Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Domburg Train Support
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door martindomburg »

Met veel trots willen wij u graag op de hoogte stellen van de komst van een nieuw soort servobeugel. Niet van metaal of kunststof maar van hout. Het klinkt misschien een beetje vreemd in de oren, echter de functionaliteit van dit ontwerp zorgt ervoor dat u niet langer dure kosten hoeft te maken om uw servo’s goed te positioneren onder uw wissels en seinen.
beugel 1 - kopie.jpg
beugel 1 - kopie.jpg (26.22 KiB) 6481 keer bekeken
De meeste servobeugels die u in de winkel aantreft zijn gemaakt van metaal of kunststof, dit merkt u ook direct aan het prijskaartje. Wilt u een paar beugels dan is het nog te overzien, echter bij grote aantallen zult u het zeker merken in uw portemonnee. Hetzelfde geld ook voor mijn demonstratie baan Schellenbach die in totaal meer dan 300 servo’s zal huisvesten.

Hierdoor ben ik op zoek gegaan naar een betaalbare variant die zowel functioneel als duurzaam is. Ik heb in samen werking met Wesley Munnik en MCC Modelcarparts diverse ontwerpen voorbij laten komen en ook diverse materialen met elkaar vergeleken. Totdat we op lasergesneden MDF stuitte met een dikte van 3 mm. Ondanks de zeer lage ontwikkelingskosten was ik in eerste instantie nog niet overtuigd van de kwaliteit. Nadat ik afgelopen week een test exemplaar voor mij had liggen was ik meteen overtuigd van de sterkte en functionaliteit.

De MDF constructie is uiterst sterk en stabiel. In de houder past zowel een Turnigy Tg9 als een HXT900 servo. Door de sleuven is deze in hoogte verstelbaar, hierdoor is het positioneren van de arm een simpele taak. De servo kunt u bevestigen door de bij de servo meegeleverde schroeven, of met schroeven tot 3 mm. Wilt u veel flexibiliteit in de hoogtes dan kunt u er ook voor kiezen om M2 bouten te gebruiken.
beugel bouw - kopie.jpg
beugel bouw - kopie.jpg (41.35 KiB) 6481 keer bekeken
De servobeugel wordt gebouwd geleverd of als bouwpakket. Ook kunt u bundels van tien stuks kopen van beide artikelen tegen voordelige bundelprijzen.

De servobeugel wordt verwacht rond 20 juni. U kunt hem al wel bestellen via onze webshop
beugel 2 - kopie.jpg
beugel 2 - kopie.jpg (24.73 KiB) 6481 keer bekeken
beugel 3 - kopie.jpg
beugel 3 - kopie.jpg (24.55 KiB) 6481 keer bekeken


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door shoven »

Maar zijn deze nou zoveel goedkoper dan bijv. de metalen beugels van Picommit?
Alleen als je de zelfbouw optie neemt toch?

Gaan ze niet "werken" na een tijdje, of valt dat mee?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door martindomburg »

1,75 voor de gebouwde en 1,25 voor de bouwpakket. Maar dat is voor een enkele steun. Als je bundels neemt ben je echt goedkoop uit. Scheelt zeker een slok op een borrel

De werking van de beugels heb ik nog niet kunnen constateren. Volgens de leverancier die ze snijdt valt dat in dit formaat heel erg mee.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

sjoef
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door sjoef »

Martin, ik zou de gaten van de "bodemplaat" ook slob maken. Zo kun je de positie van de beugel ook veranderen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door martindomburg »

Goed idee Sjoef, die zal ik meenemen voor de volgende badge zodra deze voorraad op is.

Maar ik was nog bezig om mijn antwoord op Steven uit te breiden, toen liep mijn laptop vast 8-) :

Met een enkele beugel of een paar dan is het prijsverschil klein. Ga je meer dan tien beugels nodig hebben dan merk je het verschil absoluut. Ik verwacht dat de afname zal liggen bij de bouwpakketten. Omdat de drie onderdelen heel simpel in elkaar te zetten zijn verwacht ik dat de meeste daarvoor zullen kiezen. Bij tien stuks ben je dan 1,- per stuk kwijt.

Het uitzetten van MDF schijnt op deze grote enorm mee te vallen, eigenlijk minimaal omdat er weinig materiaal is om uit te zetten. Het zou absurd zijn als ik mooi weer ga spelen en ga zeggen dat het gegarandeerd niet werken zal. Dat weet je pas na jaren gebruik. Maar ik verwacht geen problemen met de werking van het hout. Er is spelling opgenomen rondom de servo.

Het is meer dat ik de vraag durf te stellen: Waarom niet gewoon van hout. Het is sterk zat en werkt fijn. Kosten liggen veel lager dan met kunststof of metaal.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door evo »

martindomburg schreef:Het uitzetten van MDF schijnt op deze grote enorm mee te vallen, eigenlijk minimaal omdat er weinig materiaal is om uit te zetten. Het zou absurd zijn als ik mooi weer ga spelen en ga zeggen dat het gegarandeerd niet werken zal. Dat weet je pas na jaren gebruik. Maar ik verwacht geen problemen met de werking van het hout. Er is spelling opgenomen rondom de servo.

Het is meer dat ik de vraag durf te stellen: Waarom niet gewoon van hout. Het is sterk zat en werkt fijn. Kosten liggen veel lager dan met kunststof of metaal.
Voor dit soort toepassingen is MDF een perfect materiaal. Zolang het niet nat wordt hoef je niet bang te zijn dat het gaat werken. Denk je dat het nat zou kunnen worden, dan kun je er evt een laagje blanke lak op smeren.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door martindomburg »

Bedankt voor je reactie Edwin :D


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4641
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door Hoontje »

MDF hiervoor = geschikt.
Bang dat het werkt? Gebruik lijmen welke niet op waterbasis zijn en, wat Evo al zegt, een laagje blanke lak doet wonderen.
Gewone houtlijm of superlijm (niet de gel vorm) is wat minder geschikt. Dit zal door het MDF geabsorbeerd worden waardoor het kan vervormen, zwellen of zelfs schilferen / beschadigen.
Een druppel ter grote van 3 mm zou meer dan voldoende lijm moeten zijn om de onderdelen te verlijmen. Heb je meer nodig, dan heeft het hout het opgezogen of ben je iets anders met de lijm aan het doen op een plaats waar het niet hoort... :mrgreen:

Het enige waar ik benieuwd naar ben is de duurzaamheid van het materiaal na verloop van jaren. Bij verplaatsing van een wisseltong / seinarm zullen de krachten minimaal zijn. Bij andere toepassingen of bediening in 'een andere hoek' (Bijv. servo's naast de wissel bovenop de baan) ben ik benieuwd of het MDF niet teveel mee gaat geven en je dus steeds e.e.a bij en af moet stellen of de servobeugel moet vervangen. De aluminium-variant heeft dit probleem niet.
Edoch, dit is iets wat pas over lange tijd met een zinnig antwoord te beantwoorden zal zijn. Ik ben enthousiast over deze 'nieuwkomer' en ben benieuwd naar alle ervaringen!

Groetjes,

Hoontje



Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door Nighthawk »

Ik heb nu 20 houders in huis
heb er eentje geprobeerd in elkaar te zetten , is 2 seconden werk
zit eigenlijk meteen al stevig in elkaar ,
deze heb ik met hete lijm verlijmd
gaat goed en je heb niet veel lijm nodig , een paar druppeltjes ( 4 druppeltjes gedaan )
en het zit zo vast als een huis ( niet meer met de hand uit elkaar te krijgen )
alleen ik zal de gaatjes voor de schroefjes van de servo wat kleiner maken
dan kan je ze van af de servo kant het hout in draaien en zit dan meteen ook wat steviger
want van af de houder naar de servo toe schroeven zit niet echt vast
en vermoed dat als er ietwat kracht op komt ( wat waarschijnlijk niet veel zal zijn )
de servo niet echt vast zit , omdat de schroef weinig houvast heeft op de servo en houder
en ik met lichte druk de servo uit de schroefjes kan drukken
ben nu op zoek naar hele kleine boutjes en moertjes voor de bevestiging ervan
maar verder voor mijn gevoel fijne en perfecte houders en iedereen kan het ( zelfs Ik LOL )

Vr. Gr. Fred


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door martindomburg »

Bedankt voor de feedback Fred!!

De sleufjes kleiner maken zal ten kosten gaan van de verstelmogelijkheid.

Met een lichte kracht zouden de bijgeleverde schroefjes sterk genoeg moeten zijn. Als alternatief zou je kunnen gaan voor schroeven 2.9x13
Het mooiste is natuurlijk boutjes en moertjes. Ik ga daar eens mee aan de slag of ik die kan gaan leveren.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door ns1200 »

Hallo Martin

Is de nieuwe batch al binnen?
Kan er wel zo'n 30 gebruiken.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aangekondigd: Betaalbare MDF Servobeugels

Bericht door martindomburg »

Hoi

Jazeker. Heb ze ruim op voorraad momenteel

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie