Rhein Schleuse (l'écluse de le Rhin)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Rhein Schleuse (l'écluse de le Rhin)

Bericht door Vera »

Eerlijk is eerlijk zo'n twee jaar geleden had ik nog niet zo veel met treintjes, maar nu ben ik toch echt besmet. Toen in november mijn eerste project Trein en Zoo bijna af was begonnen de nieuwe ideeën als vanzelf in mij op te komen. Een nieuw diorama met een sluisje erop. Nu is het best lastig om een klein diorama te maken waar een pico hondenkop (die ik van Hoontje heb gekregen) mooi op kan rijden. Tel daarbij op dat ik vaak meeklus bij MC de Spoorstaaf en ik het best gezellig vind met dat zooitje ongeregeld. Om het allemaal compleet te maken, kwam er bij de spoorstaaf een lege bak vrij. En zo kwam het dat ik met mijn volle bewustzijn een van de apen werd van MC de Spoorstaaf.

Het plan

Een sluis. Eentje die werkt, met echt water en een boot erin die rondvaart, ook de brug voor de auto's moet open en dicht kunnen. Natuurlijk moeten er ook lampjes in de huisjes, straatlantarens en andere leuke dingen die ik in de toekomst nog ga bedenken. Verder ben ik niet ambitieus want ik zit niet aan de rijdende auto kant van de baan en heb dus geen rijdende busjes, dronken polen en weet ik het wat nog meer. Hieronder een tekening van het plan, al is de boel alweer volledig op de schop gegaan, de losse onderdelen en het globale idee blijft zo'n beetje hetzelfde.

Afbeelding


Wat is er tot nu toe gebeurd?

Ik begon met een bak van 100 cm x 50 cm met daarop twee rechte sporen. In de clubbaan heb ik aan de ene kant het schadustation en en aan de andere kant, logischerwijs de rest van het gevaarte. Vanwege een probleem met de wissels in het schaduwstation en dat de boel nu niet mooi of onhandig of weet ik het wat kon rijden. Jullie begrijpen nu dat ik nog niet heel erg veel weet over de technische dingen van het modelbaanbestaan. Kom bij mij (nog) niet aan met vragen over iTrain, seinbeelden en fancy benoemingen van treinen met alleen letters en cijfers. Ook dingen als TM44, OC32, DS32, MCC, DCC en welke afkortingen dan ook zijn nog vooral abracadabra. Tijdens de bouwdagen ben ik dan ook meestal van de koffie, het ballasten, servo's in elkaar zetten (prefab lopende bandwerk), reedcontacten lijmen (ook weer zo'n 20 ofzo) en alle andere kleine rotklusjes die ze voor mij kunnen bedenken. Maar met mijn simpele plannetje komt daar binnenkort zeker wel verandering in. Van de week heb ik wissels aangesloten, dat gaat met relais en met servo's, en ik heb de boel ingeregeld. Ik heb inmiddels ook al een wissel gesloopt, dus dat gaan we maar weer vervangen en repareren.

Hier wat foto's van het monteren van de wissels. Wel jammer dat je meteen bij een nieuwe baan begint met slopen.

Afbeelding

Afbeelding

Om een sluis met water aan te leggen heb je ook een bak nodig waar dat water in kan. Dus ben ik ajajippijippijee naar de Hornbach gegaan en heb ik een dakgoot en een zooi kit gekocht. Deze ben ik in de baan aan het monteren. Omdat ik niet ambitieus ben heb ik er een s bocht van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Treintjes kunnen nu eenmaal niet springen, vandaar de brug in de hoofdbaan. Deze blijft gewoon dicht en gaat niet open kunnen. De brug is trouwens van Kato.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik er stiekem wel erg trots op ben, ten slotte een foto van de onderkant van de bak.

Afbeelding

Tot nu toe was dat het voor even. Komend weekend zijn de testdagen, waarbij duidelijk wordt of mijn rails goed aangelegd is, dus dat is spannend. Het is tevens de generale repetitie voor RAIL. Waar ik met MC de Spoorstaaf en de rest van de baan te zien zal zijn, dus ik zal zeggen kom gezellig langs!
Laatst gewijzigd door Vera op 01 mar 2017 13:35, 4 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door kees gorter »

Leuk idee, ik hoop het nog eens te zien.
ik ga niet naar rail dus volg ik dit draadje.

Kees


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Maurits71 »

leuk Vera. dat dakgoot idee is niet verkeerd. je kan bij de bouwmarkt ook vloeibare rubber kopen om platte daken in te smeren en waterdicht te maken, als je daarmee je dakgoot vult dan is hij en waterdicht en natuurlijker van vorm.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Sithlord76
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 jul 2012 11:25
Locatie: Amersfoort

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Sithlord76 »

Wat een leuk plan heb je Vera. En met echt water nog wel...En wel zijn allemaal bij nul begonnen met deze mooie hobby! Ik kom zeker even kijken bij Rail.


Gr. Niels.
________________________

Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Ad_M »

Leuk Vera,

Ik ga je weer volgen en zal er zeker naar uitkijken om hem in het eggie te zien
Eerst lekker bouwen, leuk dat je je ideeën de vrije loop laat
Waar een wil is is een weg..., uuuh.... spoor :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Jerome »

leuk hoor!

Ik kom zeker ff langs bij rail om de boel te aanschouwen.

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 462
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door jeemka »

Hallo Vera,

Ik vond het heel leuk om je vanmorgen in Lochem te spreken. Je hebt een pracht plan met de sluis! Ben benieuwd hoe het verder gaat met 'levend' water.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door spoor65 »

kees gorter schreef:Leuk idee, ik hoop het nog eens te zien.
ik ga niet naar rail dus volg ik dit draadje.

Kees

Kees,

Er zijn meer mogelijkheden om ons kleine clubbaantje te zien, 21 en 22 maart staan wij ook gezellig in Zutphen.


Vera,

Mooi werk,

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Adriaan »

Beste Vera,

Je schrijft heel humoristisch!
Ik geniet er van.
Fijne schrijfstijl.
Succes met de bouw.
Ik ga het zien.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Doolemeister »

Beste Vera,

Leuk om te zien dat je lekker creatief bezig bent!
Ik kom zeker even langs op Rail (ben er alle dagen) om je project in het echt te aanschouwen.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Wablo »

Vera,
Mag ik vrijdag al pootje baden bij jou ???
gr.
Bert


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Ad_M »

Wablo schreef:Vera,
Mag ik vrijdag al pootje baden bij jou ???
gr.
Bert
Bert, pas maar op dat ze je niet meteen vast zet op Trein en Zoo :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Wablo »

Ad,
Mag ik een dag uit mijn kooi in Blijdorp, wordt ik gelijk weer opgesloten, maar Trein & Zoo wil ik wel eens life zien
gr.
Bert


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7460
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Krab »

Hoi Vera en Alwin ,
maak er leuke foto's van dan kan ik die ook zien :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Vera »

Helaas pindakaas je kunt nog niet pootjebaden bij mij. Voor uitvoeren van mijn geniale, maar nog niet volledig doordachte plan heb je wel even iets meer vrije tijd nodig dan ik heb gehad de afgelopen weken. En ik verwacht dat het ook nog wel even zal duren voordat de boel werkt. Aangezien het een klein beetje (ietsiepietsie) meer dan een middagje werk is om de boel te maken.

Superleuk trouwens dat jullie allemaal komen kijken naar mijn plank hout met dakgoot! ... Oké en mijn brug, maar meer dan dat is het dus nog niet. Als het goed is rijden er van het weekend wel een hoop treinen over.

Wel heb ik alvast als een malle gebouwtjes ingeslagen. Een onderdeel waar ik nog lang niet aan toe ben, want eerst moet de dakgoot waterdicht, de sluis werkend en wil ik er nog een werkende autobrug over. Maar ik heb dus wel al huisjes. En soms is dat wel handig als Hoontje weer eens 90% van de eettafel claimt en de bak er niet op kan staan en ik dus niet aan het werk kan. We zijn vrij klein behuisd, dus het is knutselen op een postzegeltje. Wat overigens niet erg is, want je hoeft niet zo veel te lopen, maar zelfs met schaal N treintjes kan je soms je kont niet keren. Afijn soms heb ik niet alle ruimte die ik zal willen hebben en dan kan ik mooi aan de huisjes werken.

Even lui de foto's van internet halen, ik ben toch nog niet begonnen aan de pakketten. Tot nu toe heb ik het markenburg gemaal. Deze komt natuurlijk bij de sluis te staan. Wat dus nog gehele waterproof gemaakt moet gaan worden. Ik zit vooralsnog te denken aan blanke spuitlak of gewoon vernis. Vanwege de kwetsbaarheid zal het nog wel even duren voordat ik hieraan ga beginnen.
Afbeelding

Ook heb ik een Faller vakwerkhuis gekocht. Deze komt ergens langs de weg te staan op mijn bak. Om de plasticlook te verdringen ben ik al begonnen met het verven van de losse onderdelen. Nu laten de potjes Humbrol niet altijd toe dat de kleuren precies gelijk blijven, maar dat geeft weer een leuke eigen twist.

Afbeelding

Ten slotte heb ik vandaag, of technisch gezien gister, van Hoontje de Volmer biergarten voor mijn verjaardag cadeau gekregen. Hier ben ik erg blij mee want deze wilde ik al vanaf het begin als hotel en restaurant naast de sluis hebben.
Afbeelding

Omdat een echte biergarten geen biergarten is zonder veel tafels en banken heb ik afgelopen zaterdag bij H@ns uit de winkel nog een setje daarvan meegenomen.

Nu is het dan echt tijd om mijn bedje op te zoeken. Morgen opbouwen voor Rail. Voor iedereen die langskomt: tot daar! Voor de rest tot forums!


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door BenQ »

Vera,
Je moet er wel aan denken dat de afwerking ook watervast in de loop van de tijd is.
Sommige lakken willen wel eens zacht worden door langdurig inwerken van water.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Vera »

BenQ bedankt voor de tip, ik zal er op letten.

Voor allen die ook naar Rail gaan om een N-spoorvrouw in levende lijve te zien: ik ben er alleen vrijdag en zondag. Maar wie weer zijn er meer treintjes vrouwen te vinden.
Voor alleen die naar Rail gaan voor mijn knutselproject: deze staat er gewoon alle dagen.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door kees gorter »

Vera
hoe gaat het met je baantje?
Het is erg rustig de laatste tijd!
Kwam je naam tegen bij de nieuwe aanschaf voor Alwin, en moest meteen aan je water werk denken.
Had Hans ook nog leuke dingen voor jou zelf?

Groeten Kees Gorter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Vera »

Het is hier inderdaad erg rustig. Terwijl dat met de baan helemaal niet het geval is! Na Rail in februari was ik helemaal klaar met die stomme treintjes. Het gedoe met dat ze niet rijden, het geharrewar over hoe ze moeten rijden als ze dan eindelijk wel rijden, de frustratie van dat het weer niet wil met de scenery en bovenal de stress van naar een deadline toewerken. :evil:

Het is hobby hoor!

Dus ik heb de boel in de kast gelegd en ben er even vooral niet meer mee bezig geweest. Totdat het dan toch een beetje begint te kriebelen en er een huisje heel lief aan mij vroeg of ik hem in elkaar wilde zetten. In het bouwproces ben ik natuurlijk van zijn langzalzeleven zo ver nog niet, maar dat is het voordeel van schaal N, je pakt een huis zo op en zet het in de kast. In het echte leven doen we daarom nu weer moeilijk met caravans en tenten enzo :o Nja, foto's zeggen alles denk ik zo!

Afbeelding

Afbeelding

Nou gaat er niemand op mijn bak willen wonen zonder dat er de Biergarten op staat. Dus deze wordt inmiddels geprefabt en in elkaar gezet, wat natuurlijk niet heel veel anders betekent dan verven, verven, verven en een ietsie pietsie lijm.

Afbeelding

Oké jullie lezen dit verhaal niet om te zien hoe mooi ik huisjes van de bekende merken in elkaar kan zetten, voor mooie huisjes ga je naar Kees Gorter ofzo. Jullie willen weten of je inmiddels bij mij kunt komen spetteren. Of zoals Wablo zegt: pootjebaaien. Het goede nieuws is ... dat kan! Het slechte nieuws is ... maar voor beperkte tijd.

De dakgoot heb ik inmiddels in zijn geheel in de bak gehangen en de gaten die erg nog invielen heb ik dichtemaakt met een soort vloeibaar plastic spul dat ik bij de Hornbach vandaan had. Het is een ietwat chemische zooi en je moet er even mee leren werken, maar als je dat lukt. Top spul!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er netjes uit, niet waar? Dan nu de test.

Afbeelding

Afbeelding

Hij is bijna waterdicht. Het gat is gevonden en moet nog dichtgemaakt worden met het bovengenoemde chemische goedje. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen. :D Nu lijkt dit in de verste verte nog niet op een sluis. Dus ben ik eens gaan kijken hoe ik dat erin wil gaan fabriceren. Met natuurlijk waxinelichtjes, want die hebben precies een goede maat!

Afbeelding

Dat is dus het idee, dus ik weer met de chemische troep aan de slag. Dit ligt wat uitdagender en is dus ook nog niet waterdicht. Al heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. anders krijgen we waterhappende servo's (die moeten in de torentjes komen).

Afbeelding

Dan het bootje. Ook daarvan ben ik maar eens gaan kijken of die überhaupt blijft drijven.

Afbeelding

Drijven doet ie, zij de waterlijn wat te hoog, dus wat wordt wat uithollen en hopen. Vooral dat laatste!

Nog genoeg werk te doen dus voordat je echt kunt badderen bij mij. Ik hoop snel(ler) met een nieuwe update te komen.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Maurits71 »

welkom in de mannen wereld met name als het niet rijdt of wat er moet rijden. Ik ga altijd schelden in het Nederlands hier tegen mijn Engelse vrienden ;)

wel goed luchten met die troep he


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door kees gorter »

Leuk om weer iets te horen!
Geef nooit op!

Kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Vera »

Eens kijken, we zijn inmiddels ruim en jaar verder. Een jaar waarin veel gebeurd is, zei het niet op modelspoor gebied. Ik heb het afgelopen jaar eindelijk eens studiepunten gehaald en wel genoeg om over te gaan naar het tweede jaar :o . Nog even (3 jaar als het goed is) en het wordt mevrouw Vera de werktuigbouwkundig engineer. Wees niet bang, niet voor jullie, voor jullie blijf ik gewoon een van de knutselaars hier op het forum.

Afijn, ik heb maar weinig aan mijn module gedaan tot van de zomer er een knutselweekend was met de spoorstaaf. Daar heb ik een begin gemaakt aan mijn sluisdeuren. Deze maak ik van fosforbrons (dat hadden we nog liggen) met styreen. Omdat ik toen druk aan het passen en meten was heb ik daar geen foto's van. Wat een werk is dat trouwens ... ik hoor mijn oma op de achtergrond op zo'n wijsneuzerig toontje al zeggen 'Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.' Niets geen geklets, het is waar!

Van de zomer had ik ook tijd om samen met Hoontje eens de nieuwe winkel van H@ns te gaan bekijken. En daar heb ik natuurlijk weer iets meegenomen. Te weten dit kerkje met verbeteringsmogelijkheden.
Afbeelding

Plasticlook al over the place, dus de boel eerst eens uit elkaar gehaald en een likje verf gegeven.
Afbeelding

En nog een likje verf, en nog een ander kleurtje hier, een pietsie bietsie klei voor een kerkklok en dan ... TADA het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort wil ik styreen bestellen zodat ik ook verder kan met het sluis gedeelte van de module.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4641
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Hoontje »

Hoi hoi,

Wat een leuk kerkje! Inmiddels is de schooldrukte een feit en stroomt mijn agenda ook vol, maar hopelijk kunnen we snel weer wat voortgang laten zien allemaal!

Groetjes en keep it up,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Vera: Rhein Schlusse

Bericht door Vera »

Hoi Allemaal,

Het is hier al een tijdje stil, en ik vertel vast, dat blijft het voorlopig ook...... awwhh. Ja ik weet het, maar ik ben een beetje teveel projecten gestart, kijk bijvoorbeeld eens bij Diorama 25 of binnenkort bij Diorama: Trein en Zoo, beiden worden zo veel mogelijk gereed gemaakt om mee te doen aan de dioramawedstrijd op Hilversum. Note to self: "Schrijf je eens in Vera!"

Maar waarom dan een update hier? Nou, dit project is wel even in mijn gedachten geweest. Even als in, de hele avond al. Zoals al eerder gezegd is MC de Spoorstaaf het spoor bijster en opgeheven. Nu vind ik het gewoon heel erg leuk als er lange treinen over het 'diorama' langs de rivier rijden. Daarvoor moet nu zelf twee delen aan het diorama maken zodat er dmv een hondenbot constructie met in de uiteinden meerdere sporen, zodat er wat variatie te zien is aan treinen (als ik ooit meer treinen heb natuurlijk). Jullie voelen hem misschien al aankomen: de plannen zijn maar een ietsie pietsie uitgebreid tot iets wat echt geen diorama meer mag heten en toch zeker wel een baan is.

Afbeelding

De linker gele bak is het originele Rhein Schlusse. De rest is zegmaar ..... NIEUW! Natuurlijk staat de Rijn met de sluis nog steeds centraal in deze baan, echter zal de baan niet alleen maar Duits zijn, maar het grensgebied tussen Duisland en Frankrijk weergeven. Aan de linkerkant van de rivier wordt Frankrijk en rechts Duitsland. Dit betekent wel, om het een beetje realistisch en in de sfeer van Badem-Württemberg te houden, dat de stroming andersom moet gaan in de rivier. Hoog en laag water worden dus omgedraaid. Ik heb geen idee of ik al aangegeven had wat waar zal zijn, maar in mijn hoofd is het in elk geval wennen. Het hoog water komt nu bij de haven. Haven? Ja er is een haven toegevoegd, want er is een hele nieuwe verhaallijn toegevoegd, namelijk die van de houtkap en de handel hierin. Dit zal aan de Duitse kant plaatsvinden bij pak en beet de lichtblauwe blokjes. Het spoor is trouwens de zwarte balk is het zichtbare spoor, daar moet nog een uitlopertje aan komen, zodat het hout ook over het spoor afgevoerd kan worden. Het oranje blok langs het spoor is het personen station zodat de mensen in het dorpje (rode huisjes) ook kunnen reizen. Op de (licht) groene bakken zullen de keerlussen komen te liggen, verscholen onder twee bergen. Omdat twee bergen met bosbouw saai zijn en Duitsers en Fransen toch wel andere prioriteiten hebben komen er aan de Franse kant druivenranken en wellicht een bijbehorend verwerkingsbedrijfje. op de buitenste rand zit ik nog te denken aan wat bergbeklimmers/abseilers. Dit hoort dan niet echt bij het verhaal, juist om te laten zien dat er meer is te vinden in het leven. Waar de Fransen dan waaghalzen zijn, kun je aan de Duitse kant van de berg natuurlijk naar het eerder opgeknapte kerkje (paars) op de top van de berg lopen. Ten slotte aan de zichtzijde zijn de twee roze driehoeken optioneel, die er denk ik niet komen, gewoon omdat het niets dan loze ruimte toe gaat voegen.

Dan hebben we nog achter de schermen, ofwel achter de donkerrode lijn. Hier komt een plas water om te kunnen keren met de bootjes. Deze moeten immers wel vooruit varen. Natuurlijk kunnen ze ook in de haven keren om goederen te laden en te lossen.

Het word dus nog een hele klus en gaat nog een hoop bloed, zweet, tranen en centen kosten, maar op het einde heb ik dan toch mijn eigen baan, met veel technische uitdagingen en nog meer leuke scenery scènes om te maken. Voor nu dus nog maar even oefenen met dat alles in mijn diorama's, dan mogen jullie in mei beoordelen wat jullie daar van vinden.



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Rhein Schlusse / l'écluse de le Rhin

Bericht door FidOo »

Ambiteus maar gaaf project veer! Ben benieuwd!

Kleine PS als halve duitsert: Sluis in t duits wordt zo geschreven: Schleuse


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie