Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturing

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturing

Bericht door Sweex »

Nou, is dat geen mooie cryptische vraag? Geen idee hoe ik het beter bondig moet omschrijven, maar ik vraag me dus het volgende af.

Op deze site (http://www.rund-ums-gleis.de/ - aanrader!) en meer specifiek op deze foto (ook hieronder) zie ik een loc met drie rijtuigen op een kopstation staan. Nu kan ik er natuurlijk naast zitten, maar het lijkt erop dat de achterzijde van de trein geen besturingsmogelijkheid heeft.

Als dit klopt, hoe gaat de machinist hier dan mee om? Ik zat al een tijdje te twijfelen om toch een kopstation te maken (wegens ruimtebesparing), maar zat in de knoop met treinstellen met een enkele loc (en geen wagon met besturing aan de achterzijde). Als dit dus in het echt voorkomt zou ik graag willen weten hoe hier in het echt mee om wordt gegaan, want dan staat weinig mijn kopstation in de weg en kom ik weer een stapje dichter bij mijn uiteindelijke baanontwerp! ;)

Afbeelding

Meer foto's van de betreffende lijn hier: http://www.rund-ums-gleis.de/oberstdorf ... tdorf2.htm
Laatst gewijzigd door Sweex op 11 mei 2011 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Michiel »

Kopstations zijn een uitdaging op zich, net om de problematiek dat je schetst. Ik zal proberen om het probleem chronologisch uit te leggen:

Tegenwoordig zijn kopstation eerder zeldzaam, maar vroeger waren ze vrij algemeen aanwezig. Het voordeel van een kopstation is de ruimtebesparing; je moet maar aan 1 kant een wisselemplacement aanleggen. Nadeel is dat de treinen terug moeten rijden in de richting waar ze vandaan komen.

Stoomtreinen met tender reden uiterst beroerd achteruit met tender voorop. Daarom was het nodig om locomotief na aankomst te ontkoppelen en over een parallel spoor naar een draaischijf te rijden, de loc te keren (eventueel bijvullen), en langs de andere kant van de sleep rijtuigen aan te koppelen. (een locwissel was ook gebruikelijk) Deze operatie was tijdsintensief en benodigde een uitgebreide infrastructuur (omloopsporen, draaischijven,...).

Snel ontwikkelde men tenderlocomotieven die even goed vooruit als achteruit konden rijden. Het voordeel was dat deze niet meer op een draaischijf gekeerd moesten worden. Het omlopen, om de locomotief weer vooraan de vertrekkende trein te krijgen, bleef.

Maar men zocht naar treinen die in beide richtingen konden rijden, en men kwam uit op treinstellen; vaste eenheden, meestal kort met een stuurstand aan beide uiteinden. Men heeft al in de jaren 1930 stoomtreinstellen ontwikkelt, maar het treinstel werd maar pas interessant met de komst van diesel en elektrische aandrijving. Het voordeel was dat men geen omloopspoor meer vandoen had.

Weer later ontwikkelde men de stuurstandrijtuigen. Dit liet lange slepen toe, en de locomotief moest niet meer omlopen. De trein kon zonder meer terug vertrekken in de richting waar het vandaan kwam.

Dus, de manier om het probleem van een kopstation op te lossen, is tijdperk afhankelijk. Rij je modern dan heb je geen omloopsporen nodig, maar wel treinstellen of treinen met stuurstand. Als de trein geen stuurstand heeft, zal men meestal een andere lok laten opdraven.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Sweex »

Dank voor je duidelijke uitleg Michiel. Weer wat termen die ik nog niet kende! :D

Ik wil gaan rijden met tijdperk 5, dus ongeveer dezelfde treinsamenstellingen als in 't plaatje te zien is. En da's dus ook het rare, want de loc op spoor 2 (rechts) lijkt geen stuurstandwagon achter zich te hebben. Ook kan ik geen wissel ontdekken. En aangezien ie op de foto zo staat moet ie dus op de een of andere manier zo gekomen zijn. Is er vlak voor het inrijden al van loc gewisseld? Is er stiekem toch een stuurstand in de achterste wagon? Vond het een interessante situatie en vandaar dus m'n vraag.

Hier een ander plaatje van 't treinstel (klik voor groot):
Afbeelding

...en hier een dergelijke combinatie (klik voor groot):
Afbeelding

Voor het grootste deel was ik al van plan met treinstellen met twee stuurstanden te gaan rijden, maar als dit soort treinstellen (1 loc + drie wagons) ook daadwerkelijk gebruikt worden zou dat een mooie variatie kunnen zijn en een pluspuntje voor 'n eventueel kopstation! ;)



lukas2
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2010 13:18

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door lukas2 »

Het is wel niet helemaal een antwoord op je vraag, maar bij Immenstadt wordt de Arriva Alex trein gesplitst, waarvan een mooi filmpje op YouTube staat: http://www.youtube.com/watch?v=Dca3k8T0OXA. Weliswaar geen kopstation, hier laten ze inderdaad de locs omlopen, maar wellicht wel interessant. Heb je de Fleischmann modellen al, de Arriva loc + de set van 4 Alex rijtuigen? ;)



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door anne w »

De achterste wagon op de 2e foto heeft duidelijk een andere indeling, dus denk ik dat dat toch een stuurstandwagon is, ze hoeven niet zo "lux" te zijn, de eerste wagons in Duitsland waren nogal spartaans.

Ik geloof niet dat er veel pendeltreinen gereden hebben zonder stuurstandrijtuig.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door rvinke »

lukas2 schreef:Het is wel niet helemaal een antwoord op je vraag, maar bij Immenstadt wordt de Arriva Alex trein gesplitst, waarvan een mooi filmpje op YouTube staat: http://www.youtube.com/watch?v=Dca3k8T0OXA. Weliswaar geen kopstation, hier laten ze inderdaad de locs omlopen, maar wellicht wel interessant. Heb je de Fleischmann modellen al, de Arriva loc + de set van 4 Alex rijtuigen? ;)
In het filmpje zie je dus hoe ze het doen... er staat een medewerker op de laatste bak om in de machinist achterop instructies te geven. Niet handig voor lange ritten, maar voor rangeren natuurlijk prima. De trein moet dan natuurlijk wel een stukje driehoeken voor het station.


Ronald
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Cybertinus »

Even een beginnersvraag tussendoor: wat betekent "driehoeken"?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door rvinke »

Cybertinus schreef:Even een beginnersvraag tussendoor: wat betekent "driehoeken"?
Als je met een trein van station A naar B naar C naar A rijdt, en je keert op B en C, dan is de volgorde van je rijtuigen omgedraaid als je weer aankomt op A.


Ronald
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door WimC »

En dat in een plaatje:
Bijlagen
Driehoek.png
Driehoek.png (2.01 KiB) 4146 keer bekeken


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Sweex »

Ik vermoed dat anne w gelijk heeft, kan bijna niet anders.

Bedankt voor alle informatieve reacties!

Wel mooi, die Alex combinatie, maar daar moet ik nog even (heel lang) voor sparen! :D


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Cybertinus »

rvinke schreef:
Cybertinus schreef:Even een beginnersvraag tussendoor: wat betekent "driehoeken"?
Als je met een trein van station A naar B naar C naar A rijdt, en je keert op B en C, dan is de volgorde van je rijtuigen omgedraaid als je weer aankomt op A.
Ahja, Dat was het inderdaad. Het is me ineens weer bekend. Op Railz Miniworld hebben ze op het industriestukje, vlakbij het strandgedeelte in het begin ook een treintje dat aan het driehoeken is.

Thnx voor de uitleg rvinke en WimC.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Robert_N-Nm »

Toch is het niet zo, er wordt zelfs niet gedriehoekt. De Alex-treinen maken geen gebruik van stuurstandrijtuigen, zelfs geen oude spartaanse Silberlinge-stuurstand. In het verleden (voordat de Alex onderdeel was van het Arriva-concern) werden er wel twee Herculesloks gebruikt. Tegenwoordig wordt echter gebruik gemaakt van de aanwezige sporen in Oberstdorf.

De trein wordt na aankomst in Oberstdorf (spoor 4) keurig afgerangeerd (daar hebben we de rangeerder voor nodig, die in het achterste rijtuig staat en de machinist instrueert) naar het voor het station, bij de inrit, gelegen rangeerterrein, "spoor 22". Daar loopt de lok om (en de rangeerder door de trein naar de andere zijde) koppelt opnieuw aan en dan rijdt de 223 de hele handel terug naar spoor 4 en staat de trein gereed voor vertrek naar München. Om het een en ander toe te lichten even een verwijzing naar deze foto waarop de achtertuin van het station inclusief het spoor naar München waarneembaar is.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door martinb »

Driehoeken is alleen nodig als de lok weer met de voorkant naar voren moet komen te staan. Met die diesels is er geen echte voorkant of achterkant meer. Stomers hebben dat wel en moeten dus wel worden gedraaid tijdens het omlopen. Dit kan dmv een driehoek (neemt vaak teveel ruimte in beslag, maar wel simpel te maken) of een draaischijf.

Ben nu bezig met mijn 3e baan met als hoofdthema een kopstation: vele malen leuker m.i. dan doorgaande stations. Altijd wel wat te doen en je bent er echt mee bezig. Een doorgaand station is luier werken. (kan ook wel weer zijn voordelen hebben..) maar heeft niet mijn voorkeur. Te saai.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Robert_N-Nm »

martinb schreef:Met die diesels is er geen echte voorkant of achterkant meer.
Voor de diesellok inderdaad niet relevant, voor de trein als geheel dus wel belangrijk, zeker bij gebrek aan een stuurstandrijtuig. Een korte trein als deze valt in principe wel te driehoeken als geheel (een 10delige IC is lastig, maar een lok met 2-3 wagens van 26,5m lukt soms nog), maar zoals aangegeven de boel wordt het station uitgereden en daar loopt de lok keurig om. Daarna gaat de hele handel weer terug het station in.

En je kan altijd nog gaan voor Immenstadt, daar komt deze trein vandaan en wordt heftig gerangeerd om de trein te splitsen in twee delen en ook weer samen te stellen (trein als geheel naar München Hbf).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb ook nog even 2 aanvulling:

De eerste over spoor begrippen; Er word hier veel over treinstellen gesproken terwijl er een loc met rijtuigen bedoelt word. Een loc met rijtuigen is geen treinstel (ook al doet de media en onder ontwikkelde persvoorlichters van vervoerders ons graag anders geloven). Een treinstel is een vaste eenheid van rijtuigen met een eigen aandrijving die alleen in de werkplaats gesplitst kunnen word. Omdat er tegenwoordig ook eenheden die makkelijker van samenstelling kunnen wisselen maar waarbij dit niet kan voor het aanpassen op de dagelijkse dienst is de term treinstammen in het leven geroepen, denk hierbij aan onze VIRM of ICE1 en 2.

Dan nog wat over rangeren; In het station Oberammegau werd tot in de jaren 80 met zwaarte kracht gerangeerd. De trein bestaande uit een loc( meestal Br169) duwde na aankomst de 2 rijtuigen terug het station uit tot in de wissel straat. Deze werden dan met de handrem vast gezet waarna de loc een zijspoor op reed. Als de loc uit de weg was werd de handrem gelost en rolde de rijtuigen helling af het station weer in waarbij ze weer met de handrem stilgezet werden. Hierna kon de loc er weer naar toe rijden, aankoppelen en na het nemen van de remproef was de trein dan weer gereed voor vertrek.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Michiel »

Dat is nog eens een manoeuver! Probeer dat eens in model uit te voeren, met die rollende en remmende rijtuigen onder de zwaartekracht zonder loc! Niet evident... een uitdaging voor iemand? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Sweex »

Robert_N-Nm schreef:De trein wordt na aankomst in Oberstdorf (spoor 4) keurig afgerangeerd (daar hebben we de rangeerder voor nodig, die in het achterste rijtuig staat en de machinist instrueert) naar het voor het station, bij de inrit, gelegen rangeerterrein, "spoor 22". Daar loopt de lok om (en de rangeerder door de trein naar de andere zijde) koppelt opnieuw aan en dan rijdt de 223 de hele handel terug naar spoor 4 en staat de trein gereed voor vertrek naar München. Om het een en ander toe te lichten even een verwijzing naar deze foto waarop de achtertuin van het station inclusief het spoor naar München waarneembaar is.

Robert
Da's nou precies wat ik wilde weten! Even simpel als omslachtig. :lol:

Wel leuk om in model uit te voeren, als vraag ik me al een tijdje af hoe goed losstaande rijtuigen zich laten koppelen door er tegenaan te rijden.


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door Cybertinus »

volgensmij gaat dat best goed hoor. Ik heb op mijn baantje nog wel eens dat er wat wagonnetjes verliezen (omdat er dan 2 kabels onder de baan door lopen en de heuvel dan een te scherpe top heeft ;)) en dan is het gewoon een kwestie van rustig achteruit rijden, tegen de wagens aan en dan kan je weer gewoon verder.

Ik heb wat goederewagentjes en een locje gekregen van iemand, dat zijn mijn ragbakken. Daarmee heb ik laatst volle bak mee achteruit gereden (Fleischmann trafo vol aan), tegen die wagentjes. Je drukt ze dan echt uit de rails :). Dus gewoon rustig rijden.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Michiel schreef:Dat is nog eens een manoeuver! ... een uitdaging voor iemand? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik ben niet vies van uitdagingen maar aan gezien hier rijden bij komt kijken sla ik ff over ;) :mrgreen: :mrgreen:

Ik ben ook niet zo van de filmpjes maar een filmpjes van deze rangeer actie perfect in model uitgevoerd kan ik zeker wel waarderen.

Tipje voor de gene die het uit wil voeren, mechanisch een neer klapbaar haakje of pinnetje das onzichtbaar een as van een draaistel vangt en blokkeert zou hier de simpele oplossing kunnen zijn.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kopstations en treincombinaties met enkelzijdige besturi

Bericht door FidOo »

neudalhausenstadbahn schreef:
Michiel schreef:Dat is nog eens een manoeuver! ... een uitdaging voor iemand? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik ben niet vies van uitdagingen maar aan gezien hier rijden bij komt kijken sla ik ff over ;) :mrgreen: :mrgreen:

Ik ben ook niet zo van de filmpjes maar een filmpjes van deze rangeer actie perfect in model uitgevoerd kan ik zeker wel waarderen.

Tipje voor de gene die het uit wil voeren, mechanisch een neer klapbaar haakje of pinnetje das onzichtbaar een as van een draaistel vangt en blokkeert zou hier de simpele oplossing kunnen zijn.

Groetjes Michiel
of met elektromagneetjes tussen het spoor en magneetjes onder de trein... (overigens geen idee of die elektromagneten zo klein bestaan..)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie