Goedkoopste digitaal oplossing

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ontspoord
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2012 13:34
Locatie: Rotterdam

Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door Ontspoord »

Ik ben veel aan het lezen geweest over Dinamo en onlangs heb ik OpenDCC ontdekt. Maar al met al wordt het digitaal maken van de baan nog steeds een behoorlijk duur grapje.

Is er iemand die mij op weg kan helpen over welke methode voor mij nu de juiste weg is?


Alvast iets meer info over de te bouwen baan:

Tijdperk V en VI
Afmetingen L-vorm met nog onbekende buitenmaten (woning gaan we binnenkort bezichtingen)
De korte kant van de L zal een container terminal worden en het lange deel zal een centraal station worden van een grote fictieve stad. Deze twee delen zullen gescheiden zijn door een dijk, waardoor ook alleen gekeken kan worden naar de container terminal of het centraal station.

Op de container terminal zullen twee portaal kranen de containers van schepen kunnen halen en op de AGV's (automated guided vehicles) plaatsen waarna deze door een tweetal kleinere portaal kranen op de treinen gezet kunnen gaan worden.

Onder de baan wil ik een schaduwstation maken met aparte opstelplaatsen voor wagons en een apart gedeelte voor locs. Hierdoor kan ik ook meer variatie hebben in de treinen die aankomen bij de container terminal.


Ik hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven om mij op weg te helpen. En anders hoor ik wel wat er mist aan info.

Bedankt


Marco

OpenDCC i.c.m. RocRail, Tijdperk VI, NL, FCT (Fictieve Container Terminal)

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door FidOo »

Tja mis nog 1 ding. Ga je met de PC rijden.

De goedkoopste oplossing is volgens mij:
Multimaus (75,- 2e hands)
Rosoft XpressnetLI
Rosoft S88 bezetmelder (zie prijzen rosoft site)

Wisseldecoders afhankelijk welke wissels (welk merk, en wel of geen servo-aandrijving)

Nog goedkoper is alles zelfbouwen. Maarja dan moet je wel de vaardigheden daarvoor hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door Jelle »

Als eerste denk ik dat je kunt stellen dat er nooit één juiste weg is.

Dinamo en DCC zijn twee verschillende dingen. Welke je wil gebruiken is helemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur. De een is echt niet beter dan de ander, alleen maar anders.
Het verschil tussen beide is hier op het forum overal te vinden, net zoals de meningen van voorstanders van beide systemen. (Soms in zwaar overdreven felheid)

Het grootste verschil zit dacht ik dat bij dynamo je het hele systeem eigenlijk nagenoeg in één keer moet aanschaffen en dat bij DCC je het in de loop der tijd eventueel steeds verder kunt uitbreiden maar kunt starten met vrij lage aanschaf kosten. (wat natuurlijk de kosten ook spreid over langere periode)

En zoals Fido schrijft, voor DCC (met uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst) is een MultiMouse eigenlijk de goedkoopste oplossing om te starten.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door BenQ »

Jelle,
Bijna goed met Dinamo, je kan een startset aanschaffen en later net zo uitgebreid maken als je zelf wil cq kan betalen.
Er bestaat misschien wel een perfect systeem. Voordeel van Dinamo is dat je met analoge en digitale locs doorelkaar kan rijden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door FidOo »

Tja maar aan een instapset van dinamo heb je niks als je een grote baan hebt...
Je kunt met DCC gewoon eerst de centrale kopen, en dan bv de wisseldecoders, en later de bezetmelders en pc interface.
Daarnaast zit je met DINAMO altijd vast aan je PC. Wat bij DCC niet direct het geval is.
Dus hoe je het went of keert, Bij dinamo is de uitgave altijd ineens. (niet perse groter)


Overigens is dinamo wel een heel goed systeem, met inderdaad de mogelijkheid om ook met analoge loks digitaal te rijden, en dat je bij kortsluiting niet gelijk heel de baan stil hebt staan. (maarja in een goed gebouwde baan heb je dan ook niet heel vaak kortsluiting!)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door EdwinB »

Als je een beetje technisch onderlegd ben dan heb ik de goedkoopste oplossing....:)

1 oude pc met LPT en seriele poort ( mag pentium II zijn uit het jaar nul)...vaak weggevertjes = 0 euro
1x marklin Delta booster marktplaats rond 10 euro, ik heb er nog 1 liggen mag weg voor verzendkosten
1x software MRdirect ( DCC centrale) = gratis
1x beetje handigheid en handleiding Mrdirect volgen ( Mrdirect.nl)

Wil je iets meer "luxe"dan kun je de deltabooster skippen en ook de eigenhandigheid ( kabel interface maken) en gaan voor de MrdirectBooster van Traintech.nl die is rond de 80 euro.

Draait bij mij al jaren perfect! Kan met een tweede pc ook samen met Koploper


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
Ontspoord
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2012 13:34
Locatie: Rotterdam

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door Ontspoord »

Heren, dank voor de antwoorden.

Ja ik wil gaan werken met de pc, met RocRail om precies te zijn. Dit omdat het op Linux draait en ik als Linux systeembeheerder het niet over mijn hart kan verkrijgen om dan te kiezen voor een Windows machine als besturing.


Inmiddels ben ik via PB's door enkele mensen hier van het forum geinformeerd over wat mogelijkheden. Hierdoor ben ik tegen OpenDCC aangelopen. Ook weer een open source variant en net als Dinamo in segmenten uit te breiden.

Mijn gevoel ligt op dit moment dus die kant op... tenzij iemand met nog iets handigers kan aanreiken natuurlijk.


Marco

OpenDCC i.c.m. RocRail, Tijdperk VI, NL, FCT (Fictieve Container Terminal)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4641
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door Hoontje »

Welk systeem het beste past weet ik niet. Volg je gevoel. Werkt iets prettig of juist niet?
Even wat anders waar je ook zeker naar moet kijken is wat je software "kan" met de treinen. Ik maak uit je verhaal op dat je wilt rangeren met loks en wagonnetjes? Niet elke software ondersteunt dat proces. Kijk ff goed of Rocrail die mogelijkheid heeft. I-train (ook Linux) heeft die mogelijkheid niet bijvoorbeeld. Automatisch ontkoppelen en omlopen zijn er op dit forum diverse draadjes te vinden.

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Ontspoord
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2012 13:34
Locatie: Rotterdam

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door Ontspoord »

Hoontje schreef:Welk systeem het beste past weet ik niet. Volg je gevoel. Werkt iets prettig of juist niet?
Even wat anders waar je ook zeker naar moet kijken is wat je software "kan" met de treinen. Ik maak uit je verhaal op dat je wilt rangeren met loks en wagonnetjes? Niet elke software ondersteunt dat proces. Kijk ff goed of Rocrail die mogelijkheid heeft. I-train (ook Linux) heeft die mogelijkheid niet bijvoorbeeld. Automatisch ontkoppelen en omlopen zijn er op dit forum diverse draadjes te vinden.

Groetjes

Hoontje
Dank voor je tip, hier ga ik zeker even naar kijken.


Marco

OpenDCC i.c.m. RocRail, Tijdperk VI, NL, FCT (Fictieve Container Terminal)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Goedkoopste digitaal oplossing

Bericht door martindomburg »

Open Source is altijd leuk, als je daarmee uit de voeten weet te komen is het juist extra leuk dat je alles zelf kan ontwerpen. Ik zeg zet m op en hou ons vooral op de hoogte :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie