31052016- nog wat plaatjes, gewoon omdat het leuk is. 2500 hits.
28022016-nog wat illustraties erbij gezet.
Hallo allemaal. Het is enige maanden geleden dat ik de hieronderstaande bouwbeschrijving plaatste. Ondanks te weinig tijd begint eea nu vorm te krijgen. Voor een extra verhoging heb ik niet gekozen. De bij de bouwdoos geleverde basis verhoging heb ik in stukjes gezaagd zodat ik een muur heb die bij het kasteel past.
Echt veel reacties - reageerders bedankt - heb ik niet gekregen (helaas) maar met ruim 800 hits ben ik ook tevreden. In de laatste bijdrage staat een foto met de huidige stand van zaken.
Rob Coenen
19112015
Hier een poging om tot een bouw beschrijving te komen van het kasteel Burg Branzoll KIBRI 37304 (A).
De doos.
Laatst gewijzigd door rc.amsterdam op 31 mei 2016 12:54, 8 keer totaal gewijzigd.
vr gr
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Ik ben mij goed bewust van mijn beperkingen als modelbouwer. Zeker als ik zo hier op het forum van "De Club" om me heen kijk moet ik vaak denken wow - schitterend. Maar ik denk ook dat een bespreking van allerlei door "ons" gebruikte spullen waarin wij ervaringen en opmerkingen verwerken hier op de plaats is. Daar kunnen andere consumenten, maar ook producenten, hun voordeel mee doen.
Graag reacties van anderen, die ook de Burg of iets dergelijks "gedaan" hebben.
WAAROM
Een leuk kasteel als blikvanger op mijn model baan, dat lijkt een goed idee. Het is een toeristies punt en iets heel anders dan een boerderij of een dorp- of stadsstraat. Dus eens bekeken wat er "te koop" is en de bouwdoos van Burg Branzoll geproduceerd door KIBRI aangeschaft. Aantrekkelijk kwam mij voor dat het kasteel op een heuvel staat en reeds bij de eerste aanblik iets "van destijds" laat zien. Thuis gekomen de doos opengemaakt en eea bekeken. Dat het niet even een bouw van een dag zou worden was meteen duidelijk. Maar niet dralen. Aan de slag.
GESCHIEDENIS
Aangezien de bouwdoos geen enkele duiding verstrekt tav de plaats of geschiedenis van de Burg Branzoll heb ik via Google eea opgezocht.
De Burg Branzoll (ook Schloss Branzoll genoemt) vinden we aan de zuidkant van de Säbener Bergs, bij het Säben klooster en in de buurt van het centrum van Klausen in Zuidtirol (in Italie).
Reeds in 1155 was er sprake van versterkingen in die omgeving.
In 1671 was er een verwoestende brand. Vanaf 1724 was er sprake van wederopbouw.
In het Wikepedia artikel zijn ook foto's opgenomen die de model bouwer misschien kunnen helpen.
IN DE DOOS
In de grote, stevige doos treffen we veel losliggende sprues en onderdelen aan waaruit het slot gebouwd moet worden. Dat losse inpakken doet ouderwets aan. De rollende onderdelen kunnen elkaar immers beschadigen. Ook een handleiding/bouw instructies (3x A4), een velletje gordijnen en twee zwarte velletjes zitten in de doos. De handleiding is op eenvoudig papier gedrukt en bevat verder geen enkele toelichting. Wel is in de handleiding een overzicht opgenomen van de diverse onderdelen die in de doos moeten zitten. Wat waar moet komen te zitten is aangegeven middels het plaatje/lijntje/pijltje systeem. Het doet erg goedkoop aan.
Een van de aantrekkelijke kanten van deze bouwdoos is de ligging van de burcht boven op een heuvel. (Voor Nederlanders is dat natuurlijk een berg). In het model is deze heuvel in twee lagen uitgevoerd, de onderste laag kan dus weggelaten worden zodat je de heuvel minder hoog wordt zonder ingrijpend hak/zaag/snij werk. Dit verkleint de oppervlakte die het uiteindelijke model nodig heeft. Bij mij kwam dit met name goed uit aangezien de totale heuvel voor mijn beperkte baantje te groot is. Mijn voornemen is uitsluitend het bovendste deel van de heuvel te gebruiken. Ik wil proberen de heuvel hoger te krijgen met andere middelen (karton?) en het geheel met name in de breedte beperkt te houden. Ik zal er later tijdens de feitelijke bouw - als deze fase is aangebroken - op terug komen.
De handleiding heeft geen kleur instructies of suggesties. Behalve de foto's van een voltooid model op de doos ontbreekt dit volledig. Misschien is de bedoeling van KIBRI dat dit model zonder schilderen voltooid wordt, maar voor de serieuze modelbouwer kan dit nooit de bedoeling zijn. Ik vind het ontbreken van dergelijke kleur suggesties altijd jammer. De ontwerpers van de bouwdoos beschikken uiteraard over veel informatie die ze zouden kunnen delen. Nu dwingt het de model bouwer extra na te denken over het wat, waar en wanneer alvorens eea vast te lijmen. Het degradeert mi de bouwdoos tot een soort basis pakket.
Ook informatie mbt de periode van het aangeboden model kan belangrijk zijn en ontbreekt.. Zo is er in de heuvel een toegangsweg weergegeven. Deze weg moet een kleurtje krijgen want het is anders in de kleur van de heuvel (staal volgens KIBRI?). De periode kan belangrijk zijn voor bijv. het wegdek. Kinderhoofdjes? Grindpad? Asfalt? Het is gissen.
Laatst gewijzigd door rc.amsterdam op 22 feb 2016 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
vr gr
Rob
De bouw begint met de toren. Een twaalftal rood-witte luiken (?) moeten op de bestemde plaats vastgelijmd worden alsmede enige deuren, een trap en vensters. Het geeft geen problemen. Tenslotte moeten de vier toren kanten aan elkaar gelijmd worden. Dan bijkt dat een van de wanden verbogen is. Zorgvuldig lijmen, even stevig vasthouden en wat nawerken met opnieuw lijm en een stukje schuren lost dit op. Later is camoufleren met een klimop mogelijk. Heel vreemd is de plek waar trapleuning (nr 13) aan vast moet worden gezet. Het lijkt wel een kaal stuk beton.
Bij mij komt opnieuw de vraag naar kleur en verf voor het gehele slot naar boven. Dat vraagt enig overdenken. Ondertussen heb ik een gereed model van een bouwdoos oude stadsmuren gezien. Het was keurig in elkaar gezet en zag er aantrekkelijk uit. Echter, de grote onbeschilderde oppervlaktes van de muren doen naar mijn smaak doods aan. Ik zal dus tot schilderen van mijn burcht overgaan.
Verder gegaan met het aanleunende gebouw. Alhoewel het een heel gesnuffel is door de onduidelijk nummering van de onderdelen levert eea uiteindelijk geen problemen op. Wel blijven al die luiken kleine krengetjes die soms naar het tapijtmonster gaan. Sommigen moeten een plek krijgen waarvan het lang niet in alle gevallen duidelijk is waar precies.
Daarna volgt de plaatsing van muren. Deze zijn in delen weergegeven, maar de instructies (waar wat moet) en de pasvorm laten veel te wensen over. Ook blijken de persmallen van het model oud te zijn. Dit komt naar voren via allerlei ongewenste sporen in het plastic. Ook het persen van de nummers in de muurdelen vergt veel afvijlen om de muren passend en aansluitend te krijgen. Dat persen van nummers doet mij denken aan de Aurora vliegtuigmodellen van 1960.
Door gebruik te maken van putty en een plemuur mesje kon ik de ongewenste scheuren wegwerken. Alweer een noodzakelijke aanpassing die om verf en kleur vraagt. Daarom maar eens alles in een grondverf gezet. Dat doe ik normaal altijd om kale stukjes waar het groen heeft losgelaten minder opvallend te doen zijn.
Het horizontale deel van het slot bestaat uit oppervlaktes die verschillend zijn. Wat is de bedoeling? Moet het een stukje asfalt worden? Naast een stukje grind? Of moet dat stukje grind misschien gras worden? Enige suggesties in de handleiding zouden leuk zijn geweest, met name bij dit deel van de bouw.
Al bouwend heb ik voor de kleurzettingen "mijn" oplossingen bedacht en eea van groen voorzien. Dit laatste wordt door de foto's ondersteund. Ik heb afgezien van een extra verhoging. Het is wat mij betreft hoog genoeg. Hierbij foto's van het kasteel in diverse fase van ontwikkeling en zoals eerder gezegd, graag reacties.
KORTOM
Burg Branzoll KIBRI 37304 (A) is een bouwdoos die niet eenvoudig even schuddend in elkaar valt. Er zijn onduidelijkheden vwb de kleurzettingen en de pasvorm is ook niet altijd zoals gewenst. sommige aspecten doen gewoon goedkoop aan, zoals de handleiding en het ontbreken van kleursuggesties. Maar met veel zuchten en doorzetten (modelbouwer toch?) is er een leuke constructie voor de modelbaan van te maken.
Laatst gewijzigd door rc.amsterdam op 23 nov 2015 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
vr gr
Rob
Langzamerhand beging het kasteel gestalte te krijgen, maar er is nog veel te doen. Er zal nog flink wat groen geplaatst moeten worden en over het plaatsen van bezoekers moet nagedacht worden. Ook begint de vraag naar "nog iets hoger" zich op te dringen.
vr gr
Rob
Bart51 schreef:H. Dan sla je wel eens wat over!Het zijn ook heel lange verhalen
Ja Bart - sorry voor de vertraagde reactie er kwam van alles en nog wat tussen - om zoiets krities te kunnen beschrijven en alle apecten naar voren te halen zijn soms veel woorden nodig. En de Burg Branzoll is een leuke bouwdoos maar hier en daar ingewikkeld.
vr gr
Rob
Persoonlijk vind ik de volgende kleuren zeer toepasbaar
humbrol
nr 121 pale stone
nr 84 mid stone
nr 187 dark stone
nr 225 middle stone
daarna als je wilt een wasje om te verouderen. Zijn mat kleuren, plastic is meteen weg
met vr gr rob
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Hoi Rob, bedankt voor je reactie. Zoals je ziet op de foto's heb ik nogal wat sea grey ed gebruikt uit de RAF kleuren die ik toch nog had staan. Wat ik nou zo jammer vind is dat de producenten van de bouw doos niet de moeite hebben genomen "ons" te informeren over de feitelijke situatie. Ook vwb de eventuele bestrating.
vr gr
Rob
Als ik een bouwdoos schilder en de tinten van het bouwpakket bevallen mij, dan zoek ik vergelijkbare kleuren. Anders gaan er andere kleuren op. Heb een redelijk scala aan kleuren opgebouwd en het knapt er zo van op. Het gaat mij er om de plastikglans te laten verdwijnen. Heb wat standaard kleuren zoals de laatstgenoemde steen kleuren en nog wat zoals
humbrol
nr 110 natural wood
nr 67 tank grey voor de leisteen daken
nr 100 red brown voor de dakpannen
nr 103 cream
nr 70 brick red
nr 33 black
nr 34 white
dit is enamal verf, uiteraard ook te koop als waterverf. Hoop dat je wat aan dit verhaal hebt
met vr gr rob
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Mooi geworden.
Die achtergrond, heb je die zelf geschilderd?
m.vr.gr.
Hans
Zeker weten - zo moeilijk is dat niet. Vaag, houd het vaag. Dat is het geheim en meng de kleuren. Gebruik alleen geel, blauw en rood. Naast zwart en wit.
Dan krijg je bijna vanzelf levende kleuren. Dichterbij wat stevig en hoe verder weg telkens wat meer wit en geel gebruiken.
Laatst gewijzigd door rc.amsterdam op 03 mar 2016 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
vr gr
Rob
Jeroen. Ik heb eea op stevig etlagekarton geschilderd. Te dun papier gaat rimpelen mede gezien het bescheiden gebruik van water. Ik gebruik eenvoudige kwastjes van de Wibra. Op hout of board kan natuurlijk ook gewerkt worden. Maar hout zuipt zoals je wellicht weet. Om te beginnen is het maken van een of meer schetsen aan te bevelen. Dan krijg je een idee van wat waar etc. Ook enig experimenteren met de kwasten en kleuren kan geen kwaad. Succes.
vr gr
Rob