Meerdervoort

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

jw82

Re: Meerdervoort

Bericht door jw82 »

Mooi werk!

Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Krab

Bericht door Krab »

Word een heel bouwwerk Sander schaduwstation kan nooit te groot zijn ,
ben ook benieuwd of je het goed aangesloten heb met het test rijden komen de foutjes naar boven 8)7

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt heren!
En inderdaad Sjaak, een flink schaduwstation is fijn. Het liefst had het nog iets groter geweest πŸ˜…
Ik kon het niet laten en heb tijdelijk wat draadjes gelegd en het rondje bovenop ook gesloten zodat ik vandaag al eens rondjes kon rijden. Het loopt best aardig, maar zoals Sjaak al zei, nu kwam meteen naar boven waar de mogelijke problemen zich gaan voordoen: de module bak overgang. Ik gebruik hiervoor de Minitrix vario rails (leek me makkelijk en betrouwbaar), maar dat zijn toch wat fragiele railtjes waar de loks toch snel ontsporen. Ik zal deze dus zeer goed moeten gaan testen, maar dat komt wel.
Nog even de link van een vol rondje schaduwstation, helix en door een tijdelijke lus bovenop. Is de lok toch al gauw bijna 4 minuten mee bezig πŸ˜ƒ
https://youtu.be/TiE7Zcz0a34?si=kfkFlllwdHV7gjjQ

Met vriendelijke groet,
Sander

NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen πŸ˜„)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain

Onderwerp starter
Sibbesuisje

En zo is het alweer het einde van het jaar.....hoog tijd om eens wat stof van dit draadje af te blazen!
de bouw van de baan is in een slakken tempo doorgegaan. Druk met werk, familie enz, jullie kennen het wel. Ondertussen licht laag 0 van de baan wel, alleen de keerlus nog niet om ruimte te houden voor het aansluiten van alle draadjes en het plaatsen van de wissel servo's.
Tijdens het test rijden op laag nul liep ik wederom tegen problemen aan met de minitrix vario rails die ik gebruikte voor de module overgangen. Maar ik het de oplossing ondertussen gevonden :D : de Fleischmann vario rails zijn wel betrouwbaar! heb die er nu op 3 plekjes tussen gezet en sindsdien geen problemen meer. Zal uiteindelijk de rest ook wel gaan vervangen.

Taak die nu rest is alle stroomdraden aanleggen en de wissel servo's te plaatsen. Kwam erachter dat ik er in de huidige stand niet goed bij de achterkant kant, dus zal de boel moeten ontkoppelen zodat de baan van de muur kan komen. Ook hoop ik deze vakantie de keerlus module uit te kunnen testen. Moet nog wel even uitvinden hoe bezetmelders werken in een keerlus setup......

Ter afwisseling heb ik vandaag eerst maar eens de baan in itrain opgezet. Moet nog een boel aan gedaan worden maar het begin is er :)

Nog even de foto's. En dan wens ik iedereen alvast een heel goed 2025! dat het veel hobby plezier mag opleveren! :)
huidige stand van de baan
huidige stand van de baan
IMG_4558.JPG (115.01 KiB) 2816 keer bekeken
Bijlagen
baan in iTrain
baan in iTrain
Screenshot 2024-12-28 153751.png (121.73 KiB) 2816 keer bekeken

Met vriendelijke groet,
Sander

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Dit weekend een beetje tijd, dus een goed moment voor een update. In January de module los gekoppeld om aan de achterkant te kunnen werken. Nu eindelijk alle servo’s en bedrading af kunnen ronden. En met de keerlus op niveau 0 nu ook aangesloten, ook op iTrain, heb ik flink kunnen test rijden. Daarvoor gebruikte ik schoonmaak wagons en Hobbytrain wagons want die zijn het meest gevoelig.
Module los
Module los
IMG_4729.jpeg (104.42 KiB) 2707 keer bekeken
Achter de module
Achter de module
IMG_4728.jpeg (112.77 KiB) 2707 keer bekeken
De test treinen
De test treinen
IMG_4730.jpeg (110.47 KiB) 2707 keer bekeken
De volgende uitdaging word nu iTrain instellen. Blokken zijn ingevoerd en een aantal treinen ge-ijkt, maar het automatisch rijden wil vooralsnog niet lukken. ITrain volgt de trein niet (dus een trein begint met rijden en alle blokken blijven geblokkeerd en ook stopt de trein niet) en vanuit het schaduwstation krijg ik de melding dat de route niet mogelijk is…. Er zal ergens wel wat fout staan dus zodra er wat tijd is maar weer alle instellingen gaan na-pluizen πŸ˜… gelukkig kan ik wel al handmatig goed rijden dus de loks kunnen sowieso kilometers gaan maken terwijl ik langsgaan aan aan niveau 1 kan beginnen πŸ˜„

Met vriendelijke groet,
Sander

Onderwerp starter
Sibbesuisje

En we gaan gestaag verder.
Niveau 0 ligt nu geheel. Als laatste is het tweede stationspoor aangesloten. Ook is het probleem met iTrain opgelost. Ik had de blokken en bezetmelders niet goed gelinkt.

Nu verder met niveau 1. Waar niveau 0 een doorlopende lijn is waar een enkelspoor zich in 2 sporen splitst, is niveau 1 het kopstation. Hier komt aan de voorkant 1 spoor voor personen treinen, een omloop spoor en een spoor voor de goederenloods. Om ruimte te besparen gebruik ik een draaischijf ipv een wisselstraat. De draaischijf plaats is vast gesteld.
IMG_4760.jpeg
IMG_4760.jpeg (108.47 KiB) 2574 keer bekeken
Ik zit nu alleen heel erg te denken wat ik ga doen aan de linker kant, op het verre uiteinden.
IMG_2025-02-16-173920.jpeg
IMG_2025-02-16-173920.jpeg (79.84 KiB) 2574 keer bekeken
Er is onvoldoende ruimte voor een grote lok loods maar er zou misschien net een enkel sporige loods passen. Leuk voor de SSN br 65, om als museum lok dienst te doen. Maar ja, dan is er een lok loods boven een tunnel ingang, wat misschien wat raar aandoet.
Dus als er nog wat leuke ideeen zijn voor die hoek laat maar horen! πŸ˜„

Met vriendelijke groet,
Sander

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Weer een maandje verder en de bouw gaat langzaam door. Op niveau 1 zijn ondertussen bijna alle sporen gelegd. Uitzondering zijn een 4-tal rangeersporen waar ik mee wacht totdat ik weet hoeveel ruimte ik nodig ga hebben voor de achtergrond.

Op niveau 1 heb ik een draaischijf en ook 2 ontkoppelrails geplaatst. Ik rijd weliswaar met i-train maar heb besloten deze handmatig aan te sturen. Ik heb geen ruimte voor een uitstekend paneel dus heb ik het kleine beetje ruimte aan de voorkant van het schaduwstation gebruikt om de knoppen hiervoor te plaatsen.
IMG_2025-03-24-180916.jpeg
IMG_2025-03-24-180916.jpeg (107.78 KiB) 2239 keer bekeken
Een andere verandering is dat ik heb besloten ook elektrische loks te laten gaan rijden, dus niet meer alleen diesel. Dat betekent dat op niveau 0 ik bovenleiding masten wil gaan plaatsten. Zal alleen palen plaatsten, geen bovenleiding zelf (en met panto naar beneden, anders past het niet door de helix). Probeer nu wel uit te vogelen wat een realistische opzet is in het geval het van 1 naar 2 sporen gaat. Ik zie op googlemaps dat bij Obdam ze bij de splitsing 2 palen vlak bij elkaar zetten om de draden te splitsen en vraag me af of dat altijd zo gebeurt. Tips zijn welkom! πŸ˜„
Bijlagen
IMG_2025-03-24-180946.jpeg
IMG_2025-03-24-180946.jpeg (89.49 KiB) 2239 keer bekeken

Met vriendelijke groet,
Sander

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Tip voor iTrain. Eerst zorgen dat het virtueel allemaal rijdt. Dus zonder de baan verbonden.

Ziet er gaaf uit allemaal! Netjes!

Onderwerp starter
Sibbesuisje

kootje007 schreef: ↑25 mar 2025 06:49 Tip voor iTrain. Eerst zorgen dat het virtueel allemaal rijdt. Dus zonder de baan verbonden.

Ziet er gaaf uit allemaal! Netjes!
Dank je Marco!

Ja, met iTrain was ik in eerste instantie iets te snel. Momenteel staan niveau 0 en het schaduw station goed ingesteld, maar moet niveau 1 nog helemaal worden ingevoerd. Gaat altijd veel tijd in zitten dus helaas kan ik de verleiding niet weerstaan om af en toe te rijden terwijl iTrain instellingen nog gaande zijn πŸ˜…

Met vriendelijke groet,
Sander

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Weer 3 weken verder. Voornamelijk bezig geweest met iTrain (loks inregelen, routes opzetten enz). Verder wou ik de draaischijf aansluiting afronden zodat ik lekker kon gaan rangeren. Extra keerlus decoder (lenz) bestelt, boel aansluiten, en ja hoor: motor van de draaischijf geeft de geest! Even een #!*<! momentje….

Gelukkig zit de draaischijf nog niet helemaal vast in de baan dus eruit halen was geen probleem, maar zit nu wel te twijfelen wat te doen. Reserve onderdelen lijken er niet voor te zijn en dat ding lijkt niet gemaakt voor onderhouden. Een nieuwe kopen zie ik nu zwaar tegenop (slok geld voor iets wat niet betrouwbaar lijkt). De flm draaischijf is geen optie ivm beschikbare ruimte. Als alternatief zit ik nu te overwegen om anders maar een faller segment draaischijf (222105) aan te schaffen. Voor kopstation activiteiten is dat afdoende al moet ik dan wel opstelsporen voor losse loks opgeven. Die draaischijf is redelijk betaalbaar en omdat dit met een servo word aangestuurd ook makkelijker om een kapotte motor te vervangen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Gelukkig heb ik het stuk hout nog dat ik had uitgezaagd voor de draaischijf om het gat weer mee op te vullen.
Maar eerst volgende week een beetje vakantie, om dan daarna hopelijk met goede moed hier mee aan de slag te gaan.
Bijlagen
Draaischijf er weer uit gehaald na overlijden van de motor
Draaischijf er weer uit gehaald na overlijden van de motor
IMG_2025-04-17-212528.jpeg (116.65 KiB) 859 keer bekeken

Met vriendelijke groet,
Sander

spoor65

Bericht door spoor65 »

Sander,

balen dat de draaischijf het begeven heeft, heb het ff zo niet meer in mijn gedachte, maar van welk merk is deze?

Je hebt het nu over eventueel kopen van de Faller segment draaischijf, maar voordat je tot aankoop over gaat, bedenk dan dat die segment draaischijf, echt een schijfje is. ik heb hem hier liggen, in dit geval de set 222104, dus incl. loc loodsje e.d.

hier zit dus de 222105 schijf bij in. maar het draaiende segment heeft slechts een lengte van 9cm.
dus uitsluitend geschikt voor kleine locjes.

de BR65, die jij eerder noemde en ik hier ook heb staan, past er eigenlijk niet op, die heeft een lengte over de buffers gemeten, van 9,7cm.
de wielen zullen dus net op de schijf kunnen, maar de loc steekt er overheen aan beide kanten.

mocht je toch voor een segment draaischijf gaan, het is iets meer werk, omdat je hem zelf geheel moet opbouwen, maar dan kun je toch beter kiezen voor de modellbahn union uitvoering van Dm-toys, (artikelnummer N-B00113) deze heeft een draaiend segment lengte van 11cm, het lijkt weinig verschil, maar oogt toch echt een stuk groter en je hebt meer mogelijkheden met langer rijdend materiaal.

ik heb deze MU uitvoering inmiddels ook in huis, omdat dus de Faller mij toch wel wat te klein was. de MU heeft een veel nuttiger lengte

mvg
Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Dank je Freddy voor de tip! Ik zal eens kijken naar MU. Je hebt gelijk dat met 9cm die van faller erg krap is, 2 CM extra maakt een groot verschil!

De huidige draaischijf is van Minitrix. Heb hem deze avond uit elkaar weten te halen. Los lijkt het motortje wel te draaien, maar zodra het dan weer in elkaar zit, werkt het niet (alsof de kracht ontbreekt). Zal van het weekend nog wel een poging wagen om het alsnog te maken door de contacten misschien wat aan te passen. En anders klinkt MU als een goed plan B!

Met vriendelijke groet,
Sander

spoor65

Bericht door spoor65 »

En anders Plan C.

de minitrix draaischijf gebruiken voor ombouw naar een segment draaischijf met servo aansturing.

mvg
Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Sander, gezien de spooraansluitingen die je op de draaischijf hebt kan je die denk ook prima blijven gebruiken als je het zoals Freddy voorsteld met een servo aandrijft. Want als het alleen is om alle sporen te bereiken en niet om volledig te draaien heb je maar een vrij kleine uitslag( nog geen 90 graden zo te zien) nodig.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam fΓΌr Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Anders is er ook nog de Peco draaischijf NB-55 die met motor uitgevoerd kan worden als goedkoper alternatief.
Bij de buren is er een item over motoriseren:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55421.0

Johan160

Bericht door Johan160 »

Hallo Sander,
Die draaischijf moet wel te repareren zijn. Micromotor.eu heeft geen pasklare vervangingsset voor de motor, maar er moet ctoch wel iets voor te verzinnen zijn?

Groeten, Johan.

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Dat lijkt me ook toch, als de motor stuk is, dan kan er vast wel een vervangende motor opgezet worden. Wellicht met een klembusje de asjes aan elkaar bevestigen, desnoods de motor een stuk lager met een lange as etc etc. Kun je wat foto's plaatsen hoe de motor erin verwerkt zit?

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Ik heb nog wat pogingen gedaan met de draaischijf.
IMG_2025-04-20-093313.jpeg
IMG_2025-04-20-093313.jpeg (111.45 KiB) 672 keer bekeken
De foto laat de onderkant zien. In principe lijkt deze zo te werken dat als er stroom op komt, eerst de pin (rechts op de foto) word ingetrokken. Daarmee sluit ie de stroomkring van de coil en begint de motor te lopen.
In het linker kastje zit de aandrijving voor het draaien.
Heb allerlei tests uitgeprobeerd en waar het mis gaat is dat de motor niet goed aanslingert. Het vreemde is dat het heel inconsistent gebeurt. Meestal doet ie niets en soms geeft het een teken van leven. Heb geprobeerd te achterhalen of er ergens een draadje niet goed zit maar kan niets vinden.
Tot overmaat van ramp is het miniscule schijfje dat de centrale pin van de draaischijf borgt weg geschoten tijdens een moment van onachtzaamheid dus dat kan er ook wel bij.

Op basis van alle tests weet ik eigenlijk niet zeker of het de motor zelf is of iets anders.

Omdat ik nu toch wel eens de elektronische aansluiting van de baan wil afronden zodat met de scenery begonnen kan worden, denk ik wel dat de draaischijf eruit gaat. Zelfs als in het nog kan maken blijkt onderhoud op de huidige locatie wel een grote uitdaging en realiseer me meer en meer het belang daarvan. Kan altijd nog een apart diorama achtig opzetje maken om los wat met een draaischijf te doen. Behalve de plannen B en C die rond gingen is er nog een Plan D bijgekomen: het gebruik van een Fleischmann 3-punts wissel. Ik heb net genoeg ruimte om dat te laten werken. De segmenten draaischijf van MU lijkt namelijk slechts 2 posities aan te kunnen, terwijl ik een aansluiting met 3 sporen nodig heb. Maar goed, daar ga ik volgende maand pas een ei over leggen.
Vrolijk Pasen!

Met vriendelijke groet,
Sander

Onderwerp starter
Sibbesuisje

bpieters schreef: ↑18 apr 2025 11:51 Anders is er ook nog de Peco draaischijf NB-55 die met motor uitgevoerd kan worden als goedkoper alternatief.
Bij de buren is er een item over motoriseren:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55421.0
Dank je Bert! Ziet er inderdaad leuk uit maar ook wel lastig te maken. Voor mij is de scenery en het rijden het leukste aan de hobby en dit lijkt me net een brug te ver.

Met vriendelijke groet,
Sander

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Hey Sander,

Je zegt dat de motor geen kracht heeft.

Wat is jouw voedingsspanning van de draaischrijf motor???

Als ik de handleiding van de minitrix lees dan wil de draaischrijf motor graag 18 volt dc

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Marksintpancras schreef: ↑20 apr 2025 11:05 Hey Sander,

Je zegt dat de motor geen kracht heeft.

Wat is jouw voedingsspanning van de draaischrijf motor???

Als ik de handleiding van de minitrix lees dan wil de draaischrijf motor graag 18 volt dc
Hoi Mark, Er zit 18 volt spanning aan vast, dit door een aparte spanningsbron. Heb het nagemeten en dat is allemaal in orde. Daarnaast heeft de draaischijf voorheen goed gewerkt, had vorig jaar een aparte test setup om er mee te spelen en het was nogmaals getest voordat die in de baan werd gezet. Daarna begonnen de problemen pas…..

Met vriendelijke groet,
Sander

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Weer eens een positieve update: deze ochtend de pendelbaan ingeregeld en heerlijk kunnen genieten van de wadloper en DE2 die on de beurt het station aandeden πŸ˜€
Bijlagen
Wadloper en DE2 te wachten in het schaduwstation
Wadloper en DE2 te wachten in het schaduwstation
IMG_2025-04-21-114843.jpeg (74.68 KiB) 590 keer bekeken

Met vriendelijke groet,
Sander

Krab

Bericht door Krab »

Wouw Sander die DE 2 is mooi ;)

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Raymond

Bericht door Raymond »

Die is in inderdaad heel erg mooi die diesel 2!!!
Waar heb je die vandaan Sander?

Groet,
Raymond

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Dank je Sjaak,
Het is een Guarniero. Toch wel een pronkstuk in de collectie 😊. Hij rijd ook goed. Mijn baanplan heeft een kopstation op een hoger niveau zodat deze ook mooi mee kan doen, want de minimum radius van ~40cm maakt dat die de normale cirkel niet aankan (die is 33cm radius).

Met vriendelijke groet,
Sander

Plaats reactie