Ik zit al een tijdje te lezen over automatisch rijden. Ook de 'starten met Koploper' videos doorgekeken en het lijkt me wel wat. Mijn oudste zoon is nu 14 en hij vindt dat ook wel interessant.
Nu ben ik een leek met DCC en door aanraden van diverse mensen hier eindelijk overgestapt van analoog naar digitaal ergens in 2015. Decoders inbouwen gaat meestal goed en de Twin Center heb ik onder de knie dus die wil ik behouden.
Het plan is een test ovaal te maken net als in de videos om het onder de knie te krijgen voordat we de nieuwe baan gaan bouwen.
Op het moment heb ik:
1 oude PC met seriele poort
2 FLM Twin Centers
FLM rails, wissels en ontkoppel rails. (magneet spoel)
Op de huidige baan praat Koploper netjes tegen de TC aan en ik kan treinen aanmaken en die rijden ook handmatig vanuit Koploper.
Na en en ander gelezen te hebben zit ik te denken om een Rosoft bezetmelder aan te schaffen om met het test ovaal te gaan beginnen.
De eerste vraag is: hoe groot is de stap naar automatisch rijden en hoeveel meer komt er bij kijken?
De tweede vraag is: Hoe bepaal je nou de grootte/lengte van de blokken. Ligt dat aan de lengte van de treinen? Ik heb namelijk regio treinen rijden waarvan sommige korter zijn dan 30cm maar ook langere treinen bijvoorbeeld een ICE1 van 220cm en een container trein van 265cm.
Wat kan ik het beste doen? De duik nemen in het automatisch rijden of handmatig blijven sturen?