van Fleischmann Piccolo is nog hetzelfde (voor zover ik mij kan herinneren). Maar er is natuurlijk ook veel veranderd. Vooral in de techniek. De digitalisering en de computer hebben ook hier toegeslagen.

Lid worden van een forum hoort er natuurlijk ook bij en zoals jullie zien is de keuze is gevallen op N-Spoorforum.
Ik heb vast veel vragen en na een tijdje kan ik hopelijk ook zelf wat ervaringen of kennis toevoegen aan dit forum.

Ik ben van plan om digitaal te gaan rijden. De rails neem ik (weer) van Fleischmann Piccolo (ik heb "al" een ovaaltje). Voor de besturing is de keus gevallen op de Intellibox Basic en die heb ik ook aangeschaft. Na enige aarzeling, omdat voor terugmelding alleen Loconet is geïmplementeerd, maar ik denk dat ik daarmee wel uit de voeten kan.

In de toekomst komt de PC er waarschijnlijk aan te pas. Ik heb de gebruiksaanwijzingen gelezen van Koploper, RocRail, iTrain en RailController (brons, zilver en goud). Koploper is in het Nederlands en gratis. het biedt veel mogelijkheden, maar helaas schijnt de ontwikkeling te stoppen. RocRail is ook gratis en heeft veel mogelijkheden, maar vond ik erg ingewikkeld (kan aan mij liggen). RailController ziet er erg mooi uit, maar vind ik ook erg duur en het is niet in het Nederlands. iTrain is o.a. in het Nederlands, betaalbaar en ziet er goed uit. Koploper en iTrain (de gratis versie) heb ik op mijn PC gezet en ga ik uitproberen.

Baanplannen maak ik met AnyRail. Dat is niet duur en ik kan er goed mee uit de voeten.

Voor Sinterklaas/Kerst heeft mijn vrouw mij een eerste locomotief geschonken. De BR 18.4, Bayer. S 3/6 (Minitrix).
Wat een juweeltje. Om te zien, maar ook om te horen: de geluiden zijn heel erg natuurgetrouw en passen automatisch aan het gebruik (snelheid, remmen, meer stoom op hellingen, etc.). Als ie stilstaat hoor je de stoker af en toe kolen scheppen. Geweldig.

Welnu, ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden.
Voor ik besluit toch al een vraag: ik probeerde een smiley te plaatsen, maar ik kreeg dat niet voor elkaar.

Graag "tot ziens" bij een van de andere onderwerpen.

Spar

Re: Hans stelt zich voor

Bericht door Spar »

Hallo Hans,

Welkom.

Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

twain

Bericht door twain »

welkom hans..

de grote baas heet hans :lol:

Robboz

Bericht door Robboz »

Hans schreef: Dertig jaar geleden heb ik mijn n-baan verkocht. Nu ben in met pensioen en wil ik weer beginnen.
Hallo Hans,
Bovenstaande klinkt mij heel bekend in de oren.........
De aanwezige kennis op dit forum is geweldig en de bereidheid om je wijzer te maken is groots.
Welkom en veel plezier.
Groet
Rob

Gek op stoom!

henry

Bericht door henry »

welkom op het forum hans.

groetjes henry

Vincent

Bericht door Vincent »

ook ik wens je een welkom op het forum

gr vincent

vincent
www.elfd.nl

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Welkom Hans,

Nickname, nee liever zo praat het wat persoonlijker en de meeste doen daar dus ook aan mee 8-) 8-)

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Vincent

Bericht door Vincent »

het is dat ik mijn naam niet meer kan veranderen (zover ik weet). anders zou ik gewoon mijn eigen naam gebruiken in de plaats van mijn nick

gr vincent

vincent
www.elfd.nl

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Welkom Hans en veel plezier hier. Nu hopen dat we je niet voor de andere Hans gaan aanzien. Gelukkig heet die H@ns :mrgreen:

Fred The Railroader

Jos

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Hans. Leuk zo'n uitgebreide introductie.
En natuurlijk veel spoorplezier.

Groetjes,
Jos

PinguinEric

Bericht door PinguinEric »

Hallo Hans,

Welkom op het forum :mrgreen:

En zou je eens een foto kunnen plaatsen van de De BR 18.4, Bayer. S 3/6 (Minitrix)?? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar N spoor locomotieven (digitaal) met geluid.

Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E

shoven

Bericht door shoven »

Vincent schreef:ook ik wens je een welkom op het forum

gr vincent
Hee, was jij eerst vissie of zoiets?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

PinguinEric schreef:

En zou je eens een foto kunnen plaatsen van de De BR 18.4, Bayer. S 3/6 (Minitrix)?? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar N spoor locomotieven (digitaal) met geluid.

Dag Eric,

Ik ben een beroerde fotograaf. Ik heb niet eens een toestel, behalve die in mijn telefoon. Maar op de website van Trix (http://www.trix.nl/producten) staat een plaatje en een uitgebreide beschrijving. Vul in het zoekscherm het artikelnummer in (12259) en je krijgt een kleine afbeelding. Als je op het kleine plaatje klikt, krijg je een grotere te zien. Daar kan geen telefoonfoto tegenop, althans niet als ik die maak.
Ook op de website van de Houtloods in Den-Haag (in de webshop) staat een plaatje en een beschrijving en misschien nog bij andere webwinkels. Ik heb geprobeert zo'n plaatje in dit bericht te zetten, maar ik ben pas sinds vandaag lid en weet nog niet hoe ik dat voor elkaar krijg. Ook smilies lukt me nog niet.

Overigens: op Youtube heb ik ook filmpjes gezien (dan heb je beeld en geluid) van deze loc.

Ik had trouwens graag (ook) de DRG-versie van de S 3/6 willen hebben (Minitrix 12473). Ook die heeft geluidsfuncties. Ik heb verschillende winkels gebeld, maar helaas geen een die hem kon leveren.

Van Minitrix schijnt er ook een railbus uitgebracht te worden met geluid (of wist je dat al?).
Deze wijsheid haal ik uit de Trix-catalogus 2010/2011 en van de Trix website.

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.

groet

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

PinguinEric

Bericht door PinguinEric »

Ha die Hans,

Bedankt voor je snelle antwoord. Wat een mooi treintje zeg! Alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar degene die niet te krijgen is :mrgreen: :?

Ik wil ook zeker een railbus voor mijn n baan hebben, die had ik namelijk ook op mijn Märklin H0 baan.

Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E

Vincent

Bericht door Vincent »

@ shoven, ja dat was ik idd. h@ns heeft mijn nick verandert naar gewoon de naam die ik van mijn ouders heb gehad bijna 30 jaar geleden.

gr vincent

vincent
www.elfd.nl

Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Bouwe »

Ook vanuit hier nog een iets verlaat welkom!

mvg Bouwe

Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie