[mini dioramawedstrijd 2014] Cala di St Jasmina 60 x 60 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Re: [mini dioramawedstrijd 2014] Cala di St Jasmina 60 x 60

Bericht door maarten »

Helemaal juist Maurits! ;) Het voordeel is dat de schuimhuid mooi glad is en dat je hem ook nog wat kunt buigen (zoals je ziet). Het puntje van het mes moet wel lekker scherp zijn, dat werkt het beste. Niet te diep snijden, dat is niet nodig en het werkt alleen maar tegen je. De 'schubben' gaan dan bewegen als je het gaat verven met de kwast. (rara hoe weet ik dat... 8-))

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Ok all clear. Ik zag dat ze hier in Engeland massa's van dat spul verkopen. In allerlei verschillende maten..

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Maarten ;)

ik heb zo'n schuimplaatje gehaald om eens te kijken wat je ermee kan, hoe haal je dat papieren laagje er het beste af ?

gr.

M.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Dat kan nog wel eens een bitch zijn Maurits.. Ik heb het the hard way gedaan omdat ik het er niet af gepulkt kreeg. Dat gaat als volgt, nat maken onder de kraan en met een sponsje het papier er af rullen. Geeft een hoop troep, is boresome maar het geeft wel een mooie gladde schuim-huid. :D Sponsje is daarna niet zo geschikt meer voor andere karweitjes. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

thanks, dat was de oplossing ;)

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Normaliter is houtlijm het favoriete gereedschap, maar nu is het beter wat anders te gebruiken... Niet afgebeeld: de reisföhn van moeders. ;)
Afbeelding

De brug gaat op zijn plaats. Met stukjes op elkaar gelijmd karton (secondelijm) wordt de brug netjes uitgelijnd.
Afbeelding

De spleten even opvullen met wat Valejo plastic putty. Vast universeel spul. ;)
Afbeelding

En de rails ligt! Belangrijk momentje altijd, het test-rijden duurde dan ook iets langer dan strikt noodzakelijk. :mrgreen: Dat is natuurlijk de schuld van de kinderen: 'papa, die andere locomotief moet ook even rijden, oh en die rode ook en die andere ook nog.' Tja je moet je publiek tevreden houden.. 8-)
Afbeelding

Omdat ik 2 sporen heb en maar 1 (analoge) regelaar heb ik een schakelaar gemonteerd om het aan te sturen spoor te kiezen. Omdat deze niet te veel mag uitsteken (ivm transport), heb ik hem op een beugeltje gemonteerd zodat net het uiteinde van het steeltje naar buiten steekt.
Afbeelding

Het aansluitpaneel met van links naar rechts: voeding (18V wisselspanning), regelaar en spoorselectie schakelaar.
Afbeelding

Next: te veel om op te noemen.. :(

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Perrons gemaakt (weer van schuim)..
Afbeelding

Nog wat wijnranken (die nog begroend moeten worden)..
Afbeelding

En geballast (wat mislukt is)..
Afbeelding

Groeten,
Maarten

ZThijs1

Bericht door ZThijs1 »

Hey Maarten,

Nu al een paar keer je draadje bekeken en ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien. Hoe veelzijdig je het schuim kan gebruiken bewijs jij wel. Het ziet er allemaal veelbelovend uit. Alleen in welk opzicht is je ballast mislukt? Ik vind het nog niet eens zo heel slecht, misschien hier en daar wat bijwerken.

grt,
Thijs

Am Waldrand

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Er zijn kuilen ontstaan in de ballast Thijs, voornamelijk tussen de sporen. Eerste keer dat ik dit heb, geen idee hoe het komt ik het enige wat anders is dan anders is het ballast zelf (woodland scenics). Vanavond eens kijken of ik het een beetje kan opvullen.

Groeten,
Maarten

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hey Maarten,

Jij bent lekker bezig zeg. Ik heb even niet gekeken en kijk eens wat je voor elkaar hebt getoverd.
Heel strak hoor met die foamsnijder van Proxxon. Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Ad_M

Bericht door Ad_M »

maarten schreef:Er zijn kuilen ontstaan in de ballast Thijs, voornamelijk tussen de sporen. Eerste keer dat ik dit heb, geen idee hoe het komt ik het enige wat anders is dan anders is het ballast zelf (woodland scenics). Vanavond eens kijken of ik het een beetje kan opvullen.
Wij gebruiken het zelfde spul, blijkt erg gevoelig te zijn als je van te grote hoogte druppelt
Had je het ook al nat geneveld voor het lijmen?
Ik snap dat dit niet je eerste keer is met balsten, maar wil ook kijken hoe jij dit oplost ;)
En je ervaring hiermee is

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Yep, vantevoren ingeneveld en ook niet van grote hoogte ingedruppeld. Tijdens druppelen ziet het er mooi vlak uit, maar langzaamaan tijdens het drogen... :( Het valt mij ook op dat dit spul van WS veel lichter is in gewicht dan wat ik normaal gesproken gebruik. Vooralsnog geen fan van de WS ballast. :twisted:

Groeten,
Maarten

bisschop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door bisschop »

Hoi Maarten,

Ik heb hier ook ballast van WS gebruikt maar nergens last van.
Wat ik doe is met een pipet de verdunde houtlijm tegen de rail staaf aan leggen en dan trekt het vanzelf door de gehele ballast heen.

Wel rot voor je dat nu het kort dag wordt dit fout gaat.
Succes met oplappen en groetjes,

Rob

Bouwt modeltreinen van de NS

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Vanavond geprobeerd nog wat te redden aan de ballast. Voor:
Afbeelding

En na:
Afbeelding

Nu moet het nog drogen, even afwachten.

Verder perrons nog een 2e laagje gegeven zodat het beter dekt. Alle rails geroest (alleen zichtbare kant natuurlijk) en de linker berg dicht gelijmd. Tevens nog wat (kale) wijnranken gemaakt.

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

De ballast is best redelijk opgedroogd. We gaan het er maar mee doen. Waar ik nog niet over tevreden ben is het roesten, dat moet eigenlijk nog wat bijgewerkt worden.

Vanochtend is mijn 4 daagse knutsel-marathon begonnen. Dat moet hem gaan worden want daarna is het nog maar een paar avondjes en dan moet het klaar zijn... :o Dus wat minder updates (of grotere stappen in ieder geval) waarschijnlijk. Hoewel foto's met de wifi rechtstreeks naar photobucket fluiten toch wel lekker gaat. :mrgreen:

Begonnen met gaten vullen in de 'bergen' met afvalstukjes schuim. De spleet rechts verdwijnt straks achter een stenen keermuur. Aan de achterste hoek moet ik eigenlijk nog dat doen.
Afbeelding

Het andere tunnelportaal ook gefixt, daar had ik nog niets voor gemaakt. Het spoor verdwijnt aan deze kant ook in een (mini) tunnel. Er is nog 4 cm van de ingang totdat het spoor doodloopt tegen het houten schot. Door dat schot, de tunnelwand en een halve cm spoor en ballast zwart te verven hoop ik dat te verbloemen. Op de foto werkt het in ieder geval. ;)
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

je mag dat gedeelte tussen de linker en rechter rails nog wel hoger maken.

klik maar eens hierop : http://www.youtube.com/watch?v=rfEn_-Wrx0E

rond de 3 minuten heb een een prima voorbeeld

Lemland

Bericht door Lemland »

Eerlijk gezegd vind ik dat een extreem voorbeeld dat ik niet zo vaak tegen ben gekomen, als ik kijk naar gemiddelde 'midden bermen' komt ook vlak en vaak juist een dal veel voor. https://www.google.com/search?q=double+railway+track

Bart

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Mee eens Bart. ging mij erom dat Maarten wat last van kuilen had en dan is een verhoogde middenberm oplossing niet iets heel geks

Lemland

Bericht door Lemland »

O zo, duidelijk.

Bart

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Bedankt Maurits en Bart voor het meedenken! Ik ben er nu redelijk tevreden mee dus ik laat het maar even zo.

Om de rug te sparen snel bij de Leen Bakker even een (inklapbare) kruk gekocht. Hele dag staan in de garage ben ik niet gewend en dit scheelt een hoop voor de rug, beetje afwisselen is wel fijn. En toen ik er toch in de buurt was nog even een radiootje gekocht bij de BCC, heb ik lekker een muziekje in de garage (anders moet ik zelf zingen en daar wordt niemand blij van :mrgreen:). De Karwei zit er vlak bij dus daar meteen een paar korte pootjes gekocht, dan staat het geheel straks hoger op de tafel en komt een en ander meer op ooghoogte. Voor de kleinere toeschouwertjes heb ik nog geen oplossing, maar ik kan altijd een opstapje/krukje meenemen. Nu nog de M10 bouten even in de plastidip dopen en ik heb meteen een paar mooie stelpootjes. Als ik thuis krassen maak op de tafel mag ik het huis niet meer in vrees ik. :roll:

Anyway, laatste rijtje huizen aan het uitzagen/snijden. Een tijdrovende klus, daar hoop ik vandaag mee klaar te komen evenals met het horizontaal maken van de wegen.
Afbeelding

De arcaden-keermuur op perron 1 (Italiaanse telling ;)), hier nog in het pas-studium, die zit inmiddels op zijn plaats vastgelijmd.
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

hehe, welkom bij de club van mannen die op moeten passen.

arcades, blijft mooi spul, echter vindt je perrons ook wel heel erg geslaagd.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

En nog even een detail van de plastidip, wereldspul.. 8-)
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Lemland

Bericht door Lemland »

Zeker, wereldspul. :idea: Je kan het ook gebruiken als alternatief voor afplakken overigens, zeker als het om hele kleine oppervlakten gaat. Bijvoorbeeld eerst kozijntjes wit schilderen, na drogen plastidip erop, dan de rest grijs kwasten en als dat droog is de plastidip er makkelijk weer vanaf pellen.

Bart

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Bedankt voor de tip Bart! ;)

Rotswandje boven arcademuur wordt uiteraard van gips gemaakt. Niet zo veel zin om de lucht te moeten bijwerken straks dus een stukje plastic er achter tegen het knoeien. 'rots' moet nog geplakt gaan worden dus eerst de contour afgeknipt.
Afbeelding

'rots' vastgeplakt (laatste restje van eerste tube 2 componentenlijm) en (bijna) klaar voor het gipsen.
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Nog een tunnelportaaltje bijgemaakt. Deze staat verre van haaks op de weg, vandaar de rare vorm. De ingenieurs hadden geen plek om de juiste draai te maken en de rots was erg hard dus vandaar deze oplossing. 8-)
Afbeelding

Zicht van voren is redelijk 'normaal'.
Afbeelding

Ik had nog setje RGB ledstrips van de Ikea liggen in de kast, zonde om niets mee te doen. Dus die komt langs de achterwanden. Echter met de meegeleverde stekkertjes past het niet. Dus de boel uit elkaar gesloopt en met draadjes aan elkaar gesoldeerd, scheelt meer dan 5 cm per verbinding en dat is precies genoeg. En als we dan toch vele kleurtjes draad hebben liggen, gebruiken we maar meteen de juiste kleuren. 8-)
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Plaats reactie