Eerste baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dave22
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:07

Eerste baan

Bericht door Dave22 »

Hierbij mijn baanplan, na veel aanpassen ben ik er nog niet helemaal tevreden mee want het volgt wel erg de randen van de tafel. Ik kreeg de bochten niet kleiner zonder r1 of r2 te gebruiken. Ik las dat treinstellen in deze bochten er niet echt natuurlijk uitzagen dus heb ik besloten alleen r3 en r4 te gebruiken. Tafel is 200x110.

Ik sta open voor kritiek en/of opmerkingen want ben er zelf ook niet helemaal tevreden over maar weet niet hoe ik het kan verbeteren. Daarom heb ik die draaischijf erin gezet om toch maar iets in het midden te hebben want met een r3 bocht ertussen kwam nooit uit.

Afbeelding

Groeten Dave



wouter_b
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 okt 2011 10:47

Re: Eerste baan

Bericht door wouter_b »

Dave,

Ik vind je station wel erg klein. Hier kan je niet eens een loc met twee rijtuigen kwijt. Verder vraag ik me af of je van twee kanten de tafel kan bereiken, want 110cm is erg veel.

Groeten,

Wouter



Onderwerp starter
Dave22
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:07

Re: Eerste baan

Bericht door Dave22 »

Van station klopt, maar kreeg het niet breder.
Het hele geheel staat op wieltjes dus bereik is geen probleem omdat ik er compleet omheen kan lopen.
Ik denk dat ik het station gewoon weg haal, heb er eigelijk helemaal geen ruimte voor. Ik wilde toch alleen goederentrein rijden dus dan is een station ook niet nodig. Nog tips hoe ik het iets minder rechthoekig kan maken?



Onderwerp starter
Dave22
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:07

Re: Eerste baan

Bericht door Dave22 »

Was niet tevreden over het baanplan dus heb ik het helemaal opnieuw gedaan, nu met schaduwstation. Er komt ook nog een stadje ergens.

Ik weet alleen niet of deze bochten te scherp zijn.

Afbeelding
Laag 1.

Afbeelding
Shaduwstation.


Gebruikersavatar

jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Re: Eerste baan

Bericht door jdoublev »

Dave

Naar mijn mening zou ik toch trachten om je schaduwstation parallel te maken. Nu kan je in je bovenste schaduwtation op het onderste spoor echt geen trein laten wachten, of het moet alleen maar een loc kwijt. Ook in het schaduwstation in het midden kan je op de buitenste sporen niet echt veel kwijt. Als je ze parallel zou leggen zijn ze allemaal even lang en dan moet je je later geen zorgen maken of een trein wel volledig op dat stuk past.

Hier op het forum bij de baan plannen zijn er genoeg voorbeelden van schaduwstations die parallel zijn gelegd.

Groeten
Johan


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden

Onderwerp starter
Dave22
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:07

Re: Eerste baan

Bericht door Dave22 »

Wat bedoel je met bovenste schaduwstation, bovenste afbeelding? Want dat is laag 1, en de 2 dode sporen onderaan verbinden met schaduwspoor. En al die losse sporen bij schaduwstation moeten verbonden zijn maar ben vergeten. Kan je met een afbeelding laten zien wat je bedoeld als je nog iets anders bedoeld dan ik denk.

Dave



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Eerste baan

Bericht door matthijskuiper »

er mist een wissel om van de binnenbaan naar de buitenbaan te komen zonder te steken.
Of andersom als je de nadere kant oprijdt.


Gebruikersavatar

jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Re: Eerste baan

Bericht door jdoublev »

Dave22 schreef:Wat bedoel je met bovenste schaduwstation, bovenste afbeelding? Want dat is laag 1, en de 2 dode sporen onderaan verbinden met schaduwspoor. En al die losse sporen bij schaduwstation moeten verbonden zijn maar ben vergeten. Kan je met een afbeelding laten zien wat je bedoeld als je nog iets anders bedoeld dan ik denk.

Dave
Op je tweede afbeelding zie ik een 2 schaduwstations
1 bovenaan met 3 sporen
Hier is het 3de spoor naar mijn mening nutteloos, want je kan daar bijna niets op kwijt

1 in het midden van de tekening met 7 sporen
Ook hier lijken mij de buitenste sporen te kort om treinen op te parkeren.

Verder lijkt het mij dat je overgang naar je schaduwstation nooit onder de andere sporen doorkan. Je zit maar 1 centimeter lager als je dubbel spoor naar je schaduwstation onder de bogen door moet.

Hopelijk is het nu wat duidelijker

Groeten
Johan


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Eerste baan

Bericht door shoven »

In je schaduw station heb jij nu de sporen zo liggen dat ze niet even lang zijn.
Dus dit:

......./________\
....../_________\
___/___________\____

Op het bovenste spoor kun je niet zulke lange treinen kwijt als op het onderste.
Als je ze in de vorm van een parallelogram legt (wiebertje) zijn ze allemaal even lang, scheelt een hoop ruimte en gedoe.
Dus zo:

......./______________/________
....../______________/
___/______________/

Dat is volgens mij wat er wordt bedoeld.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Dave22
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:07

Re: Eerste baan

Bericht door Dave22 »

Bedankt voor die uitleg, zal straks eens kijken of ik het anders kan neerleggen. Dat van de overgang naar schaduwstation had ik inderdaad gemist, zal eens kijken hoe ik het kan herleggen zodat het werkt.



Onderwerp starter
Dave22
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:07

Re: Eerste baan

Bericht door Dave22 »

Heb de rechterkant opnieuw gedaan zodat er nu genoeg ruimte is en het schaduwstation aangepast.

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie