Digitaal met Commandstation-ex

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 552
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Digitaal met Commandstation-ex

Bericht door Momfer »

Da's niet zo leuk, Marcel, dat je wisselaandrijvingen kapot zijn gegaan. Jammer!

Bij aandrijvingen met spoelen is het van belang dat de aansturing kortstondig wordt aangesproken (50-500ms,erg kort dus).

In Rocrail kun je dat instellen bij de eigenschappen van de wissel op het tabblad interface (zie afbeelding).

Voordat je de spoelen echt aansluit, kun je testen of de led op het mosfet bordje aan/uit gaat.
  1. Is het ledje doorlopend AAN (en gaat kort UIT bij bedienen), dan moet er een vinkje geplaatst worden bij geïnverteerd;
  2. Is het ledje doorlopend UIT (en gaat kort AAN bij bedienen), dan géén vinkje plaatsen;
  3. Stel daarna de schakeltijd in op 50ms en test dan pas de echte wisselaandrijving;
  4. Als de wissel niet goed omschakelt, verhoog dan de schakeltijd in stapjes van 50ms (50-100-150- etc).

Afbeelding

Ik wens je een een plezierig verblijf in België toe!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Digitaal met Commandstation-ex

Bericht door Onmogelijkhier »

Hoi Rico,

De tijd voor het aansturen van de spoelen stond op 100ms en dat ging met de relais prima. Ik heb dus weer ergens een aansluit fout gemaakt, beide wissels stonden heel kort te rammelen (heen en weer beweging) en dat stopte maar er bleef spanning opstaan en dat had ik niet snelgenoeg in de gaten.
Ga dus weer eerst met ledjes proberen en daarna met wissels als ik andere aandrijvingen heb gevonden.
Komt vast weer goed.

Bedankt voor je wens voor plezier in België.

Marcel


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Digitaal met Commandstation-ex

Bericht door Onmogelijkhier »

Zo daar zijn we weer en ik ben weer iets verder gekomen met al het uitproberen.
Eerst natuurlijk andere wisselaandrijvingen aangeschaft, niet nieuw maar goede tweedehands dat scheelt geld.

En toen weer verder met het Mosfet gebeuren.
Met LED's ben ik aan het puzzelen geweest om het werkend te krijgen en HOERA dat is gelukt.
Natuurlijk stom van mij om het niet eerst met LED's te proberen maar al doende leert men en kan je ook nog wat geld kwijt als het misgaat :-)

Nu het met LED's werkt dus maar de stoute schoenen aan getrokken (gewoon pantoffels aangehouden) en de wissels weer aangesloten.
En jawel het werkt allemaal zoals het zou moeten (denk ik).
Locomotief op de baan en gaan, leuk maar ik wil meer dus volgens een van de video's van Albert automatisch de routes laten aanmaken.
Dat werkt maar niet geheel zoals ik het zou willen, maar Albert heeft nog veel meer video's dus gezocht naar het zelf maken van trajecten en gevonden.
Heb het nu zover dat de locomotief geheel automatisch op diverse manieren de drie blokken aan doet dus dat is mooi gedaan van mij (al zeg ik het zelf)
Ga hier nog even mee spelen en kijken of ik hem ook tussendoor de andere kant op kan laten rijden.

Als dat gedaan is gaan we kijken naar de werking van de OKKIE8 en proberen deze aan te sluiten.
Hou er maar vast rekening mee dat ik weer met vragen kom :lol:


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 552
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Digitaal met Commandstation-ex

Bericht door Momfer »

Staat genoteerd, Marcel :)

Fijn dat je weer een stuk verder bent gekomen.

Groet,
Rico



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Digitaal met Commandstation-ex

Bericht door Onmogelijkhier »

Video's van aansluiten van de Okki88 bekeken en dat zou moeten lukken op mijn testbaantje, maar waar plaats ik bij een blok de onderbreking om de trein op tijd te laten stoppen.
Met mijn huidige opstelling met infrarood detectie stopt de trein ongeveer bij de rode lijnen.
Ik rij met de klok mee en de snelheid van de trein is 65%.
Bij binnenkomst in het blok gaat de snelheid al terug en bij tweede detectie gaat hij stoppen.

Afbeelding

groeten Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Digitaal met Commandstation-ex

Bericht door Dré »

Hoi Marcel,
Ik zie nu pas dit topic over jouw avonturen met de DCC-EX centrale.
Heb het net allemaal doorgelezen, jammer dat je tegen die rare problemen aangelopen bent.
Bij mij werkt het prima, ben er wel achter gekomen dat Rocrail samen met de Engine Driver app bij mij problemen gaf.
Dus hier is het of de één of de ander.
En de PC mag niet in in slaap vallen wanneer Rocrail draait.
Dat het relaisbordje de Arduino in de war brengt begrijp ik ook niet.
Zo te zien op jouw foto's waren de draadjes goed aangesloten op de Arduino.
+ groen,- grijs, rood en blauw op 52 en 53 (ik zou de kleuren precies andersom gebruikt hebben maar dat staat los van de werking ;) )
Misschien heeft er toch iets niet goed gestaan in de instellingen van 52 en 53?

Ik zie ook dat de motorshield is aangesloten op 14v dc, is dit niet een beetje hoog?
Volgens de specs wordt max 12v aanbevolen en is 18v echt het uiterste.

Je laatste vraag is een beetje lastig te beantwoorden, het ligt er maar net aan hoe je het gaat doen.
Als je de afremvertraging in de CV's van de lok gebruikt heb je maar 1 bezetmelder nodig, in Rocrail is een "enter2in" blok.
Zodra de lok de melder of IR sensor activeert begint ie vanzelf af te remmen naar 0, is alleen even uitmeten hoever ie komt bij welke snelheid.
Zo ga ik het nu doen in de schaduwstations van mijn baan.

Dré



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Digitaal met Commandstation-ex

Bericht door Onmogelijkhier »

Dré schreef: 06 nov 2023 10:30 Hoi Marcel,
Je laatste vraag is een beetje lastig te beantwoorden, het ligt er maar net aan hoe je het gaat doen.
Als je de afremvertraging in de CV's van de lok gebruikt heb je maar 1 bezetmelder nodig, in Rocrail is een "enter2in" blok.
Zodra de lok de melder of IR sensor activeert begint ie vanzelf af te remmen naar 0, is alleen even uitmeten hoever ie komt bij welke snelheid.
Zo ga ik het nu doen in de schaduwstations van mijn baan.

Dré
Hallo Dré,

Ik heb tot nu toe alles werkend gekregen, de relais bordjes werken goed op mijn zeer oude laptop maar met de PC blijft het fout gaan.
De relais bordjes zijn nu vervangen door Mosfet en dat werkt ook op de PC al moet ik de eerste keer dat ik alles aansluit en opstart wel even oppassen dat ik eerst de wissels in Rocrail een keer bedien en pas daarna de spanning op het printje zet.
Zo gaat het dus op de PC en op de Laptop gaat het gelijk goed.

CV's in de lok heb ik geen verstand van en blijf ik voorlopig ook liever af voordat er niets meer rijd.
Ik weet dat je met Rocrail de CV's kan uitlezen en veranderen maar heb geen idee wat al deze adressen doen.
Waar vind ik de ënter2in"blok gegevens?
Met de huidige opstelling kan ik een trein laten rijden naar de verschillen de blokken maar ook dan is het afhankelijk van de snelheid van de trein waar of dat hij stil komt te staan.
Daarom rij ik nu op 65% kwa snelheid en dat gaat goed, ga ik sneller dan sopt hij te dicht op of zelfs op de wissel pas.

Voor wat betreft de bezetmelders met een Okki8 heb ik naar meerdere video's gekeken.
Wat ik wil is dat de trein echt stopt op een bepaald punt dus zal ik wel met twee bezetmelders per blok moeten gaan werken denk ik.

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Digitaal met Commandstation-ex

Bericht door Dré »

Marcel,
Je geeft aan dat niks aan de cv's van de decoder hebt gedaan en dus met de fabrieksinstellingen rijdt.
Persoonlijk zou ik eerst lekker met de instellingen van de decoder gaan spelen voordat je met automatiseren verder gaat.
Er zijn een paar basisinstellingen die toch wel aan te bevelen zijn zoals max snelheid en indien gewenst de optrek- en afremvertraging.
Deze cv nummers zijn voor de meeste decoders hetzelfde dus daar kunnen we je wel aan helpen.
Zo heeft je lok nu waarschijnlijk een veel te hoge topsnelheid en is niet zo mooi regelbaar.
Dit kan prima met de EX-toolbox app op je smartphone, de Engine Driver app is je ook gelukt.

Wat betreft je vraag over zo'n enter2in blok in Rocrail, Albert legt een en ander uit in dit Youtube filmpje (rond minuut 8.00).


Plaats reactie