De Sjoefbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Na het Sjoefplein - de N werkplaats, is het nu tijd geworden voor een baan. En dat kan haast niet anders dan de Sjoefbaan worden. Vandaag samen met een kameraad de eerste rails gelegd. Nou ja "samen".... omdat mijn fantasie niet zo groot is, is het op mijn wensen door hem uitgevoerd. Overigens heb ik wel de fantasie wat ik (ongeveer) zou willen. Alleen realiseren is het probleem. Soms zie ik baanplannen op het forum en denk dan....zo dat ziet er goed uit. Vervolgens wordt de ontwerper min of meer "afgeschoten" :lol: dat er "daar"....en "daar"....een keerlus ontstaat of dat "daar" en "daar" nooit een trein gaat komen. Ik denk dan....hoe zien die mensen dat? Gelukkig lees ik dan ook altijd heel veel opbouwende kritiek gevolgd door verbeterde aanpassingen. Vandaar dat ik enorm blij ben/was met zijn hulp. Er zullen ook hier ongetwijfeld nog wel wat aanpassingen nodig zijn. Doelstelling was een buitenbaan met een station, enkele rangeer sporen, een container overslag en een klein kopstation. Maar voor nu genoeg gezegd. Het analoog testen kan beginnen.

Jos

Owja......foto's volgen :D en ook hier mag "geschoten" worden.



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Wablo »

Jos,
Je maakt ons erg nieuwsgierig, maar een "buitenbaan" in N-spoor kan ik je niet aanbevelen hier in Nederland, er mag wel spraken zijn van een regentekort maar om nu gelijk je nieuwe baan buiten te leggen :lol: :lol: :lol:
In ieder geval succes :mrgreen:
Bert


Gebruikersavatar

Hans S
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:35
Locatie: Zoetermeer

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Hans S »

Hallo Jos,

Jij maakt mij nieuwsgierig, graag volgende keer wat foto's bijvoegen. In wat voor tijdperk ga jij rijden of doe jij lekker alles door elkaar.
Jij zou dan bijvoorbeeld een museumspoorlijn kunnen maken met bijvoorbeeld een Hondekop, wat stoomlocomotieven en een NS 1200 en 1300.
Veel succes met jouw treinbaan en een mooie zondag gewenst.

Groetjes,
Hans



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Hans, foto's volgen. Ik ga lekker alles door elkaar doen... :D :D

Jos



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

De foto's.
Afbeelding
inmiddels ligt er bij de losse rails links een passeer spoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gat tussen de 2 tafels wordt of een snelweg of water. Alleen moeten daar nog wat gelijke bruggen besteld worden.

Jos



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Bouwe »

Leuk Jos!

Suc6 met bouwen


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: De Sjoefbaan

Bericht door mdedeugd »

Prachtige ontwerp van onze master of modelbouw/ en nu ook spoor, zelfs dat is goed ;)


Martin de Deugd



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

In navolging op de vele draadjes met welke onderlaag voor demping, bedacht ik om bubbeltjes plastic uit te proberen. Daar bovenop een dunne laag schuimen ondervloer. Ik moet zeggen dat het werkt als een speer. Alleen is ondervloer erg flexibel. Ik denk dat kurk wat stabieler is. Ga ik nog uitproberen. Voordeel is ook dat je de bedrading onder het bubbeltjes spul kan wegwerken.

Eerst maar eens een rol kurk bestellen......

Jos



Raymond
Berichten: 1955
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Raymond »

Hey Jos,

Ziet er goed uit!!!
Leuk om te zien dat jij die mooie Kato rails gaat gebruiken, hoe rijden de loc's eigenlijk op deze rails?

Veel bouw plezier!!!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Hi Raymond, De loc's die ik tot nu toe een test rondje heb laten rijden doen het erg netjes. Overigens is de Kato rail niet de mooiste die er is. Ik deze gekozen puur omdat er in de wissels een aandrijving zit. Ik heb een testbaan gehad met Peco 55 maar vond het een Kl*@#*& werk om de servo's af te regelen. Ook het aanpassen van de peco wissels voor het polariseren van het puntstuk vond ik een cream. Ik zal binnenkort een kijken of ik een filmpje kan maken van een rijdende loc.

Jos



FidOo
Berichten: 5683
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Sjoefbaan

Bericht door FidOo »

Ha Jos,

Ziet er goed uit zo dat baanplan. Kato rails werkt idd een stuk makkelijker als Peco. Dat het afregelen een crime is snap ik ook wel. Maar tis wel te doen allemaal.


Overigens zou ik bubbelplastig lekker snel vergeten. Is veel te onstabiel, plus in de loop der tijd vergaat het kunststof waardoor ze leeg lopen.

Ik zou gewoon voor Kurk gaan. Bestel een Rol op internet en je hebt genoeg voor je hele baan. daarnaast kun je eenvoudig Kanaaltjes snijden om draadjes door heen te laten lopen. Maar bedrading hoort natuurlijk onder je baan!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Doolemeister »

Beste Jos,

Goed dat je eindelijk begonnen bent aan je baan, dan kan al het mooie Nederlandse materieel lekker gaan rondrijden!
Ik zou ook voor een kurken ondergrond kiezen.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Ik had nog 2 pakken gamma ondervloer liggen. (beste raad is voorraad) Die ben ik nu onder de rails aan het "schuiven". Eerst maar eens kijken of dat voldoende is. Het bubbeltjes plastic heb ik maar vergeten. :D

Jos
Laatst gewijzigd door sjoef op 13 aug 2015 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Jos »

He! Jos aan een baan. Goed man!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De Sjoefbaan

Bericht door BenQ »

Jos,
Even op jouw opmerking doorgaan, jammer is dat de raillassen nogal duidelijk zijn.
Zelf zat ik in het begin ook te twijfelen of om over te gaan op KATO-rails.
Even over het baanplan, het valt mij op dat de hele binnenbaan maar op één punt op de dubbele rondgaande baan aansluit.
Je hebt ook geen keerlus in de binnenbaan zitten. Dus de treinen moeten weer achteruit de binnenbaan verlaten.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Ben, of andere lezers.....wat stel je voor? Heb je suggesties?

Jos


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De Sjoefbaan

Bericht door BenQ »

Jos,
Zo een, twee, drie geen suggesties, helaas. Anders had ik ze al eerder gemaakt. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Detlev »

Hi Jos,

Wat ik constateer (en dat had je zelf al in je eerste post aangegeven ;) ) is dat als een trein op de binnenbaan rijdt (rechts, want nederlands), dan kan hij eigenlijk pas fatsoenlijk op de buitenbaan komen door langs het tweede deel van het perron (eigenlijk zelfs pas erna) te stoppen en dan de andere kant op weer terug te rijden.

Als je de kruiswissel die je nu rechts op je baan hebt vlak voor of direct in je station (dus zo laag mogelijk op het plaatje aan de linkerkant) kunt leggen dan hoeft een trein niet eerst een stuk tegenspoor te rijden voordat hij je station binnenkomt of uitrijdt.

Verder: Ik ben benieuwd naar de vorderingen!

greetz



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Hi Detlev, als ik de kruiswissel rechts weghaal kom ik niet meer op het kopstation. Ik zal er dus een kruiswissel bij moeten kopen.

Jos



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Detlev »

Ja, da's dan wel de consequentie ;)



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Detlev, dat is geen probleem. Ik heb overigens toch ook een keerlus moeten maken. Getrokken treinen konden nergens keren.

Jos

Afbeelding



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Detlev »

Hoe stuur je het aan? Analoog of digitaal, en welk systeem dan?

Hoe dan ook: Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar probeer de kruiswissel vóór de wissels te leggen. Geeft je net iets meer opties.



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Ik stuur (straks) digitaal aan. En ik heb ruimte om die kruiswissel voor de gewone wissels te leggen.

Jos


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4639
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: De Sjoefbaan

Bericht door Hoontje »

Sjoef, hoe lang is je perron? Want je zou in het midden ervan nog zo'n kruis kunnen keggen en de andere twee zoals Detlev al aangaf, voor de gewone wissels. Korte treintjes kun je dan achter elkaar opstellen en laten vertrekken zonder elkaar te hinderen... :)
Zoiets als op de DMV Baan in Delft. (Draadje van Paul)

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: De Sjoefbaan

Bericht door sjoef »

Hoontje, mijn station is niet zo lang. Dus dat gaat niet lukken.....

Jos


Plaats reactie