Veiligheid oude modeltrein-trafo voor kind (5 jaar)? Tips gevraagd

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nieuwindemodelwereld

Veiligheid oude modeltrein-trafo voor kind (5 jaar)? Tips gevraagd

Bericht door Nieuwindemodelwereld »

Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van modeltreinen en heb een vraag waar jullie hopelijk bij kunnen helpen.

Ons zoontje van 5 heeft onlangs een modeltrein cadeau gekregen, en ik heb via de kringloop een railssetje op de kop getikt om het wat completer te maken. Het is al wat ouder spul, en eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe veilig het allemaal nog is, vooral de transformator (trafo) waar de stroom mee wordt geregeld.

De rails zelf moest ik even opschuren met wat fijn schuurpapier en poetsen, want de verbindingen waren niet optimaal en de trein haperde. Nu rijdt hij wel redelijk, maar de trafo voelt wat... "vintage"aan. :lol:

Mijn grootste zorg is: is zo’n oudere trafo nog wel veilig om een kind mee te laten spelen? Ik blijf er natuurlijk altijd bij, maar toch. Misschien is het beter om gewoon een moderne trafo aan te schaffen?

Het gaat om een HEMA 4AA2610 H0 Trein trafo.

https://modeltreinwinkel.nl/hema-4aa261 ... trafo.html

Alle tips over veiligheid, alternatieven of eventueel onderhoud zijn welkom! Zoals gezegd: ik ben een leek op dit gebied, dus ook simpele uitleg is zeer welkom. 8)7

Alvast bedankt!

Geert

tv_man

Re: Veiligheid oude modeltrein-trafo voor kind (5 jaar)? Tips gevraagd

Bericht door tv_man »

Waarschijnlijk doet de trafo het gewoon, maar als je al het gevoel hebt dat de trafo niet meer ok is koop je gewoon een nieuwe. Voor een paar tientjes heb je een tweedehands van een recent model, eentje met een adaptertje in het stopcontact en een eenvoudige regelaar waar geen 230v doorheen loopt.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hema trafo's zijn over het algemeen prima trafo's die uit de productie van de grote merken komen. Dit model Hema trafo lijkt mij Roco ofzo, ik heb een groene Hema trafo die duidelijk minitrix is.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Nieuwindemodelwereld

Bericht door Nieuwindemodelwereld »

Hij is nog jong, dus het is voornamelijk een beetje spelen en oefenen. Hij is helemaal gek van treinen en is ontzettend enthousiast en voorzichtig met zijn modeltrein. Vandaar dat ik dus een rails op de kop heb getikt. Ik weet alleen niet of er iets van een zekering in het apparaatje zit.

Mocht die kortsluiting maken bijvoorbeeld, wat gebeurd er dan. Ik wil ook niet dat die een schok kan krijgen natuurlijk!

Waarschijnlijk doet de trafo het gewoon, maar als je al het gevoel hebt dat de trafo niet meer ok is koop je gewoon een nieuwe. Voor een paar tientjes heb je een tweedehands van een recent model, eentje met een adaptertje in het stopcontact en een eenvoudige regelaar waar geen 230v doorheen loopt.

Dit is natuurlijk ook een goed idee om er zeker van te zijn.

Maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Geert

Rick

Bericht door Rick »

Nieuwindemodelwereld schreef: 15 apr 2025 10:55De rails zelf moest ik even opschuren met wat fijn schuurpapier
Schuurpapier geeft krassen waardoor vuil sneller blijft zitten, het is beter om een railgum te gebruiken of een doek met wasbenzine.

Plaats reactie