Martijn_gr stelt zich voor.

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Martijn_gr stelt zich voor.

Bericht door martijn_gr »

Hallo allemaal,

Ik ben Martijn, opgericht in 1982, en werkzaam in de ICT.
Heb van jongs af aan veel met lego gespeeld.
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om mijn lego op te bouwen en te controleren.

Lego is leuk en tijdloos zeggen ze, echter vroeger, dan heb ik het over een jaar of 15 terug, had ik een vriendje en die had een modelspoorbaan. Een de vader van twee vriendinnetjes had die ook.

Mijn ouders vonden een (Marklin) modelspoorbaan destijds niets, ik had al heel veel lego, dus werd het een lego trein. Mijn eerste eigen modelspoorbaan, van lego. Nu jaren later fascineren treinen me nog steeds. De lego is leuk maar lijkt me iets te kolossaal. Daarnaast willen het petekind en zijn broertje vaak hier mee spelen, waardoor scenary niet echt te realiseren is.

Ik woon samen met een lieve vriendin in onze eigen woning (regio 013). Vooralsnog hebben we een computerkamer met daarop twee bureau's en drie kasten. Dit wil ik eventueel gaan reduceren en beperken om een modelspoorbaan te bouwen.

Ik ben qua ruimtes beperkt in de afmetingen.

Mijn eerste optie is op onze computerkamer een bureau weg halen met bijbehorende computer.
Hierdoor krijg ik de mogelijkheid om een blad van circa 200 bij 160 cm te realiseren. Dit bevind zich echter wel voor een naar binnen toe draaiend raam.

Optie twee is op onze logeerkamer (en toekomstige kinderkamer). Hiervoor moet ik nu deze kamer opofferen. Ik weet niet of de vriendin dat zal waarderen. De afmetingen zijn dan 180 cm breed. bij 200 cm. Optioneel kan daar een vlak van 90x90 cm bij komen door een kledingkast ook weg te halen. Hierdoor zou een volledige kamer opgeofferd worden aan een nieuwe hobby.

Al met al ben ik nog behoorlijk aan het twijfelen en aan het rondkijken of een modelspoorbaan iets voor bij ons is.

Mochten er vragen zijn verneem ik dat graag. Waar mogelijk zal ik ze proberen te beantwoorden.

Er is nog geen keuze gemaakt tussen N-schaal of H0-schaal. De afmetingen zijn momenteel erg beperkt dus N lijkt geschikter door de beperkte ruimte.



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Martijn_gr stelt zich voor.

Bericht door Saraan »

Van harte welkom Marijn,

Ik denk dat er velen zijn die je twijfels herkennen; H0 of N, welke kamer opofferen of misschien iets langs de muur... Het is een begin van een mooie, creatieve en technisch rijke hobby. Ik wens je veel plezier met de periode van afweging en planning, want ook die fase kent zijn leuke kanten.

En dan... regio 013... iets met telefoonzones? Dan woon je in de streek van Diest! :?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Martijn_gr stelt zich voor.

Bericht door martijn_gr »

013 is inderdaad een deel van een telefoonnummer.
Diest zegt mij niks, gezien jouw woonplaats schat ik in dat het in Belgie ligt. Regio 013 kan je dan ook zien als 3113, Waarbij Diest 3213 is. (31 is NL, 32 is BE).


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Martijn_gr stelt zich voor.

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Martijn. Ook ik speelde vroeger veel met Lego, inclusief trein :D
Als je nog niet weet wat of waar je een baan wilt bouwen, zou ik hem op een opklkapbaar onderstel en eventueel in delen opbouwen, dan kun je altijd nog verkassen als dat nodig is.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Martijn_gr stelt zich voor.

Bericht door martijn_gr »

Ter info, ik zit ook op het modelspoorH0 forum.
Daar heb ik ook al veel tips gehad.
De schaal keuze is nog niet gemaakt vandaar op twee fora! :D

De keuze is in elk geval om modulair te gaan. Een breedte van circa 200 cm, en opstel/rangeer complex op niveau 0 eventueel. Dit om toekomstige treintjes op te kunnen stellen zonder ze elke keer weer van de rails te hoeven halen.


Scenery moet ingedeeld worden als Nederland, huidige tijd. Dus veel herkenbare treinen voor nederlanders. Bij een uitgebreide baan zullen dus ook meer bruggen gaan komen. Hierom zit ik te twijfelen om het 0 (NAP) niveau 5 cm 'hoger' te plaatsen als het 0 niveau (NAP). Hierdoor is het eenvoudiger om rivieren te maken, zonder eerst naar hoogte te hoeven werken. Het onderstel voor deze modules zal natuurlijk in hoogte verstelbaar zijn, om koppeling met andere baan eventueel mogelijk te maken.


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Martijn_gr stelt zich voor.

Bericht door Wesley »

Om alle misverstanden uit de weg te ruimen: 013 is Tilburg :mrgreen:.

Weest welkom! Wat je modules betreft: als je een plaat als constructie in gedachten hebt, is het inderdaad handiger om je nulniveau een tikje boven de plaat te situeren. Als je met spanten of een frame aan de slag gaat, is dat veel minder van belang (dan kun je immers gewoon zakken op bepaalde gedeelten).

En nee, ik schend geen privacy, dat 013-verhaal is publiekelijk beschikbare informatie 8-) :mrgreen:


Swiftly and with style !
Afbeelding

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Martijn_gr stelt zich voor.

Bericht door martijn_gr »

013 is groter als alleen Tilburg.

Goirle, Hilvarenbeek, Udenhout, Berkel-enschot, Moergestel. vallen er ook onder.


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Martijn_gr stelt zich voor.

Bericht door Wesley »

Ja OK, maar ik had geen zin om die kleine dorpjes eromheen uit te zoeken :lol: .


Swiftly and with style !
Afbeelding
Plaats reactie