Schaduwstation - principe opstelling treinen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Timtrein85
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door Timtrein85 »

Hoi allen,

Ik ben bezig met de plannen voor mijn nieuwe baan, daar over later meer. :D
Momenteel sta ik voor de keuze voor een aantal principes in het ontwerp van mijn schaduwstations.

Een veel toegepaste manier is een schaduwstation waarin iedere trein een eigen opstelspoor heeft.
Een andere mogelijkheid (mits veel raillengte voorhanden) is het opstellen van meerdere treinen achter elkaar.
Het voordeel van dat laatste is de enorme besparing op rails en wissels.
Zie bijgaand plaatje met daarin beide principes in beeld.

Ik ben heel benieuwd wat de ervaringen (plus/minpunten) van jullie hierin zijn.
Alvast dank!


Afbeelding


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2749
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door OBBinN »

Ik hen bewust gekozen voor losse sporen, dan kan ik zelf bepalen welke trein(en) er rijden en welke niet. Ligt 20x 175cm over 2 stations verdeeld. Kost wat, maar behoud wel zelf de keuzes.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

WimR
Berichten: 244
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door WimR »

Mijn schaduwstation kon niet dieper zijn dan 4 sporen, dat komt omdat ik alles van bovenaf moet kunnen benaderen.
Gekozen voor 2 sporen verdeeld in 4 blokjes van ca. 50 cm. en 2 sporen verdeeld in 3 blokjes van ca. 70 cm.
Treinen langer dan 63 cm. maken gebruik van 2 blokken van ca. 50 cm.

Ik heb er geen probleem mee dat ik niet kan kiezen welke trein er gaat rijden zoals Wouter.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

FidOo
Berichten: 6095
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door FidOo »

Mijn schaduwstation is 8 sporen van pak hem beet 200cm. Bestaande uit 4 sectiesvan 50cm. Dit ga ik zo inrichten dat dit dus ook 4 blokken worden in itrain en zodanig dat er dus gekozen kan worden om 4 korte treinen, of treinen tot 2m in kunnen. Mijn baan is echt een simpele ovaal waarbij elke trein een rondje moet doen en dan weer terug naar zijn eigen spoor moet. In het geval van korte treinen zal er 1 blok vrij zijn zodat de trein altijd weer een vrij blok heeft om naar toe te kunnen rijden. Daarna wordt er op geschoven en kan de volgende z'n rondje doen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1156
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Principe 2 heeft het nadeel dat treinen in een zekere volgorde tevoorschijn komen en dit systeem automatiseren zou nog wel eens ingewikkeld kunnen zijn. Principe 1 heeft het voordeel dat treinen in elke willekeurige volgorde de baan op gestuurd kunnen worden. Vooraf moet je bepalen wat de maximale treinlengte gaat worden. In je schaduwstation moet je een passeer spoor hebben om een trein gewoon een extra lang rondje te laten maken. Het kan handig zijn om een apart schaduwstation te hebben voor passagierstreinen en een apart schaduwstation voor goederentreinen. Heeft een beetje te maken met de epoche waarin je gaat rijden. Vooral in epoche II en III waren doorgaande passagierstreinen altijd erg lang, 10 tot 12 wagons was heel normaal.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Timtrein85
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door Timtrein85 »

Dank voor jullie reacties!
Ik heb persoonlijk ook geen behoefte om elke trein afzonderlijk van elkaar te kunnen rijden.
Bovendien heb ik niet extreem veel treinen en staan er maar maximaal 2 of 3 achter elkaar geparkeerd.


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

WimR
Berichten: 244
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door WimR »

Als je per richting 2 sporen in het schaduwstation heb en ze staan achter elkaar kan je ook een redelijke afwisseling krijgen is mijn ervaring.
Je kan alleen niet kiezen welke trein je wil laten rijden als hij achter een ander staat.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door Wim Ros »

Het automatiseren van een schaduwstation waarbij de treinen achter elkaar staan, is helemaal geen probleem, alleen de voorste staat in automaat, om gekozen te worden, de treinen er achter schuiven gewoon op als de voorste vertrekt.

Groetjes.



JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: Schaduwstation - principe opstelling treinen

Bericht door JohanBR64 »

Optie 3, een hybride met een derde spoor. Dan kan je een trein rangeren naar dat spoor. En dan kan de gene die daar achter staat nog een rondje. Enz.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Plaats reactie