mijn nicknaam is Beagle naar het soort hondje dat hier rondloopt.
Ik ben totaal nieuw in trein-modelbouw, ook weer niet helemaal. Als kind had ik wel zo’n speelgoed treintje, dat is ondertussen weer bijna 60 jr geleden.

Ik deed vroeger uitsluitend scheepsmodelbouw. maar daar ga ik om persoonlijke redenen mee stoppen.
het gereedschap en de werkplaats blijft wel.
Dus verwacht niet te veel van mij op model-trein niveau . Ik moet alles nog leren.
Gewoonlijk begint met met rails en rollend materiaal te kopen en zo te evolueren tot een computerbesturing. Als rechtgeaarde Mac fanaat ben ik dus aan de ander kant begonnen. (Bij mij geen Ms toestanden. Heb er beroepsmatig te veel mee afgezien.! ).
Welke software is er voor mijn mac beschikbaar, hoe ziet het eruit. etc. De keuze was nu niet zo geweldig, maar dat had ik wel verwacht. Software voor de Mac is zeldzamer en sporen en treinen zijn er voldoende.
Ik heb dus voor iTrain als systeem gekozen. Mijn baanontwerpen ga ik maken “Railmodeller”.
Welk merk ik ga nemen voor de besturing? Daar ben ik nog niet aan uit. Daar hoop ik dat jullie mij daar bij gaan helpen. Zie voorlopig de bomen niet in het bos, zoveel aanbieders ervan. Wat ik al wel beslist heb is dat het een DCC systeem moet worden.
Voor de sporen en de treinstellen ben ik ook nog aan het uitkijken. Ik denk dat ik ga beginnen met Fleishmann materiaal.
De bedoeling is van een treinbaan te maken in mijn werkplaats. soort langwerpige bak met glazen schuiframen ervoor( Houtzaagsel ed. zoveel mogelijk buiten houden.)
Ik heb een beschikbare plaats van l = 260 cm B= 60 cm H= 50 cm . onderkant ervan is op 90cm van de vloer.
Ik denk dat ik wel ga voor de periode III (einde stoom begin Diesel-elctro.)
Dus verwacht in eerste instantie wel een hoop domme vragen van mij.
Oh ja en in de zomer vaar ik ook nog rond op de Nederlandse wateren met mijn boot.