Baanplan ex Marklin HO

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Baanplan ex Marklin HO

Bericht door Belgaboy »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een probleem met het aanpassen van mijn spoorbaan. Omdat ik tot voor kort alleen beschikte over een HO baan maar wegens plaatsgebrek ben overgeschakeld op N, had ik graag mijn toenmalig baanplan omgezet naar N.

Ik heb zelf al zitten experimenteren met railmodeller maar krijg dit niet in orde.
Is er iemand die mij kan helpen daarmee (ervaren baan ontwerper misschien...?)

In bijlage mijn baanplan in C rail (zal bij sommigen misschien bekend voorkomen), ik had dit graag omgezet naar Minitrix rails.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Vriendelijke groeten
Patrick


ESU ECoS II, ITrain

Modelspoorbarry
Berichten: 345
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door Modelspoorbarry »

Patrick,

Misschien kijk ik niet goed, maar ik zie geen bijlage.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door Belgaboy »

Sorry, blijkbaar was de vorige bijlage te groot...

Bij deze dus de baan die ik in N schaal zou willen bouwen met Minitrix rails.
Als iemand dit zou kunnen omzetten, hartelijk dank daarvoor

Groet
Patrick
Bijlagen
old layout2.jpg
old layout2.jpg (29.23 KiB) 6003 keer bekeken


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door shoven »

Een plaatje waarop de maten wel leesbaar zijn zou best helpen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door Belgaboy »

Ik zie de relevantie van die vraag niet in, ik vraag dit plan in schaal N dan heeft de afmeting in HO toch geen belang...
Als je ze toch wil hebben, bovenaan 325 cm, rechts 240 cm, links 150 cm en rechtsonder 120 cm.


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door BenQ »

Als je het plaatje 1024x768 maakt dan past het altijd. Zie zelfs grotere plaatjes, weet niet wat er op dit moment wordt goedgekeurd.

Met Scarm kan je een baanplan maken, ken geen programma dat een H0 baan in N kan omzetten.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door shoven »

Belgaboy schreef:Ik zie de relevantie van die vraag niet in, ik vraag dit plan in schaal N dan heeft de afmeting in HO toch geen belang...
Als je ze toch wil hebben, bovenaan 325 cm, rechts 240 cm, links 150 cm en rechtsonder 120 cm.
Ok. Nou, het is wel handig te weten hoeveel ruimte je hebt, zodat de bogen zo ruim mogelijk kunnen worden genomen. En bovendien kun je dan kijken of de hellingen acceptabel blijven. Lijkt me redelijk relevant.
Los daarvan: staat vast dat het Minitrix moet worden? Als je flexrail neemt kun je veel mooiere bogen maken tegen een prettiger prijs. Maar als je al een lading Minitrix hebt liggen is het een ander verhaal.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door spoor65 »

Belgaboy schreef:Ik zie de relevantie van die vraag niet in, ik vraag dit plan in schaal N dan heeft de afmeting in HO toch geen belang...
Als je ze toch wil hebben, bovenaan 325 cm, rechts 240 cm, links 150 cm en rechtsonder 120 cm.

Denk dat het meer relevant is dan het op het eerste gezicht lijkt.
Bedenk altijd, wanneer je een plan wilt overzetten naar een andere schaal, dat je dus ook rekenschap moet houden met de verschillende soorten radius van bogen welke beschikbaar zijn, als Marklin een andere radius gebruikt dan Minitrix, of van mijn part Fleischmann, of neem maar elk ander merk,
zal je zien dat je niet eenvoudig ff kunt omrekenen naar een andere schaal, want zodra je het omrekent en uittekent blijkt ineens dat je niet uitkomt, zodra je het daadwerkelijk met de aangeschafte rail, op de tafel legt. Voor rechte baanstukken gaat dit trouwens ook op, daar ook hier door diverse fabrikanten bijna net zoveel verschillende maten worden gebruikt.

Veel makkelijker is het dus, om jouw eigen beschikbare ruimte te nemen, wat maten betreft, om dan vervolgens met de gewenste railmaten, die jouw favoriete rail merk heeft, te gaan intekenen en dan zoveel mogelijk bij het origineel ontwerp uit te komen.

En dan komt ook de opmerking van Steven, omtrent flexrail, om de hoek kijken als een goed alternatief, want daarmee kun je natuurlijk weer veel makkelijker in de buurt komen bij het eigenlijke ontwerp.

m.v.g.

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door Belgaboy »

Op het originele plan (HO) wordt voor de bochten de radius R1 en R2 gebruikt, ik wil dit ook zo houden voor de omzetting naar Minitrix.
Flexrail is inderdaad een prachtige uitvinding maar ik heb reeds een stevige voorraad van R1 en R2 Minitrix bochten.

Beschikbare afmetingen treintafel 4.25 meter op 1.22 met rechts een verlenging tot 1.50 meter (om de hoek te maken)
Ik had daar graag een plan van gehad omdat ik waarschijnlijk nog een aantal rails zal moeten bijkopen om het te laten passen.


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door spoor65 »

Met wat van materiaal wil je gaan rijden?

Welk tijdperk, lange rijtuigen wagons of alleen korte?
kleine tenderlocjes of grote locs met sleeptender
kleine dieseltjes of grote locs met 6 assen?

dit soort dingen gaat ook relevant worden, daar er toch in N-spoor nogal eens materiaal te koop is, dat in R1 radius problemen geeft.

Ook hier kom ik weer terug op verschillen in radius, een R1 van Minitrix is niet het zelfde in graden als alle andere merken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door Belgaboy »

Had daar zelf ook al bij stil gestaan om de bochten te leggen in R2 en R3 maar voor R3 blijken er dan geen gebogen bruggen in de handel te zijn...

Ik wil zowel met zes-assige E-loc's als met een stoomlocomotief kunnen rijden met voor personenvervoer tot 5 à 6 wagens en voor vrachtvervoer tot max 10 wagons.

Is er dan verschil tussen een R1 Fleischmann met een cirkeldoormeter van 410 mm en die R1 van Minitrix ?


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door shoven »

Als je het programma Anyrail downloadt zitten daar bibliotheken bij met de rails van alle belangrijke fabrikanten en kun je vergelijken.
By the way: ik weet niet hoe lang je bent, maar een diepte van 122 cm maakt het lastig de achterkant te bereiken bij calamiteiten.

Een zesassige e-loc wordt overigens al een uitdaging voor R1. Ik zou daar nog eens over nadenken. Ook vierassers als een BR101 of stomers vinden R1 niet fijn. Je kunt overwegen de Minitrix bochten te verkopen en er flexrails voor terug te kopen (is ook een stuk goedkoper per meter...).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door spoor65 »

En als aanvulling,

R2 en R3 van minitrix, die combinatie is niet te maken, R3 is namelijk een veel ruimere boog en sluit niet aan bij R2.

Wat je nog wel kunt overwegen, combineer de bogen van Minitrix met Fleischmann rail zonder bedding (het voormalige roco assortiment )
deze is namelijk gelijk aan minitrix, met die verstande, dat ze meer boog uitvoeringen hebben.

even een klein rijtje ter verduidelijking:

Minitrix Roco/Fleischmann zonder bedding
R1 / R1 zijn beide gelijk
R2 / R2 idem
- / R3 Alleen leverbaar bij FLM
- / R3a idem
R3 / R4 Zijn beide gelijk aan elkaar
R4 / R5 idem

R3 en R3a van Fleischmann/Roco vullen dus het gat op wat minitrix laat liggen tussen hun R2 en R3
met een dubbelspoor boog, R2 en R3 uit het rijtje van Roco/Fleischmann heb je de problemen van R1 ondervangen met zo weinig mogelijk verlies aan ruimte.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Baanplan ex Marklin HO

Bericht door Belgaboy »

Na de vele opmerkingen (terecht trouwens) over de kleine bochtenradius ben ik terug van nul begonnen en heb besloten alle bochten te maken in de combinatie R3/R4 van Minitrix.

Ondertussen heb ik ook railmodeller op mijn pc staan en ik probeer daar de originele baan op te tekenen. Lukt nog niet volledig maar ik krijg toch een globaal idee van hoe groot de baan nu gaat worden. Heeft er iemand meer ervaring met dit programma ? Werkt wel enkel op een Mac !

Binnenkort meer als ik iets op papier krijg

Groeten
Patrick


ESU ECoS II, ITrain
Plaats reactie