vraag over spoorwegovergang

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
nico42

vraag over spoorwegovergang

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik ben bijna zo ver om spoorwegovergangen te plaatsen maar kan er op het internet weinig van vinden ik wil ze ook wel zelf proberen te maken maar hoe bestuur je de bomen en hoe laat je ze automatisch omhoog en naar beneden gaan ik rij analoog.

Jullie kunnen mij vast wel helpen???? ;)

spoor65

Re: vraag over spoorwegovergang

Bericht door spoor65 »

bij deze:

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 72&start=0

Daarnaast zijn er ook kant en klare overwegen te koop met aandrijvingen voor de bomen, oa te vinden bij FALLER
Maar ook Minitrix heeft een erg mooie set in zijn assortiment.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Oke Freddy dus er was al een topic van die had ik nog niet gevonden :oops: wel bedankt voor je link ik zal hem ff doorlezen ;)

richard7877

Bericht door richard7877 »

hallo nico

ook ik heb de zelfde vraag
ik heb zelf de overweg van minitrix
je kunt deze dmv reed contacten bedienen en magneetjes onder de loc of wagon, maar dit wil ik liever niet, nu heb ik ook een infrarood detectie gevonden http://www.modelspoor-elektronica.nl/
ik moet me er nog verder inverdiepen maar misschien heb jij hier wat aan

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Richard,

Dus jij bent ook aan het zoeken ik heb wel van faller een overweg gevonden die moet dan wel beweegbaar worden gemaakt misschien met hulp van jopuw link ik ben alleen niet zo erg thuis in electronica :oops:

Wel een mooie site trouwens en alle printen zijn al klaar dat is makkelijk en voor mij wel te doen 8-)

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Ikzelf gebruik de Ulhenbrock GBM Spoorbezetmelder met relais, een deel voor en na de overweg de spoorstaven isoleren en via de spoorbezetmelder op de trafo aansluiten.

Voordeel ten opzichte van andere detecties is dat niet zichtbaar is, nadeel kan zijn is dat de trein te lang is en de overweg te vroeg wordt vrijgegeven. Is wel weer op te vangen door de assen van laatste wagon te voorzien van binnenverlichting of een weerstand.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

richard7877

Bericht door richard7877 »

viesman heeft ook losse overwegbomen, dan moet je wel zelf de overweg maken
die van faller ken ik eerlijk gezegd niet is deze wel elektrisch? of bediening dmv druk doordat de locomotief erover heen rijdt net zoals die van fleischmann (dus mechanisch)

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Nou mogelijkheden genoeg dus alleen de overweg van minitrix heb ik nog niet kunnen vinden dus er bestaan ook losse bomen dat is ook een mogelijkheid alleen wat Marcel aangeeft daar heb ik niet zoveel verstand van misschien is het wel weer heel simpel maar :?:

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Ik heb even gezocht bij viesmann overweg bomen en kwam zelfs een echtpaar in Ho tegen in bed met elrec. aandrijving ja ze verzinnen wat word in n wel erg klein denk ik :mrgreen:

Lemland

Bericht door Lemland »

Wij hebben de Viessmann 5900, mooi geruisloos en bomen bewegen langzaam. Alles zit erbij, inclusief verkeersborden en tussenstukken etc. Voor enkel en dubbelspoor. Geen geluid of licht. De mechaniekjes van de bomen zijn zo dik als een edding 3000 viltstift (en half zo lang) en zitten onder de bomen. http://www.viessmann-modell.com/shop/pr ... 9083327d32 Denk aan zo'n zes tientjes.

Pas op met uitpakken, bomen zitten vastgeklemd in het doosje.

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Kijk dat is precies wat ik zocht dit is een mooie overweg en even een vraagje zo n reedcontact komt op de rails??? Ik ben nog een leek op dit gebied????

spoor65

Bericht door spoor65 »

Kijk, zo komt de info dus wel los :)

Overigens, de Minitrix die ik noemde, word inm niet meer nieuw geleverd.

Laatste jaar dat hij in de catalogus stond was 2004/2005

Artikelnummer 66509

Voor een afbeelding kun je nog wel terecht op de site van trix.nl
kijk dan bij producten en vul het bovenstaande artikelnummer in.

Overigens word deze set nog wel eens aangeboden via ebay.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Oke Freddy vandaar dat ik hem niet kon vinden en mijn vraag van een reedcontact of deze op de rails komt ik heb echt geen idee hoe je zoiets aansluit of moet schakelen ;)

shoven

Bericht door shoven »

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... rugmelding voor meer info over o.a. reedcontacten (die ik niet gebruik en eigenlijk de pest aan heb).

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Ik zal het eens even doorlezen ik rij wel analoog en wat gebruik jij dan als ik vragen mag omdat je een hekel hebt aan reedkontacten :mrgreen:

Dus een reedcontact gebruik je om overwegen aan te sturen???

Vincent

Bericht door Vincent »

dan blijven er niet veel opties over lichtsluis of massadetectie

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Oke dat zegt me nog niks maar ik zal de link van Steven doorlezen ;)

shoven

Bericht door shoven »

nico42 schreef:Ik zal het eens even doorlezen ik rij wel analoog en wat gebruik jij dan als ik vragen mag omdat je een hekel hebt aan reedkontacten :mrgreen:

Dus een reedcontact gebruik je om overwegen aan te sturen???
Een reedcontact is 2 dunne metalen plaatjes/draadjes in een glazen buisje (zie ook de uitleg in de BNLS-encyclopedie). Als je er een magneet overheen haalt worden ze naar elkaar toe getrokken en komt er een verbinding tot stand. De 2 plaatjes zijn verbonden met de 2 uiteinden van het reedcontact. Afhankelijk van wat je aan die uiteinden vastmaakt kun je dus contact maken op het moment dat er een trein met een magneetje eronder langskomt, bijvoorbeeld voor een overweg. Maar ook andere dingen die je door de trein wilt laten bedienen kun je zo aansturen.
Helaas zijn deze dingen niet erg betrouwbaar, plus je moet onder elke loc een magneetje monteren. Dat deed mij snel afhaken met reedcontacten.
Ik rij digitaal en gebruik stroomdetectie (op dit moment alleen nog om de bezetmelding voor de blokken in Koploper te doen).

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Bedankt voor je duidelijke uitleg nu word het duidelijk allemaal je zegt dat die reedkontacten niet zo betrouwbaar zijn maar jij rijd digitaal zijn er voor analoog nog andere oplossingen of is dit de enige????

vantongeren

Analoog kun je ook gebruik maken van stroomdetectie, bv met de eerder door mij genoemde module van Uhlenbrock (zie http://www.anw-modeltreinen.nl/uhlenbro ... h43400.htm).
Deze is vrij simpel aan te sluiten door goed de gebruiksaanwijzing te lezen.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Marcel,

Ik wil niet eigenwijs overkomen maar jouw link geeft een bezetmelder dus deze kun je ook gebruiken voor een spoorweg overgang???

vantongeren

Ja Nico dat heb je correct, op het moment dat er in de buurt van de overweg stroomverbruik is treed de overweg in werking. Werkt prima bij een lok of rijtuigen met binnenverlichting. Bij wagons zonder stroomverbruik wordt het lastiger en zul je de laatste wagon of met een weerstand moeten uitrusten of bv. een sluitsein inbouwen.

Alleen niet vergeten uit de buurt van de overweg de rails compleet te isoleren, maar ook dat staat in de gebruiksaanwijzing.

Even voor de duidelijkheid:
Aansluiting van boven naar beneden:

1 Rijdraad en 1 wisselspanningdraad vanaf trafo samengevoegd aansluiten en 1ste draad doortrekken naar overwegbediening;
2 Rijdraad naar de spoorstaaf
3 andere wisselspanningsdraad vanaf de trafo met een lusje naar 6
4 andere rijdraad
5 niet gebruiken
6 aansluiting voor de lus vanaf 3
7 2de draad naar de overwegbediening
8, 9 en 10 niet gebruiken / of eventueel voor signaleringslampje of iets dergelijks

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groet,
Marcel

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Oke Marcel bedankt voor je uitleg het word allemaal een stuk duidelijker zo snap nu wat de bedoeling is.
In mijn rijtuigen zit helemaal geen verlichting of sluitverlichting dus dat zou ik ook eerst in moeten bouwen dus genoeg te klussen ;)

Ik zal zo ook even je site bekijken die lijkt me leuk en kan ik weer wat van opsteken 8-)

Plaats reactie