Diorama 25: Containeroverslag

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Vera »

Aangezien het ruim een half jaar is sinds mijn laatste post, zal ik mij opnieuw voorstellen. Ik ben Vera de vriendin van Hoontje en hij heeft mij aangestoken met het N-spoor-virus. En wel op zo'n manier dat ik vanavond aan mijn derde project begonnen ben. (Niet dat die andere twee al af zijn, maar dat kun je hier lezen: Trein en Zoo en Rheinschlusse.)

Nu dus een nieuw project in een IKEA bakje. Zoals altijd, meten is weten en beelden zeggen meer dan woorden.
Afbeelding

Het wordt dus een containeroverslag in een haven. Het containerschip gaat in de achtergrond getekend worden. Om de containertrein te kunnen laten verdwijnen komt er aan de rechtkant nog een kleiner bakje tegenaan waarin de trein verdwijnt en waar de elektronica in wordt weggewerkt. Het is de bedoeling dat ook de kraan werkend gaat worden. Dus ik hoop dat dat lukt met mijn volmer bouwpakketje.

Tot slot, waarom diorama 25? Op 18 februari wordt ik 25 jaar en Hoontje wil mij iets speciaals geven. Dus gaat hij mij containers en de containerwagons voor dit diorama geven. Ik zorg er vervolgens voor dat er in totaal (dus met de achtergrondtekening) 25 containers in het diorama te tellen zijn.


Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Norbert »

Ik ben benieuwd Vera. ... maar cadeautjes voor je verjaardag, moet dat geen verassing blijven?


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4641
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Hoontje »

Zr is soms... overtuigend :lol: in welke cadeaus ze wenst. Enne ze weet nog niet alles :mrgreen:

Succes met bouwen!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Ad_M »

Kijk er naar uit om dit te volgen Vera
Flink kietelen die Hoontje, kijken wat je er nog meer uit kan krijgen bij die boef :lol: ;)
Alvast een fijne tijd toegewenst

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Adriaan »

En op 18 februari worden we allemaal bij Vera verwacht!



Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Zolderspoor »

't Feest gaat niet door: verassen is een synoniem van verbranden resp. cremeren. En dat willen we Vera niet aan doen.

Laten we haar daarom maar verRassen. :lol:


Rob, die de humor van de spelfout wel inziet, maar beslist niet kwetsend wil zijn


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3653
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door maarten »

Leuk, een nieuw project van Vera! Ik ben weer benieuwd hoe het gaat uitpakken. Is er een bepaalde tijdsplanning? Hilversum of zo? :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Maurits71 »

Ad_M schreef:Kijk er naar uit om dit te volgen Vera
Flink kietelen die Hoontje, kijken wat je er nog meer uit kan krijgen bij die boef :lol: ;)
Alvast een fijne tijd toegewenst

Mvg,
Ad
dat leidt tot kleine alwinnetjes


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Wablo »

Maurits,
Volgens mij word het allemaal te zwaar voor Alwin, en gaat hij 18 februari gewoon door de knieën,
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Vera »

De planning is inderdaad Hilversum. Ik hoop dat ik dat ga halen.

En kleine Alwinnetjes ben ik nog niet zo bang voor, maar op dat vleugje Vera erin ga ik mij nog een paar jaar voorbereiden. :P


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door martindomburg »

Mooi verwoord veer :lol:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Vera »

Afgelopen zondag weer eens een dagje geknutseld. Het is nog steeds pielen aan de basis, maar de bakjes zitten nu in elk geval aan elkaar en er zit een gat in voor de trein. Over één of twee maanden kan ik waarschijnlijk pas echt verder, omdat er dan een bulk vandaag bestelde onderdelen uit China is binnengekomen :D.

Wat gaat er nu allemaal in zo'n interactief analoog minidiorama verwerkt worden:
- een 12 volts voeding voor de aansturing van het hele diorama
- elektromagneet voor het klemmen van de container
- elektromotor met gearbox om met een koord de kraan op te kunnen takelen,
- rolwieltjes om het koord wat de kraan op gaat takelen langs te leiden
- 3 relais printjes voor het schakelen van de elektromagneet, elektromotor en trein
- kleine drukschakelaars (6x6x6mm) voor het terugkoppelen van sommige dingen
- schakelaars: één voor het gehele diorama, één voor de trein heen en weer en een voor de kraan op en neer
- een ledlichtstrip voor de verlichting in het diorama

En natuurlijk nog de schakelingsonderdelen om de boel op de juiste manier aan te sturen. Al heb ik dat denkwerk nog niet hellemaal gedaan. Dus ik kan dat mooi doen in de vrije momenten terwijl de spullen vanuit China onderweg zijn. De losse weerstanden, transistors, condensatoren en eventuele andere onderdelen bestel ik dan bij Conrad, zodat die er minder langzaam zijn.

Al bij al, ik ben weer bezig! :D :D :D


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3653
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door maarten »

We zijn benieuwd Vera. ;) Gaat deze meedingen in Hilversum? Dat wordt dan nog een aardige wedstrijd zo. :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Vera »

@Maarten: ik meld mij pas aan voor Hilversum als het technisch allemaal werkt en ik weet dat ik tijd heb voor de scenery. Het moet echt ontspanning en hobby blijven voor mij, dus als ik geen zin heb om te knutselen doe ik het niet. Dus wie weet, maar reken er niet op.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Vera »

Het gaat sneller dan verwacht. De bestelde onderdelen zijn al op twee pakketjes na binnen. Waaronder echt een superschattige minivoeding. Om met de woorden van Hoontje te spreken: "It's so fluffy, I can die now!"
Afbeelding

Daarnaast ben ik druk bezig met het tekenen van de schakeling en ik ben een heel eind. Alleen de electromagneet, meteen het lastigste te schakelen onderdeeltje volgens mij, moet er nog in verwerkt worden. Maar hier was ik even trots op dus dat wilde ik graag met jullie delen! Als je er trouwens geen snars van begrijpt, wat mij betreft geen probleem. Ik ben één van de weinige idioten die weigert een arduino, OC32 of soortgelijke minicomputer te gebruiken voor de aansturing van dit toch wel redelijk complexe systeem. Mocht je dat zelf wel een probleem vinden ik heb dit gemaakt met een redelijke dosis feeling voor techniek en hoop denktijd en vooral het boek: Elektronica echt niet moeilijk deel 1, 2 en 3 van A. Schommers. Voor het leren van digitale treinbaanbesturingen heb je er niets aan, maar voor de techniek achter deze nog-net-wel analoge schakeling wel.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Rebecca »

Hoi Vera,
een leuk idee om iets te gaan maken in een ikea bakje.
En ook nog gefeliciteerd met je verjaardag 8-)

Rebecca


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Diorama 25: Containeroverslag

Bericht door Vera »

De afgelopen weken best wel wat aan het diorama gewerkt. Het helpt ook mee dat er steeds pakketjes met onderdelen geleverd worden. Als laatste kwam natuurlijk de elektromagneet, die ik het hardste nodig had om verder te kunnen bouwen, dat zul je altijd zijn. De inbouw in de kraan is inmiddels begonnen met het maken van een gaten.

Afbeelding

De kraan zelf wordt voor een groot gedeelte zelfbouw, met wat details uit een volmer kit. De kraan wordt uiteindelijk flink groter dan oorspronkelijk bedacht, zodat het reëler is. Die zeeoverslagkranen zijn gewoon mega grote dingen. Ik herinner me als kind dat we langs dit soort ECT kranen reden, daar moet het dus op gaan lijken.

Afbeelding

Afbeelding


Voor het inbouwen natuurlijk getest of het magneetje de container wel kan tillen. Helaas moest ik hiervoor metalen stripjes op de container bevestigen, maar dit is redelijk weggewerkt. Ik heb besloten dat het een flink geweatherde container gaat worden. Gewoon omdat dat echt wel noodzakelijk is. :roll: :evil:

Afbeelding

Het schakeling tekenen en rekenen gaat ondertussen ook door en mijn verlanglijstje bij conrad is aan het groeien. Dus binnenkort ga ik ook een serieuze poging wagen alles werkend te krijgen. Nu nog hopen dat dat dan allemaal op tijd gaat lukken!


Plaats reactie