Lampjes, lantaarns etc aansluiten
Lampjes, lantaarns etc aansluiten
Mijn baan bevind zich nog in testfase, maar om overal rekening mee te houden, hoeveel lampjes, lantaarns, en zwaailichten kan ik op 1 trafo aansluiten. (ik heb multimaus dus wil een oude losse trafo gebruiken)
En waar moet ik op letten?
En waar moet ik op letten?
Re: Lampjes, lantaarns etc aansluiten
Hoi Jaap,
Afhankelijk van de hoeveel lampjes e.d. is het belangrijkste om naar de ampère van de transformator te kijken. De beste zijn dan eigenlijk nog de ouderwetse. De nieuwe generatie hebben tegenwoordig niet zo'n hoog ampèrage meer. Ik gok dat je 1 ampère al gauw nodig hebt.
Groeten,
Mike
Afhankelijk van de hoeveel lampjes e.d. is het belangrijkste om naar de ampère van de transformator te kijken. De beste zijn dan eigenlijk nog de ouderwetse. De nieuwe generatie hebben tegenwoordig niet zo'n hoog ampèrage meer. Ik gok dat je 1 ampère al gauw nodig hebt.
Groeten,
Mike
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Ik zou me in de planning niet zoveel zorgen maken hoeveel transformators je uiteindelijk nodig zult hebben voor de baanverlichting. Tenslotte zal het aantal lichtpunten doorgaans uiteindelijk hoger of lager uitvallen dan je gepland had en extra transformators heb je voor een habbekrats en die kan je dan zo omgekeerd onder je tafelframe erbij hangen.
Henk
Henk
Je gaat al gauw meer verbruiken dan je aanvankelijk denkt.
Ik zelf gebruik voor de verlichting 2 Titan 108 4A trafos.
Kosten een paar tientjes (Ebay??)
Handige van deze trafo is dat er uitgangen zijn van 3v t/m 25v in stappen van 3v.
Uiteraard is het wel wisselspanning maar als je er een gelijkrichter tussen zet heb je gelijkspanning die je voor Led verlichting nodig hebt.
Kijk ook even hier.
http://www.nproject.org/nl/elektronica/ ... nning.html
Groet
Jos
Ik zelf gebruik voor de verlichting 2 Titan 108 4A trafos.
Kosten een paar tientjes (Ebay??)
Handige van deze trafo is dat er uitgangen zijn van 3v t/m 25v in stappen van 3v.
Uiteraard is het wel wisselspanning maar als je er een gelijkrichter tussen zet heb je gelijkspanning die je voor Led verlichting nodig hebt.
Kijk ook even hier.
http://www.nproject.org/nl/elektronica/ ... nning.html
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Beste Jaap.
Ik ben ook met de verlichting bezig, van de treinen en de wagons wel te verstaan.
Ik bouw 'n HF- (HoogFrequent) verlichting. De lampjes in locs en wagons branden onafhankelijk van de rijspanning! En de verlichtingssterkte (het zgn aantal lumen) is regelbaar.
Het antwoord op jouw vraag is dat je allereerst moet weten hoeveel mA elk lampje verbruikt. Het totale aantal lampjes wat je wilt gaan gebruiken vermenigvuldig je met dat aantal mA (er van uitgaande dat alle lampjes evenveel stroom verbruiken!)
Voorbeeld: je hebt 50 lampjes van 14/ 16 Volt 70 mA. Dan is de totale stroom die je uit je trafo gaat trekken 50 * 70 mA = 3500 mA oftewel 3,5 A. Dat haal je niet met enkel één (trein)trafo. Die leveren doorgaans rond de 1 A.
Ik heb hier diverse trafo's liggen. Met verschillenden secundaire spanningen en stromen.
Als je nog zo'n ding nodig hebt dan hoor ik 't wel.
Spoooooooooooooooooorgroetjes
uit Venlo
Ben

Ik ben ook met de verlichting bezig, van de treinen en de wagons wel te verstaan.
Ik bouw 'n HF- (HoogFrequent) verlichting. De lampjes in locs en wagons branden onafhankelijk van de rijspanning! En de verlichtingssterkte (het zgn aantal lumen) is regelbaar.
Het antwoord op jouw vraag is dat je allereerst moet weten hoeveel mA elk lampje verbruikt. Het totale aantal lampjes wat je wilt gaan gebruiken vermenigvuldig je met dat aantal mA (er van uitgaande dat alle lampjes evenveel stroom verbruiken!)
Voorbeeld: je hebt 50 lampjes van 14/ 16 Volt 70 mA. Dan is de totale stroom die je uit je trafo gaat trekken 50 * 70 mA = 3500 mA oftewel 3,5 A. Dat haal je niet met enkel één (trein)trafo. Die leveren doorgaans rond de 1 A.
Ik heb hier diverse trafo's liggen. Met verschillenden secundaire spanningen en stromen.
Als je nog zo'n ding nodig hebt dan hoor ik 't wel.
Spoooooooooooooooooorgroetjes
uit Venlo
Ben

Is het eigenlijk ook mogelijk om gewone lampjes op de baan (dus niet in de wagons) aan te sluiten op de gelijkspanningsuitgang van de transformator en dan de lichtsterkte te regelen met de draaiknop waar je normaliter de trein mee laat rijden?
Beste Paul.
Ja. Ik heb de lampjes in gebouwen en zo aangesloten op 'n oude Märklin trafo. Regelbaar.
Ik moet wel opletten met de omschakelspanning in die Märklin trafo. Die spanning is nl 24 V.... Dat kunnen m'n lampies niet hebben.....één korte flits en het is donker
Succes en fijne Kerst
Ben Driessen
Venlo
077 737 0010
Ja. Ik heb de lampjes in gebouwen en zo aangesloten op 'n oude Märklin trafo. Regelbaar.
Ik moet wel opletten met de omschakelspanning in die Märklin trafo. Die spanning is nl 24 V.... Dat kunnen m'n lampies niet hebben.....één korte flits en het is donker

Succes en fijne Kerst
Ben Driessen
Venlo
077 737 0010
-
@Paul,
De regelbare uitgang van Märklin is toch wisselstroom, of begrijp het dan niet meer.
Die kan je dan weer niet rechtstreeks (zonder didoes) voor LED-verlichting gebruiken.
Groeten,
Barry
De regelbare uitgang van Märklin is toch wisselstroom, of begrijp het dan niet meer.
Die kan je dan weer niet rechtstreeks (zonder didoes) voor LED-verlichting gebruiken.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
@Barry: volgens mij schrijft hij lampjes, als in 'gloei'lampjes. Die hebben geen polariteit.
Ledjes wel, daar heb je gelijk in maar gloeilampjes niet.

Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
LED is ook minder makkelijk regelbaar, net als spaarlampen en TL licht. Het kan maar kost wat extra moeite.
Maar volgens mij moet je gloeilampen kunnen regelen via de draaiknop. dacht dat die op voltage ging.
Maar volgens mij moet je gloeilampen kunnen regelen via de draaiknop. dacht dat die op voltage ging.
Beste 'N' thousiasten,
Voor zowel lampjes(met Wolfram als "ouderwetse" gloeidraad...) als LED's is het het beste om twee gescheiden voedingen te gebruiken. Een wissel/ gelijkspanningsvoeding voor de lampjes en een gelijkspanningsvoeding voor de LED's.
Je zou kunnen volstaan met één gelijkspanningsvoeding maar dan verstook je 'n hoop energie in de voorschakelweerstanden die elke LED nodig heeft. En bovendien is de kleur van de LED bepalend wélke voorschakelweerstand je nodig hebt.
Om dié voorschakelweerstanden überhaupt te vermijden heb je drie gelijkspanningsvoedingen nodig....
1,7 V (rode LED)
2 V (gele/ groene LED)
3...4 V (wit/ blauwe Led)
Voorbeeld gelijkspanningsvoeding van 1,7 V:
je hebt 'n trafooootje nodig met secundair 1 V. De gelijkrichtende brugcel maakt er 'gelijkspanning' van met 'n factor 1,7.
Ingewikkeld verhaal? Inderdaad. Geef mij maar de ouderwetse warme (gloei)lampies! Regelbaar met elke trafo, wissel én gelijkspanning.
Fijne kerst!
Spoooooooooooooorgroetjes
Ben
Venlo
077 737 0010
Voor zowel lampjes(met Wolfram als "ouderwetse" gloeidraad...) als LED's is het het beste om twee gescheiden voedingen te gebruiken. Een wissel/ gelijkspanningsvoeding voor de lampjes en een gelijkspanningsvoeding voor de LED's.
Je zou kunnen volstaan met één gelijkspanningsvoeding maar dan verstook je 'n hoop energie in de voorschakelweerstanden die elke LED nodig heeft. En bovendien is de kleur van de LED bepalend wélke voorschakelweerstand je nodig hebt.
Om dié voorschakelweerstanden überhaupt te vermijden heb je drie gelijkspanningsvoedingen nodig....
1,7 V (rode LED)
2 V (gele/ groene LED)
3...4 V (wit/ blauwe Led)
Voorbeeld gelijkspanningsvoeding van 1,7 V:
je hebt 'n trafooootje nodig met secundair 1 V. De gelijkrichtende brugcel maakt er 'gelijkspanning' van met 'n factor 1,7.
Ingewikkeld verhaal? Inderdaad. Geef mij maar de ouderwetse warme (gloei)lampies! Regelbaar met elke trafo, wissel én gelijkspanning.
Fijne kerst!
Spoooooooooooooorgroetjes
Ben

Venlo
077 737 0010