BertemmeN

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 8333
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Dat is zeker een hele klus om te rijden voor die wisselstanden had een vriend ledjes op zijn schakelbord zodat hij de wisselstand in een opslag zag .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Krab schreef: 15 mar 2025 09:49 Dat is zeker een hele klus om te rijden voor die wisselstanden had een vriend ledjes op zijn schakelbord zodat hij de wisselstand in een opslag zag .


mvg Sjaak
Die signalering van de wissels is bij mij niet echt nodig omdat ik met een baandiepte van slechts 32 cm en de bediening er vlakbij is er overal goed zicht op heb.
De enige dissonant was de aankoppelbare fiddeleyard en die ben ik nu qua bediening aan het aanpassen.
Bovendien zijn de wissels op 2 na (bij de keerlusschakeling) allemaal handbediend en dat zijn er 21 stuks.
Voor de LEDs zou ik dan een aparte schakeling moeten maken en dat is wel een aardige klus.
(als die schakeling zonder wisselaandrijving er uberhaupt is in analoog).
Het enige wat ik daarover kan vinden is dit:
http://k.f.geering.info/modellbahn/tech ... ntakte.htm
Is voor mij te ingewikkeld.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 8333
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Hoi Bert ,
die vriend heeft H0 analoog kan wel eens voor je vragen of hij een schema ervan heeft .
Hij vond het niet moeilijk om te maken , kom er nog op terug dus .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Ik ben wel benieuwd naar dat schema , Sjaak
Bedankt alvast daarvoor.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 8333
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Hoi Bert ,hier het schematje van die ledjes met wissel s


Afbeelding


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Dank je wel, Sjaak
Ik ga er mee aan de slag.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 8333
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

En al een beetje er aan gedaan of ben je aan het voorbereiden om naar de camping te gaan ?

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Krab schreef: 03 apr 2025 18:50 En al een beetje er aan gedaan of ben je aan het voorbereiden om naar de camping te gaan ?

mvg Sjaak
Nee ,Sjaak, nog niet mee bezig geweest.
Ik heb eerst de bediening van de fiddleyard/keerlus verlegd naar het bedieningspaneel bij het hoofdststion.
Dat was dus weer lekker draden trekken, maar gelukkig afgelopen week afgerond.
Verder inderdaad de stacaravan weer zomerklaar aan het maken. (nieuwe keuken apparatuur plaatsen)
Dus er komt weer een zomerpauze aan wat bouwen betreft.
Tussendoor wel een beetje aan het rijden ,maar de grotere klussen zijn voor de komende winterperiode.
De tijd op de camping wordt wel gebruikt om over de modelbaan te lezen en wat te schetsen enzo.


Gebruikersavatar

Raymond (UK)
Berichten: 1593
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham (UK)

Re: BertemmeN

Bericht door Raymond (UK) »

Hopelijk word de zomer beter dan vorig jaar Bert. Dat was niet echt een 'zomer' hier.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 8333
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Ik zag dat het buitenseizoen begonnen is per 1 April ,succes met het plaatsen van het keukenblok ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Raymond (UK) schreef: 05 apr 2025 21:24 Hopelijk word de zomer beter dan vorig jaar Bert. Dat was niet echt een 'zomer' hier.
Ja laten we dat maar hopen.
Krab schreef: 09 apr 2025 08:38 Ik zag dat het buitenseizoen begonnen is per 1 April ,succes met het plaatsen van het keukenblok ;)


mvg Sjaak
Het is allemaal prima gelukt.
Komend weekend voor het eerst weer overnachten op de camping nu de nachttemperatuur weer wat hoger is dit weekend.
Komende week weer koud en nat.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Krab schreef: 17 mar 2025 20:47 Hoi Bert ,hier het schematje van die ledjes met wissel s


Afbeelding


mvg Sjaak
Dank je wel, Sjaak
Omdat ik de wissels op een paar na met de hand bedien zonder aandrijving werkt dit schema bij mij niet.
Ik ben wel even aan het puzzelen geweest en dit is het resultaat:
Afbeelding

Voordeel hiervan is dat door de stroomtoevoer via de tongen de wisselstand exact wordt weergegeven.
Ik heb alleen geen idee of dit zo zou kunnen werken.
Misschien naar de leds toe nog diode's toevoegen ter bescherming.
Zou eigenlijk wel een heel simpele oplossing zijn.
Misschien dat iemand daar uitsluitsel over kan geven.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 8333
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Ik kan je daar helaas niet mee helpen Bert .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

roba
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: BertemmeN

Bericht door roba »

Bert, er zit een kortsluiting in jouw schema, zie bij de dubbele rode pijl hieronder, LEDs hebben een vrij constante spanning en er gaat een grote stroom lopen tussen de spoorstaven.

Afbeelding

Als eerste oplossing kwam ik op deze uit, maar die werkt volgens mij bij analoog maar in 1 rijrichting


Afbeelding



Na nog wat denkwerk ontstond deze wat ingewikkelde oplossing voor 2 rijrichtingen

Afbeelding

Die antiparallele geschakelde diodes zijn hier van dezelfde kleur. Als je antiparallele geschakelde diodes in een behuizing koopt hebben die In de praktijk een veschillende kleur, bijvoorbeeld rood met groen of rood met wit, maar misschien zijn ze wel te krijgen.

Hopelijk heb je hier iets aan

Groetjes, Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Dank je wel ,Rob, voor de opmerkingen.
Met deze aanvulling kan ik vooruit.
Ik had inmiddels wel bedacht dat hij voor 2 richtingen gemaakt moest worden dus inderdaad dubbele LED's.
Dan wordt het wel wat ingewikkelder.
Ik ga er nog eens over nadenken of ik het daadwerkelijk ga uitvoeren.
Het bedieningspaneel moet wel overzichtelijk blijven.



TonN
Berichten: 542
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: BertemmeN

Bericht door TonN »

Als je ook aan bezetmelding doet, kan deze schakeling dat triggeren.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Dank je wel voor de schakeling,Rob
Die 2-kleurige leds zou een mogelijkheid zijn.
TonN schreef: 23 apr 2025 22:10 Als je ook aan bezetmelding doet, kan deze schakeling dat triggeren.
Het is een simpele analoge aansturing met de z-schakeling dus geen bezetmelding.

Is een leuk klusje voor het winterseizoen.
De bedrading van wissels naar bedieningspanelen is een behoorlijk klusje.
En ik was al blij dat ik van de dradentrekkerij af was. :D
Vraag is natuurlijk of het de moeite loont omdat het om ca. 23 handwissels gaat.
Misschien alleen maar de paar electrisch bediende wissels doen.
Dat zijn ook de meest cruciale in een keerlusschakeling.

Dat wordt dan deze schakeling:
Afbeelding
Met behulp van de Peco PL13 omdat de wisselaandrijving van Peco PL10 geen eindafschakeling heeft.
Helemaal onafhankelijk van de railspanning en de polariteit heeft ook wel zijn voordelen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Zojuist gelezen dat de PL13 niet geschikt is voor schaal N. (te kleine omschakelslag)
Ga verder kijken naar een bistabiel relais.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Het nadeel van het toepassen van een relais of via de wisselaandrijving is dat de LEDs de stand van het relais of aandrijving aangeven en niet meer de werkelijke stand van de wissel zelf.
Dat laatste was wel de bedoeling eigenlijk.
De handbediende wissels zijn dan helemaal buiten beeld.
Dus is de vraag of het dan wel de moeite loont


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3892
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: BertemmeN

Bericht door maarten »

Hoe ga je de (hand)wissels bedienen? Vaak wordt dat met een trek/duw-stang gedaan die door de voorste plank/balk van de module steekt. Waarom geen microswitch gebruiken die door het stangetje wordt ingedrukt? Als de wissel niet mee gaat, dan veert het stangetje ook terug en dus brandt het juiste ledje.

Op dezelfde manier kun je ook de elektrisch bediende wissels van een fysieke schakelaar voorzien. Als de wissel niet omgaat, dan wordt de schakelaar ook niet meegenomen.

Grote voordeel is dat de rijrichting (polariteit) en de hoogte van de rijspanning niet uitmaakt, de leds zitten op een ander circuit.

En je hoeft daarvoor echt je wissels niet om te bouwen...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1393
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

De handbediende wissel zet ik om met het palletje op de stelbalk.
Zonder kabel,stang of wat dan ook.
Wissels zijn allemaal binnen handbereik.
Dat gaat verder al jaren prima , maar soms is het contact van de tongen niet helemaal optimaal door oxidatie oid.,ondanks dat de wissel optisch goed schijnt te zijn omgezet.
Daarom zou een signalering misschien wel van pas komen.
Weleens gekeken naar de caboose ground throw maar die vond ik veel te groot voor N en die lost het signaleringsprobleem ook niet op.
Maar dat contactprobleem kan ook gewoon door het reinigen van de wisseltongen verholpen worden,maar dat pas natuurlijk na een haperende trein,wat weleens vervelend is.


Plaats reactie