Na 25 jaar uit het stof

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Na 25 jaar uit het stof

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Kom mezelf even voorstellen als eigenaar van de Zaunkönigs Bahn. Ik heet Joop, maar ja, die naam was al in gebruik en Joop aangevuld met een nummer is ook zo wat. De Zaunkönigs Bahn bestaat "nog niet", er wordt eerst driftig materiaal verzameld. Zaunkönig is een behoorlijk stadje met een stevig reizigersaanbod, rondom uitzicht op een stevig bergmassief. Veel inwoners geeft ook de nodige goederen bewegingen. De lijn is uitgevoerd als 18tons net. De treinen worden getrokken door stoomlocomotieven. De baan is een Epoche II, vroeg Epoche III, zo net voor de grote uitbarsting in de tweede wereldoorlog. Uiteraard hier en daar een knipoog, van een afstandje zijn wat zaken toch niet herkenbaar in spoor N :D

Zaunkönigs Bahn zit tegen de bergen aan, er zijn dus wat zware tender locomotieven aanwezig die de hele bups de bergen in moeten sleuren. Omdat het goederen aanbod steeds groter wordt heeft de directie vandaag besloten tot de aanschaf van de spiksplinternieuwe ontwikkeling met de naam BR52 om de lange goederentreinen ook door de steile banen heen te krijgen.

De reizigersdiensten worden uitgevoerd met BR18 locomotieven met daarachter de luxe hecht rijtuigen met 1e en 2de klasse compartimenten. Er gaan ook aparte post- en bagagewagens mee. Om de reizigers onderweg wat te kunnen aanbieden heeft de directie restauratie rijtuigen aangeschaft inclusief slaapwagens voor de nacht expresse.

De technische dienst heeft al zitten mopperen dat er veel moet gebeuren aan het aangekochte rijdend materieel. Iets van diginogwat, maar daar heeft de directie geen verstand van. Over de rest zit Joop nog stevig na te denken en te filosoferen. Momenteel heeft de technische dienst een kleine proefbaan ter beschikking om de loop van de locomotieven en de wagons te controleren. Tja, dat is het voor nu maar even.

richard7877

Re: Na 25 jaar uit het stof

Bericht door richard7877 »

Hallo Joop

Welkom hier op het forum.
Ik ben wel benieuwd naar je baan kun je wat foto´s laten zien?

Groeten Richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

michel

Bericht door michel »

Welkom op het forum Joop.

gr michel

Jos

Bericht door Jos »

Welkom Joop.

Groetjes,
Jos

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

Welkom Joop

Gr Andy

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

richard7877 schreef:Hallo Joop

Welkom hier op het forum.
Ik ben wel benieuwd naar je baan kun je wat foto´s laten zien?

Groeten Richard
Er ligt nog geen meter rails, een proefbaantje, een rondje met een lengte van ongeveer 2,20 mtr met twee normale wissels, twee gebogen wissels en een kruiswissel. Daar test ik de locomotieven en wagons op. Alles moet worden omgebouwd naar digitaal, kan ik eindelijk met meerdere locomotieven achterelkaar rijden of eentje voor en eentje achter. De kamer waar de baan van ongeveer 3,50 bij 1 mtr in twee verdiepingen komt moet eerst verbouwd worden, dus het duurt nog even.

Vroeger hadden de fabrikanten de modellen lang in de catalogus staan, nu is dat heel kort en daarna wordt het moeilijk om eraan te komen. Vroeger maakte ik daar geen punt van, nu ga je wat beter op de epoche letten. En van het een komt het ander. Maand geleden wist ik nog helemaal niets van 15t, 18t en 20tons netwerken. Als je dan kiest voor een bepaalde tijd dan zit je bijna ook automatisch vast aan een bepaald netwerk, voor mij is dat 18tons omdat ik de baan niet in het hoofdnetwerk positioneer. Met dat in het achterhoofd kun je dus een BR01 t/m BR 10 compleet vergeten omdat ze te zwaar zijn. Er zijn in die reeks wel modellen die net aan kunnen, maar niet in N verkrijgbaar of niet meer in N verkrijgbaar. Zo kwam ik dus op BR18. Dit weekeinde zijn er 7 modellen aangeschaft omdat het anders nog wel eens lang kon gaan duren.

Van de negen modellen die ik al had zijn er drie niet om te bouwen, zes zijn om te bouwen, maar de modellen hebben ruim twintig jaar op een kant gelegen en de olie en het vet zijn dus ook naar een kant gekropen, dus eerst lekker ontvetten en schoonmaken. Voor een aantal locomotieven had ik ESU micro's gekocht, maar nu ik een aantal modellen open heb gehad wil ik dat met geluid gaan doen, het zijn voorlopig een BR62 en een BR52, De BR52 heb ik vanavond omgebouwd met een ESU micro zonder geluid, nu testen, vingers crossed... De keteldoorsnede van beide modellen is groot genoeg om een miniatuur speaker achter het deksel te plaatsen, dus dat wil ik eerst gaan proberen met de BR62. Als dat goed gelukt is gaat de BR52 weer open. Ondertussen ga ik zoeken naar nog kleinere speakers, zo van 4mm doorsnede en 3mm dik, moet kunnen.

Met de reizigerstreinen ben ik wel zo ongeveer compleet, alleen de rijtuigen nog ombouwen voor met licht, gaat nog moeilijk worden. Ik bezit veel rijtuigen uit de hecht serie van Roco, jammer dat dit merk met N is gestopt. Ben nu bezig met de goederenkant. Mis nog wat rangeerlocomotieven, heb een BR89 en een BR64, alleen de laatste werd meer gebruikt op de neven lijnen. Voor de rest nog wat zwaardere tenderlocomotieven, moet nog uitzoeken hoe de werklast daarvan was. Grootste probleem zijn de goederen wagons, er wordt nooit een epoche bij gegeven, dus dat wordt nog een stevige uitzoek klus. Verder draai ik niet met Windows en voor het OS wat ik gebruik is er niks, dus ook nog wat ontwikkelwerk. Ben dus voorlopig wel bezig.

Wim

Bericht door Wim »

Met zo'n mooie, technisch onderbouwde intro.

Zegt Wim tegen Joop:

Welkom, en ook ik zie uit naar foto's, baanplannen en vorderingen.

Jarina

Bericht door Jarina »

Welkom Joop.

Ik ben ook nieuw hier.
Word veel lezen en vragen zie ik al.

Marcel

Bericht door Marcel »

Welkom joop,fijn om weer een stomer bij de club te hebben.
Misschien dat je wat foto's van jouw prachtige materieel wil posten,dan kunnen we ons even verlekkeren op die mooie zwarte reuzen en de snoekebekken.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Marcel schreef:Welkom joop,fijn om weer een stomer bij de club te hebben.
Misschien dat je wat foto's van jouw prachtige materieel wil posten,dan kunnen we ons even verlekkeren op die mooie zwarte reuzen en de snoekebekken.
Bedankt Marcel, rij dagelijks in dat meer gestroomlijnde materiaal en die spekgladde kokers doen me niets. Dat inefficiënte van het stoom, loc bijvullen met kolen en water, slakken dumpen, ketel schoonmaken enz. en daarna het keren op een draaischijf voor de goede richting maakt het volgens mij op een modelbaan veel leuker. Uiteraard alles dwars door die computerprogramma's heen. Zit ook nog te dubben of Zaunkönig een kopstation moet worden of een doorrij station. Het idee is om de bedrijfsuitvoering van een rangeer emplacement met middelgroot locdepot uit te beelden, kan goed werken met een kopstation. Daar komen dan wat passagierstreinen aan, de planning is drie verschillende treinen. Twee met ongeveer 8 rijtuigen en een met 5 rijtuigen.

Ben afgestapt van de VT 11.5, misschien dat ik hem nog wel koop, maar dan als model. Als kind heb ik me altijd lopen te vergapen aan die trein op spoor 2 in het CS. Probleem van de VT 11.5 is een beperkt internationaal net met mij te veel bekende steden, Zaunkönig past daar niet tussen. Ook reed die trein altijd in vaste formatie van 7 en 10 eenheden. Het huidige aanbod in N is een formatie van vier eenheden, de drie rijtuigen heb ik nog niet gezien. En het zou direct de enigste diesel zijn op de baan.

Heb wel rijtuigen voor een lokaaltje, maar weet nog niet of ik dat ga doen. De uitvoering zou kunnen zijn om een BR85 of zoiets dat te laten trekken de bergen in. Dus je rijdt het station uit en dan verdwijnt dat treintje naar de tweede verdieping om daar dan een half uur of zo geparkeerd te staan. Via een keerlus komt dat treintje dan weer terug.

Ben afgestapt van een haven, grootste probleem is daar realistische schepen aan te laten meren. Heb ze niet op schaal kunnen vinden, kan natuurlijk een uitdaging zijn om het dan maar zelf te doen, maar een realistisch schip, zeg een kustvaarder is al een enorme joekel van een boot (denk bijvoorbeeld aan de klassieke hurtigroute in Noorwegen). Dat is me goed opgevallen met het uitzicht op mijn werk. Regelmatig meert er een kustvaarder aan de kade en dan kun je goed zien hoe groot zo'n schip eigenlijk is in vergelijk met de flats en andere bebouwing erom heen. In Zweden zelf wel eens van zo'n roro afgestapt en die drijvende flats zijn direct het hoogste onderdeel van een stad en dan praat je toch over een grote stad als Stockholm. Zo'n boot zou in model al iets doen van 1,3 meter(!) lengte, breedte van ongeveer 20cm en een hoogte van ongeveer 40cm. Dat is een stevige blikvanger! Heb daarna nog gedacht aan optisch bedrog. Je zet een kleine afgedankte lcd monitor aan het uiterste einde van je modelbaan, uitzicht haven en laat daar met behulp van de computer regelmatig wat andere schepen aanmeren. De haven zelf enz, is er niet, maar dat spoorlijntje wel en dat komt ergens van achter weg naar voren. Het rangeer emplacement ligt bij toeval op jouw modelbaan. In plaats van bergen kun je dan hoogbouw nemen die het uitzicht ontnemen en daarmee maskeer je dan dat de trein ergens een bocht maakt en naar verdieping twee vertrekt of zo. Nadeel van zo'n baan is dat je behoorlijk wat ruimte kwijt bent aan die stad.
Zo even wat grof het gefilosofeer mijnerzijds en hoe je tot iets komt.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Aan alle anderen, bedankt voor de warme belangstelling, zoals jullie kunnen lezen wordt dit een verhaal voorlopig zonder einde :D

D-Mon

Bericht door D-Mon »

Zaunkönigs Bahn schreef: Verder draai ik niet met Windows en voor het OS wat ik gebruik is er niks, dus ook nog wat ontwikkelwerk. Ben dus voorlopig wel bezig.
Nu ben ik wel benieuwd naar het gebruikte OS.

iTrain werkt bijvoorbeeld op Windows, OSX en Linux.
iTrain
Laatst gewijzigd door D-Mon op 13 jan 2013 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Krab

Bericht door Krab »

Welkom Joop op het N - forum .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

D-Mon schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef: Verder draai ik niet met Windows en voor het OS wat ik gebruik is er niks, dus ook nog wat ontwikkelwerk. Ben dus voorlopig wel bezig.
Nu ben ik wel benieuwd naar het gebruikte OS.

iTrain werkt bijvoorbeeld op Windows, OSX en Linux.
iTrain
De uitdaging is om het op OS/2-eComStation aan het werk te krijgen. iTrain werkt ook op OS/2-eComStation, er is een verenigingslid met een werkende installatie. Kan ik gaan gebruiken. Moet ook nog de baan gaan tekenen en die software is er niet voor Java of OS/2-eComStation. Kan natuurlijk mijn iMac erbij slepen, maar dat is te makkelijk.

jeepney

Bericht door jeepney »

Welkom Joop.

Henk

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Vraagje:
Is het de bedoeling dat ik hier, dus op deze plek, door ga met de vorderingen?

Wim

Bericht door Wim »

Zaunkönigs Bahn schreef:Vraagje:
Is het de bedoeling dat ik hier, dus op deze plek, door ga met de vorderingen?

Beter is om een nieuw onderwerp van jouw baan en collectie in het desbetreffende topic te openen.

Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Bouwe »

Welkom!

mvg Bouwe

Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie