Welke centrale?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Welke centrale?

Bericht door Laurence »

aangezien ik nog maar net aan de hobby begin, heb ik nog helemaal geen baan en geen spullen. ik kan dus lekker vers beginnen. En als IT-er wil ik zeker digitaal gaan rijden! Bij het verdiepen in de materie is me opgevallen dat er een aardig grote selectie is van centrales.

Wat ik mij afvraag is: hoe selecteer je de juiste centrale? Welke eigenschappen zijn van belang, waar moet je op letten?



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke centrale?

Bericht door FidOo »

Vrij simpel!
1: budget
2: dcc, selectrix of dinamo
3: via de Pc rijden

Als je die 3 vragen beantwoord wordt het een stuk eenvoudiger om je een advies te geven.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Welke centrale?

Bericht door anne w »

De vragenlijst is niet 100% compleet, er ontbreekt: automatisch digitaal rijden zonder pc

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Welke centrale?

Bericht door mdedeugd »

Laurence schreef:aangezien ik nog maar net aan de hobby begin, heb ik nog helemaal geen baan en geen spullen. ik kan dus lekker vers beginnen.

Wat ik mij afvraag is: hoe selecteer je de juiste centrale? Welke eigenschappen zijn van belang, waar moet je op letten?
Hallo Laurence
eenvoudig opbouwen.
Advies
Het mooie moment om eerst met een digitale starters set gaan beginnen, die kun je naar hartenlust uitbreiden naar dat wat jou project wordt.
Denk dat je daar voldoende aan zal hebben. ;)



Martin de Deugd



Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Welke centrale?

Bericht door Laurence »

Bedankt voor jullie reactie!

Uiteindelijk wil ik (denk ik) via de pc rijden, maar in het begin hoeft dat nog niet.

Budget heb ik nog niet vastgelegd. Maar aangezien een jubileum op mn werk eraan zit te komen waarbij ik een cadeau mag uitzoeken, denk ik aan 350 euro.

Qua DCC, selectrix of dynamo: geen idee! Ik lees net op t forum dat aan Selectrix niet meer gewerkt wordt. Dat valt voor mij dan al af. Vraag is dus: wat zijn de pro's en de con's van de twee protocollen?


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Welke centrale?

Bericht door Ad_M »

Even heel simpel geschreven:
Dcc is vol digitaal en moet in elke lok een decoder
Dynamo is slimmer en kan je met dcc EN analoog rijden op een baan
Start kosten liggen bij dynamo hoger, maar krijg je ook meer functionaliteit voor
Voor basis Dcc en ooit met de pc, kan je al met een simpele multimaus starten

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke centrale?

Bericht door FidOo »

Wat betreft het protocol. Aan selectrix wordt zeker nog gewerkt door rautenhaus.
DCC is een meer gebruikt protocol en wordt door meerdere fabrikanten gebruikt (dus beter verkrijgbaar)

Bij DCC kun je rustig aan beginnen en langzaam uitbreden. Je hoeft niet direct met de Computer te rijden. Het nadeel is dat in elke lok een decoder geplaatst moet worden.

Bij Dinamo ben je afhankelijk van een computer. Het systeem werkt dus niet zonder PC. Het grote voordeel is dus dat je ook "digitaal" kunt rijdenmet analoge loks. En Dinamo kan per blok een kortsluiting detecteren en uitschakelen. Bij een DCC centrale schakelt altijd de hele baan af.

In jouw geval zou ik beginnen met een Tweedehands Twin Center (DCC) van Fleischmann. (kost rond de 175 - 200,-) hiermee kun je gewoon direct aan de slag zonder PC. Deze kun je later zo aansluiten. Ook ondersteund de centrale Loconet en S88 voor terugmelders.

Hiermee hou je nog wat geld over om decoders aan te schaffen voor je loks.

Ja er zijn nog tal andere opties. (multimaus, IntelliBox, ECOS, etc)

overigens hangt het ook een beetje van t formaat van je baan af. wil je maar een klein baantje voldoet een Multimaus ook prima.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke centrale?

Bericht door shoven »

Nog wat overwegingen:

- Wil je een groeimodel (simpel beginnen en uitbouwen) of wil je alles in 1x ?
- Wil je afhankelijk zijn van 1 fabrikant/leverancier?
- Wat voor eisen stel je aan het rijden? Wil je permanent de lichten van de loc aan hebben, extra functies kunnen schakelen?
- Wil je ook wissels etc via de centrale gaan schakelen?
- Hoeveel ondersteuning heb je nodig? Er is veel spul op de markt gemaakt door hobbyisten waarbij soms prima ondersteuning beschikbaar is, maar niet altijd.

Elders op dit forum in de Digitale Vraagbaak staan heeeeel veel draadjes over de keuze van een systeem waar de voors en tegens van alle systemen de revue passeren, lees die eens door zou ik zeggen. Kost je een avondje maar je bent na afloop een stuk wijzer. En laat je niet teveel afleiden door de meest fanatieke aanhangers/evangelisten van de verschillende systemen. ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Welke centrale?

Bericht door Overdijk »

Ik zelf ben begonnen met een ProfiBoss, de voorganger van de MultiMaus.
Recentelijk heb ik een TwinCenter aangeschaft. Dus ook klein begonnen en daarna groter.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke centrale?

Bericht door shoven »

Een extra overweging: als je met de PC gaat rijden wordt het bedieningsgemak van de centrale een stuk minder belangrijk, je bedient immers veel vanaf je besturingsprogramma op de PC. Ik heb hier 2 Multimaus centrales (een als booster) en dat is voldoende, omdat het meeste via Koploper wordt gedaan. En een Multimaus krijg je nog net niet cadeau bij een pak wasmiddel, maar het scheelt weinig.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Welke centrale?

Bericht door Willempie »

Overdijk schreef:Ik zelf ben begonnen met een ProfiBoss, de voorganger van de MultiMaus.
Beste Ron,

De Profi-Boss is zeker niet de voorganger van de Multi-Maus. Dat zijn twee volledig verschillende systemen en kampen.
Maar dat zal ik hier verder achterwege laten wil je het verschil weten vraag het maar via een PB.

Groetjes



Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Welke centrale?

Bericht door Laurence »

Bedankt voor de reacties. Om even op de vragen terug te komen:

- Wil je een groeimodel (simpel beginnen en uitbouwen) of wil je alles in 1x ?
Ik denk dat ik klein begin. Stuk voor stuk de baan verder uitbouwen.

- Wil je afhankelijk zijn van 1 fabrikant/leverancier?
Nee

- Wat voor eisen stel je aan het rijden? Wil je permanent de lichten van de loc aan hebben, extra functies kunnen schakelen?
- Wil je ook wissels etc via de centrale gaan schakelen?
alles wat je kunt schakelen (al dan niet via de PC), maakt t alleen maar leuker!

- Hoeveel ondersteuning heb je nodig? Er is veel spul op de markt gemaakt door hobbyisten waarbij soms prima ondersteuning beschikbaar is, maar niet altijd.
IT is mij niet vreemd, maar solderen is niet mijn sterkste punt :)



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke centrale?

Bericht door FidOo »

Hmm. Lastig verhaal maar ik Denk dat een multimaus icm een testbaantje en rosoft spullen om aan je pc te knopen het beste past. Een digirails wisseldecoder erbij en je kunt via de Pc rijden en schakelen voor minder als 350 euro.

Enige nadeel. Solderen aan je rails moet je wel leren. Maar daar ontkom je niet aan in de hobby en jouw wensen.

Ander goed advies, kom 13 december naar de beurs in houten. Er is dan een speciale info dag met betrekking tot digitaal rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Welke centrale?

Bericht door Laurence »

Bedankt voor de tip Joost! Daar ga ik denk ik dan een kijke nemen :)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke centrale?

Bericht door shoven »

Aan solderen ontkom je sowieso niet in deze hobby. Gewoon beginnen, ik had het tot voor een paar jaar geleden ook nog nooit gedaan maar het is prima te leren, dat lukt je echt wel. En anders even bij wat collega-hobbyisten kijken hoe het moet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Welke centrale?

Bericht door Overdijk »

Willempie schreef:
Overdijk schreef:Ik zelf ben begonnen met een ProfiBoss, de voorganger van de MultiMaus.
Beste Ron,

De Profi-Boss is zeker niet de voorganger van de Multi-Maus. Dat zijn twee volledig verschillende systemen en kampen.
Maar dat zal ik hier verder achterwege laten wil je het verschil weten vraag het maar via een PB.

Groetjes
Hoi hoi, ja dat weet ik. De ene is Loconet en de ander geloof ik SX-bus?
In ieder geval, bij het samengaan met Roco is het systeem van Roco aangehouden en het FLM systeem eruit gegaan.
Maar dat doet er voor hier niet toe, het gaat erom dat ik met het (DCC)instapsysteem ben begonnen.
En daarna pas een grotere centrale heb aangeschaft die daarmee samen kan.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Welke centrale?

Bericht door Willempie »

Overdijk schreef:
Willempie schreef:
Overdijk schreef:Ik zelf ben begonnen met een ProfiBoss, de voorganger van de MultiMaus.
Hoi hoi, ja dat weet ik. De ene is Loconet en de ander geloof ik SX-bus?
Beste Ron,

Nu maak je er helemaal een zooitje van.

Groetjes



Bagger
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jan 2013 19:41

Re: Welke centrale?

Bericht door Bagger »

Hoi Laurence,

zie hier een antwoord van een collega IT-er ;) Omdat ik overdag al genoeg met computers bezig ben, kijk ik er zelf juist niet naar uit om de treintjes ook via de pc te doen. Ieder z'n ding natuurlijk :) Ik heb wel een centrale. Jaren geleden ben ik begonnen met een minitrix startset met trix mobile station (dcc/selectrix). Het ding werkt meestal, maar daar is het meeste wel mee gezegd. Gebruiksvriendelijkheid is matig en heb meerdere keren problemen gehad met aansturing die net niet lekker liep. Sinds kort heb ik een z21, en dat bevalt wel goed! Hiermee kan je alle digidingen op je baan via je tablet/smartphone bedienen. Werkt soepel en fijn. Ik ben er blij mee 8-)


Proost,
Wouter

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Welke centrale?

Bericht door anne w »

Voor diegenen die niet met een computer willen rijden, maar wel geautomatiseerd zie viewtopic.php?f=27&t=7849

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Welke centrale?

Bericht door Laurence »

Bagger schreef:Hoi Laurence,

zie hier een antwoord van een collega IT-er ;) Omdat ik overdag al genoeg met computers bezig ben, kijk ik er zelf juist niet naar uit om de treintjes ook via de pc te doen. Ieder z'n ding natuurlijk :) Ik heb wel een centrale. Jaren geleden ben ik begonnen met een minitrix startset met trix mobile station (dcc/selectrix). Het ding werkt meestal, maar daar is het meeste wel mee gezegd. Gebruiksvriendelijkheid is matig en heb meerdere keren problemen gehad met aansturing die net niet lekker liep. Sinds kort heb ik een z21, en dat bevalt wel goed! Hiermee kan je alle digidingen op je baan via je tablet/smartphone bedienen. Werkt soepel en fijn. Ik ben er blij mee 8-)
You said the magic word: tablet!!! :) Daar had ik niet eens over nagedacht, maar dat is wel gaaf :D



Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Welke centrale?

Bericht door Laurence »

anne w schreef:Voor diegenen die niet met een computer willen rijden, maar wel geautomatiseerd zie viewtopic.php?f=27&t=7849

Groet, Anne W
Thanks voor de tip Anne. Zaterdag ga ik naar de spoorparade, ik ga er dan eens een kijke nemen :)



Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Welke centrale?

Bericht door Laurence »

Vorige week ben ik bij Eurospoor geweest en heb ik bij H@ns een fleischman starterset met multimaus gekocht.

Voorlopig voldoet dit setje, het zal nog enige tijd duren voordat ik ruimte heb voor een grote baan. Dan ga ik ook voor een centrale met meer functionaliteiten.



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Welke centrale?

Bericht door Adriaan »

Ik overweeg om raptor aan te schaffen.
Wil niet met een computer rijden omdat daar mijn interesse niet naar uit gaat.
Op 8 november is er een beurs in Houten en ga daar naar kijken.
Ben daar ontzettend benieuwd naar.



pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Welke centrale?

Bericht door pa5ca »

Ik rij sinds kort met een Twin center (Fleischmann-Uhlenbrock) prima ding en voor de toekomst te koppelen met een PC... Heb al bij wijze van test mijn test baantje met behulp van Koploper en de Twin center weten te besturen.. ;)
Rij dus DCC met decoders in de locomotieven... Elk voordeel heeft zijn nadeel.. zal ik maar zeggen.. maar dat geld ook andersom... :D

Frans....


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7460
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Welke centrale?

Bericht door Krab »

Hoi Frans ,
heb ik ook die TC super ding wat je er allemaal mee kan doen .
Heb zelf Kuehn decoders erin geen probleem ermee .
Ook met koploper rijdt ik ,er is trouwens weer een updat 8.4 en dan zeggen is op zijn eind :mrgreen:
Veel plezier met het rijden .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie