Plexiglas...

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1175
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Plexiglas...

Bericht door Folkert van Wijk »

Onze baan staat op een lage tafel in de voor- of achterkamer. Dat brengt het risico van lange of losse kleding, hondenstaarten en af en toe een paar kinderhandjes met zich mee.

Nu zie ik ons baantje het liefst zonder iets er omheen, maar wellicht is het toch verstandig om er op bepaalde momenten iets doorzichtigs voor en om te hebben.

Ik dacht aan een rand plexiglas langs de voorkant en de zijkanten die er op gewone dagen ook weer vanaf kan.
Het liefst zo dat ik de zijkanten kan omklappen tegen de voorkant als het plexiglas er af is en ergens moet worden opgeborgen.

Zijn er mensen op dit forum die ervaring met iets dergelijks hebben?


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Plexiglas...

Bericht door Hoontje »

Een van mijn eerdere dioramas had een afneembare plexiglas bescherming. Als ware het een doosje wat ik eroverheen zette.
De platen waren los, zodat je er ook 1 uit kon halen. De hoeken waren houten hoekprofielen met een H-vorm, waar de plaat inviel. Zoiets moet langs een baan ook te maken zijn, eventueel zet je het geheel vast op piano scharnieren die je weg kunt klappen?

Groetjes
Hoontje



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Plexiglas...

Bericht door WimR »

Je zou ook magneten kunnen gebruiken.
Er zijn tegenwoordig supermagneten deze kunnen heel klein zijn en toch sterk.
Om een idee te geven ik heb een magneetstrip van 2 x 4 cm. dit je niet los kan trekken maar er alleen af kan schuiven.
Ik gebruik ze om de achterwand, die het schaduwstation verbergt, vast te zetten zodat ik bij storing de wand er af kan halen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1096
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Plexiglas...

Bericht door bpieters »

Geen ervaring met toepassing bij de treinbaan maar wel bij een mooi behangen wand die ik wilde beschermen tegen beschadigingen.
Plexiglas 3mm dik lengte ca. 1,2 m. is voldoende stevig maar moet wel rondom in een raamwerk.
Raamwerk kan hout ,aluminium o.i.d. zijn.
Je kunt het op maat bestellen met evt. voorgeboorde gaten bij bijv. https://kunststofplatenshop.nl
Bij jouw baan zou dat dus prima kunnen,denk ik.
Een wegneembaar paneel zou een optie zijn omdat het niet zo veel weegt.
Op beursbanen zie je het ook vaak.



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Plexiglas...

Bericht door 59erke »

Ik heb het bij mijn thuisbaan opgelost door er een doorzichtig tafelzeil (op maat) om te spannen. Deze wordt op zijn plaats gehouden door zelfklevend velcro klittenband dewelke gemonteerd is op de fries en de folie. Als de baan in gebruik is trek ik de folie los om dan nadien heel snel en makkelijk terug te monteren. Aangezien mijn baan op de slaapkamer staat was vooral stof de grote boosdoener en dit helpt perfect en is niet duur.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5133
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Plexiglas...

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Folkert van Wijk schreef: 21 nov 2023 12:31 Zijn er mensen op dit forum die ervaring met iets dergelijks hebben?
Jaap/Jeemka heeft plexiglas voor een deel van z'n modelbaan, dat zit er semipermanent opgeschroefd. Dat idee werkt prima maar de 2mm van Jaap is wat kwetsbaar gebleken dus als je zoiets wil doen zou ik je ongeveer 5mm dik adviseren. Dat is met een decoupeerzaag en een zo fijn mogelijk zaagje vrij goed te zagen is mijn ervaring.

Mijn diorama Neu Verlar Mitte wat direct boven/naast mijn bed komt krijgt ook 5mm dik plexiglas ervoor en dat schroef ik ook vast.

Als je het naar beneden wil kunnen klappen zou je denk ik goed pianoscharnieren kunnen gebruiken dat heb ik ook voor plexiglas deuren van vitrinekasten gebruikt en functioneert prima. Het in positie vast zetten is wel iets waar ik zo even geen idee voor heb.

Ps; de reden dat ik voor stolpen geen 5mm plexiglas meer gebruik is dat bij het tegen elkaar lijmen van de platen door de lijm( UHU plast) hele kleine barstjes van het zagen zichtbaar werden omdat de lijm daar in trok.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 462
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Plexiglas...

Bericht door jeemka »

Ik heb wat teveel voorover gebogen en daardoor het kexiglas beschadigd. Maar het blijft de beschermende functie doen. Dus vervanging komt wel een keer. Dikker plexiglas is dan wel een goed idee


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Plexiglas...

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Mooi, mooi, maar denk ook even over het gewicht, plexiglas is namelijk erg zwaar en de constructie en tafel moeten dit wel aankunnen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5133
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Plexiglas...

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Tja ik ben ook van mening dat je ook overal op het frame van je modelbaan moet kunnen zitten. Als je je al druk moet maken over het gewicht van plexiglas dan blijf ik liever ver uit de buurt van de constructie.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Plexiglas...

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

neudalhausenstadbahn schreef: 21 nov 2023 23:11 Tja ik ben ook van mening dat je ook overal op het frame van je modelbaan moet kunnen zitten. Als je je al druk moet maken over het gewicht van plexiglas dan blijf ik liever ver uit de buurt van de constructie.

Groetjes Michiel
????, de meeste banen die ik heb gezien gaan van rand tot rand. Van het frame is of niks of hoogstens een randje zichtbaar. Als je dan gaat zitten krijg je erg platte modellen... Ik ben overigens aanhanger van de open bouwmethode, die geeft namelijk geen ruimte aan klankborden. Zelf ben ik "geschrokken" van een van mijn berekeningen over het totale gewicht van mijn modelbaan in ontwerp, die is veel hoger dan ik eerst dacht. Ik heb een lijstje kunnen downloaden van de gewichten per vierkante meter;

Dikte in mm Gewicht per m2
2mm 2,4kg
3mm 3,6kg
4mm 4,8kg
5mm 6kg
6mm 7,2kg
8mm 9,6kg
10mm 12kg
12mm 14,4kg
15mm 18kg
20mm 24kg

Valt nog mee, maar hangt erg af van de omvang van de baan en de hoogte van je scherm.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5133
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Plexiglas...

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zaunkönigs Bahn schreef: 22 nov 2023 00:20
neudalhausenstadbahn schreef: 21 nov 2023 23:11 Tja ik ben ook van mening dat je ook overal op het frame van je modelbaan moet kunnen zitten. Als je je al druk moet maken over het gewicht van plexiglas dan blijf ik liever ver uit de buurt van de constructie.

Groetjes Michiel
????, de meeste banen die ik heb gezien gaan van rand tot rand. Van het frame is of niks of hoogstens een randje zichtbaar. Als je dan gaat zitten krijg je erg platte modellen...
Ik bedoel vooral tijdens de bouw ;) , als je ver van de rand moet werken moet ik wel volledig op het frame kunnen steunen en indien nodig er dan nog op kunnen zitten. Zelf bouw ik gelukkig geen grote modelbanen meer dus thuis heb ik dat probleem niet maar als ik bij vrienden aan banen moet werken kom ik dat nog wel tegen ;) .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1175
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Plexiglas...

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank beste mensen.
Gewicht gaat voor ons baantje ook geen probleem worden. Wel goed te weten dat dikte belangrijk is dus niet te dun.
Ik had namelijk eerst wel iets duns ingedachte, inde hoop er dan het minst van te zien. Ben ook bang dat ik iets van een hoekprofiel ga nodig hebben om de bocht om te kunnen gaan. En waarschijnlijk ook iets voor boven op de rand??
Nogmaals dank voor de zinvolle input.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5133
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Plexiglas...

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Iets op de rand is bij plexiglas van 2mm zeker nodig, bij 5mm niet zo, dat zakt niet uit en kan je mooi glad en iets rond schuren. De bocht zou ik gewoon maken door scheidingen tussen de verschillende delen. Je kan dat gewoon met scherpe hoeken werken door de volgende plaat onder een hoek t.o.v. de vorige te zetten. Ik zou zonder krommingen werken zeker als je het afneembaar of weg klapbaar wil maken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Albert
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Plexiglas...

Bericht door Albert »

Is plexiglas goed te zagen en zo ja met wat/hoe krijg je de beste resultaten?
Hoe zit het met gaatjes boren?

Mvg Albert


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5133
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Plexiglas...

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Plexiglas is gewoon een hard kunststof dus met warmte kom je er zo doorheen. Als er geen schutvel meer op zit zou ik bij het boren van gaatjes even wat afplaktape op plakken dan schiet je boor minder snel weg.

Bij het zagen van dik plexiglas zoals gezegd in m'n eerste reactie decoupeerzaag met zo klein mogelijk tandjes en hoge snelheid van de zaagbeweging en dan langzaam er door. Dan smelt je er meer doorheen.

Tot 3mm gewoon snijden met een stalen stanleymes met nieuw mesje er in. Laat het gewicht van je mes het werk doen en daarom werkt een lichter aluminium mes( waar ik al het andere snijwerk mee doe) dus minder goed. Er zijn ook speciale mesjes voor plexiglas maar die heb ik niet. En beter 10x snijden met weinig druk als 5 keer met veel druk. Gebruik van een liniaal kan maar is niet nodig, hangt er vanaf wat voor jou beter werkt. Ik krijg in ieder geval geen rechte snedes met liniaal omdat het fysiek voor mij onmogelijk dat op z'n plek te houden en tegelijk andere bewegingen te maken.

Ps; Albert hou mijn modelbouw werkzaamheden in de gaten want ik werk al heel lang veel met plexiglas.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: Plexiglas...

Bericht door JohanBR64 »

Plexiglass mooi laten staan waar het staat. Dat bast zo. Beter is Lexaan zeker in combinatie met kinderhandjes. (Slaan)


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5133
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Plexiglas...

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het zou handig als je ons dan ook uitlegt wat wat is en wat de verschillen dan zijn want ik denk dat voor velen( net als ik) alles wat transparant dik kunststof is met plexiglas word bedoeld.

Ik kom op sites van bouwmarkten ook allerlei verschillende termen tegen en die zeggen met allemaal helemaal niks. Als ruit voor de meeste van mijn diorama's koop ik meestal Martens Acrylplaat transparant 160x66cm( voor de meest efficiënte maat) en daarnaast heb ik nog wat 5mm dikke platen die als (bus/tram)halte vertrekstaatvensters bedoeld zijn. Beide is iets van kunststof en transparant en voor mij dus plexiglas.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Harri
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Plexiglas...

Bericht door Harri »

Lexan is een handelsmerk voor Polycarbonaat, Plexiglas is een handelsmerk voor Acrylaat.
Van het net: Polycarbonaat(Lexan) is 250 keer sterker dan glas van dezelfde dikte en daardoor vrijwel onbreekbaar, Acrylaat (plexiglas) is slechts 25 keer sterker dan glas van dezelfde dikte.

Bij mijn vorige werkgever was dit één van de redenen om Lexan te gebruiken ipv Plexiglas.


DB diesels, tijdperk IV
Plaats reactie