Voorstelling... :)
Voorstelling... :)
Hoi Allemaal,
Afgelopen week heb ik de kriebels toch weer gekregen om de hobby modeltreinen weer op te pakken.
Samen met vrouwlief is besloten dat er een nieuwe baan wordt aangelegd in een L-Vorm
Afmeting 5x 3.6mtr en 1.2 mtr diep/breed...
Voor de verhuizing had ik ook al een baan, maar die is destijds opgeruimd en eigenlijk niets meer mee gedaan.
Totdat ik afgelopen vrijdag een groene mat 54 (direct ook digitaal voorbereid) tegenkwam....
De komende tijd ga ik weer lekker googlen naar ideeën e.d.
Rollend materiaal heb ik nog niet echt, maar dat gaat snel veranderen ben ik bang...
(iig de groene mat 54)
Grtz,
André
Afgelopen week heb ik de kriebels toch weer gekregen om de hobby modeltreinen weer op te pakken.
Samen met vrouwlief is besloten dat er een nieuwe baan wordt aangelegd in een L-Vorm
Afmeting 5x 3.6mtr en 1.2 mtr diep/breed...
Voor de verhuizing had ik ook al een baan, maar die is destijds opgeruimd en eigenlijk niets meer mee gedaan.
Totdat ik afgelopen vrijdag een groene mat 54 (direct ook digitaal voorbereid) tegenkwam....
De komende tijd ga ik weer lekker googlen naar ideeën e.d.
Rollend materiaal heb ik nog niet echt, maar dat gaat snel veranderen ben ik bang...
(iig de groene mat 54)
Grtz,
André
Re: Voorstelling... :)
Welkom!
Das een mooie oppervlakte hoor
Ennuh die mat 54... toppertje! Heb de gele van Piko .... jummy
Das een mooie oppervlakte hoor

Ennuh die mat 54... toppertje! Heb de gele van Piko .... jummy

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Hallo André,
Welkom op het forum.
Dat wordt dus best een forse baan
m.vr.gr.
Hans
Welkom op het forum.
Dat wordt dus best een forse baan

m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
André,
Ook namens mij welkom op de site, grote bouwplannen zo te zien, alleen met 1.20 meter diep is het wel te hopen dat je rond de gehele baan kan lopen anders wordt zo'n diepte een ramp.
groetjes,
Bert
Ook namens mij welkom op de site, grote bouwplannen zo te zien, alleen met 1.20 meter diep is het wel te hopen dat je rond de gehele baan kan lopen anders wordt zo'n diepte een ramp.
groetjes,
Bert
Welkom André op het N - forum .
Het is te hopen dat je baan 60 breed is ,ben zelf lang maar ik kan soms niet in de hoeken komen
m.v.g. Sjaak
Het is te hopen dat je baan 60 breed is ,ben zelf lang maar ik kan soms niet in de hoeken komen

m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Bedankt voor alle reacties..
En ik ben weer eens onduidelijk geweest merk ik.. (gebeurd wel vaker..)
De baan wordt een L-vorm. Waarbij A = 3.6 mtr, B = 5 mtr
C en D zijn beide 1.2 mtr
Op die manier kan ik overal bij.
En ik doe het niet alleen, ook mijn vrouw doet gezellig mee met bouwen e.d.
Verder heb ik inmiddels ook wat meer rollend materiaal gekregen:
- NS 2200 Geel/Grijs (digitaal)
- NS 2200 Rood (NS Cargo) (digitaal)
- NS 1100 (digitaal) met 4 Plan E rijtuigen (met reclame op de licht blauwe banen)
(Je kunt wel zeggen, NL voorkeur)
Als besturing heb ik een ECoS2 aangeschaft. Was analoog al een tijd zat..
(Dit was de vorige baan, echter nog zonder seinen e.d.... Alleen trein)
grtz,
André
En ik ben weer eens onduidelijk geweest merk ik.. (gebeurd wel vaker..)
De baan wordt een L-vorm. Waarbij A = 3.6 mtr, B = 5 mtr
C en D zijn beide 1.2 mtr
Op die manier kan ik overal bij.
En ik doe het niet alleen, ook mijn vrouw doet gezellig mee met bouwen e.d.
Verder heb ik inmiddels ook wat meer rollend materiaal gekregen:
- NS 2200 Geel/Grijs (digitaal)
- NS 2200 Rood (NS Cargo) (digitaal)
- NS 1100 (digitaal) met 4 Plan E rijtuigen (met reclame op de licht blauwe banen)
(Je kunt wel zeggen, NL voorkeur)
Als besturing heb ik een ECoS2 aangeschaft. Was analoog al een tijd zat..
(Dit was de vorige baan, echter nog zonder seinen e.d.... Alleen trein)
grtz,
André
André,
Als je vrij rondom je baan kan lopen is een diepte van 1,20 geen probleem, gaan jullie ook nog een tweede niveau aanleggen ???
gr.
Bert
Als je vrij rondom je baan kan lopen is een diepte van 1,20 geen probleem, gaan jullie ook nog een tweede niveau aanleggen ???
gr.
Bert
Kan er niet om heenlopen, komt tegen de muur aan.
Op zich mag dat ook geen probleem opleveren. Hoogte wordt tot 1 meter.. Zo kan ik toch overal bij.
En een 2e laag, ja, die wordt ook gemaakt. (dit wordt wel iets hoger, maar mag nog steeds niet veel problemen opleveren.)
En wellicht ergens een 3e.. (dat moet nog worden besloten...)
Wanneer ik de baan op ga bouwen, doe ik ff postje maken in het daarvoor bestemde gedeelte...
(incl actiefoto's)..
Op zich mag dat ook geen probleem opleveren. Hoogte wordt tot 1 meter.. Zo kan ik toch overal bij.
En een 2e laag, ja, die wordt ook gemaakt. (dit wordt wel iets hoger, maar mag nog steeds niet veel problemen opleveren.)
En wellicht ergens een 3e.. (dat moet nog worden besloten...)
Wanneer ik de baan op ga bouwen, doe ik ff postje maken in het daarvoor bestemde gedeelte...
(incl actiefoto's)..
-
- Moderator
- Contacteer:
Welkom alhier,
Wat leuk dat je vrouw ook meebouwt. Kan je uit eigen ervaring zeggen dat het heel erg fijn is als je partner wat 'snapt' van je passie
*Nadeeltje bij mij is dat zij danweer veel mooier bouwt en preciezer is
*
Toch even bijdehand en zeurderig doen, een diepte van 1.22mtr op 1.00mtr werkhoogte gaat in N écht problemen opleveren t.z.t. Zeker als je ook nog een tweede en zo mogelijk derde niveau erbovenop wilt aanleggen.
Wat wel werkbaar is, is als de sporen op max. 80 cm. vanaf de rand waar je staat gemeten liggen, dan kun je er nog wel bij. Alleen de scenery op het achterste deel aanleggen is dan een echte, haast onmogelijke uitdaging vrees ik
Zelf hanteer ik een diepte van 60 cm op 1.35cm werkhoogte en met mijn 1.95mtr kom ik dan achterin er makkelijk bij.
Positief te zien dat je voorkeur NS / NL lijkt te zijn
Houd ik van!
Zo komen er misschien snel nog meer (grote) merken met NS rollend materieel. Na die Hondekop en NS2200 smaakt het echt naar meer
Succes samen en ik kijk uit naar je (actie)foto's!
Groetjes,
Hoontje
Wat leuk dat je vrouw ook meebouwt. Kan je uit eigen ervaring zeggen dat het heel erg fijn is als je partner wat 'snapt' van je passie

Toch even bijdehand en zeurderig doen, een diepte van 1.22mtr op 1.00mtr werkhoogte gaat in N écht problemen opleveren t.z.t. Zeker als je ook nog een tweede en zo mogelijk derde niveau erbovenop wilt aanleggen.
Wat wel werkbaar is, is als de sporen op max. 80 cm. vanaf de rand waar je staat gemeten liggen, dan kun je er nog wel bij. Alleen de scenery op het achterste deel aanleggen is dan een echte, haast onmogelijke uitdaging vrees ik

Zelf hanteer ik een diepte van 60 cm op 1.35cm werkhoogte en met mijn 1.95mtr kom ik dan achterin er makkelijk bij.
Positief te zien dat je voorkeur NS / NL lijkt te zijn

Succes samen en ik kijk uit naar je (actie)foto's!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
André,
Je moet het zelf weten maar een L-vormige vaste baan in een hoek van 1,20 diep is echt niet werkbaar en gedoemd te mislukken, dat zal iedereen hier op de site kunnen bevestigen.
groetjes,
Bert
Je moet het zelf weten maar een L-vormige vaste baan in een hoek van 1,20 diep is echt niet werkbaar en gedoemd te mislukken, dat zal iedereen hier op de site kunnen bevestigen.
groetjes,
Bert
Kan je geen wielletjes er onder zetten?
Zodat je hem steeds van de muur kan rijden.
mvg ronald
Zodat je hem steeds van de muur kan rijden.
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Ik sta altijd open voor ideeën.
Vanavond de ruimte nog maar eens bekijken en opmeten.
Gelukkig staat er nog geen frame, en kan ik nog alle kanten uit.
(Ben eerst de ruimte aan het vrijmaken...)
Wat ik niet heb opgemeten is de afstand in de hoek schuin naar de andere hoek.
Die is bij nader inzien best lang...
En mijn vrouw is heel crea-bea.. vrouwlief wil ook voornamelijk scenery doen.
Ik ben meer technisch aangelegd, ook werk gerelateerd (systeem/netwerkbeheerder).
Dus dat komt wel goed...
Grtz, André
Vanavond de ruimte nog maar eens bekijken en opmeten.
Gelukkig staat er nog geen frame, en kan ik nog alle kanten uit.
(Ben eerst de ruimte aan het vrijmaken...)
Wat ik niet heb opgemeten is de afstand in de hoek schuin naar de andere hoek.
Die is bij nader inzien best lang...
En mijn vrouw is heel crea-bea.. vrouwlief wil ook voornamelijk scenery doen.
Ik ben meer technisch aangelegd, ook werk gerelateerd (systeem/netwerkbeheerder).
Dus dat komt wel goed...

Grtz, André
-
- Moderator
- Contacteer:
Blij dat je het zo ziet. We bedoelen het allemaal heel erg goed. Velen hebben de helaas negatieve ervaring al achter de rug
En het is zo'n mooie hobby, het zou zonde zijn om die dan op basis van zo'n ervaring de rug toe te keren.
Ben benieuwd!
Groetjes,
Hoontje

Ben benieuwd!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
De baan wordt inderdaad aangepast.
Na het opnieuw meten van oppervlak is naar voren gekomen dat het net iets te diep was.
De A zijde wordt 3.2 mtr ipv 3.6 mtr
B blijft 5 mtr
C en D worden verlaagd van 1.2 mtr naar 90 cm
Oppervlak B (horizontale vlak) komt op die manier 30cm vanaf de kant te staan waardoor ik er makkelijker bij kan.
80 cm was net ff te weinig, gezien ik ga werken met R4 bochten (30°) (Uiteraard niet overal, maar wel waar het kan..)
Dat het een opgave/uitdaging wordt (en eigenlijk al was) is duidelijk.
Leuk ! Hou ik wel van.
Na het opnieuw meten van oppervlak is naar voren gekomen dat het net iets te diep was.
De A zijde wordt 3.2 mtr ipv 3.6 mtr
B blijft 5 mtr
C en D worden verlaagd van 1.2 mtr naar 90 cm
Oppervlak B (horizontale vlak) komt op die manier 30cm vanaf de kant te staan waardoor ik er makkelijker bij kan.
80 cm was net ff te weinig, gezien ik ga werken met R4 bochten (30°) (Uiteraard niet overal, maar wel waar het kan..)
Dat het een opgave/uitdaging wordt (en eigenlijk al was) is duidelijk.
Leuk ! Hou ik wel van.
-
Hi Andre - welkom bij "De Club" - zoals eerder anderen ook al stelden, die 1.20 diep werkt nooit goed. Als je achter een kleinigheid wilt doen moet je aan de voorkant iets kapot maken-moet niet per se maar het zal als vanzelf gebeuren. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Banen die op een boekenplank passen zijn er niet voor niets gekomen. Mijn ervaring is 30-50 cm ideaal voor een N-baan. Dan blijft naast de sporen ruimte voor enige gebouwen, scenery etc. Nou ja, een van de aspecten van onze hobby is het uitzoeken en passen en meten en voorbereiden en het allemaal nog eens overdenken. Succes en laat ons van de ontwikkelingen weten. vr gr Rob
vr gr
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Rob
Rob,
bedankt.
Echter 40-50 cm is echt heel weinig.
Zeker omdat de baan gaat bestaan ook uit R4 bochten (voorbeeld: http://www.woutersmodelbouw.nl/fl-9135-rail-gebogen-r4/)
Dit is mooier voor de lange wagons (Plan E (https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_E_%2 ... rijtuig%29)).
En het hoeft niet op een "boekenplank".
De ruimte wordt er speciaal voor gereserveerd.
Daarnaast, ben ik wel in voor een uitdaging.
Wanneer de bouw daadwerkelijk begint, maak ik een nieuwe draad aan in het daarvoor bestemde gedeelte.
Komt goed.
bedankt.
Echter 40-50 cm is echt heel weinig.
Zeker omdat de baan gaat bestaan ook uit R4 bochten (voorbeeld: http://www.woutersmodelbouw.nl/fl-9135-rail-gebogen-r4/)
Dit is mooier voor de lange wagons (Plan E (https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_E_%2 ... rijtuig%29)).
En het hoeft niet op een "boekenplank".
De ruimte wordt er speciaal voor gereserveerd.
Daarnaast, ben ik wel in voor een uitdaging.
Wanneer de bouw daadwerkelijk begint, maak ik een nieuwe draad aan in het daarvoor bestemde gedeelte.
Komt goed.

Andre, welkom op het forum.
Ten overvloede: toen ik opnieuw begon met de hobby dacht ik ook een baan van 1.22 diep aan te leggen... Niet dus. Eind van het liedje was dat ik alles heb ingekort tot 80cm diep, en dat is goed te doen, de hoek blijft wel een aandachtspunt. Heel verstandig dus dat je het aanpast.
Misschien moet je gewoon een klein stukje bouwen om te testen of je overal goed bij kunt?
Ten overvloede: toen ik opnieuw begon met de hobby dacht ik ook een baan van 1.22 diep aan te leggen... Niet dus. Eind van het liedje was dat ik alles heb ingekort tot 80cm diep, en dat is goed te doen, de hoek blijft wel een aandachtspunt. Heel verstandig dus dat je het aanpast.
Misschien moet je gewoon een klein stukje bouwen om te testen of je overal goed bij kunt?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Al weer enige tijd geen reactie geplaatst..
(druk opt werk geweest...)
Desalwelteplus,
Wel bezig geweest....
Frame staat (90 cm diep)

(Dwarslatjes zijn inmiddels aangebracht, om enige doorbuiging tegen te gaan)

Op de 2e foto is het frame onderin wel 1.20m diep, maar op het verste punt wordt niets gecreerd.
Hier gaan geen treinen rijden.
Wat wellicht een optie is is een kleine bocht op de 2e laag die hier kan komen...
Wat er nog wel geregeld dient te worden is wat verlichting boven de baan.
Nu nog een baanplan.
Bijgevoegd een plaatje van hoe het op het moment is...

Maar leuk/nieuwe baan te bedenken blijkt toch lastiger dan gedacht..
André
(druk opt werk geweest...)
Desalwelteplus,
Wel bezig geweest....
Frame staat (90 cm diep)

(Dwarslatjes zijn inmiddels aangebracht, om enige doorbuiging tegen te gaan)

Op de 2e foto is het frame onderin wel 1.20m diep, maar op het verste punt wordt niets gecreerd.
Hier gaan geen treinen rijden.
Wat wellicht een optie is is een kleine bocht op de 2e laag die hier kan komen...
Wat er nog wel geregeld dient te worden is wat verlichting boven de baan.
Nu nog een baanplan.
Bijgevoegd een plaatje van hoe het op het moment is...

Maar leuk/nieuwe baan te bedenken blijkt toch lastiger dan gedacht..
André
Ook in de hoek (bovenkant van de 2e foto) kan worden bijgekomen.
Zelf kan ik daar moeilijk bij vanaf de voorkant, echter vrouw kan daar wel bij van achter de baan/het frame.
De rest kan ik zelf goed bereiken.
Zelf kan ik daar moeilijk bij vanaf de voorkant, echter vrouw kan daar wel bij van achter de baan/het frame.
De rest kan ik zelf goed bereiken.
-
Andre, welkom bij "De Club" zoals ik dat noem. Succes en plezier, maar die 1.20 meter - dat kan gewoon echt nie.
Gaat problemen geven, grote problemen.
Nogmaals, succes.
Nogmaals, succes.
vr gr
Rob
Rob
Klopt.rc.amsterdam schreef:Andre, welkom bij "De Club" zoals ik dat noem. Succes en plezier, maar die 1.20 meter - dat kan gewoon echt nie.
Nogmaals, succes.
Maar in die 30 cm wordt niets geplaatst en dient enkel voor het frame wat ik aan de wand heb vast gemaakt.
Daar houd ik ook rekening mee in mijn nieuwe baanplan.
Dat stuk daar is ook het enige stuk wat 1.20 diep is.
De rest is 90cm, onder het raam zelfs maar 75cm diep. Vanwege ook nog bij het raam moeten kunnen...
-
Citaat "Maar leuk/nieuwe baan te bedenken blijkt toch lastiger dan gedacht.."
Dat kan kloppen Andre. Je moet kiezen voor het type baan en welk type trein (lang, kort, personen, vracht) en het materiaal moet passen bij de periode. Dan ook wil je veel rangeren of vooral treinen zien rijden? En het landschap, landelijk, stads, industrieel of toeristies/agraries?
Succes verder.
Dat kan kloppen Andre. Je moet kiezen voor het type baan en welk type trein (lang, kort, personen, vracht) en het materiaal moet passen bij de periode. Dan ook wil je veel rangeren of vooral treinen zien rijden? En het landschap, landelijk, stads, industrieel of toeristies/agraries?
Succes verder.
vr gr
Rob
Rob
Andre,
Succes met jouw treinbaan, dat moet vast wel mooi worden.
Bij mij staat de groene Hondekop ook op verlanglijst.
In welk tijdvak ga jij hem maken, in de jaren 60? Indien jaren 70 dan zou een groene Hondekop met blauwe reclamebanden mooi passen.
Ik heb als thema een grensstation Nederland en Duitsland in jaren 60/70, ik ben bezig met 1e en 2e module, 3e en misschien 4e module volgen later
Groet,
Hans
Succes met jouw treinbaan, dat moet vast wel mooi worden.
Bij mij staat de groene Hondekop ook op verlanglijst.
In welk tijdvak ga jij hem maken, in de jaren 60? Indien jaren 70 dan zou een groene Hondekop met blauwe reclamebanden mooi passen.
Ik heb als thema een grensstation Nederland en Duitsland in jaren 60/70, ik ben bezig met 1e en 2e module, 3e en misschien 4e module volgen later
Groet,
Hans