Werkplaats infra-aannemer 3D print

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Ngineer »

Ik heb al veel van de aanwezigen op dit forum kunnen leren en ik stel bij voorbaat dat ik niet zal kunnen tippen aan de kwaliteiten van de meeste aanwezigen. Toch wil ik graag een nieuw leerproject met jullie delen.

Ik heb al een tijdje de wens om mijn infra-aannemertje zijn eigen stekkie te geven. Ik heb onvoldoende ruimte voor een echte baan, dus ik heb getracht op een klein oppervlak toch iets te maken wat ik later in een grotere baan in kan bouwen. De locatie is 30x40 cm groot (of klein).
Als extra uitdaging heb ik besloten een compleet gebouw met interieur (en natuurlijk buitenkant) er neer te zetten én dat gebouw bij wijze van grote proef 3D te laten printen. Op grote lijnen is de proef zeker geslaagd. Ik wilde vooral een uniek gebouw (dus geen kit, ik heb al wat Pikestuff gebouwen staan en ik zie weinig moderne gebouwen op de Europese markt) en ik ben motorisch en geduld-technisch onvoldoende aangelegd om naar tevredenheid een realistisch gebouw zelf te bouwen.
Voor het buitenterrein heb ik Markenburg stelconplaten gelegd. Dat was een klusje met wat leerpuntjes (lijm droogt sneller dan ik de plaatjes kon leggen, de plaatjes blijken allemaal scheef te liggen maar dat geeft eigenlijk niet echt etc).

Als eerste het plan:
Afbeelding

De loods voor de aannemer met wat opslagruimte. De loods is groot genoeg voor klein onderhoud aan een loc of wagon, het is geen volwaardige hoofdwerkplaats.
Afbeelding

Het door Shapeways geprinte resultaat voldeed aan mijn verwachtingen. Ik had een aantal dunne onderdelen toegepast waarvan ik wist dat ze het printen en polijsten waarschijnlijk niet zouden overleven. Ik het risico genomen en mijn verwachting werd waarheid, de meeste fijne onderdelen, zoals een raamkozijn, railing en regenpijpen zijn vakkundig er af gesloopt. Die bestel ik in de volgende zending wel weer bij in FUD.
De voorkant
Afbeelding

De zijkant, waarvan ik 2 regenpijpen nog probeer recht te trekken en de rechtse regenpijp gelijk maar afgesneden heb:
Afbeelding

De FUD-onderdelen (roldeur, trap, rood/groen sein en wat palletwagens en pallets die ik bij wijze van proef meteen maar meebesteld heb:
Afbeelding

De binnenkant met trap:
Afbeelding

Het resultaat na de eerste verfbeurten, een amerikaanse loc vanwege het iets grotere profiel er in gezet:
Afbeelding

Het resultaat op de bodemplaat met de stelconplaten (maken een enorm verschil), met mijn nieuwe portaalkraan (zonder rails nog) en een hoop andere 3D items:
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Hookies »

Dat is een gaaf stukkie geworden. Waar haal je die portaalkraan vandaan en ja, die loods en stelconplaten zijn ook niet te versmaden. Dat ga ik onthouden voor als ik mijn overslagdeel bij het station ga aanpakken.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Doolemeister »

Wat een ontzettend gaaf stukje!
Geeft weer inspiratie

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Ad_M »

Gaaf hoor, je maakt steeds leukere dingen
Op naar de volgende verrassing, vooral niet stoppen 8-)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Richard1978
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 jun 2009 10:06

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Richard1978 »

Prachtig gedaan vooral die werkplaats.


Met vriendelijke groeten,
Richard ( Prem )

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Ngineer »

Bedankt!
De kraan heb ik zelf ontworpen. Ik heb hem ook mijn Shapeways shop beschikbaar gesteld: https://www.shapeways.com/product/B9HF5 ... ntry-crane

De lier kan schuiven over de rails, de wielen worden in het frame geprint zodat ze kunnen draaien (niet echt functioneel, maar gewoon omdat het kan). De haak heb ik met twee kleine bruine draadjes opgehangen. Ik denk dat ik een hijskabel ga maken om de haspel met koperdraad en hem zo in de kraan ga hangen, maar dat vogel ik later nog wel uit. Ik wil nog wat hogere elementen maken zoals een stapel betonnen dwarsliggers (zoals op die Amerikaanse platte wagen) en een hekwerk etc om een soort terreinafscheiding te maken en het een wat meer besloten gevoel te geven. Achteraan op het terrein zet ik om die reden een rek met kabelhaspels neer.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Hoontje »

Ziet er allemaal weer veelbelovend uit!
Mijn scepsis jegens het 3D printen vervaagd bij het zien van deze plaatjes toch wel steeds meer en meer...

Ook heel gaaf dat de kraan kan bewegen. Wellicht lukt het iemand om daar dan een bewegend geheel van te maken. ;-)

Ga zo door!

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Ngineer »

Scepsis hoeft zeker niet meer maar het is ook geen heilige graal. Daarom vind ik het juist wel leuk om de grenzen op te zoeken van wat er mogelijk is. Dit project heeft mij een aantal leuke uitdagingen en leermomenten opgeleverd. Eigenlijk is het gewoon net als ouderwets modellen bouwen maar dan op een kleinere, schonere werkbank die met een druk op de knop even opgeruimd is. Alleen het schilderwerk en het in elkaar zetten hou je nog over.


Gebruikersavatar

Jacob
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Jacob »

GAAF ZEG :) dat dit allemaal mogelijk is.
Mooi gedaan.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door FidOo »

Die betonnen dwarsliggers staan al op shapeways.
Verder ziet er er heel goed uit. Gebouw is strak uit de printer gerold.

Maar ik vraag me af of de kosten opwegen tegen bv karton gelaserde bouwpakketten. Kan me voorstellen dat het al gauw duur wordt een compleet gebouw laten 3d printen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Ngineer »

FidOo schreef:Maar ik vraag me af of de kosten opwegen tegen bv karton gelaserde bouwpakketten. Kan me voorstellen dat het al gauw duur wordt een compleet gebouw laten 3d printen.
Je hoeft het je niet af te vragen. 3D is absoluut nog duurder. Met het gebouw in zijn geheel geprint zit je rond een tientje of vijf. Waarschijnlijk kan het iets goedkoper als je alle wanden plat op elkaar legt. Het kan nog goedkoper als je een simpel plaatje kunststof als dak gebruikt, in plaats van het te printen.

Mijn doel was ook niet om goedkoper uit te zijn. Ik wilde vooral verkennen wat er kan en waar je tegenaan loopt. En het is een uniek gebouw, volledig op maat voor het concept dat ik in gedachten had.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Jos »

Ziet er top uit! Complimenten hoor.

Groetjes,
Jos



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Bouwe »

Leuk gedaan! Vooral doorgaan ;)

Klein tipje voor de regenpijpen voor een volgend model:
Voor regenpijpen langs een gevel teken ik deze iets in de muur zodat de pijp overal steun heeft en de kans op vervormen/breuk stukken kleiner is. ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Werkplaats infra-aannemer 3D print

Bericht door Ngineer »

onnodige quote verwijderd
Bedankt Bouwe, dat was ook al mijn plan want losse steuntjes werken overduidelijk niet.... :)
Maar daar is dit ook een leerproject voor...


Plaats reactie