Blokken met s88sd16-n

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Het rijden met de PC heb ik inmiddels werkend gekregen, dit was niet zo heel moeilijk, erg leuk!

Nu wil ik gaan spelen met blokken, ik heb van Wim een link gehad waar het één en ander staat uitgelegd.

Nu wil ik voor de zekerheid nog wat dingetjes weten voordat ik verkeerde aansluitingen maak.

Geeft het volgende plaatje 1 of 2 blokken weer? Ik zie 2 bewaakte stukken, zijn dit dan 2 blokken of één blok met een stop en meld sectie?

Afbeelding

Als het twee blokken zijn met ieder één bezetmelding eraan dan is het voor mij duidelijk en kan ik dus 1 blok gaan isoleren van mijn testbaan en deze verbinden met de S88sd16-n.

2. De draden vanaf de diodeschakeling, gaan die op de DD aansluitingen van de s88sd16-n of op de GND aansluitingen?

Alvast bedankt,

Kenny


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door EdwinB »

Bij digitaal rijden bestaat een blok minimaal uit twee bezetmeld stukken ( een inrij en uitrij detectie) en een middenstuk in dit plaatje zie je dus maar 1 blok. De stukjes die "bewaakt"genaamd zijn dus de inrij en uitrij detectie ( richtings onafhankelijk). De diode schakeling is bedoeld om de spanning iets te verlagen op onbewaakte delen ( dan is het weer gelijk aan de bewaakte delen). Opnemen in de plus/rood.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door Maurits71 »

kenny, als aanvulling, kijk eens rustig naar de tekening dan wordt alles duidelijk. dus niets doen aan de ground kant die moet altijd on onderbroken blijven.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Oke, dus beiden meldsecties kan ik aansluiten op 1.01 en 1.02 en dat maakt samen 1 blok?

@Edwin, bedankt, dat geeft al wat meer duidelijkheid. Ik dacht dat het plaatje 2 bloks vertoonde.
Laatst gewijzigd door KennyR op 08 mar 2015 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door mdedeugd »

Ja zeker ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door Maurits71 »

Kenny.

ik zou als ik jou was eerst eens goed wat gebruiksaanwijzingingen lezen want ik heb het vage gevoel dat je ergens aan begint zonder enige vorm van kennis. natuurlijk kan je elke vraag hier stellen, je zal vast ook wel antwoord krijgen echter zonder een basis gaat het vroeg of laat fout.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Maurits71 schreef:Kenny.

ik zou als ik jou was eerst eens goed wat gebruiksaanwijzingingen lezen want ik heb het vage gevoel dat je ergens aan begint zonder enige vorm van kennis. natuurlijk kan je elke vraag hier stellen, je zal vast ook wel antwoord krijgen echter zonder een basis gaat het vroeg of laat fout.

gr.

M.
Dat zal wel meevallen... ik vraag het liever ter confirmatie dan dat ik lukraak alles ga aansluiten en daarna met vragen kom met 'hoe kan dit nou'.

Edit: uiteraard heb ik handleidingen gelezen, maar plaatjes verschillen nogal met het daadwerkelijke product, vandaar de vragen.

Zie hier de aansluitingen:

Afbeelding

Groot formaat: http://i.imgur.com/wI0mHxP.jpg

Alle witte kabels gaan naar de stop en meld secties en zitten aangesloten op de bezetmelder.

Dan nog één vraag:

Deze witte kabel gaat naar de bezetmelder, hoe lang moet deze sectie zijn? Is de lengte van de loc voldoende? Oranje streepjes wil ik mijn snede gaan maken.

http://i.imgur.com/uycLmnB.jpg

Hier ook nog even een overzicht van de testbaan, het is een ovaal, wissels neem ik nog niet mee aangezien ik servos heb en dit magneet wissels zijn.

http://i.imgur.com/Pf1pziD.jpg


Alvast bedankt!


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door Maurits71 »

wel als je de gebruiks aanwijzing had gelezen, dan had je kunnen zien dat de sectie waar jij je zaagsnedes maakt nooit zal functioneren. een sectie is namelijk een onderbroken stuk welke je verbindt met de s88sd.

jij maakt een zaagsnede aan de ground kant, of te wel je zaagsnedes moeten in het andere spoor komen.

;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Maurits71 schreef:wel als je de gebruiks aanwijzing had gelezen, dan had je kunnen zien dat de sectie waar jij je zaagsnedes maakt nooit zal functioneren. een sectie is namelijk een onderbroken stuk welke je verbindt met de s88sd.

jij maakt een zaagsnede aan de ground kant, of te wel je zaagsnedes moeten in het andere spoor komen.

;)
Klopt, heb ik verkeerd op het plaatje geplaatst. Ze zitten inmiddels aan de zelfde zijde als de meldpunten. Ik moet het ergens gaan leren en dan komt vanzelf de logica, en met ervaringen van n-spoorforum kom ik al een heel eind.


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Inmiddels alles aangesloten met Koploper en het werkt. Heb nu 2 blokken. Heb een route gemaakt en de loc stopt nu op het station en gaat weer verder.

Nu de andere blokken rustig aan gaan verwerken en dan met meerdere treinen eens gaan rijden. Bedankt voor de hulp!

En ook nog een filmpje voor de liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=G2AuwbRTqQA
Laatst gewijzigd door KennyR op 08 mar 2015 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door shoven »

Ha, altijd een mooi moment, als het eenmaal rijdt met koploper.
Ik zag wel een wandelend risico op je filmpje, met witte voetjes... :mrgreen:

Tip: gebruik voor de verschillende functies verschillende kleuren draad, scheelt je veel uitzoekwerk. Zelf heb ik drie basiskleuren: geel voor de ene railstaaf, bruin voor de andere en blauw voor de secties die op een bezetmelder zijn aangesloten. Waarom deze? Supersimpel, deze kleuren kun je in elke dikte krijgen.
De stopsectie voor je loc kun je vrij kort houden, ik hou zelf een cm of tien aan maar dat is vrij krap. Vaak wordt een cm of 20 aanbevolen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door EdwinB »

Fijn...ga zo door. Ik heb het ook zo geleerd. Beetje lezen, vragen stellen en heel veel aanklooien.....:P


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

@Shoven, klopt, kat blijft op afstand, plantenspuit doet wonderen...Ze kan gelukkig niet bij de hoofdbaan komen.

De kleuren moet ik zeker goed gescheiden houden en weten wat wat is. Nu met 4 blokken is het al een wirwar.

@Edwin, yes, de ene volgt alles via een handleiding en weet het direct, de ander met hulp van andere en testen, testen, testen.


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Nog een nieuwe vraag... Het rijden in blokken gaat nu perfect, er rijden 3 treinen met 4 blokken.

Nu wil ik één wissel gaan aansluiten, ik heb van Wim 2 ServoSwitches.

Één is aangesloten op het DCC systeem. Hoe voeg ik deze servo/decoder toe aan Koploper?


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door EdwinB »

Kenny,

Aangezien je verder met Koploper gaat is het raadzaam om lid te worden van het koploperforum KLIK. Daar kun je vele info vinden en vragen stellen.
Als antwoord op je vraag: volgens mij hoef je servo wissel decoders niet te melden in Koploper en alleen maar het juiste wisselnummer op te geven.
Dus als je handmatig met je centrale de wissel ( zeg nummer 1) kunt schakelen dan teken je in het baanontwerp van Koploper de wissel in en geeft die het nummer 1.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door Maurits71 »

EdwinB schreef:Kenny,

Aangezien je verder met Koploper gaat is het raadzaam om lid te worden van het koploperforum KLIK. Daar kun je vele info vinden en vragen stellen.
Als antwoord op je vraag: volgens mij hoef je servo wissel decoders niet te melden in Koploper en alleen maar het juiste wisselnummer op te geven.
Dus als je handmatig met je centrale de wissel ( zeg nummer 1) kunt schakelen dan teken je in het baanontwerp van Koploper de wissel in en geeft die het nummer 1.
niet helemaal waar, je zal in onderhoud digitale onderdelen wel even aan moeten geven dat je een wisseldecoder hebt, maarreh Kenny je raadt zeker al wat ik ga zeggen :) handboek hoe begin je met koploper bladzijde 8.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Ik heb het werkend, enkel zie ik de wissel niet omgaan in Koploper zelf. Bij het starten van een route schakelt koploper deze wel naar het juiste spoor maar weergeeft op het beeldscherm een verkeerde richting.

@Edwin, ga ik doen, thanks!


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door EdwinB »

Kenny,

Als je in je koploper baanscherm wel het zwarte streepje van de wissel ziet verspringen van rechtdoor naar krom en vs maar het is niet de juiste stand dan is de wissel verkeerd geinstalleerd. In koploper kun je dat middels een vinkje bij eigenschappen zo aanpassen.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Hi Edwin,

Ik test momenteel zonder echte aansluiting op een wissel. Dus enkel de servo los naast de rails aangezien ik niet met mijn peco rails wil gaan testen. Zal dit het 'probleem' zijn?


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door EdwinB »

Nee hoor koploper staat daar los van. heb je bij je baanontwerp wel een wisselstraat aangelegd. Koploper moet echt weten hoe er gereden wordt en welke wissels omgezet moeten worden dat verzint het niet zelf. Dus van-naar en de opties moeten in Koploper ingebracht worden voordat je uberhaupt iets kunt.
Ik stel voor dat je dit document gaat gebruiken. Stap voor stap: KLIK


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Jep dat is allemaal aangegeven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn 2 manieren:

1. Ik klik zelf op de wissel, dan gaat het goed en is ook de richting op het scherm correct.
2. Via automatisch rijden zet hij de wissels WEL goed voor de desbetreffende loc maar op het scherm blijft hij verkeerd staan.


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door Willempie »

Kenny,

En welk wissel staat er nu dan verkeerd weergegeven op het scherm volgens jouw?
Ik zie namelijk een perfect beeld, waar helemaal niets mis aan is.

De zwarte lijn geeft de juiste stand van het wissel aan, net zo als dat de gele lijn doet.

De blauwe lijn geeft de stand aan waarbij je de trein in het water laat rijden, of in het luchtledige laat rijden, dus de stand waar de trein niet naar toe rijdt.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
KennyR
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:30

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door KennyR »

Klopt maar zodra ik echt automatisch ga rijden en ik zet de wissel in de verkeerde stand, dan zal koploper deze omzetten om de trein juist te laten rijden maar op het beeld blijft hij dan verkeerd staan.


Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door Nighthawk »

Hallo Kenny

Ik zie ook in je koploper foto's
dat je de wissels in handmatig wisselstraat heb staan ( blauwe cirkel boven wissels )
als ze handmatig staan zal koploper ze niet besturen
dat verander je door de jou aangemaakte handmatige wisselstraat te verwijderen
die heb je nu in deze proef opstelling niet nodig
die gebruik je later in je schaduw station als je handmatig de treinen wilt aansturen naar hun opstel plaats

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik het fout heb ( ben ook maar beginnende koploper bestuurder )
maar ik heb het vermoeden dat daar de fout zit dat koploper ze niet bedient


Vr. Gr. Fred



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Blokken met s88sd16-n

Bericht door Willempie »

KennyR schreef:Klopt maar zodra ik echt automatisch ga rijden en ik zet de wissel in de verkeerde stand, dan zal koploper deze omzetten om de trein juist te laten rijden maar op het beeld blijft hij dan verkeerd staan.
Het zal aan mij liggen maar ik snap niet wat je nu zegt.
Wat ik op het beeldscherm zie is juist, en als koploper het wissel op de baan in de andere stand zet, dan is hij verkeerd aangesloten.
De wisselstand op de baan moet in overeenstemming zijn met de zwarte poot van het symbool in rust. Dat is je basis, en die moet kloppen.
Aan jouw dus om deze kloppend te maken.

Groetjes


Plaats reactie