[DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
[DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
NS/SBB Ram TEE in grootspoor
In het kader van het opbouwen van een TEE (Trans Europ Express) netwerk in Europa, verzocht NS in 1953 bij Alsthom en Werkspoor een offerte voor diesel treinstellen voor deze Europese verbindingen. De offertes werden op 17 november 1953 gepresenteerd en in 1954 besloten NS en de SBB (Zwitserland) bij de ontwikkeling van het treinstel nauw samen te gaan werken. Hierdoor vielen de gedane offertes af en werd middels een bestek besloten om Werkspoor als hoofdaannemer aan te stellen. Werkspoor ontving opdracht de motorwagens en dieselmotoren de bouwen. De Zwitserse firma SIG zou de looprijtuigen bouwen. De treinstellen werden vierwagenstellen met een motorrijtuig en drie looprijtuigen. Het motorrijtuig en een looprijtuig werden zogenaamde koprijtuigen met een cabine. De tussenrijtuigen werden afgeleid van de EW I rijtuigen van de SBB.
De opdracht tot de bouw werd op 5 november 1955 verstrekt en in 1957 waren de eerste treinstellen klaar. Op 7 maart 1957 maakte de DE4 1001 de eerste rit. NS ontving uiteindelijk drie treinstellen, de 1001 tot en met 1003. De SBB ontving er twee, de 501 en 502.
Voor nadere gegevens verwijs ik graag naar de website Somda RailWiki
In het kader van het opbouwen van een TEE (Trans Europ Express) netwerk in Europa, verzocht NS in 1953 bij Alsthom en Werkspoor een offerte voor diesel treinstellen voor deze Europese verbindingen. De offertes werden op 17 november 1953 gepresenteerd en in 1954 besloten NS en de SBB (Zwitserland) bij de ontwikkeling van het treinstel nauw samen te gaan werken. Hierdoor vielen de gedane offertes af en werd middels een bestek besloten om Werkspoor als hoofdaannemer aan te stellen. Werkspoor ontving opdracht de motorwagens en dieselmotoren de bouwen. De Zwitserse firma SIG zou de looprijtuigen bouwen. De treinstellen werden vierwagenstellen met een motorrijtuig en drie looprijtuigen. Het motorrijtuig en een looprijtuig werden zogenaamde koprijtuigen met een cabine. De tussenrijtuigen werden afgeleid van de EW I rijtuigen van de SBB.
De opdracht tot de bouw werd op 5 november 1955 verstrekt en in 1957 waren de eerste treinstellen klaar. Op 7 maart 1957 maakte de DE4 1001 de eerste rit. NS ontving uiteindelijk drie treinstellen, de 1001 tot en met 1003. De SBB ontving er twee, de 501 en 502.
Voor nadere gegevens verwijs ik graag naar de website Somda RailWiki
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
NS/SBB Ram TEE in N spoor
Lemaco
N-015a / N-015/A 1997
SBB TEE Ram 501
Handgemaakte messing modellen in oplage van 110 stuks
N-015b / N-015/B 1997
SBB TEE Ram 502
Handgemaakte messing modellen in oplage van 110 stuks
N-015/1 1997
NS Tee Ram 1001
Handgemaakte messing modellen in oplage van 25 stuks
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
12224 (2001)
Ram SBB 501
12338 (2011)
Ram SBB 502
12440 (2007)
Ram NS 1003
Lemaco
N-015a / N-015/A 1997
SBB TEE Ram 501
Handgemaakte messing modellen in oplage van 110 stuks
N-015b / N-015/B 1997
SBB TEE Ram 502
Handgemaakte messing modellen in oplage van 110 stuks
N-015/1 1997
NS Tee Ram 1001
Handgemaakte messing modellen in oplage van 25 stuks
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
12224 (2001)
Ram SBB 501
12338 (2011)
Ram SBB 502
12440 (2007)
Ram NS 1003
Laatst gewijzigd door WilcoV op 07 jan 2023 17:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Moderator
- Berichten: 4676
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Hoi Wilco,
De firma Lematec (vroeger Lehamo) heeft een exclusief messing model van de NS/SBB DE4 uitgebracht. In een oplage van 25 stuks is de NS variant verkrijgbaar. N15A is het huidige artikelnummer. Van de NS variant weet ik het nummer niet.
Mocht iemand er nog 1 in d e kast hebben liggen, ik houd me aanbevolen!
Groetjes
De firma Lematec (vroeger Lehamo) heeft een exclusief messing model van de NS/SBB DE4 uitgebracht. In een oplage van 25 stuks is de NS variant verkrijgbaar. N15A is het huidige artikelnummer. Van de NS variant weet ik het nummer niet.
Mocht iemand er nog 1 in d e kast hebben liggen, ik houd me aanbevolen!
Groetjes
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Heb je hier meer gegevens over? Kan hem namelijk nergens op internet vinden.
Ik ka
n er alleen maar één van Lemaco in spoor 0 terugvinden
Ik ka
n er alleen maar één van Lemaco in spoor 0 terugvinden
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Dat klopt Wilco, in Spoor-O is de SBB DE4 ook uitgebracht, alleen de motorbak was al ruim 50 cm lang, een fantastisch gezicht was dat, zo mooi.
De N uitvoering was, wat Hoontje al schreef in een oplage van 25 stuks en de prijs was voor toen f 2700,00 gulden per stuk uiteraard (+/- '90)
Heb hem een keer gezien op een beurs daar stond hij helemaal achteraan op de baan, ik vroeg aan die man laat hem eens rijden, hij durfde dat
niet hij was alleen op dat ogenblik maar als er meer collega waren dan wel om op te letten voor het wegnemen van dat treinstel, toen ook al.
De N uitvoering was, wat Hoontje al schreef in een oplage van 25 stuks en de prijs was voor toen f 2700,00 gulden per stuk uiteraard (+/- '90)
Heb hem een keer gezien op een beurs daar stond hij helemaal achteraan op de baan, ik vroeg aan die man laat hem eens rijden, hij durfde dat
niet hij was alleen op dat ogenblik maar als er meer collega waren dan wel om op te letten voor het wegnemen van dat treinstel, toen ook al.
Laatst gewijzigd door Ipio op 07 jan 2023 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Ik heb al iets gevonden en het was toen Lemaco inderdaad
https://www.lemacoprestigemodels.ch/fil ... _A_PIC.pdf
https://www.lemacoprestigemodels.ch/fil ... _A_PIC.pdf
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Heb al ontdekt dat ze hem toen in nagenoeg alle schalen hebben uitgebracht.Ipio schreef: ↑07 jan 2023 17:15 Dat klopt Wilco, in Spoor-O is de SBB DE4 ook uitgebracht, alleen de motorbak was al ruim 50 cm lang, een fantastisch gezicht was dat, zo mooi.
De N uitvoering was, wat Hoontje al schreef in een oplage van 25 stuks en de prijs was voor toen f 2700,00 gulden per stuk uiteraard (+/- '90)
Heb hem een keer gezien op een beurs daar stond hij helemaal achteraan op de baan, ik vroeg aan die man laat hem eens rijden, hij durfde dat
niet hij was alleen op dat ogenblik maar als er meer collega waren dan wel om op te letten voor het wegnemen van dat treinstel, toen ook al.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Wilco kijk eens op deze site, je kan je hart ophalen van die mooie treinen van Lemaco
https://www.lemacoprestigemodels.ch/de/index.html
https://www.lemacoprestigemodels.ch/de/index.html
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Klopt maar ik zocht eerst op de gemelde naam Lematec / LehamoIpio schreef: ↑07 jan 2023 17:31 Wilco kijk eens op deze site, je kan je hart ophalen van die mooie treinen van Lemaco
https://www.lemacoprestigemodels.ch/de/index.html
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Hoi Wilco al je meer details wilt hebben er staat er een op marktplaats
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... euw-in-ovp
mvg Sjaak
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... euw-in-ovp
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: [DATABASE] NS/SBB DE4 (TEE RAm)
Zo’n 25 jaar geleden heb ik de NS-versie van Lemaco getest maar niet gekocht. De eerste tussenbak (zijgangrijtuig) had aan één zijde een scheef verlopende scheiding tussen het rood en het beige. Verder miste ik het rode sluitsein. De beschreven fahrtrichtungsabhängige Spitzenbeleuchtung omvatte alleen driepuntsverlichting.
Groet van
Groet van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)