[mini dioramawedstrijd 2014] Cala di St Jasmina 60 x 60 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

[mini dioramawedstrijd 2014] Cala di St Jasmina 60 x 60 cm

Bericht door maarten »

Zo, alvast even een plekje reserveren. Hier komt het verslag van de bouw van mijn inzending, binnenkort meer. 8-)
Laatst gewijzigd door maarten op 28 aug 2014 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Re: [mini-dioramawedstrijd 2014] Cala di St Jasmina

Bericht door maarten »

Binnenkort werd iets langer en inmiddels begint de tijd te dringen, er moet nu echt wat gaan gebeuren. :roll:

Anyway, hier komt het bouwverslag van het mini-diorama wat ik ga bouwen voor de wedstrijd van het N-spoorevenement. Wat gaat het worden? Hopelijk wat moois maar dat is nog maar afwachten. Het idee wat ik heb is een Italiaans dorpje aan zee waar de enige serieuze verbinding met de buitenwereld het spoor is. Het dorpje is bestaat uit huizen van 3 a 4 bouwlagen en is omgeven door (steile) bergwanden waar wijnranken op worden gekweekt. Om je een beetje een idee te geven, google op 5terre (cinqueterre).

Voor dit project zullen er véél huisjes gebouwd moeten worden. Om het mezelf niet al te moeilijk te maken heb ik al het een en ander uitbesteed aan Markenburg (de karakteristieke luiken) en WM Modelbouw (snijplotten van gevels). Daarmee hoop ik mijn lamstralerigheid wat tempo betreft wat te compenseren. :mrgreen:

Een zooitje gevels:
Afbeelding
Hiervan zal ik steeds delen combineren die samen de voor- en achtergevel van een huis zullen vormen.

Een deel van de luiken:
Afbeelding
En ja, er staat een deelluik open. Bizar wat er mogelijk is met dat lasersnijden!

De eerste aankopen heb ik trouwens vorige keer al gedaan in Houten, een paar (kleine) autootjes die zich goed thuis voelen in smalle Italiaanse steegjes. ;)

Wat rollend materieel betreft wel enigszins problematisch deze keuze van mij. Daar veroorloof ik me dan maar een ruime dichterlijke vrijheid. ;) Wat er overigens ook in Italië heeft rondgereden is de T3, die mag dus langskomen als treno storico. 8-) Verder heb ik nog een Japans treinstel (Kato) liggen wat ik mogelijk ga omspuiten naar wat meer Italiaanse kleuren.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: [mini dioramawedstrijd 2014] Cala di St Jasmina

Bericht door Hoontje »

En hij gaat los!

Succes met de bouw!

Groetjes,

Alwin

william

Bericht door william »

Ik vind je nu al de winnaar ....
5terra.jpg
5terra.jpg (125.17 KiB) 5131 keer bekeken
Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Voor typische Italiaanse huisjes kan je ook terecht bij MKB Modellbau, zij zitten achter de bouwkits van Minitrix (Dammtor en consorten).

MvG
Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten,

Ik ben razend nieuwsgierig wat het gaat worden. Succes en wij wachten of foto's................!!!
Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Bedankt jongens, de druk loopt op. :oops:

Nog niet zo veel verder, wel een beetje planologisch aan het spelen...
Afbeelding

Dit is geen definitieve opstelling (ook niet het uiteindelijke aantal huisjes) maar een beetje een idee welke kant het op moet gaan.

Groeten,
Maarten

Wim

Bericht door Wim »

Zeer benieuwd wat dit gaat worden...........
gaan we weer volgen :-)

Succes Maarten!

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Er gebeurt nog veel te weinig. Door persoonlijke omstandigheden wil het maar niet van de grond komen. Op dit moment ziet het er niet naar uit dat dit project op tijd klaar zal zijn of überhaupt enigszins toonbaar. Desalniettemin gaan we toch maar door...

De proefhuisjes van schuim een kleurtje gegeven. Valt niet tegen dus de te bouwen huizen ga ik van xps maken. Alle huizen zullen de luiken gesloten hebben (zoals gebruikelijk in die streken), dus dit is sneller en makkelijker dan huizen maken van styreen.
Afbeelding

Afbeelding

2 houten platen van 60 bij 60 cm. Omdat het kan wordt 1 punt de voorkant, het geheel zal dus 45 graden gedraaid zijn.
Afbeelding

Een stuk Floormate (15 cm dik xps) dient als basis.
Afbeelding

Beetje op maat gemaakt en klaar om het geheel te lijf te gaan...
Afbeelding

Trouwens bij de Groenrijk nog groene decotwist gevonden, daar noemen ze het fiber twist. Van Jeroen 'Der Grünmeister' geleerd dat je daar mooie struiken maar ook wijnranken van kan maken. Leek me wel handig zo'n zakje mee te brengen, kost niet veel. :mrgreen:
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Vrijdag was het een behoorlijk natte en druilerige papadag. Dus dan doe je de kinderen een plezier en ga je naar een indoor-speeltuin. Wie zegt dat je daar niet een beetje kunt modelbouwen? win-win dus.. 8-)

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Vandaag op het werk tijdens de lunchpauze nog wat huisjes geverfd. Nu nog een legertje creme/zacht gele huisjes maken. Met het rollertje gaat het redelijk snel, meest tijd kost verf op kleur maken.

Afbeelding

Het schuim-snijden gaat steeds beter zodat er nu weinig meer gecorrigeerd hoeft te worden met schuurpapier, spaart weer tijd. ;)

Groeten,
Maarten

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar de afwerking / aankleding en opstelling Maarten
Rustig afwachten dus :D

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Mini-update: tafeltjes en bistro-stoeltjes besteld bij N-detail. Meteen 2 ape's mee besteld, die mogen niet ontbreken in het Italiaanse straatbeeld.

Tegenslag: Markenburg is nog paar weekjes op vakantie en ik heb luikjes nodig.

(we geven het dus nog niet op...)

Groeten,
Maarten

bisschop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door bisschop »

Hoi Maarten,

Ziet er al gezellig uit zo.
Hopelijk komt alles netjes af voor Lochem.
opgeven is geen optie.
Waar ken ik dat van......

En die zelfde tegenslag had ik ook al bij Markenburg.
ik had alleen stoepjes nodig van 1 cm breed.

Groetjes,
Rob

Bouwt modeltreinen van de NS

FidOo

Bericht door FidOo »

Ah vandaar, ik had ook nog wat buitengevels in bestelling staan bij Markenburg. Dat verklaart een hoop!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Leuk idee zeg. Hoe snij je dat schuim zo strak?

J.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Jeroen: Oefening baart kunst. ;) En natuurlijk een geleider gebruiken, krijg je een beetje het cirkelzaagtafel-idee zeg maar.

Groeten,
Maarten

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten,

Dat gaat nog wat worden. Ik ben heel benieuwd. Leuke huisjes en met name die pastelkleurtje raken de Italiaanse sfeer heel goed. Heb je al een baanplan of een plattegrondje of schetsje.
Jou kennende moet er al iets in je achterhoofd zweven, wat je wil uitduiden. Is dat al deelbaar met de goegemeente?
Succes verder.

Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Hoi Ronald,

Het baanplan stelt niets voor, gewoon een spoor wat uit een tunnel komt en en eindigt bij een stationnetje. In eerste instantie had ik nog een 'twist' in gedachte maar dat zal ik niet in praktijk gaan brengen, misschien een andere keer. ;) Het spoor is hier ondergeschikt aan het geheel.

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Vorige week extra gewerkt dus vandaag een dag vrij om te knutselen.

De kitjes van N-detail zijn binnen:
Afbeelding
De 2 Ape's, 1 van de bistro-setjes voor het terras en hekwerk wat ik voor de balkons ga gebruiken.

Tevens bezig met de achterwand zodat alles er netjes in past straks.
Afbeelding

Later meer...

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Verder gegaan met de achterwand/behuizing. Het geheel zit vast aan de bodemplaat en de kopjes van de schroeven netjes verzonken.
De schuimplaat is op maat gemaakt en vastgelijmd aan de bodemplaat.
Afbeelding

Tijd voor het spoor en het passen van de huisjes...

Groeten,
Maarten

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Waar heb je die dikke schuimplaat vandaan? Zoiets zoek ik ook nog....hier bij de bouwmarkt hebben ze enkel die dunnere XPS-platen voor je dakisolatie...

J.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Dit is Floormate en 15 cm dik. Toen bij een winkelcentrum hier in de buurt een pand werd gebouwd voor de Lidl ben ik op een werkdag langs gegaan en heb ik gevraagd of ik wat afvalstukken mocht hebben die in de container lagen. Daar hadden ze geen bezwaar tegen, dus... :mrgreen: Het grappige is dat ik laatst een mede-Baroniespoorlid sprak en die had hetzelfde gedaan, hij woont dan ook in de dezelfde wijk als ik. :lol:

Groeten,
Maarten

Wablo

Bericht door Wablo »

Je kan ook eens kijken als er in de buurt een nieuwe rotonde wordt aangelegd, daarbij gebruiken ze tegenwoordig ook dergelijke schuimplaten als ondergrond, die platen zijn zelfs nog veel dikker, lokaal heb ik ze in de grond zien gaan van wel 30 tot 40 centimeter dik.
gr.
Bert

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Update..

Het 'sporenplan' is definitief en uitgetekend op piepschuim. Om het verkeer toch nog (minimaal) te variëren gekozen voor dubbelspoor, dan kunnen er 2 treintjes rijden ipv 1.
Afbeelding

De brug in het midden heeft al wat hoofdbrekens (en tijd) gekost. Omdat schuim uit het handje rond snijden beetje (veel) tegenvalt bedacht om er als buitenkant waar de steentjes ingedrukt gaan worden een laagje schuim tegenaan te plakken van architectenkarton. In het blad Modelspoor Magazine Al verschillende verbluffende resultaten gezien met dat spul. Een tijd geleden eens 2 platen gekocht, 1 van 3 mm en een van 5 mm dik. In het blad staat er één zin, pel één (of twee) zijden van het karton van het schuim af. [punt] Nou, zo simpel is dat niet! ik zal wel de verkeerde hebben (notabene uit een modelspoorwinkel), maar het ging dus voor geen meter! Het enige wat er af ging waren stukjes van de toplaag van het karton/papier. Vloek, vloek, mopper, mopper.. :twisted: Enfin, heeft me aardig wat tijd gekost (en een sponsje) maar het is uiteindelijk gelukt.

Tevens aardig wat tijd verkloot met het zoeken naar weerstandsdraad voor de schuimsnijder, deze was gebroken. Ik had nog een heel stuk liggen maar ik wist niet meer waar. Achteraf heel logisch, in de bak met elektronica-spullen. Ook goedemorgen. :oops:

Vanavond nog 2 gaten voor luiken gemaakt in de zijkant van de behuizing. Eén voor in de tunnel, mocht daar iets misgaan dan zou het fijn zijn om het treintje daar uit te kunnen redden. Tevens altijd handig als je daar de rails nog een keer kunt poetsen. 8-) Het 2e luikje/gat is voor het paneeltje waar de elektra-aansluitingen in komen, net als een dubbelpolige schakelaar voor de spoorselectie. Besturing wordt analoog dus dan kun je of de ene of de andere trein besturen. Digitaal zou ik liever willen, ik heb nog een Mobile Station liggen die hier geknipt voor zou zijn, maar dan zou ik eerst 2 locs moeten digitaliseren. Dat heb ik nog nooit gedaan en het is zeker iets wat ik nog een keer wil leren, maar niet nu. Ik heb al genoeg aan mijn hoofd met dit project.

Groeten,
Maarten

Plaats reactie