Workshop Koeien verven.
Volgende week tijdens onze Noviteiten presentatie 2019 zal Geke van Petegem een workshop koeien verven geven.
https://www.n-spoorstore.nl/events/events/blog
1e ronde: ca. 11:00 tot ongeveer 11:45 eerste ronde a 5-8 mensen.
Elk 5 koeien en/ of paarden.
N of H0, alles mag
2e ronde: ca. 13:00-13:45
3e ronde: ca. 14:00-14:45
Bij voldoende belangstelling nog een 4e ronde
Kosten 0,00
Graag even aanmelden via info@freebit.nl
Volgende week tijdens onze Noviteiten presentatie 2019 zal Geke van Petegem een workshop koeien verven geven.
https://www.n-spoorstore.nl/events/events/blog
1e ronde: ca. 11:00 tot ongeveer 11:45 eerste ronde a 5-8 mensen.
Elk 5 koeien en/ of paarden.
N of H0, alles mag
2e ronde: ca. 13:00-13:45
3e ronde: ca. 14:00-14:45
Bij voldoende belangstelling nog een 4e ronde
Kosten 0,00
Graag even aanmelden via info@freebit.nl
[DATABASE] NS 2400 dieselloc in N
-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
[DATABASE] NS 2400 dieselloc in N
Inleiding:
In navolging van mijn stukjes over Nederlandse goederenwagens in N en het aankomende verschijnen van de Piko 2400 locs, wil ik hier de in N spoor uitgekomen en uit te komen modellen van NS 2400 diesellocs optekenen.
Geschiedenis:
De 2400 diesellocs waren in dienst bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) tussen 1954 en 1991. Het type werd door Alsthom in Frankrijk ontworpen en was voordat het bij NS in diens kwam al geleverd aan diverse andere landen. Tussen 1954 en 1957 werd de serie 2401-2530 (130 stuks) gebouwd en afgeleverd. De eerste 20 locs (de 2416 uitgezonderd welke als 2501 werd afgeleverd) werden in een hemelblauwe kleur met vermiljoenrode bufferbalken geleverd. Deze kleur werd rond 1956 vervangen door roodbruin, waarin ook de overige locs werden afgeleverd. Vanaf 1971 werd deze kleur geleidelijk vervangen door de Geel-Grijze huisstijl van NS. Loc 2530 werd afwijkend met een verhoogde cabine geleverd om beter uitzicht aan de machinist te bieden. Deze kwam in dienst in de afwijkende kleur lila met zwart onderstel. Later werd de loc eveneens via roodbruin, Geel-Grijs. De 2530 werd vooral ingezet voor werktreinen en de sproeitrein. Zeven locs gingen in 1976 voor Volker naar Saoedi-Arabië. Tussen 1990 en 1992 gingen vijftig locs naar de SNCF voor gebruik bij werktreinen bij de aanleg van de Hogesnelheidslijnen. Deze werden ondergebracht in de series 62400 en 62500. Deze locs gingen later over naar VFLI en gingen in 2008 buiten dienst. Drie locs (2413, 2424 en 2454) kwamen in Raeren, België terecht. Hiervan werd de 2424 overgebracht naar de SGB in Goes en de 2454 naar de BSH in Haarlem. De VSM nam de 2412, 2459 en 2530 in dienst, de 2498 ging naar het Spoorwegmuseum.
Overzichten met omschilderingen, plaatsing derde frontsein, afvoer, verkoop enz. zijn te vinden op http://www.railwiki.nl/index.php/2400/2 ... _2400/2500
In model:
Door Piko zijn twee varianten, een hemelblauwe en een geel/grijze, aangekondigd. Wellicht zal in navolging van de 2200 nog diverse andere varianten het daglicht gaan zien. Naast Piko zijn er 2400 locs in N spoor uitgebracht door Nedspoor, Phildie en Tds en is zelfbouw mogelijk via 3D prints van Shapeways.
Zoals altijd worden jullie uitgenodigd afbeeldingen en ervaringen van eigen locs als bericht toe te voegen.
Afbeeldingen: Wikipedia
In navolging van mijn stukjes over Nederlandse goederenwagens in N en het aankomende verschijnen van de Piko 2400 locs, wil ik hier de in N spoor uitgekomen en uit te komen modellen van NS 2400 diesellocs optekenen.
Geschiedenis:
De 2400 diesellocs waren in dienst bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) tussen 1954 en 1991. Het type werd door Alsthom in Frankrijk ontworpen en was voordat het bij NS in diens kwam al geleverd aan diverse andere landen. Tussen 1954 en 1957 werd de serie 2401-2530 (130 stuks) gebouwd en afgeleverd. De eerste 20 locs (de 2416 uitgezonderd welke als 2501 werd afgeleverd) werden in een hemelblauwe kleur met vermiljoenrode bufferbalken geleverd. Deze kleur werd rond 1956 vervangen door roodbruin, waarin ook de overige locs werden afgeleverd. Vanaf 1971 werd deze kleur geleidelijk vervangen door de Geel-Grijze huisstijl van NS. Loc 2530 werd afwijkend met een verhoogde cabine geleverd om beter uitzicht aan de machinist te bieden. Deze kwam in dienst in de afwijkende kleur lila met zwart onderstel. Later werd de loc eveneens via roodbruin, Geel-Grijs. De 2530 werd vooral ingezet voor werktreinen en de sproeitrein. Zeven locs gingen in 1976 voor Volker naar Saoedi-Arabië. Tussen 1990 en 1992 gingen vijftig locs naar de SNCF voor gebruik bij werktreinen bij de aanleg van de Hogesnelheidslijnen. Deze werden ondergebracht in de series 62400 en 62500. Deze locs gingen later over naar VFLI en gingen in 2008 buiten dienst. Drie locs (2413, 2424 en 2454) kwamen in Raeren, België terecht. Hiervan werd de 2424 overgebracht naar de SGB in Goes en de 2454 naar de BSH in Haarlem. De VSM nam de 2412, 2459 en 2530 in dienst, de 2498 ging naar het Spoorwegmuseum.
Overzichten met omschilderingen, plaatsing derde frontsein, afvoer, verkoop enz. zijn te vinden op http://www.railwiki.nl/index.php/2400/2 ... _2400/2500
In model:
Door Piko zijn twee varianten, een hemelblauwe en een geel/grijze, aangekondigd. Wellicht zal in navolging van de 2200 nog diverse andere varianten het daglicht gaan zien. Naast Piko zijn er 2400 locs in N spoor uitgebracht door Nedspoor, Phildie en Tds en is zelfbouw mogelijk via 3D prints van Shapeways.
Zoals altijd worden jullie uitgenodigd afbeeldingen en ervaringen van eigen locs als bericht toe te voegen.
Afbeeldingen: Wikipedia
- Bijlagen
-
- De 2412 van de VSM
- Hemelsblauw-Lieren_VSM_NS_2412_met_goederentrein_787_naar_Beekbergen.jpg (6.51 KiB) 2683 keer bekeken
-
- De 2530
- NS_2530_Hollands_Spoor.jpg (19.26 KiB) 2683 keer bekeken
-
- Bruine 2425
- Bruin-NS_2425-III.jpg (17.78 KiB) 2683 keer bekeken
-
- Geel-Grijze 2454
- Geel-Grijs-NS_2454_Stadskanaal_2017.jpg (16.03 KiB) 2683 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 25 jul 2018 12:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Re: NS 2400 dieselloc in N
De volgende 2400 zijn bij mij in N spoor bekend:
Nedspoor
Ongenummerd
2500 loc in Geel/Grijs
geen aanvullende gegevens bekend
87.1008
2407 in Turquoise uitvoering (ook als bouwkit)
87.1009
loc in bruin, nummer niet bekend (ook als bouwkit)
87.1010
Geel-Grijze variant, nummer onbekend (ook als bouwkit)
87.1011
Bruine variant, nummer onbekend (gesuperd exemplaar)
87.1012
Bruine variant, als dummy uitgevoerd
90.1006
Turquoise uitvoering, nummer onbekend (ook als bouwkit)
90.1006b
Bruine uitvoering, nummer onbekend (gesuperd)
90.1006c
Bruine uitvoering, nummer onbekend als dummy uitgevoerd
90.1007
Bruine variant (ook als bouwkit)
90.1008
Geel-grijze variant (ook als bouwkit)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Phildie
Er is van Phildie minstens een showmodel in bruin geproduceerd. Verdere productie van de aangekondigde modellen is onduidelijk (meldingen van modellen zijn welkom).
160-032-1
2416 Hemelsblauw met lichtgrijze draaistellen
160-032-2
2460, bruin
160-032-3
2501, bruin
160-032-4
2518, geel-grijs
160-032-5
2434, Geel-grijs
160-032-6
62432, SNCF uitvoering
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Dieleman/Blokpost
Ongenummerd
Bouwkit voor Minitrix aandrijving
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Phildie/Dieleman
Ongenummerd
2415, bruin
ongenummerd
2416, voor Minitrix aandrijving
ongenummerd
2520, geel/grijs (foto aangeleverd door forumlid)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tds
Merknaam onder voorbehoud. Bron voor merk van http://www.ns1op160.nl/html/dbase-dloc- ... 0-2400.htm
Er zijn geen nadere bronnen of bevestiging van deze modellen (meldingen van modellen zijn welkom)
2001
Hemelsblauwe uitvoering
2002-1
Hemelsblauwe uitvoering
2002-2
Bruine uitvoering met korte railing
2002-3
Bruine uitvoering met lange railing
2002-4
Bruine uitvoering
2003
Geel-grijze uitvoering
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Shapeways zelfbouw kapjes
https://www.shapeways.com/shops/nsinn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Piko
40420
2412, Hemelsblauw, digitaal voorbereid (Next 18)
40421
2412, Hemelsblauw, digitaal met sound
40422
2454, Geel/grijs, digitaal voorbereid (Next 18)
40423 (verwacht 2018)
2454 Geel/grijs, digitaal met sound
40424 (2019)
2434 (?) Geel/Grijs A-sein
40425 (2019)
2434 (?) Geel/Grijs A-sein, digitaal met sound
40426 (2019)
2400 Bruin
40427 (2019)
2400 Bruin, digtiaal met sound
Jan Dul
Kleine oplage 2400 loc, bruin?
Resin kappen
Er zijn ook in N spoor door diverse hobbyisten modellen van 2400 gebouwd op basis van resin kappen.
Nedspoor
Ongenummerd
2500 loc in Geel/Grijs
geen aanvullende gegevens bekend
87.1008
2407 in Turquoise uitvoering (ook als bouwkit)
87.1009
loc in bruin, nummer niet bekend (ook als bouwkit)
87.1010
Geel-Grijze variant, nummer onbekend (ook als bouwkit)
87.1011
Bruine variant, nummer onbekend (gesuperd exemplaar)
87.1012
Bruine variant, als dummy uitgevoerd
90.1006
Turquoise uitvoering, nummer onbekend (ook als bouwkit)
90.1006b
Bruine uitvoering, nummer onbekend (gesuperd)
90.1006c
Bruine uitvoering, nummer onbekend als dummy uitgevoerd
90.1007
Bruine variant (ook als bouwkit)
90.1008
Geel-grijze variant (ook als bouwkit)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Phildie
Er is van Phildie minstens een showmodel in bruin geproduceerd. Verdere productie van de aangekondigde modellen is onduidelijk (meldingen van modellen zijn welkom).
160-032-1
2416 Hemelsblauw met lichtgrijze draaistellen
160-032-2
2460, bruin
160-032-3
2501, bruin
160-032-4
2518, geel-grijs
160-032-5
2434, Geel-grijs
160-032-6
62432, SNCF uitvoering
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Dieleman/Blokpost
Ongenummerd
Bouwkit voor Minitrix aandrijving
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Phildie/Dieleman
Ongenummerd
2415, bruin
ongenummerd
2416, voor Minitrix aandrijving
ongenummerd
2520, geel/grijs (foto aangeleverd door forumlid)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tds
Merknaam onder voorbehoud. Bron voor merk van http://www.ns1op160.nl/html/dbase-dloc- ... 0-2400.htm
Er zijn geen nadere bronnen of bevestiging van deze modellen (meldingen van modellen zijn welkom)
2001
Hemelsblauwe uitvoering
2002-1
Hemelsblauwe uitvoering
2002-2
Bruine uitvoering met korte railing
2002-3
Bruine uitvoering met lange railing
2002-4
Bruine uitvoering
2003
Geel-grijze uitvoering
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Shapeways zelfbouw kapjes
https://www.shapeways.com/shops/nsinn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Piko
40420
2412, Hemelsblauw, digitaal voorbereid (Next 18)
40421
2412, Hemelsblauw, digitaal met sound
40422
2454, Geel/grijs, digitaal voorbereid (Next 18)
40423 (verwacht 2018)
2454 Geel/grijs, digitaal met sound
40424 (2019)
2434 (?) Geel/Grijs A-sein
40425 (2019)
2434 (?) Geel/Grijs A-sein, digitaal met sound
40426 (2019)
2400 Bruin
40427 (2019)
2400 Bruin, digtiaal met sound
Jan Dul
Kleine oplage 2400 loc, bruin?
Resin kappen
Er zijn ook in N spoor door diverse hobbyisten modellen van 2400 gebouwd op basis van resin kappen.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 28 dec 2018 12:42, 7 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS 2400 dieselloc in N
Hoi Wilco,
Dieleman/Phildie (Martinus Kuijpers) heeft ook de geel grijze NS 2520 uitgebracht, met eigen aandrijving en onderstel. Geheel messing;

Daarnaast werden door Phildie op bestelling allerlei nummers en kleurvarianten geleverd.
Met groet,
Hoontje
Dieleman/Phildie (Martinus Kuijpers) heeft ook de geel grijze NS 2520 uitgebracht, met eigen aandrijving en onderstel. Geheel messing;

Daarnaast werden door Phildie op bestelling allerlei nummers en kleurvarianten geleverd.
Met groet,
Hoontje
[Modulebaan Rijen - Oosterhout] [Raccordement 'Oosterhout Vijf Eiken in schaal N']
[Diorama] "In de Wieldraaierij"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
[Diorama] "In de Wieldraaierij"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: NS 2400 dieselloc in N
had liefste een bruine 2400 gehad van Piko ook de bruine 1200 maar lijkt er op ze dit overslaan
ook de Benelux hondekop er niet
, maar misschien komen deze nog ?
ook de Benelux hondekop er niet

tijdperk 1920-1970,Kato-rails ,bouwer van Ratterdam,(Analoog-rijder).
Re: NS 2400 dieselloc in N
Even afwachten nog Mack zeker dat er nog meer varianten komen van beide loks .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-P4-S88LN-S88SD16-n -xTreme Keerlus-WD10- N Spoor - Koploper nederlands-beetje stoom .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: NS 2400 dieselloc in N
Hoi Wilco,
Ben zelf erg benieuwd naar foto's van de Tds modellen. Ken(de) de heren alleen van omgekatte modellen van rijtuigen/wagons en kan mij niet herinneren dat ze ook locs in hun assortiment hadden.
Ben zelf erg benieuwd naar foto's van de Tds modellen. Ken(de) de heren alleen van omgekatte modellen van rijtuigen/wagons en kan mij niet herinneren dat ze ook locs in hun assortiment hadden.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Re: NS 2400 dieselloc in N
Laat afbeeldingen maar komen, ik heb ze zelf niet maar misschien heeft een N spoorder ze misschien nog wel liggen.
Ik ben er van overtuigd dat Piko bewust voor de 1200, 2200 en 2400 nu gekozen hebben vanwege de relatief eenvoudig te maken vele varianten. Op deze wijze kunnen ze namelijk nog jaren vooruit met deze modellen. Zou me niets verbazen als we ook nog eens een 1100 reeks en zelfs een 1300 reeks in de verdere toekomst gaan krijgen. Alles zal echter altijd afhangen van de verkopen. Als er voldoende exemplaren worden verkocht zal er ook nieuw ontwikkeld worden.
Ik ben er van overtuigd dat Piko bewust voor de 1200, 2200 en 2400 nu gekozen hebben vanwege de relatief eenvoudig te maken vele varianten. Op deze wijze kunnen ze namelijk nog jaren vooruit met deze modellen. Zou me niets verbazen als we ook nog eens een 1100 reeks en zelfs een 1300 reeks in de verdere toekomst gaan krijgen. Alles zal echter altijd afhangen van de verkopen. Als er voldoende exemplaren worden verkocht zal er ook nieuw ontwikkeld worden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Contacteer:
Re: NS 2400 dieselloc in N
Tijdens Station N-Spoor heb ik een poosje met de vertegenwoordiger van PIKO staan babbelen, en die keek veelbetekenend toen ik naar de 1100 informeerde. Hij ried me aan om de komende productaankondigingen nauwkeurig in de smiezen te houden...WilcoV schreef:Zou me niets verbazen als we ook nog eens een 1100 reeks en zelfs een 1300 reeks in de verdere toekomst gaan krijgen.

(Hetzelfde geldt overigens ook voor Plan-E rijtuigen, zo liet hij zich terloops ontvallen.)
Groet,
Robert Jan
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Re: NS 2400 dieselloc in N
Hoewel ik gekozen heb voor tijdperk V-VI in NL (jaren terug dacht ik nog voor D te moeten kiezen door beschikbaarheid van materieeel), moet ik nu wel heel creatief gaan denken hoeveel museum materieeel ik kwijt zal kunnen. Want al die mooie modelletjes van Piko
Ik word weer hebberig als ik het nieuws lees.



-
Onderwerp starter - Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Re: NS 2400 dieselloc in N
Daarom heb ik een baan in de moderne tijd en laat ik gewoon alle periodes materieel rijden. Ik schaf gewoon aan wat ik mooi vind. Persoonlijk heb ik lak aan alle zaken als periodes enzovoorts. Ik heb een modelbaan en dat is per definitie al fantasie.erik-n-fan schreef:Hoewel ik gekozen heb voor tijdperk V-VI in NL (jaren terug dacht ik nog voor D te moeten kiezen door beschikbaarheid van materieeel), moet ik nu wel heel creatief gaan denken hoeveel museum materieeel ik kwijt zal kunnen. Want al die mooie modelletjes van Piko![]()
![]()
Ik word weer hebberig als ik het nieuws lees.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie