Our Way or the Railway!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door gvandersel » 25 apr 2019 08:51

Ik lees nu dat je 12V gebruikt om je wissels te schakelen. Ik heb alleen maar ervaring met fabrieks FLM wissels, maar deze hebben minimaal 14V nodig. Dus probeer de spanning eens te verhogen als je voeding het toelaat.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door Wim H » 25 apr 2019 22:16

FidOo schreef:
24 apr 2019 18:28
Het belangrijkste voor het schakelen van wisselspoelen is de hoeveelheid vermogen die je voeding kan leveren....
...Een 12Vdc voeding moet dus genoeg stroom kunnen leveren om genoeg vermogen te hebben om je wissels om te zetten. Die 8.5A is dus genoeg.
Ehm... dat is maar het halve verhaal Joost. Een wisselspoel heeft een bepaalde stroom nodig om goed te werken. De enige manier om die stroom er door te kunnen jagen, is om er een voldoende hoge spanning op te zetten. Hoe hoger de spanning, hoe hoger de stroom volgens de wet van Ohm (NB bij een spoel gaat het eigenlijk om de impedantie ipv de weerstand maar het effect is gelijk).

Als de spanning te laag is, kan er dus nooit de benodigde stroom gaan lopen. En dan werkt het wissel dus niet (goed).

Het vermogen van de voeding is natuurlijk ook belangrijk. Als dat te klein is, zakt de spanning in en daarmee dus ook de stroom. Maar het belangrijkste is de spanning.
Als extreem voorbeeld: een voeding van 1 Volt die een stroom van 100 A kan leveren, heeft voldoende vermogen. Toch werkt het wissel niet, vanwege de veels te lage spanning.
Ik zou toch minimaal een 14 volt voeding proberen te gebruiken.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


FidOo
Berichten: 3889
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door FidOo » 26 apr 2019 06:40

Wim je hebt inderdaad helemaal gelijk. Inderdaad zou een hogere spanning dus beter zijn. Dank voor de aanvulling op mijn verhaal.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 1371
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door WilcoV » 26 apr 2019 09:16

Ik kan dit uit ervaring staven, had eerst mijn wissels (Kato weliswaar) aangestuurd met 12V rijspanning. Voor de enkele wissels ging dit nog wel, maar de dubbele wissels en kruiswissels weigerden gewoonweg medewerking (1 van de 2 of 4 ging meestal maar om). Een 15V trafo aangesloten als voeding voor de wisseldecoders en geen enkel probleem meer.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door geertvt » 06 mei 2019 18:43

Heren nogmaals bedankt voor de tips over de extra voeding. Ik heb er ondertussen één kunnen overnemen en die werkt perfect. Alle wissels schakelen zoals het zou moeten, top! Van Martin heb ik weer toffe uitleg gehad op de beurs in Houten en kon ik zondag en vandaag weer lekker verder hobbyen, alleen dienen de volgende problemen zich alweer aan... :?

- Ik heb ondertussen iTrain aan de praat gekregen op mijn MacBook. Treinen erop en gaan... niet dus, klopte echt helemaal niks van. Treinen gaan de verkeerde kant op en als ik de richting verander op de baan beslissen zij ook om de andere kant op te gaan. Erg grappig, maar heb toch snel moeten handelen om geen botsingen te krijgen. :oops:

- De Keerplus3 krijg ik nog geen meldingen van terug, ook niet nu ik er een 10k ohm weerstandje tussen heb gezet. Iemand daar nog tips in hoe ik dat het beste kan aanleggen, want ik heb er nu gewoon een draadje aan gesoldeerd en aangesloten op de 'bruine' ringleiding.

- De treinen rijden in de blokken te ver door en ik krijg dan een melding 'treinen in onverwacht blok' en stoppen dan wel meteen, maar het lukt me nog niet om de juiste instellingen te vinden om ze in het juiste blok te laten stoppen. Ik heb maar één melder per blok. Zowel het blok als de melder zijn even lang. Ik kreeg de tip om op positie te rijden, maar dat kan ik nog niet vinden in iTrain.

- Toen dacht ik, oh ja... ijken die handel. Gevonden in iTrain , maar er zijn 128 stappen. De trein rijdt dan zo langzaam op mijn baan dat hij uiteindelijk stopt...hmm dat moet niet de bedoeling zijn. Rail ligt recht, ik heb 2 melders geselecteerd (2 blokken), baan ziet er schoon uit en mijn treinen zijn nog erg nieuw. Ergens iets gelezen over de juiste CV's, maar daar snap ik echt nog helemaal niks van!

- Ik zat te denken om de cursus iTrain expert te gaan volgen, maar ik ben pas net een stapje verder dan de beginnerscursus (die ik gedaan heb in december). Wat raden jullie mij aan om wat vlotter het programma te leren kennen? Van het doorlezen van alle probleemsituaties op het iTrainforum word ik niet echt vrolijk.

Alvast bedankt voor de hulp. :mrgreen:

Groeten Geert



Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 574
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door Nico Essers » 06 mei 2019 20:42

Hallo Geert, jammer dat het niet meteen lukt met iTrain ondanks dat je recent een beginnerscursus gevolgd hebt. Het mooiste zou natuurlijk zijn als er iemand in jouw omgeving zou zijn die je op weg zou kunnen helpen.
Je kunt proberen de rijrichting te veranderen door shift-klik op het pijlsymbool op de baan. Het belangrijkste echter is de snelheidsmeting. Je hoeft niet alle 128 stappen te doorlopen. Dat kan ook om de 10 stappen. Als je trein stopt bij de laagste stappen dan moeten de cv’s aangepast worden. Alles is te vinden op het iTrain forum. Ik zou wel verwachten dat net deze info zoals het inregelen van een loc bij een beginnerscursus gegeven wordt. Heb je al eens naar de stap voor stap handleiding van BenQ gekeken, hier staat de belangrijkste info bij elkaar. Dat het in het begin zoeken is kan tegen vallen maar gaande weg wordt alles steeds duidelijker.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 247
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door Alro » 06 mei 2019 23:11

Ook ik moet me gaan verdiepen in iTrain. Als echte beginner had ik me willen opgeven voor Martin's workshop iTrain voor starters aanstaande weekend maar door omstandigheden moet ik deze laten lopen.
Ik vond op internet nog wel de volgende stappenplannen: http://www.diorails.nl/?page_id=768 en https://www.jeroenbalkema.nl/itrain/.
Zelf heb ik ze nog niet bekeken maar misschien heb je er wat aan al denk ik dat je al wat meer gevorderd bent.


Ronald

Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 678
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door Andre de Ruiter » 07 mei 2019 08:41

Geert, de verwijzing van Ronald naar diorails bevat een uitstekende stap voor stap handleiding. Deze gebruiker maakt ook gebruik van één bezetmelder per blok en legt het gebruik van posities goed uit. Mocht het nog steeds niet lukken dan moet je je baan even uploaden op het itrain-forum met de vragen waar je nog mee zit. Je wordt dan snel geholpen.

Loc in de verkeerde richting.
Als een loc in een andere richting rijdt dan de computer "denkt" dan wordt het een puinhoop. In dit geval moet je de rijrichting het pijltje in het blok waar de lok staat omkeren. Dit doe je door de shift toets in gedrukt te houden en met de linker muisknop het pijltje omkeren.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-04-21)


FidOo
Berichten: 3889
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door FidOo » 07 mei 2019 11:58

geertvt schreef:
06 mei 2019 18:43
Heren nogmaals bedankt voor de tips over de extra voeding. Ik heb er ondertussen één kunnen overnemen en die werkt perfect. Alle wissels schakelen zoals het zou moeten, top! Van Martin heb ik weer toffe uitleg gehad op de beurs in Houten en kon ik zondag en vandaag weer lekker verder hobbyen, alleen dienen de volgende problemen zich alweer aan... :?

- Ik heb ondertussen iTrain aan de praat gekregen op mijn MacBook. Treinen erop en gaan... niet dus, klopte echt helemaal niks van. Treinen gaan de verkeerde kant op en als ik de richting verander op de baan beslissen zij ook om de andere kant op te gaan. Erg grappig, maar heb toch snel moeten handelen om geen botsingen te krijgen. :oops:

Dit komt puur doordat je eerst de rijrichting van de Lok moet aanpassen in het lokvenster, vervolgens de rijrichting van het blok aanpassen, deze laatste neemt dan je lok dan mee over.

- De Keerplus3 krijg ik nog geen meldingen van terug, ook niet nu ik er een 10k ohm weerstandje tussen heb gezet. Iemand daar nog tips in hoe ik dat het beste kan aanleggen, want ik heb er nu gewoon een draadje aan gesoldeerd en aangesloten op de 'bruine' ringleiding.

Dit is gewoon echt heel simpel de handleiding lezen en zo aansluiten. Je (3x) secties (1 blok)van de keerlus aansluiten en de uitgangen via een weerstandje aan je bezetmelders

- De treinen rijden in de blokken te ver door en ik krijg dan een melding 'treinen in onverwacht blok' en stoppen dan wel meteen, maar het lukt me nog niet om de juiste instellingen te vinden om ze in het juiste blok te laten stoppen. Ik heb maar één melder per blok. Zowel het blok als de melder zijn even lang. Ik kreeg de tip om op positie te rijden, maar dat kan ik nog niet vinden in iTrain.

Dit ligt aan hetgene wat je hier onder al aangeeft, er is geen kortere weg.

- Toen dacht ik, oh ja... ijken die handel. Gevonden in iTrain , maar er zijn 128 stappen. De trein rijdt dan zo langzaam op mijn baan dat hij uiteindelijk stopt...hmm dat moet niet de bedoeling zijn. Rail ligt recht, ik heb 2 melders geselecteerd (2 blokken), baan ziet er schoon uit en mijn treinen zijn nog erg nieuw. Ergens iets gelezen over de juiste CV's, maar daar snap ik echt nog helemaal niks van!

IJKEN moet! aangezien je maar 1 melder per blok hebt kun je niet anders als op positie rijden. Klassieke wijze was 3 melders per blok; een binnenkomst melder (geeft aan dat je lok aangekomen is in het blok) een tussenliggende melder (eigenlijk een rem-secties) en een stopmelder (hier stopt de lok), met op positie rijden en 1 melder per blok gaat iTrain de snelheid zelf schatten op basis van de ijking, hierdoor weet hij hoe snel hij moet rijden en remmen op een bepaalde plek te kunnen stoppen. Dit is onafhankelijk van je melders.
Mocht je lok tijdens het ijken stoppen dan ligt dit aan het feit dat je minimale snelheid in je decoder te laag staat. Dus bij rijstap 1 rijdt je lok niet. Dit doe je door de CV-instellingen van je decoder te wijziging (CV3 is verantwoordelijk voor de minimale snelheid). Dit werkt niet anders als het adres van je lok veranderen. Als je dit niet begrijpt is het fundamenteel dat je dit eerst begrijpt en kunt. Al het andere heeft gewoon geen zin dan.
Dus eerst een Cursusje lok programmeren doen. Via martin of via een club of forumlid.


- Ik zat te denken om de cursus iTrain expert te gaan volgen, maar ik ben pas net een stapje verder dan de beginnerscursus (die ik gedaan heb in december). Wat raden jullie mij aan om wat vlotter het programma te leren kennen? Van het doorlezen van alle probleemsituaties op het iTrainforum word ik niet echt vrolijk.

Alvast bedankt voor de hulp. :mrgreen:

Groeten Geert
Hoi geert, ik heb hier boven in het rood aangegeven hoe en wat. Ik denk dat je nu 10 stappen tegelijk probeert te doen zonder dat je de basis echt snapt. Mij lijkt het verstandig om dat eerst op orde te krijgen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"


Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door geertvt » 08 mei 2019 22:43

@ Nico: Ken helaas nog niet veel mensen met de modelspoorhobby en al helemaal niet in mijn omgeving Oisterwijk/Tilburg, maar als iemand zich geroepen voeltom mij eeen bijlesje digitaal modelspoor te geven dan is hij/zij van harte welkom! :D
De juiste richting klopt ondertussen. Ik had iets veranderd met de blokken en helaas past het programma dat dan niet automatisch aan...
vul 'automatisch' bij elke verandering aanklikken... check!
Bij een beginnerscursus leer je een schakelbord maken, snelheden hebben we handmatig zelfverzonnen ingevuld, tips over het ijken wel gekregen, maar niet toegepast...
Je oefent ook niet met je eigen baan en spullen, maar met een demobaan. De handleiding van BenQ ga ik nog bekijken.

@ Alro: Bedankt voor de links! Handige filmpjes voor het gebruik van iTrain op de Mac, helaas nog niet volledig.

@ André: Diorails bekeken, maar stopt en er is nog geen vervolg. Richting klopt nu op mijn schakelbord, geen treinen die spontaan de andere kant op rijden meer! :mrgreen:

@ Joost: Rijrichting klopt nu! Keerplus3 heb ik opgelost met de hulp van Martin Domburg. Zat een verschil in de handleiding van Digikeijs en x+3 waardoor ik het niet goed had aangesloten.
Het ijken ben ik mee bezig. Met de melders op mijn baan werkt het nog niet goed genoeg waardoor hij nu aangeeft 'trein te laat in blok' 'reservering verloren.' etc...
Ik heb een oud forumbericht gelezen over ijken van treinen om daar een aparte ijkbaan van 2 meter voor te maken. Iemand daar ervaring mee?

Bedankt voor je tip over CV's van je lok programmeren... een cursus zou ik wel kunnen gebruiken!
Weer een stapje verder met deze veelzijdige hobby! ;)



Plaats reactie