Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
epocheales denken
Berichten: 760
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Bericht door epocheales denken »

Hoi allemaal,

Gisteravond laat dit gelezen op internet: http://nieuws.vtm.be/binnenland/188942- ... rein-eeklo
Hoe is dit mogelijk zou je denken, heb dit nog nooit gehoord dat dit in Nederland, België of Duitsland is gebeurd. Wel ritten met bijv. de SSN met een heetgelopen stangenlager, maar zo iets... Laten we hopen dat het met de slachtoffers goed afloopt!

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Zolderspoor
Berichten: 826
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Hans.

Het exploderen van ketels van stoomlocomotieven kwam in het verleden wel vaker voor. De na-oorlogse DB heeft dit zeker 9 keer ondervonden. De meest voorkomende reden: gebrek aan water. In 1951 waren er twee van dit soort voorvallen, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzerknall,

De mij laatst bekende explosie betrof een DR-loc en staat beschreven op Wikipedia NL en is te vinden als je zoekt naar DR Baureihe 01.5, in de Duitstalige versie is er een directe link: https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzer ... Bitterfeld

Behalve ketelexplosie door watergebrek kwamen dit soort explosies ook voor door kolenstof. Met als een van de bekendste de stofexplosie in de Kaiser Wilhelm Tunnel bij Cochem op 22 november 1948, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahn ... nel_(1948)



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Bericht door dentheo »

Nou nou...ontploffingen van stoomketels zijn van alle tijden. Daarvan circuleren genoeg foto's.
Waarschijnlijk in vlampijp en zo naar vuurhaard, beter dan de buitenmantel zelf, dan waren er meer slachtoffers door stoom en rondvliegende onderdelen.

De laatste cijfers die ik gezien heb, een tiental jaren geleden, was dat zo'n ontploffingen zich nog altijd voordoen, in België zowel als Nederland, frequentie iets minder dan eens per jaar . (wat weinig geweten is)
Tendens gelukkig dalend, logisch omdat het gebruik van stoomketels in kleine bedrijven, wasserijen etc. ook daalt. Meestal zijn het kleinere ketels die moeilijker intern te inspecteren zijn.
Laatst gewijzigd door dentheo op 01 mei 2016 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
epocheales denken
Berichten: 760
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Bericht door epocheales denken »

Hoi Rob,

Bedankt voor jouw interessante informatie. Maar wat ik bedoelde is dat zo'n tragisch voorval volgens mij niet vaak gebeurd met stoomlocs in hedendaags museumbedrijf. Of heb ik de afgelopen jaren iets gemist? :o

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Plaats reactie