Mini Gremberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Na lang de diverse draadjes te lezen van de aanwezige mede N-spoorders heb ik besloten om ook mijn 'Mini-baantje' eens te presenteren.

Het mini-baantje was gemaakt om deel te nemen aan de '3e minibaantjeswedstrijd' van het Belgische blad Modelspoormagazine.

Het thema werd bepaald doordat ik beroepshalve regelmatig in Keulen kom: de Duitse spoorwegen blijven toch steeds een zekere aantrekkingskracht hebben. Daarbij zorgen de diverse goederen-operatoren tegenwoordig voor een welkome en kleurrijke afwisseling ten opzichte van het overwegende DB-rood.
Een pluspunt is dat er sinds 2008 nu ook Belgische locs met goederentreinen tot in Keulen rijden, en meer bepaald tot in het goederenstation Gremberg (net buiten Keulen).

Er werd dus besloten om op de vooropgestelde oppervlakte (maximum 0,6 m2) de afstelplaats voor de locs te Gremberg na te bouwen. Zo konden/kunnen we (mede-clublid Kristof en ik) ons uitleven met wat we leuk vinden: locs vervuilen, omnummeren, aanpassen en desnoods volledig omspuiten.
Het project werd ook gekozen omdat er twee grote uitdagingen aan verbonden waren:

1 Bw Gremberg beschikt momenteel over een Schiebebühne om de locs af te stellen. Gezien de vele afstelsporen, diende deze rolbrug dus zelf te worden gebouwd, daar de verkrijgbare model-rolbruggen over te weinig aansluitsporen beschikken. Bovendien zijn de verkrijgbare model-rolbruggen veel te fors en niet waarheidsgetrouw en ligt de grondplaat veel te diep.

2 Zoals in punt 1 vermeld zijn de verkrijgbare model-rolbruggen niet waarheidsgetrouw, ook in verband met het verplaatsen van electrische locs. In de realiteit lopen de bovenleidingskabels immers gewoon door over de rolbrug, en dienen de elocs dus de stroomafnemers neer te laten voordat de rolbrug verplaatst kan worden! Kristof had immers al functionerende stroomafnemers gemaakt in H0, en zo had ik weer een nieuwe uitdaging voor hem (dit in een N-loc inbouwen!)

Hierna enkele foto's:

Een zicht op de afgestelde locs in het grootbedrijf:
Afbeelding

En eenzelfde zicht op de versie op schaal 1:160:
Afbeelding

Overzichtsfoto:
Afbeelding

De afgestelde diesellocs:
Afbeelding

Een Belgische 28 (omgespoten Arnold 186) kan natuurlijk niet ontbreken:
Afbeelding

Een bestuurder op weg naar zijn loc:
Afbeelding


Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Mini Gremberg

Bericht door Maurits71 »

potsameflipies wat mooi.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Mini Gremberg

Bericht door epocheales denken »

Hoi Dries,

Wat een machtig mooi thema hebben jullie hier in model nagebouwd :!: Een pareltje tussen de "normale" spoor-
ontwerpen (waar ik mijn modelbaan ook toe reken :mrgreen: ).

Erg apart, als je nog meer foto's maakt, deel ze met het forum alsjeblieft.
Alleen vind je het toch niet erg dat ik met deze beelden zat weg te dromen naar een situatie anno 50'er en 60'er-
jaren toen Gremberg nog het domein van de stoomloc 55 was.... ;)

Groet,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Mini Gremberg

Bericht door richard7877 »

Hoi Dries

Dat ziet er gaaf uit!
Heb je nog meer foto's?

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Mini Gremberg

Bericht door Wim »

Hallo Dries,

mooie foto's 8-)



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini Gremberg

Bericht door Peter »

Mooi man!

:o


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Mini Gremberg

Bericht door gek op stoom »

dat ziet er echt echt uit mooiii

Gr Andy


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Mini Gremberg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Cool!....ziet er gaaf uit, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mini Gremberg

Bericht door Ad_M »

Een lust voor het oog, heel mooi!!!
Zoals Hans ook al zegt, meer foto's worden zeker gewaardeerd 8-)


Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Hallo mede N-spoorders,

Leuk om de positieve reacties te lezen.

Hans, inderdaad was Gremberg in de jaren '50 en '60 ook de moeite: toen waren er nog twee draaischijven operationeel!

Maar we kozen voor de huidige situatie omdat:
- er nu een diversiteit aan kleurstellingen bij het materieel te zien is,
- bij vorige deelnames aan de voornoemde wedstrijd steeds onderwerpen uit tijdperk III hoog scoorden,
- we N-spoor wilden promoten en tonen dat er dus in N ook een presentabele baan met bovenleiding te maken is

In plaats van enkele foto's heb ik hier nog een filmpje:

http://youtu.be/U78Pk50ZgiA

Zoals te zien en te horen functioneert de Schiebebühne nog steeds niet naar wens. Door de schommeling in temperatuur ontstaat er soms een hoogte verschil, waardoor de locs de rolbrug echt op en af moeten rijden.
Momenteel is de rolbrug gedemonteerd om aangepast te worden (extra detaillering + afregelen hoogte + proberen functionerende Sperrsignale te monteren)

Ook de aandrijving is nog steeds niet perfect. We hebben al verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd.
Eerst met een draadstang, maar doordat de rolbrug zijdelings over een afstand van 50 cm kan bewegen, buigen alle draadstangen wat door, waardoor de rolbrug steeds wat opspringt tijdens het verplaatsen.
Nu verschuift de rolbrug door middel van een tandriem, maar die durft nog eens wat te haperen.
Indien jullie tips hebben voor een betere aandrijving, zijn die natuurlijk steeds welkom.

Als afsluiter nog een foto van de laatste realisatie: de 120 502 van DB Netz
Afbeelding
(bij het bekijken van de foto kom ik tot de conclusie dat ik het foutieve nummer 120 160 vooraan heb aangebracht)

Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

erik
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 jan 2013 20:11
Locatie: winterswijk

Re: Mini Gremberg

Bericht door erik »

Modelbouw Vakwerk .


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mini Gremberg

Bericht door shoven »

Mooi hoor. Ik zag dat de panto's op en neer kunnen bewegen. Hoe heb je dat gemaakt?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Mini Gremberg

Bericht door Sweex »

shoven schreef:Mooi hoor. Ik zag dat de panto's op en neer kunnen bewegen. Hoe heb je dat gemaakt?
Ja daar ben ik ook wel heel benieuwd naar!


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mini Gremberg

Bericht door spoor65 »

Ook ik zat daar met :o naar te kijken,

Een prachtig stukje modelspoorwegbouw.

En ja graag uitleg hoe jullie dit in elkaar hebben weten te zetten, en hoe die panto`s zo kunnen werken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini Gremberg

Bericht door Peter »

Die panto's ben ook ik echt benieuwd naar.

Super er echt geweldig uit.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Hallo,

De stroomafnemers kunnen op en neer bewegen door gebruik van 'geheugen-draad'. Geheugendraad is vooral bekend dankzij Jacques Le Plat: op zijn website kan je meer info vinden http://users.skynet.be/pro-rail/_privat ... cafam2.htm
Door spanning op deze draad te steken, krimpt deze. Zo kunnen we de pantograaf naar beneden trekken. Het voordeel is dat deze constructie niet veel plaats in neemt, en zo wel in een N-loc past.
Het nadeel is dat bij onder spanning brengen, deze draad wel warm wordt. Daarom wordt deze draad door een isolerend teflon hulsje gevoerd (ook verkrijgbaar bij J Le Plat), zodat de warmte niet afgegeven wordt (en de draad zijn functie verliest) en ook omdat deze warmte de loc-kap niet vervormd.

Dit onder spanning zetten zorgde tevens voor een ander probleem: de functie-uitgangen van de meeste N-decoders konden deze belasting niet aan! Enkel met de D&H decoders lukte het om de stroomafnemers in beweging te krijgen.

Niet alle elocs zijn voorzien van dit systeem: bij de omgebouwde locs is maar één panto functionerend.


Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Mini Gremberg

Bericht door Gerhard »

Fantastisch! erg mooi! :)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini Gremberg

Bericht door Peter »

Dries,

Bedankt voor de uitleg!

Je schrijft dat de meeste decoders de stroom benodigd voor de geheugendraad niet aankunnen. Hoe groot is deze stroom dan?
Waarden tot 1A zijn redelijk gangbaar. Heeft de geheugendraad meer nodig?

Ziet er gewoon erg gaaf uit. Zou je eens wat detail foto's kunnen plaatsen van een lok, misschien ook van het binnenwerk. Zou geweldig zijn.

Bij voorbaat dank!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Hallo,

Hier een foto van het binnenwerk van een loc, namelijk de 155 van Minitrix:

Afbeelding

Bovenaan het chassis: door de contactproblemen met de NEM-stekkers van Minitrix werd deze stekker uitgebouwd en werd de D&H DH10A decoder op de printplaat gesoldeerd. Ook de contactopname naar de draaistellen werd vervangen.

Onderaan zien we de kap: Links loopt de geheugendraad net voor de schroef door de kap naar de arm van de pantograaf, rechts zit de geheugendraad vast aan het metalen plaatje van de andere panto. Goed te zien is dat de geheugendraad door een isolerend buisje loopt. Door middel van spoeldraad is de geheugendraad electrisch verbonden met een functie-uitgang van de decoder, de andere draad met de massa.

Peter,

De meeste decoders kunnen inderdaad 1A aan: hiermee wordt een gezamenlijke belasting van de decoder wordt bedoeld. De geheugendraad wordt aangesloten op een functie-uitgang, en deze kunnen meestal 150 mA aan, wat hiervoor duidelijk te weinig was.
De stroom opgenomen door de geheugendraad verschilt naargelang de inbouw (het blijft steeds trail and error!), maar schommelt meestal tussen de 200 en 250 mA. De test met een Kühn N045-decoder mislukte dus ook. Na wat zoeken, zagen we dat de D&H decoders 2 uitgangen hadden die 300 mA aankonden. Dus deze werden besteld, en na aansluiten lukte het met deze decoders wel!

Hier nog een foto van de 155 op de baan:

Afbeelding

Naast het inbouwen van de decoder, het verbeteren van de stroomafname via de draaistellen en het inbouwen van de geheugendraad, werd de loc ook ontdaan van de nummers en de 'DB Cargo' logo's. Er werden nieuwe nummers aangebracht en logo's van 'Railion DB Logistics' (TL-Decals), het logo op de neus werd zelfgemaakt. De pantografen werden vervangen door eenbeens-exemplaren om volgende voorbeeld te bekomen:

Afbeelding

Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Mini Gremberg

Bericht door Maurits71 »

kan je nog even naar de linkjes kijken, ik zie alleen vraag tekentjes :?: :?:


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Mini Gremberg

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Voordat iedereen enthousiast zijn loc wil ombouwen, er zit helaas een enorme domper op dit project voor nieuwe gebruikers van geheugendraad :( .
Lees eea op deze site goed door http://users.skynet.be/pro-rail/_privat ... afam00.htm

Buitengewoon jammer dat geheugendraad niet meer wordt geleverd, het was een perfecte oplossing voor een aantal uitdagingen. De kans dat een andere fabrikant dit draad gaat leveren is zo goed als uitgesloten ivm patenten.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Mini Gremberg

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Jouw brug is mooi gemaakt, maar, voor zover ik het met behulp van de foto's en film kan beoordelen, heeft de brug onvoldoende ruimte voor een eigen motor met daarbij overbrengingen en assen. Dus moet je dat onder tafel doen. Omdat je daar geen ruimtebeperkingen hebt zou je de methode zoals in printers gehanteerd werd kunnen proberen.

Ik heb mij altijd verbaasd over inktjet printers en daarvoor matrixprinters en letterwielprinters die A3 liggend met pinfeed konden verwerken. Opvallend was dat het teken altijd exact op dezelfde hoogte werd geprint. Als je dan gaat kijken naar de kop, zie je dat deze over naar verhouding zeer dikke stangen glijdt. De brug met de printerkop wordt heen en weer bewogen met een staaldraad over een poelie. De poelie zit op de as van een stappenmotor. Wat je zou kunnen doen is proberen of je zo'n oude printer op de kop kunt tikken en het aandrijfwerk gebruiken voor je brug.

Ik weet niet of dit gaat werken, het is ook maar "een" oplossing die me zo te binnen schiet.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Dit draadje ligt al enige tijd stof te verzamelen. Het baantje 'mini-Gremberg' momenteel ook, want ik had enige maanden geleden de bovenleiding grotendeels verwijderd om een stevigere versie op te hangen. Deze is tot op heden nog niet vervangen wegens andere bezigheden.

Zoals eerder reeds gemeld ben ik ook nog steeds niet tevreden over de werking van de 'Schiebebühne': deze is dus momenteel ook uitgebouwd en wacht nog op een verbeterde aandrijving. Een aandrijving van een A3-printer zou inderdaad interessant zijn, maar momenteel heb ik er nog geen gevonden.

Joop heeft inderdaad gelijk over de geheugendraad: die wordt niet meer geproduceerd. Een alternatief is er voorlopig niet. Gelukkig hebben we nog een kleine voorraad om nog enkele locs om te bouwen.

Binnenkort zal ik me nog eens bezighouden met het baantje terug op punt te stellen (bovenleiding, rolbrug, fiddle-yard...)

In de tussentijd kan ik jullie wel nog wat verblijden met foto's.
Hier alvast de 2820 (omgespoten Arnold 186) die klaarstaat om de NMBS-locs 1881 en 1912 (omgenummerde Hobbytrain-modellen) over te brengen naar België:

Afbeelding

Links achter op de foto is nog een rangeerdiesel 294 te zien: dit is een omgenummerde Roco, voorzien van brandende koplichten en van balustrades (van Kuswa) op de zijkanten.


Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mini Gremberg

Bericht door Ad_M »

Hoi Dries,

Heerlijke plaatjes 8-)
Zou je qua bovenleiding ook jou ervaringen / bevindingen willen delen aub?
Er zijn er hier een paar aan toe (o.a. mijzelf) die de ideale manier van zelf bouwen aan het uitvissen zijn
Bijv in jou draadje of hier?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mini Gremberg

Bericht door FidOo »

Die bewegende panto's zijn echt geweldig!

Zou je een close-up foto willen maken van de roco 294. Ik ben benieuwd naar de verlichting. Wil dat zelf nl ook gaan inbouwen bij deze type loks.

alvast bedankt


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie