BertemmeN
Re: BertemmeN
Dat is zeker een hele klus om te rijden voor die wisselstanden had een vriend ledjes op zijn schakelbord zodat hij de wisselstand in een opslag zag .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Die signalering van de wissels is bij mij niet echt nodig omdat ik met een baandiepte van slechts 32 cm en de bediening er vlakbij is er overal goed zicht op heb.
De enige dissonant was de aankoppelbare fiddeleyard en die ben ik nu qua bediening aan het aanpassen.
Bovendien zijn de wissels op 2 na (bij de keerlusschakeling) allemaal handbediend en dat zijn er 21 stuks.
Voor de LEDs zou ik dan een aparte schakeling moeten maken en dat is wel een aardige klus.
(als die schakeling zonder wisselaandrijving er uberhaupt is in analoog).
Het enige wat ik daarover kan vinden is dit:
http://k.f.geering.info/modellbahn/tech ... ntakte.htm
Is voor mij te ingewikkeld.
Re: BertemmeN
Hoi Bert ,
die vriend heeft H0 analoog kan wel eens voor je vragen of hij een schema ervan heeft .
Hij vond het niet moeilijk om te maken , kom er nog op terug dus .
mvg Sjaak
die vriend heeft H0 analoog kan wel eens voor je vragen of hij een schema ervan heeft .
Hij vond het niet moeilijk om te maken , kom er nog op terug dus .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
En al een beetje er aan gedaan of ben je aan het voorbereiden om naar de camping te gaan ?
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Nee ,Sjaak, nog niet mee bezig geweest.
Ik heb eerst de bediening van de fiddleyard/keerlus verlegd naar het bedieningspaneel bij het hoofdststion.
Dat was dus weer lekker draden trekken, maar gelukkig afgelopen week afgerond.
Verder inderdaad de stacaravan weer zomerklaar aan het maken. (nieuwe keuken apparatuur plaatsen)
Dus er komt weer een zomerpauze aan wat bouwen betreft.
Tussendoor wel een beetje aan het rijden ,maar de grotere klussen zijn voor de komende winterperiode.
De tijd op de camping wordt wel gebruikt om over de modelbaan te lezen en wat te schetsen enzo.
-
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: BertemmeN
Hopelijk word de zomer beter dan vorig jaar Bert. Dat was niet echt een 'zomer' hier.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: BertemmeN
Ik zag dat het buitenseizoen begonnen is per 1 April ,succes met het plaatsen van het keukenblok
mvg Sjaak

mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Ja laten we dat maar hopen.Raymond (UK) schreef: ↑05 apr 2025 21:24 Hopelijk word de zomer beter dan vorig jaar Bert. Dat was niet echt een 'zomer' hier.
Het is allemaal prima gelukt.
Komend weekend voor het eerst weer overnachten op de camping nu de nachttemperatuur weer wat hoger is dit weekend.
Komende week weer koud en nat.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je wel, Sjaak
Omdat ik de wissels op een paar na met de hand bedien zonder aandrijving werkt dit schema bij mij niet.
Ik ben wel even aan het puzzelen geweest en dit is het resultaat:

Voordeel hiervan is dat door de stroomtoevoer via de tongen de wisselstand exact wordt weergegeven.
Ik heb alleen geen idee of dit zo zou kunnen werken.
Misschien naar de leds toe nog diode's toevoegen ter bescherming.
Zou eigenlijk wel een heel simpele oplossing zijn.
Misschien dat iemand daar uitsluitsel over kan geven.
Re: BertemmeN
Ik kan je daar helaas niet mee helpen Bert .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: BertemmeN
Bert, er zit een kortsluiting in jouw schema, zie bij de dubbele rode pijl hieronder, LEDs hebben een vrij constante spanning en er gaat een grote stroom lopen tussen de spoorstaven.

Als eerste oplossing kwam ik op deze uit, maar die werkt volgens mij bij analoog maar in 1 rijrichting

Na nog wat denkwerk ontstond deze wat ingewikkelde oplossing voor 2 rijrichtingen

Die antiparallele geschakelde diodes zijn hier van dezelfde kleur. Als je antiparallele geschakelde diodes in een behuizing koopt hebben die In de praktijk een veschillende kleur, bijvoorbeeld rood met groen of rood met wit, maar misschien zijn ze wel te krijgen.
Hopelijk heb je hier iets aan
Groetjes, Rob

Als eerste oplossing kwam ik op deze uit, maar die werkt volgens mij bij analoog maar in 1 rijrichting

Na nog wat denkwerk ontstond deze wat ingewikkelde oplossing voor 2 rijrichtingen

Die antiparallele geschakelde diodes zijn hier van dezelfde kleur. Als je antiparallele geschakelde diodes in een behuizing koopt hebben die In de praktijk een veschillende kleur, bijvoorbeeld rood met groen of rood met wit, maar misschien zijn ze wel te krijgen.
Hopelijk heb je hier iets aan
Groetjes, Rob
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je wel ,Rob, voor de opmerkingen.
Met deze aanvulling kan ik vooruit.
Ik had inmiddels wel bedacht dat hij voor 2 richtingen gemaakt moest worden dus inderdaad dubbele LED's.
Dan wordt het wel wat ingewikkelder.
Ik ga er nog eens over nadenken of ik het daadwerkelijk ga uitvoeren.
Het bedieningspaneel moet wel overzichtelijk blijven.
Met deze aanvulling kan ik vooruit.
Ik had inmiddels wel bedacht dat hij voor 2 richtingen gemaakt moest worden dus inderdaad dubbele LED's.
Dan wordt het wel wat ingewikkelder.
Ik ga er nog eens over nadenken of ik het daadwerkelijk ga uitvoeren.
Het bedieningspaneel moet wel overzichtelijk blijven.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je wel voor de schakeling,Rob
Die 2-kleurige leds zou een mogelijkheid zijn.
Is een leuk klusje voor het winterseizoen.
De bedrading van wissels naar bedieningspanelen is een behoorlijk klusje.
En ik was al blij dat ik van de dradentrekkerij af was.
Vraag is natuurlijk of het de moeite loont omdat het om ca. 23 handwissels gaat.
Misschien alleen maar de paar electrisch bediende wissels doen.
Dat zijn ook de meest cruciale in een keerlusschakeling.
Dat wordt dan deze schakeling:

Met behulp van de Peco PL13 omdat de wisselaandrijving van Peco PL10 geen eindafschakeling heeft.
Helemaal onafhankelijk van de railspanning en de polariteit heeft ook wel zijn voordelen.
Die 2-kleurige leds zou een mogelijkheid zijn.
Het is een simpele analoge aansturing met de z-schakeling dus geen bezetmelding.
Is een leuk klusje voor het winterseizoen.
De bedrading van wissels naar bedieningspanelen is een behoorlijk klusje.
En ik was al blij dat ik van de dradentrekkerij af was.

Vraag is natuurlijk of het de moeite loont omdat het om ca. 23 handwissels gaat.
Misschien alleen maar de paar electrisch bediende wissels doen.
Dat zijn ook de meest cruciale in een keerlusschakeling.
Dat wordt dan deze schakeling:

Met behulp van de Peco PL13 omdat de wisselaandrijving van Peco PL10 geen eindafschakeling heeft.
Helemaal onafhankelijk van de railspanning en de polariteit heeft ook wel zijn voordelen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Zojuist gelezen dat de PL13 niet geschikt is voor schaal N. (te kleine omschakelslag)
Ga verder kijken naar een bistabiel relais.
Ga verder kijken naar een bistabiel relais.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Het nadeel van het toepassen van een relais of via de wisselaandrijving is dat de LEDs de stand van het relais of aandrijving aangeven en niet meer de werkelijke stand van de wissel zelf.
Dat laatste was wel de bedoeling eigenlijk.
De handbediende wissels zijn dan helemaal buiten beeld.
Dus is de vraag of het dan wel de moeite loont
Dat laatste was wel de bedoeling eigenlijk.
De handbediende wissels zijn dan helemaal buiten beeld.
Dus is de vraag of het dan wel de moeite loont
Re: BertemmeN
Hoe ga je de (hand)wissels bedienen? Vaak wordt dat met een trek/duw-stang gedaan die door de voorste plank/balk van de module steekt. Waarom geen microswitch gebruiken die door het stangetje wordt ingedrukt? Als de wissel niet mee gaat, dan veert het stangetje ook terug en dus brandt het juiste ledje.
Op dezelfde manier kun je ook de elektrisch bediende wissels van een fysieke schakelaar voorzien. Als de wissel niet omgaat, dan wordt de schakelaar ook niet meegenomen.
Grote voordeel is dat de rijrichting (polariteit) en de hoogte van de rijspanning niet uitmaakt, de leds zitten op een ander circuit.
En je hoeft daarvoor echt je wissels niet om te bouwen...
Op dezelfde manier kun je ook de elektrisch bediende wissels van een fysieke schakelaar voorzien. Als de wissel niet omgaat, dan wordt de schakelaar ook niet meegenomen.
Grote voordeel is dat de rijrichting (polariteit) en de hoogte van de rijspanning niet uitmaakt, de leds zitten op een ander circuit.
En je hoeft daarvoor echt je wissels niet om te bouwen...
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1393
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
De handbediende wissel zet ik om met het palletje op de stelbalk.
Zonder kabel,stang of wat dan ook.
Wissels zijn allemaal binnen handbereik.
Dat gaat verder al jaren prima , maar soms is het contact van de tongen niet helemaal optimaal door oxidatie oid.,ondanks dat de wissel optisch goed schijnt te zijn omgezet.
Daarom zou een signalering misschien wel van pas komen.
Weleens gekeken naar de caboose ground throw maar die vond ik veel te groot voor N en die lost het signaleringsprobleem ook niet op.
Maar dat contactprobleem kan ook gewoon door het reinigen van de wisseltongen verholpen worden,maar dat pas natuurlijk na een haperende trein,wat weleens vervelend is.
Zonder kabel,stang of wat dan ook.
Wissels zijn allemaal binnen handbereik.
Dat gaat verder al jaren prima , maar soms is het contact van de tongen niet helemaal optimaal door oxidatie oid.,ondanks dat de wissel optisch goed schijnt te zijn omgezet.
Daarom zou een signalering misschien wel van pas komen.
Weleens gekeken naar de caboose ground throw maar die vond ik veel te groot voor N en die lost het signaleringsprobleem ook niet op.
Maar dat contactprobleem kan ook gewoon door het reinigen van de wisseltongen verholpen worden,maar dat pas natuurlijk na een haperende trein,wat weleens vervelend is.